Aihe: Kaappiprojekti taas vaihteeksi
1
kilroy
30.10.2005 18:39:10
miulta on tulossa kuvien kera jonkunlainen selostus kaapin tekemisestä....pitäs ottaa viel pari kuvaa lisää...
putket kuuluu taloihin ja maan alle ei vahvistimiin...
efunkelist
31.10.2005 18:28:36

Siispä kysyn:

Siispä vastailen jotakin :) Noihin kysymyksiin löytyy kyllä vastauksia kun ihan itsekin tonkii nettiä mutta ymmärrän kyllä, kysyminen on helpompaa ;)

-Mun vahvari on 30W Fenderin Champion 110, kannattaako siihen laittaa kaappia kiinni, jos, niin 2x12"vai 4x12" elementit?

Äärimmäisen suhteellista. Voihan sitä laittaa vaikka microcuben kiinni 8x10" bassokaappiin tai 120w täysputkinupin 1x8" combokaiuttimeen. Se riippuu ihan siitä mitä vahvistimelta ja kaiutukselta halutaan.

-Suositeltavia elementtejä, keskihintaisia?

Taitaa eminencet ja jensenit olla tuollaisia, riippuu mallista ja koosta. Kaiuttimessa elementillä on suuri osa soundin luomisessa joten siihen kannattaa investoida. Ehkä joku €50 voisi olla keskiluokkaista yhden 10" tai 12" kokoiselle elementille. Jos haluat kerralla tehdä hyvän kaiuttimen (jonka elementillä tarvittaessa on jälleenmyyntiarvoa) niin budjetoisin yhteen elementtiin €100. Halvemmallakin saa hyvää ja silloin ylijäävän rahan voi hassata vaikka irtokarkkeihin.

-Suositeltavia kaappeja joista ottaa mallia? (mitat)

Sellaisesta millaisesta tykkäät. Valmistajien sivuilla on yleensä mittoja. Kitarakaiuttimet eivät ole hifiä ja "hyvä soundi" on niin suhteellista että kaiuttimen kokoon ei ole muuta sääntöä kuin että siihen mahtuu asentaa elementti. Tyylikästä on tehä kaiuttimesta sen kokoinen että se on linjassa vahvistimen kanssa. Toisaalta, isompi on aina enemmän ja naiset tietävät: isompi parempi ;)

-Kaapin rakenne? (tukirimat, materiaali, liitännät)
Ratkaisuja on useita. Periaatteessa laatikko joka pysyy kasassa ja mielellään kestää vaikka istua.

-Hinta-arvio, tuleeko säästöä?
Kaiuttimeen voi upottaa useita euroja, tai vaikka jalokiviä. Taas riippuu siitä mitä haetaan. YLEISTÄEN sanoisin että tulee säästöä jos ei tartte ostaa työkaluja. Materiaalien ei tarvitse olla kalliita ja saat juuri sellaisen kaiuttimen kuin itse haluat tehdä. Mun omista (vielä keskeneräisistä) kaiuttimista ei tule halvat, vaan eipä tuollaisia mistään saa.

Olen kattellu näitä kaappiketjuja jonkun aikaa, mutta alusta loppuun - ohjeita ei tahdo ainakaan suåmeks löytyä.
Eikä varmaan löydykään. Tai jos löytyy niin se on sitten vain se yksi kaappi - jos et halua tehdä 1:1 samanlaista kuin joku muu joudut kuitenkin soveltamaan.

Ajattelin sitten kaappia tehdessäni kuvata kaikki vaiheet ja tehdä kunnon selostuksen jonka sitten mahdollisesti lyön nettiin saataville.

Hyvä idea! Itse ajattelin samaa mutta olin laiska kameran kanssa eikä pällimpää olisi alun alkaen pitää aiheesta kunnon päiväkirjaa. Mä rupesin tekee sivujani jälkeenpäin enkä millään muista kaikkea suunnittelun ja rakentelun alkuvaiheista. www.niskahiki.com
kulmahiomakone
31.10.2005 19:21:25
Kitarakaiuttimet eivät ole hifiä ja "hyvä soundi" on niin suhteellista...

Kitaraelementeistä ja hifistä tuli mieleen tarina offtopikia... Pakko kertoa. Testailin tuossa taannoin kitaraämyreitä stereoiden perseessä. Kuten arvata saattoi, saundi oli aika järkyttävän paska. Siis että kahden markan markettistereoistakin tulee parempi hifisaundi kuin kitaraämyreistä. No, eiväthän kitaravehkeet ole hifistelyyn tarkoitettukaan... Asian ydin, pointti jne. on kuitenkin siinä, että ne ämyrit, jotka olivat vähiten huonoja hifikäytössä, ovat mieleisimpiä korvaani myös kitarakäytössä.

Sattumaa ehkä, tai korvissa vikaa. Huomionarvoista on kuitenkin myös se, että arvostetut kitaraämyrit toimivat myös hifistelyssä paremmin kuin vähemmän arvostetut. Noin keskimäärin. Otos oli toki pieni. Tästä tähän.
ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)