EADG 09.10.2005 15:51:40 | |
---|
Noniin eli nyt on kaksi päivää tullut hiplailtua tuota uutta nauhatontani. Ibanez Gary Willis nuorempi, eli halvempi on kyseessä. Olen huomannut että onhan noilla aivan helvetisti eroa, joten nyt kaipaisin vinkkejä miten pääsisin kärryille helposti. Jotkut smoothit nauhattomat bassokuviotkaan ei olisi pahitteeksi. Kiitos. Tästä ei tehdä DADAA stna. |
Johannes_t 09.10.2005 17:26:14 | |
---|
Olen huomannut että onhan noilla aivan helvetisti eroa, joten nyt kaipaisin vinkkejä miten pääsisin kärryille helposti. Jotkut smoothit nauhattomat bassokuviotkaan ei olisi pahitteeksi.
Maistele sitä soundia. Kokeile rauhassa miten tatsi vaikuttaa ääneen ja soiton puhtauteen. "Villi pohjola"-sarjan tunnari on veikeä biisi nauhattomalle.
|
poppamies 09.10.2005 17:37:01 | |
---|
Soita ihan melodioita sillä nauhattolla. Ihan vaikka "Niin minä neitonen..." Ihan tosi! Tuollaisissa balladeissa nauhaton on parhaimmillaan ja muutenkin tutttuja melodioita soittaessa varmistuu intonaatio. Myytävänä Fender 15" 150W bassoelementti! |
Jos nauhaton on uusi tuttavuus, ja puhtaudessa on ongelmia, niin soittele asteikkoja ja kolmisointuja eri sävellajeista. Aikansa kun noita ja muita perusjuttuja soittaa, niin alkaa puhtaastisoitto sujumaan. Btw, hyvän valinnan teit! Willikset on hyviä bassoja. There's a fine line between stupid or clever. |
balzary 09.10.2005 21:27:28 | |
---|
Itse ainakin soittelen esim jotain skaaloja/riffiä, ja viimesenä nuottina avoin kieli. Voi sitten verrata siihen, että miten paljon soiton aikana meni vikaan :) World domination equals world suffocation It's dread out there you know!
|
hollstro 09.10.2005 21:36:51 | |
---|
Kaikki hyviä vinkkejä. Nauhattomalla kannatta aloittaa kappaleista joissa joku sävel on vapaa kieli tai sen oktaavi. Silmät irti kaulalta ja korvat käyttöön. Vapailta kieliltä saa referenssin oikeaan sävelkorkeuteen. Eräs tapa (joka ylitehtynä ärsyttää) on liukua oiekaan säveleeseen. Ylä tai alapuolelta, kumpi vaan kuulostaa paremmalta. Tällöin sen sävelpuhtauden saa helposti kohdalleen, kunnes sormet alkavat muistamaan oikeat kohdat otelaudalta. Niin, ja mikään ei voita kovaa treeniä. Tunti vähintään joka päivä kunnes tuntuu helpolta. Sitten voi löysätä. Tsemppiä! |
rijopu 09.10.2005 21:41:14 | |
---|
Noniin eli nyt on kaksi päivää tullut hiplailtua tuota uutta nauhatontani. Ibanez Gary Willis nuorempi, eli halvempi on kyseessä. Ahaa! Siis sä hait sen Williksen Kouvolan Musiikista. Tynninen vaan mainitsi asiasta lauantaina. Onnea vaan ja kovaa treeniä vaan päälle. Soittele myös hyvien levyjen kanssa, niin joudut väkisin kuuntelemaan myös omaa virettä. Tosimiehet leikaavat itse takatukkansa!
kalamies#14 >-)))> |
EADG 09.10.2005 21:57:56 (muokattu 09.10.2005 21:58:29) | |
---|
Ahaa! Siis sä hait sen Williksen Kouvolan Musiikista. Tynninen vaan mainitsi asiasta lauantaina. Pakko oli ku sain niin halvalla :) On tässä nyt tarkotus vähintään tunti soitella päivässä ja siksi kyselenkin neuvoja. Asteikkoja olen jo sahaillut ja muutamia laulumelodioita vedellyt levyiltä. Kyllä tämä tästä ;P Lisää neuvoja vaan ja kiitos kaikille vastanneille! |
ötzi 10.10.2005 13:57:18 | |
---|
soveltuuko nauhaton basso vähän rankempaan musiikkiin? steve digiorgiohan (en oo varma miten se kirjotetaan) soitti joskus semmosella? näin ainakin jossain ESPin luettelossa kuvan. aattelin että semmonen vois olla ihan vänkä vehe soitettavaks. Näsäviisastelua ja armotonta vittuilua jo vuodesta 1989 |
Oan 10.10.2005 14:29:37 | |
---|
soveltuuko nauhaton basso vähän rankempaan musiikkiin? steve digiorgiohan (en oo varma miten se kirjotetaan) soitti joskus semmosella? ..ja soittelee edelleen. Mikseipä nauhaton sopisi raskaampaankin menoon, kysehän on vain siitä että sen sinne sovittaa. Itse olen nauhattomalla mättänyt kaikkea truubläkistä kasariheviin, hyvin toimii! Minä olen Steve, sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia.
http://www.stevedigiorgio.com |
ötzi 10.10.2005 15:50:38 | |
---|
jaa, pitääpä testata kun sattuu tielle, ekahan se on vaan onnetonta näppäilyä. en oo ikinä moista kokeilu, ehkä vaikka tartuu mukaan Näsäviisastelua ja armotonta vittuilua jo vuodesta 1989 |
sartzan 10.10.2005 17:07:13 (muokattu 10.10.2005 17:15:37) | |
---|
Omia vinkkejä, joita en ole itsekään vielä kunnolla loppuun asti toteuttanut. Eli munsta otelauta on suht helppo saada "hyppysiin" sinne viidenteen-kuudenteen nauhaan asti, ilman että tarvii pitemmän päälle möllöttää otelautaa soittaessa. Tuo ehkä johtuu mun kohdalla siitä, että olen enempi käyttänyt niitä ensimmäisiä viittä nauhaa. Kannattaa harjoitusrepertuaariin valikoida siis myös piisejä, joissa käydään otelaudalla ylempänä, taikka soitella piisejä tarkotuksella ylempää. Tuohon käy toki myös skaalat sun muut semmoiset. Toinen on nauhatonta soittavan tuttuni vinkki, että kämpästä valot pois kun alkaa reenaamaan. Idis tuossakin on saada soittaja irroittamaan silmämunansa siitä otelaudasta, ja oppia soittamaan tuntuman ja korvien perusteella. Tuo ei liene ongelma kaikilla, mutta mulla ainakin tulee vieläkin töllötettyä sitä otelautaa jonkin verran (en ole reenannut määrätietoisen säännöllisesti), vaikkakin huomattavasti vähemmän kuin alussa. Alussa lankkua lienee ihan ok pällistellä, mutta olisihan siitä hyvä oppia mahd. nopeasti pois. dit: Olen soitellut ihan kaikkea mitä soittaisin nauhallisellakin jos mulla olisi sellainen, eli en ole veivannut mitään erityisesti nauhattomalle tarkoitettuja kipaleita. Ihan mahdollista mun kokemuksen mukaan tuota soitinta on käyttää räväkämpäänkin musiikkiin. "Mun WinAmpin randomi toimii ihan miten sattuu" |