Aihe: Line6 FM4 Filter Modeler
1
Dumb
09.06.2003 14:37:40 (muokattu 09.06.2003 15:03:16)

Tuollaista on nyt alkanut tekemään entistä enemmän mieli kun Soundatasta saisi tuollaisen (muuntajan kera) 250€:n hintaan (Into-Luthmanin hinta pelkälle pedaalille on 350€ ja St. Paul's Soundinkin hinta 330€). Itse olen kokeillut laitetta muutamaan otteeseen eri soitinliikkeissä, mutta tuntuu olevan vähän aikaa vievä laite päästä sinuiksi, joten mitään älyttömän ihmeellistä en ole saanut ilmoille. Luultavasti parin päivän kotisoitossa saisi.

Käyttääkö täällä kukaan tuollaista ja jos käyttää niin mitä kaikkea kivaa olette sillä saaneet aikaiseksi? Onko kukaan kokeillut käyttää EX-1 Expression Pedalia tuon kanssa (DL4:sen kanssa tuo EX-1:nen on ainakin oikein mukava lisä)?

Muuten en edes kyselisi koko asiaa vaan tilaisin laitteen saman tien, mutta kun on tuo mikkiprojekti (josta kirjoitin äsken erillisen viestin) menossa tässä samalla eikä rahaa (yllätys, yllätys) ole kauheasti käytettävissä.

Ja kaikki Line6-vastaiset kommentit voi sitten jättää ilmaisematta kun moni varmaan tietää, ettei niistä ole minun tapauksessani mitään hyötyä! 8-)

EDIT: Lisäsin noita hintoja.
JR
10.06.2003 01:05:42

Mielenkiintoinen peli varmaan en oo kerinnyt kokeilemaan.
Räkkimallisena thomannilta 349,- EUR.

Kunhan unohtaa normaalin kitaransoitto tatsin niin luulis tuolla saavan mainioita ambient maalailuja biiseihin..
JR
Dumb
10.06.2003 15:44:42

Tilasimpa sitten Soundatasta tuon pedaalin, joten varmaan ylihuomenna olen sitten onnellinen filtterimallintajan omistaja.
Dumb
26.06.2003 01:44:17

Eipä mennytkään sitten homma ihan helpoimman kautta. Aluksi pedaalin tulo viivästyi kun muuntajia ei enää ollutkaan saatavilla eikä myyjä ollut saanut mua kiinni vaikka oli kuulemma yrittänyt soittaa (ei kylläkään ole tullut mitään puhelua kännykkään Soundatasta vaikka se on päällä koko ajan). Selvitin tämän asian maanantaina (kun soitin ja kyselin, että mikä kestää), jolloin sovittiin, että myyjä laittaa pedaalin tulemaan ilman muuntajaa (tilasin muuntajan lopulta DLX-Musicista kun ne olivat loppu myös St. Paul's Soundista (sijaitsisi 20km päässä) sekä Musamaailmasta, kova menekki ollut pelkillä muuntajilla ilmeisesti). Vielä torstainakaan ei saapumisilmoitusta kuulunut, joten soitin taas Soundataan ja kyselin taas asiasta. Oli kuulemma käynyt joku kämmi lähetyspuolella ja olivat unohtaneet postittaa tuon minun pedaalini. Juhannuksesta johtuen posti ei kulkenut perjantaina, joten sain odotella aina eiliseen asti (eli melkein kaksi viikkoa) ennen kuin pääsin tuohon laitteeseen käsiksi.

Eilen ehdin vain pikkuisen käydä laitteen tarjoamia soundeja läpi, kun oli muita juttuja sovittuna sille päivälle, mutta tänään olen sitten ehtinyt perehtyä tuohon laitteeseen enemmänkin.

Kävi aika pitkälle juuri niin, kuin olin arvellutkin, eli vaikka kaupassa kokeillessa tuosta pedaalista ei saanut oikein otetta ja aina jäi vähän sellainen outo fiilis, oli meininki aivan toista kun pääsi kotona rauhassa ja ajan kanssa säätämään. Aukesi aivan uusia juttuja kun kävi huolella kaikki laitteen tarjoamat mallinnukset läpi manuaalin avustuksella ja samalla huomasin kuinka käyttökelpoinen laite tuo onkaan. Ennen sitä piti vähän sellaisena "mausteena johonkin" -henkisenä pedaalina, mutta nyt tuntuu, että jokaiseen juttuun sopisi tosta laitteesta joku soundi.

Tämän päivän aikana ehdin tallentaa kolme soundia muistiin: Tron Up, Q-Filter ja Octisynth. Tron Up on Envelope Filter -soundi, josta tein aika kirkkaan kun Digitechin XP-100 Whammy/Wahissa on myös Envelope Filter (aivan loistava!) ja sen soundista saa helposti sellaisen alapäävoittoisen (pitämällä ohjainpedaalin melkein yläasennossa, mutta ei kuitenkaan täysin). Tuo Q-Filter vastaa ikään kuin wahin jättämistä johonkin tiettyyn asentoon. Tein siitä sellaisen "wahi keskiasennossa" -tyyppisen soundin ja pistin säröä mukaan, joten kyllä nyt kelpaa soitella Apulannan Hiekka -kappaleen riffiä (sitä, joka on mm. introssa) kun tuo on mitä ilmeisimmin juuri se mallinnus (ja soundi), jota siinä on käytetty (oli pakko etsiä tuo soundi kun se on niin hieno). Kolmantena tein vielä Octisynth-mallinnuksella (joka on Ring Modulatorin, Synthesizer VCO:n ja Vibrato-pedaalin yhdistelmä) härön avaruussoundin, jossa on sellainen hauska ominaisuus, että se pitää sellaista "ufot laskeutuu maahan" -henkistä ulinaa kun ei soita mitään. Pakko hyödyntää jotenkin keikoilla (esim. kitaraa vaihtaessa)! Neljäs muistipaikka on vielä tehtaan jäljiltä ja siinä on sellainen jännä pulputus-soundi. Ihan kiva, mutta luultavasti teen senkin tilalle huomenna jonkun oikein härön soundin.

