Aihe: Dsus7 sointu
1 2 3
risto
07.10.2005 13:14:24

In 'classical' music, a term over applied to orchestral music, there are four or five common suspensions.

Suspension Chart

The 9-8 suspension:

the 6-5 suspension

and 4-3: .

Tuo 9-8 suspensio on vähän omituinen koska siitä voi saada sellaisen käsityksen että perussävel olisi ensin tuplattu oktaavin päähän ja sitten se suspendoidaan ja korvataan 9:llä. Oktaavia alempi perussävel jäisi siis edelleen elämään ja silloin puhuttaisiin ennemminkin add9 soinnusta.
Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr.
risto
07.10.2005 13:25:54

Myös sus6 on tietysti teoreettisesti oikein. Ottaen huomioon sointumerkkien käyttötarkoituksen, käytännöllisyys on ensisijainen tavoite, ja siitä johtuen sus6 (ollen taas vakiintumaton ja siksi ei käytännöllinen) ei ole ehkä suositeltava kirjoitustapa.

Kuitenki sus6 olisi periaattessa ihan fiksu ja käytännöllinen merkintätapa. Se miksi se ei ole vakiintunut voisi ehkä johtua yksinkertaisesti siitä, että a) valtaosa perussoittajista ei tiedä mitä se tarkoittaa b) merkintänä ei tarpeellinen käytännössä kun rinnakkaisen mollin käännös ajaa saman asian ja vielä siten että siinä on myös ao. soinnun perusääni läsnä mitä sus6:ssa ei ole.
Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr.
baron
07.10.2005 13:32:20

Tuo 9-8 suspensio on vähän omituinen koska siitä voi saada sellaisen käsityksen että perussävel olisi ensin tuplattu oktaavin päähän ja sitten se suspendoidaan ja korvataan 9:llä. Oktaavia alempi perussävel jäisi siis edelleen elämään ja silloin puhuttaisiin ennemminkin add9 soinnusta.

Itsehän sanoit, että nettiin ei pidä luottaa:-)
The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument.
Dr Dominant
07.10.2005 13:52:08

No, onhan niitä. Ei tuokaan lista tunne, että perussävel puuttuisi, ainoastaan oktaavi.

Tässä tota "sus2"-nimelläkin ilmaistua ilmiötä on sitten kuvattu 9-8, mikä on siksi hyvä tapa ettei vahingossakaan välitä sitä ajatusta että perussävel puuttuisi. Pitäisköhän lanseerata uusi merkintätapa Csus9?!?! En itse ole tuollaista nähnyt, mutta näin pedagogisesti ajatellen siinähän vois olla mieltä ... 8P
"Dr Dominant, I Presume?!"
Dr Dominant
07.10.2005 14:20:03 (muokattu 07.10.2005 14:22:03)

Tottahan se on. Merkintätavan logiikka on sinänsä täysin aukoton, ja pidätysilmiökin on olemassaoleva ja paljon käytetty!

Mutta

on se, että ihan oikeasti mua hämää isosti tässä tavassa tulkita sus2-sointua se, että puuttuuko sieltä sitten se perussävel vai ei? Nimittäin jos soivassa kudoksessa on vaikkapa sävelet D, E ja G, soiva lopputulos ei mitenkään päin enää perustele sitä C-kirjainta siinä Csus2-sointumerkissä. Riippuen siitä, mikä sävel hahmottuu bassona, soiva lopputulos on on joko:

- D bassossa: Dsus4-soundi jossa on myös ysi
- E bassossa: Em7 (kvintti jätetty sekundäärisenä pois)
- G bassossa: tavalla tai toisella aiheuttaa C/G-fiilistä johtuen pääosin tuosta E-sävelen läsnäolosta soinnussa.

En tiedä toista tilannetta missä reaalisointumerkissä on perussäveleksi merkitty sävel jota ei voi vetää!! :) Esim. basisti tuon sointumerkin nähdessään tuuppaa C:n ilmoille ihan 100% varmuudella. Ja heti ollaan add9-soivassa todellisuudessa.

