Aihe: Isokalvoinen konkkamikki vs. nauhamikki
1 2 3 4
isojussi
17.10.2005 10:41:39
Kertokaas tietävämmät näitten väliset erot.

Miks tommosia konkkamikkien näkösiä nauhamikkejä tehdään ja mihin niitä käytetään?
Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa.
varakeef
17.10.2005 11:02:35
Miks tommosia konkkamikkien näkösiä nauhamikkejä tehdään ja mihin niitä käytetään?

Toiimintaperiaate on tyystin erilainen, itse asiassa nauhamikki on toimintaperiaatteeltaan tietynlainen dynaaminen mikrofoni. Se ei siten tarvitse (eikä usein edes siedä) phantomvirtaa toimiakseen.

Soundi on erilainen: nauhamikit ovat usein soundillisesti värittyneempiä ja epäherkempiä (ulostuloltaan hiljaisempia). Korostumaa löytyy alapäästä ja ja jostain 4000 - 8000 hertsin kieppeiltä mekistä ja mallista riippuen. Aivan korkeinta yläpäätä ei juuri löydy. Suuntakuvioltaan yleisimmin kahdeksikko.

Nauhamikki on myös konkkamikkiä vanhempaa tekniikkaa - kysymyksen voisikin muuttaa muotoon "miksi konkkamikkejä tehdään".

Nauhamikit kestävät usein kovia äänenpaineita mutta tuhoutuvat kovista ilmanpaine-eroista. MIKKIIN EI SAA PUHALTAA. Toisaalta, miksi mikkiin pitäisi ylipääätäänkään puhaltaa? Ei sovellu esimerkiksi linnulaulun äänittelyyn ulkosalla. Torvisektion tai kitarvahvistimen mikittämiseen soveltuu oikein hyvin. Jazz-laululle pop-filtterin kanssa.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
isojussi
17.10.2005 11:09:08 (muokattu 17.10.2005 11:09:23)
...Toisaalta, miksi mikkiin pitäisi ylipääätäänkään puhaltaa?...

Sasse. Ja joka keikalla joku kumminkin.

Eli kuvaamastasi päätellen vois nauhamikki olla raju peli just esim. pasuunan mikitykseen?

Tarviiko laulun kera aina pop-filtterin?
varakeef
17.10.2005 11:29:54
Tarviiko laulun kera aina pop-filtterin?

Jos vetää vähän kauempaa niin ei tarvitse. Mutta ne p:t ja vastaavat plosiivit ovat nimenomaan niitä ilmapärskähdyksiä, jotka sen folionauhan katkaisevat/irrottavat.

Pasuunan äänittämiseen nimenomaan käy nauhamikki mainiosti.
jPekka
17.10.2005 14:57:48

Nauhamikit kestävät usein kovia äänenpaineita mutta tuhoutuvat kovista ilmanpaine-eroista. MIKKIIN EI SAA PUHALTAA.

Näitä myös suositellaan säilytettäväksi pystyasennossa (kotelossaan toki, ei mikkitelineessä) ja kohtelemaan muutenkin kuin hyvin särkyvää esinettä.

Mutta klassinen. lämmin soundi: nauhamikkejä käytettiin paljon mm. Beatles-levyillä (esim. overheadeina) sekä tietenkin vanhemmassa kamassa.
- Mitä on biljoona mikrofonia? - ??? - Yksi megafoni.
kivi
17.10.2005 15:20:40
Tähän mennessä kaikki olennainen onkin tullut kerrotuksi, mutta ...jos sulla noin niinku puhaltajana löytyy kotoa levyhyllystä vaikkapa Blue Noten julkaisuja, tai 60-luvun ja sitä vanhempia jazzlevyjä, katso niitä mikrofoneja niissä studiokuvissa.

