Aihe: Ruusupuuotelaudan ..maalaus?
1
efunkelist
31.10.2005 18:11:27

Mitenkäs ruusupuuotelautoja on tyypillisesti viimeistelty? Öljyllä, vahalla?

Voikos otelaudan maalata? Voihan sitä tietenkin maalata vaikka kultakalansa mutta onko siitä varsinaisesti mitään haittaa nauhallisessa soittimessa? Enpä muista nähneeni maalattuja otelautoja kitaroissa..

Ajattelin että omaan projektiritsaan voisi kokeilla jotain todella erikoista. taas..
P2
31.10.2005 18:14:51
Ruusupuu yleensä vaan hiotaan ja pintaan jotain öljyä, esim. sitruuna-. Maalaamaan ruusupuuta en ihan heti lähtisi, vaahteraa ehkä voisi.
Kumiankka
31.10.2005 18:31:39
Olen yhden Yamahan ruusupuuotelaudan lakannut Unica polyuretaanivenelakalla, kun oli mennyt vähän montuille ja täytin kolot epoksilla (vääräoppinen menetelmä)

Kitara ei ollut ihan uusi ja otelauta oli "kuivahkon" tuntuinen. Tuntui pysyvän ihan hyvin. Kyseessä oli harjoitelma joten se siitä.
efunkelist
31.10.2005 18:32:32 (muokattu 31.10.2005 18:33:18)

Toki ruusupuu on turhan tumma alusta maalille mutta pohjamaalithan on sitä varten. Tosin tarkoitus olisi tuo tummalla maalatakin ja ehkä jotain detaljia esim. hopeamaalilla joka on peittävää.

No, joka tapauksessa päälimmäiseksi tässä tapauksessa tulisi lakkapinta. Onko sillä otelaudassa "haittaa" että pinta onkin lakkaa eikä öljyttyä sitä itseään? :P

EDIT: Tämä kyseinen projekti on ihan ritsa kitara ja kokeilen siihen vähän kaikkea muutakin mitä nyt mieleen tulee..
kulmahiomakone
31.10.2005 19:07:42 (muokattu 31.10.2005 19:08:03)
No, joka tapauksessa päälimmäiseksi tässä tapauksessa tulisi lakkapinta. Onko sillä otelaudassa "haittaa" että pinta onkin lakkaa eikä öljyttyä sitä itseään? :P

Käy kaupassa kokeilemassa jotain vaahteraotelautaista kitaraa, niin selviää, onko siitä lakasta haittaa... Ihan sama mitä puuta sen lakan alla on - noin niin kuin tuntuman kannalta.
ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa!
efunkelist
31.10.2005 20:59:27

Käy kaupassa kokeilemassa jotain vaahteraotelautaista kitaraa, niin selviää, onko siitä lakasta haittaa... Ihan sama mitä puuta sen lakan alla on - noin niin kuin tuntuman kannalta.

Duh, mun ykköskitara on vaahteraotelaudalla. En vain tullut ajatelleeksi sen olevan lakattu... :P

Tuntumaa ajatellen, eipä o kummonen ero. Kielethän on kuitenkin niitä nauhoja vasten eikä otelautaa vasten. Soundiinhan materiaali kyllä vaikuttaa resonansseissa mutta eipä tuolla sormille ole merkitystä, imo

Joten: Kokeilenpa värjäillä projektikitarani ruusupuuotelautaa ja päälle ruiskutetaan lakka joka viimeistellään kevyellä hienonhienolla hionnalla. Siis kiillotuksella.
Juzzu
01.11.2005 07:31:38
Ainakin Stewart-MacDonald myy mustaa öljypohjaista maalia eben-otelaudoille nimikkeellä "Black Fingerboard Stain". Käyneeköhän sama litku ruusupuullekin?

Miksei. Mutta kysehän ei ole lakasta, ei näissä tummemmissa ruusupuissakaan, vaan väriaineesta. Vissi ero lakkaan.
kivi
01.11.2005 09:44:12
Joten: Kokeilenpa värjäillä projektikitarani ruusupuuotelautaa ja päälle ruiskutetaan lakka joka viimeistellään kevyellä hienonhienolla hionnalla. Siis kiillotuksella.

Mä olen käsittänyt, että syy siihen, että ruusupuuotelaudan värjääminen on lähinnä petsaamista, ei siis maalaamista tai lakkaamista, olis siinä, että puu itsessään on niin öljyistä ettei maali tai lakka siinä päällä pitkään pysy.

Kannattaa varmasti kokeilla toisella palalla tms. kuinka pinnoitteet nappaa kiinni, jos mahdollisuus on.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
jPekka
01.11.2005 09:55:01

Mä olen käsittänyt, että syy siihen, että ruusupuuotelaudan värjääminen on lähinnä petsaamista, ei siis maalaamista tai lakkaamista, olis siinä, että puu itsessään on niin öljyistä ettei maali tai lakka siinä päällä pitkään pysy.

Mnjaa, kyllä tuossa mun Rickenbacker-basson ruusupuuotelaudassa pysyivät ensin ne alkuperäiset lakat oikein hyvin 11 vuotta ja sen jälkeen ovat Kitarapajan nauhojenpoistossa laittamat lakat pysyneet erittäin hyvin jo tasan 20 vuotta... enkä ole kenenkään muunkaan 'backerin omistajan valitelleen, etteivät otelautalakat pysyisi ruusupuun päällä.

Eli kysymys lienee vain siitä, että _yleensä_ ruusupuuta ei ole tapana lakata. Paitsi Rickenbackerin tehtailla. Kuten joku mainitsikin, ruusupuuta kyllä petsataan useinkin tummemmaksi ja tasaisemmaksi, eebenpuumaisemmaksi. Ehkä jopa lähes aina, jos 'backereiden petsaamattomat mutta lakatut otelaudat edustavat jonkinlaista ruusupuun luonnollista värisävyä eivätkä jotakin poikkeuksellisen vaaleaa lajiketta.
- Mitä on biljoona mikrofonia? - ??? - Yksi megafoni.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)