Kokonaisuutena tuo on aivan loistava laite, ja vaikka tilasinkin tuon vain parin lyhyen testikerran jälkeen niin en kyllä pettynyt yhtään! Ainut miinus tulee tosin siitä, että esim. tuo Q-Filter -mallinnus tuuttaa ulos aika kovatasoista signaalia, joka saa ainakin PODien clip-valot vilkkumaan. Kun kytki tuon filtterimallintajan ennen whammyä (tällöin whammyn "input clip" -valon olisi luullut vilkkuman koko ajan, sillä se on nytkin säädetty aivan sille rajalle, ettei se juuri ja juuri vilkahda kun sahaa vähänkin kovempaa, mutta eipä vilkkunut, ei), ongelma hellitti aika hyvin, mutta jotenkin vain tuntuisi luonnollisemmalta pitää tuo whammy edelleen signaaliketjun ensimmäisenä, jotta se saisi aina mahdollisimman puhdasta signaalia sisäänsä. Kovinkaan suurta eroa en kyllä huomannut soundissa, oli sitten whammy ensimmäisenä tai toisena. Täytyy ilmeisesti alkaa pitämään tuota filtterimallintajaa ensimmäisenä signaaliketjussa, jollen tuota signaalin tasoa saa muuten kuriin.

Tossa nyt vähän ensimmäisiä tunnelmia.

Ja kyllä, tiedän, että nyt ollaan jo torstain puolella, mutta "tänään" tarkoittaa silti keskiviikkoa.
placebo
26.06.2003 10:59:37
Noissa Line6 speduissa on true bypass joten kyllähän tuo whammy saa "värittymättömän" signaalin vaikka pitäisit
sitä FM4:sen jälkeen. Itse pitäisin nimenomaan tuossa järjestyksessä - Ensin FM4 ja sitten whammy. Whammyttelyssä on parempi kotrolli näin, olettaen että whammyttelet FM4:sta tulevaa signaalia.
Huevos
26.06.2003 13:07:25

Kokeilin kotona päivän ajan enkä keksinyt sille mitään käyttöä. Halvan kuuloinen peli...
Dumb
27.06.2003 18:26:56

Noissa Line6 speduissa on true bypass joten kyllähän tuo whammy saa "värittymättömän" signaalin vaikka pitäisit
sitä FM4:sen jälkeen. Itse pitäisin nimenomaan tuossa järjestyksessä - Ensin FM4 ja sitten whammy. Whammyttelyssä on parempi kotrolli näin, olettaen että whammyttelet FM4:sta tulevaa signaalia.

Kyse olikin tosiaan FM4:sen ja Whammyn yhtäaikaisesta käytöstä. Päädyin nyt kuitenkin siihen tulokseen, että pistän tuon filtterimallintimen signaaliketjun ensimmäiseksi ja whammyn toiseksi, jolloin whammy toimii, Input Volume -säätimensä ansiosta, samalla myös ikään kuin limitterinä. Ei tarvinnut edes pienentää yhtään tuota sisääntulosignaalin volumea eikä se clip-valo syty siltikään. Ja kun se ei syty whammyssa, ei se syty myöskään PODissa.

Jotenkin kyllä tuntuisi loogisemmalta pitää whammy ensimmäisenä ja filtteröidä sitten "whammytettyä" signaalia, mutta eipä tuo nyt ole todellakaan ainut loogisuudesta poikkeava yhdistelmä mun setupissa. Ja kun tosta vahvistimen clippaamisestakin pääsi eroon, niin kyllä mä sen mielummin noin päin pidän. Pari kivaa soundiakin sain jo tolla yhdistelmällä aikaan.
Tompsi
28.06.2003 01:40:03
Hei muuten, onko tuossa "Line 6 xxx modeler sounds much better on solid state." -toteamuksessa mitään perää? Kuola roiskuen olisin Modulation ja Delay Modeler-pedaaleja hankkimassa mutta tuo vieraiden ja kaukaisten maiden sivustoilla komeillut kommentti sai minut takajaloilleni.

Terve lähdekritiikki lienee paikallaan mutta tahtoisin silti vielä varmistua siitä että suustani ei pääse valtavaa itkua ja parkua kun mallintava efektipoljin kieltäytyykin kuulostamasta sound samplejensa veroiselta putkia sisältävän laatikon kanssa.

Pre-EDIT: Pahoittelen sekavaa tekstiä, yön pimeydessä silmät lurpallaan tekstiä ropelsin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)