Ne partakoneen näköiset mikit, joiden sivuleikkaus on salmiakin muotoinen, ovat RCA:n ribbon-mikkejä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
varakeef
17.10.2005 15:33:51
Paitsi varoituksen sana nauhamikeistä ja phantom-virrasta. Useimmat nauhamikit sanovat poks kun niille tarjoaa mustanaamiota.

Paitsi että tulihan sekin kerrottua ensimmäisen vastausviestin ensimmäisessä kappaleessa.
Mikael
17.10.2005 16:08:03

Paitsi että tulihan sekin kerrottua ensimmäisen vastausviestin ensimmäisessä kappaleessa.

Paitsi et meitsi ei osaa lukea.
"melkein puoliammattilainen"
Kemppilä
17.10.2005 16:59:19
Jos vetää vähän kauempaa niin ei tarvitse. Mutta ne p:t ja vastaavat plosiivit ovat nimenomaan niitä ilmapärskähdyksiä, jotka sen folionauhan katkaisevat/irrottavat.

Tuossa tuli mieleen, että jos tuollasen nyt sitten särkis, niin millanen rojekti on korjata se? Paljon maksaa ja osaako sen itse tehä?
Sitten taitaakin kaiki oleellinen olla tiedossa.
"Jos olet kävelyllä ja aivot putoavat päästä, niin emme löydä tietä kotiin, sillä emme enää pysty ajattelemaan selvästi."
kivi
17.10.2005 17:03:10
Tuossa tuli mieleen, että jos tuollasen nyt sitten särkis, niin millanen rojekti on korjata se? Paljon maksaa ja osaako sen itse tehä?
Sitten taitaakin kaiki oleellinen olla tiedossa.

Ei välttämättä osaa.

Mun RCA kävi Matti Adolfsenilla Kemissä korjattavana. Olisko maksanut viiskymppiä, en muista. Ribbon tuli kokonaan uusi, eli Matti joutui rakentamaan haitarimuotin ja hankkimaan oikeaa foliota ja töpöttämään sen muottiin.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Kemppilä
17.10.2005 17:07:16
Ei välttämättä osaa.

Mun RCA kävi Matti Adolfsenilla Kemissä korjattavana. Olisko maksanut viiskymppiä, en muista. Ribbon tuli kokonaan uusi, eli Matti joutui rakentamaan haitarimuotin ja hankkimaan oikeaa foliota ja töpöttämään sen muottiin.

Jaahas. Että kannattaa olla rikkomatta.
"Jos olet kävelyllä ja aivot putoavat päästä, niin emme löydä tietä kotiin, sillä emme enää pysty ajattelemaan selvästi."
varakeef
17.10.2005 20:45:31
Ei välttämättä osaa..

Joku höyrypää - netistä luin, eh - oli kuulemma korjannut nauhamikkinsä juicy fruit purukumipaketin päällysfolion palalla. Taisi vielä kehua soundia alkuperäistä paremmaksi.

En siis tarkoita, että ihan helppoa se on.
kivi
18.10.2005 00:00:53
Joku höyrypää - netistä luin, eh - oli kuulemma korjannut nauhamikkinsä juicy fruit purukumipaketin päällysfolion palalla. Taisi vielä kehua soundia alkuperäistä paremmaksi.

En siis tarkoita, että ihan helppoa se on.

Ei kai nyt Juicyfruitilla? Fazerin pähkinäsuklaan folio lienee tavallista rulla-talousalumiinia ohuempaa, ja ilman paperia, ja sitä on kuulemma käytetty menestyksellä ainakin Genelec Triampien huulikartiona.

Toivotaan, etteivät ole muuttaneet pakkausta:-)
(Handsome Dick Manitoba)    
isojussi
18.10.2005 01:01:21
No perkuleen perkule - jos mä saan päähäni ostaa nauhamikin, niin milläs estän siihen phantomin menemästä, jos mun mikserissä on vaan yks katkaisija kaikille kanaville?
kivi
18.10.2005 01:09:57
No perkuleen perkule - jos mä saan päähäni ostaa nauhamikin, niin milläs estän siihen phantomin menemästä, jos mun mikserissä on vaan yks katkaisija kaikille kanaville?

