Aihe: Muistaako tai omistaako?
1 2
pekkajau
31.10.2005 22:49:05 (muokattu 31.10.2005 22:49:23)
Kukkaan "Utria"- merkkistä sähkökitaraa? Aikoinaan meinasin ostaa.. mutta en ostanut ja harmittaa kun halvalla olisin saanut! Taitaa olla kotimaista valmistetta? Kiinnostaa vielä!
Kirjoitin mitä kirjoitin!
uruttaja
31.10.2005 23:44:29
Kukkaan "Utria"- merkkistä sähkökitaraa? Aikoinaan meinasin ostaa.. mutta en ostanut ja harmittaa kun halvalla olisin saanut! Taitaa olla kotimaista valmistetta? Kiinnostaa vielä!

Sitä tehtiin Oulussa . Uti Valkama niminen herrasmies, elää edelleen ihan oikeassa Patelassa. Sillä on niitä kotona. Se sai jonkun patentinkin Utriaan.

Eikö tästä puhuttu keväällä`?
pekkajau
31.10.2005 23:45:56
Jos mahdollista niin laita pikaviestina kyseisen hemmon yhteystiedot joskus!
uruttaja
31.10.2005 23:46:54
Jos mahdollista niin laita pikaviestina kyseisen hemmon yhteystiedot joskus!

mä kattelen huomenna. se on jo veteraanimies.
pekkajau
31.10.2005 23:47:41
Hieno Homma! Thanks!
R.Syke
01.11.2005 06:24:54 (muokattu 01.11.2005 06:25:18)
Hoh, mainioita

Nutria on rämemajava ;) ja utria viittaa jotenkin nautaeläimiin, joten olis luullu, että kysymyksessä on vetopeli eikä rei'än kohdalta riputeltava kitaesa.

Oikein hyvää huomenta :D
Sertzo S
01.11.2005 08:58:29 (muokattu 01.11.2005 08:59:27)
Sitä tehtiin Oulussa . Uti Valkama niminen herrasmies, elää edelleen ihan oikeassa Patelassa. Sillä on niitä kotona. Se sai jonkun patentinkin Utriaan.

Eikö tästä puhuttu keväällä`?

Utin kitaraa soitteli aikoinaan myös Jukka Lyly, mainio kitaristi Oulusta, joka kuoli traagiseti myöhemmin tulipalossa. Utilla taisi olla jo samantapainen kielienlatausjärjestelämä kitaraan ja bassoon eli kaulan yläpäästä sisään, niin kuin muistaakseni mm. Stainbergin ja Cortin bassoissa. Hän ei vain tainnut ehtiä patentoida sitä. Tietääkö Uruttaja tarkemmin asiasta?
uruttaja
01.11.2005 09:33:19
Utin kitaraa soitteli aikoinaan myös Jukka Lyly, mainio kitaristi Oulusta, joka kuoli traagiseti myöhemmin tulipalossa. Utilla taisi olla jo samantapainen kielienlatausjärjestelämä kitaraan ja bassoon eli kaulan yläpäästä sisään, niin kuin muistaakseni mm. Stainbergin ja Cortin bassoissa. Hän ei vain tainnut ehtiä patentoida sitä. Tietääkö Uruttaja tarkemmin asiasta?

Utilla on vähintään 2 Usa:n patenttia ihan kirjallisena kotonaan. Mikkien kaapeloinnista on muistaakseni toinen, minä en tunne tätä Utia ollenkaan. Mun yks tuttu käy sen jorinointa kuuntelemassa, koska se asuu siinä naapurissa Patelassa.
Sertzo S
01.11.2005 09:36:20
Utilla on vähintään 2 Usa:n patenttia ihan kirjallisena kotonaan. Mikkien kaapeloinnista on muistaakseni toinen, minä en tunne tätä Utia ollenkaan. Mun yks tuttu käy sen jorinointa kuuntelemassa, koska se asuu siinä naapurissa Patelassa.

En tunne itsekään Utia, mutta näin jonkun kitaransa aikoinaan Oulussa asuessani.
Huoposen Raimo varmaan tuntee ja Suomalaisen Arppa
ämpyilijä
01.11.2005 12:12:03

Joissakin Utrian malleissa on sellaset kiskot, johon mikit on kiinnitetty. Niitä voi sitten helposti siirrellä eestaas ja saa monta soundia. Mikin vaihtokin kuulemma onnistuu melkeinpä kesken soiton.

Paria Utriaa oon päässy kokeileen, mutta kummassakaan ei ollut tuota mikkisysteemiä.
Epämuusikko
01.11.2005 22:17:06 (muokattu 01.11.2005 22:19:30)
Joissakin Utrian malleissa on sellaset kiskot, johon mikit on kiinnitetty. Niitä voi sitten helposti siirrellä eestaas ja saa monta soundia. Mikin vaihtokin kuulemma onnistuu melkeinpä kesken soiton.

Paria Utriaa oon päässy kokeileen, mutta kummassakaan ei ollut tuota mikkisysteemiä.