Tietysti se mitä tuli ennen ja mitä tulee jälkeen vaikuttaa myös. Jos ajetaan vaikkapa äänenkuljetuksella tuohon tilanteeseen, silloin on hetkellinen tilanne jossa soinnun voisi reaalisointumerkkeinä kirjoittaa tuolla sus2-merkinnällä. Mutta mikä on se tilanne missä näin tehtäisiin? Paljon yksinkertaisempi tapa on kirjoittaa tilanne palluroilla viivastolle, eikä yrittää ilmaista reaalisointumerkein jotain mikä ei sillä välineellä ole tarkoituskaan olla ilmaistavissa.

Väitän siis, että huimaava valtaosa (niikuin 99% tai jotain) niistä tilanteista joissa ilmenee kolmisoinnun lisäksi ysi (tai kakkonen, ihan miten vaan), soinnun perussävel on myös läsnä koko senhetkisessä soivassa todellisuudessa. Siksi tuo sus2 ja perussävelen puuttuminen ei kuulu tähän reaalisointumerkkipalettiin, vaan yleisesti ottaen tuohon pidätyspalettiin. Pidätyksen luonne on ihan sama, oli siellä se perusääni vaikka bassossa mukana tai ei.

Mussutan tästä aiheesta nyt siksi, että tässä on kaksi asiaa jotka menee päällekkäin:

1) minkälaisia harmonisia ilmiöitä on olemassa
2) miten kannattaa kirjoittaa reaalisointumerkkejä

Itse luulen nyt keskustelevani otsikon "miten kannattaa kirjoittaa sointumerkkejä" alla tämän keskustelun osalta. Ja itse ajattelen että tuo sus2-4-6-paletti kuuluu tuon toisen otsikon alle. Ja kun itse harjoitan opettajan ammattia, yritän olla tarkkana ettei menis puurot ja vellit sekaisin.

Yhteenveto: kaikki ketjussa mainitut pidätykset ovat tietysti olemassa. Sointulappuja kirjoitettaessa ainoa tilanne, joka voidaan luotettavasti ja ilman väärinymmärryksen mahdollisuutta kirjoittaa reaalisointumerkeillä on tuo sus4-tilanne. Tästä syystä sus2 ja sus6 eivät ole yleisessä käytössä, eikä niitä useissa lähteissä suositella käytettäväksi.

Toivottavasti kukaan ei pahastu mun inttämisestä - mulla on vaan opetustyöstä jo sen verran kokemusta siitä että saatiin puurovelliä aikaiseksi! ;) ;)

EDIT: typot
baron
07.10.2005 14:27:20

Eli sus7 on 7sus4 Aamen.
risto
07.10.2005 14:47:10 (muokattu 07.10.2005 16:27:01)

Tottahan se on. Merkintätavan logiikka on sinänsä täysin aukoton, ja pidätysilmiökin on olemassaoleva ja paljon käytetty!

Mielestäni logiikka ei suinkaan ole aukoton. Looginen se on se olisi ehkä siinä tapauksessa että kolmisoinnussa josta 8:a lähdetään suspendoimaan olisi valmiiksi käännös jossa juuriääni korkein ääni
eli esim 3,5,8 -> 3,5,9. Ehkä tätä juuri tarkoitetaankin, mutta se on sitten eri tapaus kuin 1,3,5 -> 2,3,5.

Mutta on se, että ihan oikeasti mua hämää isosti tässä tavassa tulkita sus2-sointua se, että puuttuuko sieltä sitten se perussävel vai ei?

Siis jos ajatellaan mitä se sus tarkoittaa, niin sehän tarkoittaa sitä että kyseisen ääni on pidätetty, eli ko. ääni ei silloin voi olla läsnä. Mielestäni tästä pitää lähteä, muuten koko nimityksen yksiselitteisyys ja merkitys häipyy. Esim sus(4):ssä voitaisiin ruveta taas aprikoimaan että voisiko se terssi kuitenkin olla läsnä.