Mä olen ratkaissut asian laittamalla mikkiin kaiken varalta balansoimattoman liittimen (plugi), käyttämällä erillistä etusta joka sen plugin huolii, ja pöydän linjatuloa.

Joku joka tietää paremmin, miten mustanaamio vaeltaa, vois kertoa saako phantomin katkaistua vaikkapa laittamalla ground liftin mikin omaan XLR-liittimeen? Tällöin varmaan katoaa taas se balansointi, mutta se on pienempi paha, mun mielestäni, ja voipa kumminkin käyttää pöydän omaa etusta.
(Handsome Dick Manitoba)    
askomiko
18.10.2005 01:22:11
Royerin putkiloita kehuuvat kitaroiden kera käytettäviksi. Ja ovat sikäli uudempaa disainia että eivät säiky normaalia mustanaamiovirtaa, mutta saa nekin rikki muutamalla tempulla:

http://www.royerlabs.com/phantompower.html
"I think it's not so much that you're wrong, but that you're wrong AND you're a complete idiot."
PL
18.10.2005 09:59:39
Miltei kaikissa mikeissä on muuntaja itse mikkielementin jälkeen, joka katkaisee phantomin npääsyn siitä eteenpäin ja näin ollen mitään vahinkoa ei synny.

Toisaalta phantomsyöttö on toteutettu siten, että mikissä +48V syötetään xlr:n pinneihin 2 ja 3, joihin on kytketty kelan/muuntajan päät ja 0-taso on pinissä 1. Jos esim. dynaamiseen mikkiin syötetään phantomia, tulee kelan molemmat päät samaan potentiaaliin, eikä näin ollen virtaa kulje.

Varmuuden siitä että mikille tai muulle mikkikanavaan kytketylle laitteelle ei mene phantomia saa sillä, että katkaisee maajohtimen eli jättää xlr:n pinnin 1 kytkemättä.

Siis nykyisistä mikeistä kaikki joissa on xlr-liitin voidaan huoletta kytkeä phantomilliseen mikkisisäänmenoon, tuo sitkeä uskomus on peräisin ajalta jolloin oli käytössä sekalaisia liittimiä ja liityntöjä, balansoimattomia, korkeaimpedanssisia jne. Tuon aikakauden mikkejä käytettäessä kannattaa tiettyä varovaisuutta noudattaa.
varakeef
18.10.2005 11:43:36
Miltei kaikissa mikeissä on muuntaja itse mikkielementin jälkeen, joka katkaisee phantomin pääsyn siitä eteenpäin ja näin ollen mitään vahinkoa ei synny.

Nauhamikeissä ei ole mitään muuntajaa missään välissä.

Siis nykyisistä mikeistä kaikki joissa on xlr-liitin voidaan huoletta kytkeä phantomilliseen mikkisisäänmenoon, tuo sitkeä uskomus on peräisin ajalta jolloin oli käytössä sekalaisia liittimiä ja liityntöjä, balansoimattomia, korkeaimpedanssisia jne. Tuon aikakauden mikkejä käytettäessä kannattaa tiettyä varovaisuutta noudattaa.

On se kumma, että mikkivalmistajat varoittavat nauhamikkejään kohtaavasta tuhosta, jos virran pitää kytkettynä, jos tällaista vaaraa ei olisi.
kivi
18.10.2005 11:45:51
Nauhamikeissä ei ole mitään muuntajaa missään välissä.

On se kumma, että mikkivalmistajat varoittavat nauhamikkejään kohtaavasta tuhosta, jos virran pitää kytkettynä, jos tällaista vaaraa ei olisi.

Näin mäkin näkisin.

Mutta hei, ei hätää. Pinni ykkösestä johto poikki, ja Mustanaamio pysyttelee viidakossa, jos oikein ymmärsin.
:-)
(Handsome Dick Manitoba)    
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)