folkkari 18.06.2003 20:51:13 | |
---|
Mitä te ajattelette seuraavasta asiasta: Onko ihan järjetöntä levyttää covereita? Joskus musta tuntuu aika kummalta perustelulta KYLLÄ-kannalle se, että "kun se alkuperäinen on aina alkuperäinen ja siis ainoa oikea." Onko biisillä vain se yksi ja ainoa oikea elämä? Onko erilaiset versiot huono asia? Onko se biisille paha, jos siitä on monta hyvinkin erilaista versiota maailmalla? ?? Ihmisen suurin heikkous on luovuttaminen.- T.Edison |
Tapani L 18.06.2003 21:11:22 | |
---|
Mitä te ajattelette seuraavasta asiasta: Onko ihan järjetöntä levyttää covereita? Ei ole. Esim. Metallican Garage Inc. on hyvä esimerkki siitä: Yksikään biisi ei minua juurikaan nappaa alkuperäisenä, mutta Metallican versiot taas ovat loistavia. Mielestäni hyvä coveri on paras kunnianosoitus alkuperäiselle esittäjälle; teostojen kautta biisin säveltäjä, sanoittaja, sovittaja ym. saavat sitäpaitsi muutakin kuin mielihyvää tälläisista projekteista. Anteeksi häiriö... ...ja vielä enemmän anteeksi tämä... |
KMT 18.06.2003 21:18:22 (muokattu 18.06.2003 21:25:12) | |
---|
Ei minusta ole mitään huonoa levyttää/esittää coverkappaletta, Mun mielestä on ihanaa tehdä uusi sovitus kappaleeseen... Säröpedaali on pirun keksimä idea saada ihmiset hulluiksi... |
vaiktutus 18.06.2003 21:23:19 | |
---|
Ei minusta ole mitään huonoa levyttää/esittää kappaletta Kappaleiden esitys ja levytys on hyvä juttu. Lars-Vesa-Kenneth astui sisään, mutta pysähtyi kuitenkin äkkiä nähdessään huoneen seinät... |
Jani The Rock 18.06.2003 21:34:59 | |
---|
Kyllä hyvä coveri toimii, esim. Hanoi Rocksin versio Up around the bendistä. Ja joskus karmeallakin cover-versiolla saa julkisuutta, lähinnä tulee mieleen HIMin raiskaaama Wicked game. "I don`t wanna be a rock`n roll star, just wanna play my honky guitar..." -Peer Gynt |
Jabbe 18.06.2003 21:35:29 | |
---|
Kappale on hyvä kun se toimii useankin esittäjä esittämänä. Ja coveroinnissa voi vielä tuoda uusia näkökulmia ja tulkintoja johonkin biisiin. Esimerkkejä hyvistä (jopa alkuperäistä paremmista) covereista on runsaasti, joten mikä mättää? Vierivä sämpylä ei sammaloidu. |
Bassballs 18.06.2003 21:58:30 | |
---|
Tietenkin on biisejä, mitkä ei kaipaa(ainakaan minun mielestä) uudelleenlevytyksiä. Mainittakoon vaikka The Eaglesien Hotel California. Muuten coverit on ihan jees, kunhan tekee ne omalla tavallaan, eikä yritä apinoida alkuperäisiä äänityksiä. Ongelman kimppuunkäymisen ongelma on juuri kimppuunkäyminen. |
Velko 22.06.2003 10:27:50 | |
---|
Erään periaatteen mukaan coverin voi tehdä tasan kahdella tavalla: joko siitä tekee niin tarkan alkuperäisen kuin mahdollista, tai sitten täysin oman version. Mitään välimuotoja ei kannata lähteä vääntämään. Tarkka kopio on hyvä veto joissain paikoissa, mutta sen levyttämisen järkevyys on kyseenalaista. Sen sijaan täysin oma versio on aina mielenkiintoinen ja parhaimmillaan levytyskelpoinenkin. Esimerkkejä hyvistä, omalaatuisista covereista ovat esim. Judas Priest: Johnny B. Goode, Pink Floyd: House Of The Rising Sun ja tietenkin Nirvana: The Man Who Sold The World. Niitä huonoja esimerkkejä on sitten vaikkapa Guns 'N' Roses: Sympathy For The Devil, joka on varsin mitäänsanomaton versio Rollareitten biisistä, eikä oikein tunnu tietävän, olisiko kopio vai ei. Ihminen on vain värisokea pallokala elämän tiskialtaassa. |
BluesKossi 22.06.2003 11:36:49 | |
---|
Hanoi Rocksin vedos Up around the bendistä on todella loistava. CCR:n alkuperäinen kuulostaa Hanoin jälkeen todella väkinäiseltä ja väsyneeltä. ole kuningas - osta aurinkolasit |
KantriKatri 22.06.2003 15:38:06 | |
---|
Mitä te ajattelette seuraavasta asiasta: Onko ihan järjetöntä levyttää covereita? ?? Heitit pahan:-) Se on ainakin mun mielestä makuasia. Jotkut coverit kolahtaa ja jotkut ei sitten yhtään(hehe,uuttako..). Esim.Hendrixin "Little Wing"on Hendrixin esittämänä ainoa oikea,kaikki muut yrittävät tehdä siitä aina liian mahtipontista systeemiä. Mutta toi puhtaasti makuasia. Kyllähän sitä on itselläänkin vaikka kuinka paljon kappaleita jotka tekisi mieli levyttää uudelleen vaan laulamisen ilosta. Että näin:-)) "Olen erittäin hyvä(ellen täydellinen)" |
hörhö 22.06.2003 17:24:32 | |
---|
Minäkin olen täysin coveroinnin puolella, sillä mikään ei ole niin mukavaa, kuin raiskata toisten tuotoksia. Se uusi ajatus kappaleelle on oltava. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara |
lähinnä tulee mieleen HIMin raiskaaama Wicked game. Ja se saatanan Don't fear the reaper... |
Blenderhead 22.06.2003 21:13:53 | |
---|
Coveri on kaveri Siis mikäpäs siinä jos tykkää. Punk is the personal expression of uniqueness that comes from the experiences
of growing up in touch with our human ability to reason and ask questions."