Mun teoriamaikan isä on kyseinen henkilö. Andreas Öbergin komppipari (gtr, bs, ketä lie olivatkaan) joista ainakin toinen oli niiden Maccaferri-tyylisten kitaroiden tekijä näkivät Utrian tuotteita. miehet kuin Graalin maljan löytäneet. Mikkisysteemi on nerokas.
...we have to produce a smooth, flowing, coordinated series of closely-spaced notes from bar one to the end of the piece, while the guitar player can strum one power chord, assume the rock god stance, and have the groupies swooning. ÄrLä #009
pekkajau
01.11.2005 22:24:29
Utria-kitarat ja niiden historiikki olis aika nerokas juttuvinkki Riffille?
pm
03.11.2005 19:31:10
Mä ostin vissiin -87 vuonna ensimmäisen kitaran, ja se oli käytetty kaarevakoppanen lp-mallinen puoliakustinen Utria. Satuin huomaamaan sen sieltä liikkeen "toimistokopin" katolta, kun olivat sen varmaan laittaneet pois silmistä. Oli vielä liikkeen halvin kitara, muistaakseni 250 mk tai 350 mk, mutta meikäläinen lähti liikkeestä rinta rottingilla "uuden" harrastusvälineen kanssa.
Muistelen, että se oli muuten kokonaan koivusta tehty, paitsi otelauta taisi olla ruusupuuta. Satula oli puinen ja siinä oli alapuolella kolo kaularaudan kohdalla. Kaksi Utria- mikrofonia, jotka eivät olleet ruuveilla kiinni, vaan kannessa oli kapeat reiät ja mikit oli sellaisten peltilipukoiden varassa, joissa ne pääsi korkeussuunnassa liikkumaan välillä liiankin herkästi. Kolmiasentoinen mikkikytkin sekä tone ja volume säädöt kromatuilla nupeilla. Kielet oli kromatussa peräkappaleessa ja säädettävä talla oli karhennettujen muttereiden varassa kantta vasten. Tallapalat oli kadonneet jonnekin, mutta äkkiäkös ne kolmen millin ruuvista väsäsi.
Reunalistat kiersi tummanruskeaksi petsattua bodya ja kaulaa. Virittimet oli umpinaiset muovinupeilla.
Parikymmentä vuotta se kulki nurkissa, ennen kuin se kamala kaman hankinta syndrooma iski. Silloin se piti antaa vaihdossa johonkin helv...n stratokopioon, joka oli itse asiassa vielä huompi kun Utria. Mutta "perustelunahan" piti rakkaalle vaimolle sanoa, että kyllä tää on paljon parempi. Vaihtoonhan se joutu sen takia, kun oli ehto, että ei tarvita kuin yksi sähkis ja se tulee vaihtamalla vähän halvemmaksi.
Nyt on jälkeenpäin tullut kyllä mieleen, että ei olis kannattanut luopua. Mutta näinhän siinä yleensä käy.
jmercy
04.11.2005 16:37:41
Utria-kitarat ja niiden historiikki olis aika nerokas juttuvinkki Riffille?

Laitapa meili Latelle Riffiin, saattaa innostuakin, kun on itsekin kitaramiehiä.
pekkajau
04.11.2005 17:53:06 (muokattu 04.11.2005 17:57:22)
Laitapa meili Latelle Riffiin, saattaa innostuakin, kun on itsekin kitaramiehiä.

Voinpa laittaakin!... Ai! Nyt palo poski!
JMP71
05.11.2005 17:50:09
Mä ostin vissiin -87 vuonna ensimmäisen kitaran, ja se oli käytetty kaarevakoppanen lp-mallinen puoliakustinen Utria.

Mulla on tommottii seinällä roikkumassa. Mikit hukkunu, kaula rungon päästä kiinnityskohdasta vaurioitunu, alkup. virittimet myös teillä tietymättömillä.

Pitäisi viedä soitinkorjaajalle arvioitavaksi, josko vielä soitin tulisi. Omaan silmään pirun komia kitara.

Oululainen Rauno Härönen, jolla ainakin on ollut paja Pikisaaressa, on ollut Utrian opissa. Sille kai tuo pitäs kiikuttaa.
Alkoholi lyhentää ihmisen ikää, mutta toisaalta ehtii nähdä kaksin verroin. -K.Palsa-
Sertzo S
06.11.2005 08:23:09
Minä taisin muistini mukaan nähdä aikoinaan oululaisessa musaliikkeessä kaupan Utin tekemän basson, sellaisen koivusävyisen olemukseltaan. Jos tuo Riffin juttu joskus tulee, niin ostan lehden varmasti uteliaisuuttani.
pm
06.11.2005 09:29:00
JMP71 meillä onkin tainnut ollut aikaisemminkin keskustelua ko. kitarasta.
Ilpo Saatamoisen kirjoittamassa kitarakoulu, tai joku vastaava opus on maininta Utria kitarasta ja tekijästä. Samoin siinä oli, että sellaisen Oululaisen 70-80 luvulla toimineen bändin, kun H bändin kitaristi keräilis näitä kitaroita.
Sellaiset henkilöt, kuin Mika Jankko ja Erkki Hyvönen ovat netin mukaan soittaneet tossa bändissä. Josko sitten jompi kumpi osais antaa lisätietoa.
Kumiankka
06.11.2005 11:28:18
Taisi olla aikaansa edellä. Kerran joku tuollainen oli Fazerilla myytävänä kun olin ensimmäisiä kitaroita ostelemassa, siistiä työtä se oli. Ehdottomasti haluaisin lisää tietoa noista Utrioista. Varmaan ostaisin Riffin jos juttu tulee.

Toinen ilmeisesti vähintään kymmenen jos ei enemmänkin vuotta aikaisemmin suomalainen kitaranvalmistaja on Jaakko Noso, netistä löytyi haulla 50 luvulla tehty lankkukitara. SIinä olisi toinen jutun aihe, ennenkuin tiedot häviää.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)