Aihe: Firebird vai Strato rynkytykseen?
1
scottie
18.06.2003 18:00:57
Pian on iki-ihanat rippi"juhlat" ja uuden kitaran rahat polttavat
taskussa. Olen miettinyt tätä jo pitkään, mutta mitään päätöksiä en ole tehnyt: Ostanko Fenderin std. straton vai tokai/epi Firebirdin? Strato kuulemma laadukkaampi, mutta
tulilintu jotenkin kuulimpi. Soitan pääasiassa stoneria ja metallicankin tyylistä runttausta, joten humbuckerit voisivat olla paikallaan..
Gas, grass or ass, no one rides for free!
Jake24-25
18.06.2003 18:17:04 (muokattu 18.06.2003 18:18:27)
Pian on iki-ihanat rippi"juhlat" ja uuden kitaran rahat polttavat
taskussa. Olen miettinyt tätä jo pitkään, mutta mitään päätöksiä en ole tehnyt: Ostanko Fenderin std. straton vai tokai/epi Firebirdin? Strato kuulemma laadukkaampi, mutta
tulilintu jotenkin kuulimpi. Soitan pääasiassa stoneria ja metallicankin tyylistä runttausta, joten humbuckerit voisivat olla paikallaan..

Varmaankin tiedät tämän jo, mutta sanon silti. Kitaraa ei kannata ostaa pelkän ulkonäön takia. Tuntuma, soundi ja soveltuvuus haluttuun käyttötarkoitukseen ratkaisevat ennen ulkonäköä. Kitaralla pitää olla hyvä ja riittävän kevyt soittaa, soundin pitää olla selkeä ja korvaa miellyttävä ja kitaran pitää soveltua haluttuun musiikkityyliin.

Sinun tapauksessa sanoisin että noista kahdesta sinun kannattaisi ostaa Fenderin std. Strato. Std. Stratossa on mielestäni parempi soittotuntuma kuin Firebirdissä ja voit aina vaihtaa myöhemmin mikit humbuckereiksi jos haluat. Strato sitäpaitsi soveltuu moneen tyyliin. Soittotuntuma on mielestäni soundiakin tärkeämpi koska suurin osa soundista lähtee soittajan sormista. Kuten aina, päätös on sinun. Tässä tuli vain minun mielipiteeni joka sekään ei välttämättä ole huono.
Muhvinssi
18.06.2003 20:03:19 (muokattu 18.06.2003 20:04:10)
Epiphonen firebirdiä älä osta!! Tokaista en tiedä mutta ainakaan epiphonessa ei ole läpikaulaa niinkuin firebirdissa kuuluu olla. Osta Gibsonin firebirdi ei maksa ees niin paljoo ku standardi lespauli. Mutta onhan se silti aika kallis kitara joten suosittelen stratoa.
Tinmo
18.06.2003 20:33:50
Epiphonen firebirdiä älä osta!! Tokaista en tiedä mutta ainakaan epiphonessa ei ole läpikaulaa niinkuin firebirdissa kuuluu olla. Osta Gibsonin firebirdi ei maksa ees niin paljoo ku standardi lespauli. Mutta onhan se silti aika kallis kitara joten suosittelen stratoa.

joo ei pulttikaulaisia Firebirdejä kannata ostaa. Tokain ja Epin malleissa on pulttikaula, paitti tuossa Epin Firebird VII:ssa on kait liimakaula (?) no parempi sekin kuin pultti...
Onko tuo alkoholi sinulle ongelma? -Ei ole, mutta akalla on paha alkoholiongelma. Mikä? -Minä
scottie
18.06.2003 21:39:14
Luin harmony-central arvosteluita tosta epin firebirdistä eikä ne kovin hyvää lupailleetkaan.. Pohdin vielä noita Les Paulejakin, lähinnä epiphonen studiota ja standartia, vaikuttavat ihan laatu vehkeiltä, eikä hintakaan ole paha.
Lähinnä nuoita humpuckereja ajattelin.. Enkä jaksa ruveta stratoa rukkaamaan. Olisin ostanut SG:n samantien jos bändin toisella kitaristilla ei moista olisi, on vähän hönöä jos on samanmalliset kitarat C",
bubu
18.06.2003 23:44:00
Firebird VII:n tyytyväisenä omistajana voin sanoa hyvällä omatunnolla, osta strato. Strato istuu kenelle tahansa kaulaan ja on muunneltavissa monella tapaa ja on pitkällä aikavälillä paljon helpompi ja halvempi huoltaa. Firebird on, by the way, ilman pulttikaulaa. Soittotuntuma on mukavan tanakan kaulan ja humppareitten ansiosta mukava, kunnes pistät se kaulasta roikkumaan. Auta armias kun ei meinaa pysyä käsissä, ja soittaminen vaatii piiitkän totuttelun, esim. Telen jäljiltä (i've tried).

Stratossa on ominaisena hieman "ohut" saundi, mutta sitä pystyt aina korjaamaan EQ:lla, kun taas Firebirdin tukevaa saundia et saa kevyemmäksi melkeinpä millään.