-Greg Graffin |
Hermanni 22.06.2003 22:36:15 | |
---|
Sanokaa hyvä jats-artisti joka EI soita kovereita. tai sinfoniaorkesteri joka ei soita toisten säveltämiä biisejä. |
Veikko 22.06.2003 22:46:21 | |
---|
Sanokaa hyvä jats-artisti joka EI soita kovereita. tai sinfoniaorkesteri joka ei soita toisten säveltämiä biisejä. Tahi blueshenkilö Suojele Suomen metsiä - tapa tikka. |
L.Ruoska 23.06.2003 21:33:44 | |
---|
Siis coverithan on vitun siistejä sillon kun niitä esittää taitava bändi satunnaisina bonuksina keikoillaan. Levytyksestä en tiedä, varmaan ainoo coverlevytys minkä tiedän jostain palvomastani biisistä on tää Sentencedin versio Faith No Moren digging the gravesta.löysin ihan tsägällä netistä vaan että mikäs helvetti tämä on. Ei piiskaa alkuperäistä mitenkää. Hyvinkään kauhu Diaz Jr veti kerran ihan helvetin hyvän version Nirvanan Tourette'sista, siitä scoret jätkille ja varsinkin niiden ex-kitaristi Harrille, se oli ihan psyko veto =D Olisin todella kiinnostunu kuulemaan jotain covereita jostain lempibiiseistäni mutta en kyllä keksi kuka niitä coveroisi (Anna mulle piiskaa, Beautiful people, Cuckoo for caca...eikai noita voi paremmaksi pistää). "Se on rautaa kun joskus ottaa turpiin". |
Walrus 23.06.2003 23:41:27 | |
---|
Jotkut coverit kolahtaa ja jotkut ei sitten yhtään(hehe,uuttako..). Esim.Hendrixin "Little Wing"on Hendrixin esittämänä ainoa oikea,kaikki muut yrittävät tehdä siitä aina liian mahtipontista systeemiä. Mutta toi puhtaasti makuasia. Minä pidän kovasti SRV:n versiosta vaikka se vaan sen instrumenttaalina soittakin. SRV:n Voodoo child on kanssa loistava. No, herraa pidetäänkin Jimin manttelin perijänä. Well - The house is a rockin' Don't bother knockin' Yeah - The house is a rockin' Don't bother come on in |
Bassballs 24.06.2003 16:21:36 | |
---|
Minä pidän kovasti SRV:n versiosta vaikka se vaan sen instrumenttaalina soittakin. SRV:n Voodoo child on kanssa loistava. No, herraa pidetäänkin Jimin manttelin perijänä. Woodoo chile(slight return) on biisi jota tarkoitat. Olen samaa mieltä asiasta. Stevie on levyttänyt molemmat biisit hyvin, raiskaamatta ja kunnioittaen alkuperäisiä. Ongelman kimppuunkäymisen ongelma on juuri kimppuunkäyminen. |
Walrus 24.06.2003 17:04:30 | |
---|
Woodoo chile(slight return) on biisi jota tarkoitat. Olen samaa mieltä asiasta. Stevie on levyttänyt molemmat biisit hyvin, raiskaamatta ja kunnioittaen alkuperäisiä. Aivan, menee aina noi sekasin :) Well - The house is a rockin' Don't bother knockin' Yeah - The house is a rockin' Don't bother come on in |
jPekka 24.06.2003 17:23:28 | |
---|
Minä pidän kovasti SRV:n versiosta vaikka se vaan sen instrumenttaalina soittakin. SRV:n Voodoo child on kanssa loistava. No, herraa pidetäänkin Jimin manttelin perijänä. No, en ainakaan minä ole koskaan pitänyt. Jos Jimillä on manttelinperijä - jos hänellä nyt muka tarvitsisi olla - niin ensimmäinen mieleen tuleva olisi Daniel Lanois. Olin Stevie Raysta kovin innoissani Texas Floodin ilmestyttyä, mutta valitettavasti into lopahti siihen Kulttuuritalon konserttiin - etenkin kun vielä tuoreessa muistissa oli Stevie Rayn isonveljen bändin ikimuistoinen Tavastian-keikka. Onhan Stevie Ray ihan näppärä ja näyttävä pikkaaja, ja varmaan monelle kitaristinalulle suuri vaikuttaja, mutta omaperäisyyden ja tyylitajun suhteen - minun mielestäni - kakkossarjalainen. . - SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!! |