Aihe: Alusta tähän asti.
1
Harvestman
10.10.2005 22:47:28
Ikää oli 15 vuotta. Musiikki oli kiinostanut muutaman vuoden. Ei mitenkään syvällisemmin. Lähinnä oli kiva kavereiden kanssa kuunnella musiikkia ja väitellä siitä mikä on paras bändi. 12 vuotiaana olin saanut ensimmäisen oikean albumini. Se oli Metallican black album. Sitten siitä pikkuhiljaa yhä useampi hevilevy löysi tiensä (vielä siinä vaiheessa kasettihyllyyn).

Eräällä kaverilla oli kotonaan vanha fenderin? akustinen teräskielinen kitara. Siinä sitten tapaili ensimmäisiä säveliään hampaat irvessä kun sormet eivät venyneet kunnolla nauhaväleille. Ja ne teräskielet tekivät kipeää sormenpäissä. Vähän koitin tapailla master of puppetsin alkuriffiä. Hienoltahan se tuntui kun se hieman rupesi siltä kuulostamaan ja koulussa ihmiset tunnistivat biisin kun musiikinluokassa sitä samaista biisiä rämpyttelin.

Sitten eräänä päivänä kävelin läheiseen musiikkiliikkeeseen ja katselin siellä kitaroita. Kauppias tuli kysymään että `mitä teille saisi olla`. Ei aikomuksenani vielä silloin ollut kitaraa ostaa. Mutta sitten kun sanoin että kitaraa olen miettinyt niin antoi heppu minulle kokeiltavaksi Ibanez merkkisen kitaran. Wau. Sain itse kokeilla ihan oikeaa sähkökitaraa. Soundi kuulosti uskomattoman hyvältä. Siitä sitten kotiin ja äidiltä pyytämään luvan kitaran ostoon. Myöhemmin menin takaisin samaiseen liikkeeseen ja tulin ulos hallussani tuo kyseinen Ibanez. Tästä alkoi sitten treenaaminen. Ei se kuitenkaan mitään 8h/vrk harjoittelua ollut. Ensimmäisinä viikkoina tuli soitettua aika paljon, mutta se vähitellen laantui, muttei tietenkään kokonaan loppunut. Melkein päivittäin soitin ainakin vähän.

Ajan mittaan tuli opeleltua joitakin biisejä. Enemmän se kuitenkin oli vain yrityksiä tehdä omia sävellyksiä ja toivoa että jonakin päivänä minustakin tulisi jonkun kuuluisan bändin kitaristi.

Jossain välissä (noin 17 vuotiaana) Tuli mieleeni että voisi vaihtaa tuon vanhan kitaran uuteen. Kielet rämisivät eikä soundikaan enää kuulostanut yhtään niin hyvältä kuin pari vuotta takaperin. Siitä sitten naapuripitäjän musiikkiliikkeeseen ja katselemaan uutta "skebaa". Ja sieltähän se löytyi. Jackson dinky rus (tai niin luulin pitkään, kunnes sain selville että kitara on nimeltään Jackson dinky reverse{valmistus lopetettu}). Tämä kitara se vasta oli jotain. Floyd rose talla, 24 nauhaa, kelluvat mikit, kielet eivät rämisseet pätkääkään ja vibrakampea sai riuhtoa miten vaan eikä epävireisyyttä ollut juurikaan huomattavissa. Kävelin siis ulos liikkeestä uuden "hevikepin" kanssa jättäen sinne vanhan vaihdossa pois.

Kyseisen kitaran omistan edelleenkin. Se on päivittäisessä käytössä ja sillä olen opetellut oikeastaan kaiken minkä osaan. Biisien tapailu on muuttunut biisien treenamiseksi. Riffejä opetellaan niin pitkään kun ne sujuvat. Sooloja kuunnellaan, opetellaan tarkasti(jos soolo halutaan oppia) ja ennen kaikkea improvisoidaan. Vaikka taso soittamisessa on noussut, niin kuitenkaan se fiilis ja ne tunteet soittaessa, jotka olivat samat 9 vuotta sitten, eivät ole kadonneet. Ainoa asia joka harmittaa, on harmittanut jo pitkään. On se että vaihdoin ensimmäisen kitarani pois. Olihan uusi tietenkin kaikinpuolin parempi kuin vanha. Mutta sillä olin ottanut ensiaskeleeni kitaransoiton hienoon maailmaan. Se kitara sytytti sen kipinän joka sisälläni paloi ja joka siellä edelleen roihuaa. Sen kitaran josta kaikki alkoi minä tyhmyyksissäni menin vaihtamaan pois.

Toivottavasti kovinkaan moni muu ei ole tehnyt samaista virhettä. Olkoon sitten kyseessä kitara tai jokin muu instrumentti.
Even the samurai feared the ninja
wrshredder
10.10.2005 22:51:55 (muokattu 10.10.2005 22:56:45)
mä haluun tyttöystävän!.. eiku eihä tää..

edit: mulla on vielä mun eka skeba plakkarissa ja käytän sitä jopa ykköskeppinä vaikka on mulla toi Tokai Customikin.. minä kun en noista soundeista niin perusta, oon tottunu sen kaulaan jo niin hyvin vaan.
Pitääkin muuten lähettää washburnille vähän kysymystä ton kitaran valmistusvuodesta. hmm..
Romantikkoitkijät#23 "Those who danced were thought to be quite insane by those who could not hear the music" - Angela Monet
Jonttu
10.10.2005 23:37:19

Mulla on ainakin se ensirakkaus vielä tallella... Yamahan akustinen kepukka,jonka isukki osti -95 jouluna :) Ja tulee sillä vieläkin soitettua.. Niin ja sitten ensimmäinen sähkökitarakin löytyy vielä... Fenix strato kopio,kerman värinen... Enkä kummastakaan meinaa luopua!!!!
ROCK!
Vaikeat biisit on treenin puutetta...
Ze Kink
11.10.2005 00:10:04 (muokattu 11.10.2005 00:11:13)
Minäkin myin ekan sähkikseni, ja tiedän kuka kitaran vielä omistaa. Ei siis harmiata. Minulla ole hajuakaan siitä, minne eka akustiseni on viety/myyty/annettu. Olisihan se kivaa omistaa se, mutta näin on vain käynyt. Eipä kuitenkaan kauheasti harmita. Onhan mulla nyt 4 kitaraa, joista kaikista pidän!

E: Kolmeen noista olen tykästynyt sen verran, että en kyllä koskaan noita myy. Tuohon Jpm:n en ole vielä "kasvanut kiinni", mutta eiköhän sekin päivä vielä tule.
[KTR-] tai biisin nimeks "PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!" nii sit yleisö huutais "SOITTAKAA PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!"
[KTR-] sit bändi ois ihan :---D
reali
11.10.2005 07:04:39
Onhan meillä pikkuveljellä vielä se mun eka sähkis, harley bentonin halvin malli :) ja sitten toi ekana soiteltu akustinen, jossa kielet sentin korkeudella, vire tippuu yhden otteen jälkeen ja kaula vääntynyt täydellisesti :)
Kiehtovaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)