Osta Strato. Pitkässä juoksussa ymmärrät miksi. Firebird on kiva show-kitara ja ehkä studiossakin(?), mutta ei sillä niin mukavaa ole muuten soitella. Believe me.
Lyrics. Wasted time between solos. -Gibson Ad
A. Järvinen
18.06.2003 23:53:40
On se niin väärin ku jotku saa kitaran verran rippirahaa. Piloille lellityt penskat. Tehkää rankkaa fyysistä työtä sen kitaran edestä! Niin minäkin teen.
Tinmo
19.06.2003 13:16:05
On se niin väärin ku jotku saa kitaran verran rippirahaa. Piloille lellityt penskat. Tehkää rankkaa fyysistä työtä sen kitaran edestä! Niin minäkin teen.

nonono, älä ole katkera. En minäkään saanut rippirahaa läheskään kitaran verran, jos se yhtään lohduttaa
Onko tuo alkoholi sinulle ongelma? -Ei ole, mutta akalla on paha alkoholiongelma. Mikä? -Minä
Guitarfreak
19.06.2003 13:27:41

No hö!! mä en oo käyny edes ripillä!!!
Kaikki on turhaa. Kaikki mitä ihminen yrittää on vain katoavaa turhuutta ajan virrassa. Kamat
PoLFus
19.06.2003 13:48:31

oikein! niin minäkin

rankan, fyysisen työn puolesta ry
Juzzu
19.06.2003 14:17:58
Tehkää rankkaa fyysistä työtä sen kitaran edestä! Niin minäkin teen.

Niin, tai sitten voi kouluttautua ja tienata rahat ilman fyysistä työtä - tosin henkistä ressiä voipi olla enemmän.

Itsekin taannoin ostin tuon PRSni ruohonleikkauksilla tienatuilla kesätyörahoilla, kuukauden (vai puolentoista) liksa siihen kokonaan meni, mutta koskaan ei ole kaduttanut.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Gaines
19.06.2003 14:23:54
Se olisi väärin, mikäli rippirahat pistäisi johonkin turhuuteen. Sijoittaminen kitaraan ei sitä ole! Onko sillä niin väliä, mistä sen pääoman on haalinut kasaan, tärkeämpää lienee mihin sen sijoittaa.
- Never stop Running -
scottie
19.06.2003 18:09:40

Jaahas, olen kesätöissä METSÄKESKUKSELLA ja käyn hikisissä metsätöissä, 7tunnin päiviä teen. Nuoresta iästäni huolimatta saan olla töissä, on meinaan suhteita ;) Palkka on varmaan parempi kuin teillä, 54 euroa päivässä! Joten kyllä mä töitä osaan tehdä, enkä fyysisempää työtä tiedä kuin metsässä rämpiminen!
Kossu
23.06.2003 11:54:24 (muokattu 23.06.2003 11:57:30)
Firebirdin ja sen kopioiden ongelma on muista poikkeava ja hieman outo soittoasento. Firebird on suuri kitara ja sen talla on. rungossa paikalla jossa normaalisti on jo takamikki, Firebird kannattaa ostaa jos tietää mitä tekee, ei muuten.

Onhan se cool, mutta voi tappaa kiinnostuksesi soittamiseen. Strato on tavanomainen valinta, mutta käytännöllinen. Les Paul tyyppisen kitaran rakenne on aina kalliimpi kuin Straton, joten ostamalla tavallisen Straton ilman Floikkaa saat yleensä enemmän vastinetta rahallesi. Tele on tietenkin toinen varma valinta.

PS: Minä ostin aikoinaan (70-luvulla) Ibanez Les Paul kopion (loistava kitara) raivaamalla ja istuttamalla metsää. Tervehdys entiseltä metsien mieheltä nykyisille raatajille.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
A. Järvinen
23.06.2003 19:48:15
No eikös SG:ssäkin ole talla aika kaukana. Ainakin kun koppaan straton (mitä en omista juuri nyt) niin joudun vaihtamaan käden paikkaa paljon takemmas.

Ja tolle topicin alottajalle; Pelkkä palkka ja se että teet töitä suhteilla ei todista että osaisit tehdä töitä! Mä kun olen hommannut omat työt, näyttänyt osaamiseni TET-jaksoilla!
scottie
23.06.2003 20:39:07
Mä kun olen hommannut omat työt, näyttänyt osaamiseni TET-jaksoilla!

Ja toihan sen sitten todistaa että osaat töitä tehdä... tule joskus Poriin ja otetaan aikaa kumpi pinoaa 10 mottia puita nopeammin :) voittaisin kuiteski...
Kossu
24.06.2003 09:17:12
No eikös SG:ssäkin ole talla aika kaukana. Ainakin kun koppaan straton (mitä en omista juuri nyt) niin joudun vaihtamaan käden paikkaa paljon takemmas.

Ei tietenkään SG:ssä se on juuri oikeassa paikassa, siis minulle. Tarkaan ottaen kyllä siellä vähän suurempi ylitys on, mutta SG on niin pieni ettei se haittaa.

Juuri oikean käden asennosta johtunee että saan SG:llä ja LP (Hamer) Specialilla onnistumaan nopeat dempatut kompit paljon paremmin kuin Stratolla. Ja kun olen soitellu kaverin Firebirdiä ne eivät onnistu lainkaan.

Toisaalta ole iso jätkä (188 cm) ja juttu on tietenkin aina henkilökohtainen.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)