En tiedä toista tilannetta missä reaalisointumerkissä on perussäveleksi merkitty sävel jota ei voi vetää!! :)

Tätä juuri tarkoitin syynä miksi sus6 ei käytännössä esiinny ja käytetään yleensä rinnakkaisen mollin käännöstä. Silti kyllä mä voisin kuvitella että jossakin orkestraatiossa sus6 voisi olla teoreettisena välineenä tarpeellinen osoittamaan että ollaan esim C:ssä eikä olla rinnakkaisessa A mollissa.

EDIT: typos
komero
07.10.2005 15:19:52
Pitäisköhän lanseerata uusi merkintätapa Csus9?!?! En itse ole tuollaista nähnyt, mutta näin pedagogisesti ajatellen siinähän vois olla mieltä ... 8P

Jossain kirjassa puhuttiin sus9:stä, sanottiin sen olevan rakenteeltaan 1, 4 ja 9. Eli olisiko se sus4add9non5 ? :) No, minähän en näistä tiedä, mutta olenpa kuitenkin nähnyt sus9:n!

Ja samassa yhteydessä oli sus2-vääntöä, mutta ei niin ankaraa kuin täällä :P
- Klaus Komero -
baron
07.10.2005 15:44:53

Jossain kirjassa puhuttiin sus9:stä, sanottiin sen olevan rakenteeltaan 1, 4 ja 9. Eli olisiko se sus4add9non5 ? :) No, minähän en näistä tiedä, mutta olenpa kuitenkin nähnyt sus9:n!

Ja samassa yhteydessä oli sus2-vääntöä, mutta ei niin ankaraa kuin täällä :P

Tavallisempi ja oikeampi on add9sus(4) kun tarkoitetaan noita säveliä.(non5)
baron
07.10.2005 15:48:45

No nyt pääsin opusteni kimppuun ja olin todella unohtanut, että Backlund kirjoittaa niin.

Mutta lisää vettä myllyyn: Mun auktoriteettini Mark Levine kirjoittaa:
- A persistent myth about sus chords is that "the fourth takes the place of third"

Eli tää on jotain antiikkia ja modernissa musiikissa soitetaan/voidaan soittaa terssi sus sointuun.

Saaks kukaan vielä sekavammaksi??
Cujo
07.10.2005 15:54:45 (muokattu 07.10.2005 15:55:35)
No nyt pääsin opusteni kimppuun ja olin todella unohtanut, että Backlund kirjoittaa niin.

Mutta lisää vettä myllyyn: Mun auktoriteettini Mark Levine kirjoittaa:
- A persistent myth about sus chords is that "the fourth takes the place of third"

Eli tää on jotain antiikkia ja modernissa musiikissa soitetaan/voidaan soittaa terssi sus sointuun.

Tuohan tarkoittaa jotakuinkin, notta

Hellittämätön (pinttynyt?) myytti sus-soinnuista on, että "kvartti ottaa terssin paikan".

Eikös juu?

Mutta kuten tässäkin on useaan kertaan todettu, voi soinnusta pidättää muitakin säveliä kuin terssin -- ja siksi tuo onkin vain myytti (eli elämän peruskysymyksiä koskeva uskomus).
"Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15
risto
07.10.2005 16:12:08 (muokattu 07.10.2005 16:23:58)

>>No nyt pääsin opusteni kimppuun ja olin todella unohtanut, että >>Backlund kirjoittaa niin.

>>Mutta lisää vettä myllyyn: Mun auktoriteettini Mark Levine kirjoittaa:
>>- A persistent myth about sus chords is that "the fourth takes the place of third"

>Hellittämätön (pinttynyt?) myytti sus-soinnuista on, että "kvartti ottaa terssin paikan".
>Eikös juu?

Kyllä juu, eli Levine on samaa mieltä kuin Backlund. Väärä käsitys on siis se että vain terssin pidätyksestä puhutaan.

En mä tiedä, mut ei tää musta oo koskaan ollut yhtään sekavaa muuten paitsi nyt nuo puheet 8 pidätyksestä eli sus9. Moni muu asia täsä elämässä on paljon sekavampaa:-)

EDIT:

Eiku, ei terssiä sus(4):ssä mutta muissa kyllä.
Sertzo S
07.10.2005 17:28:10 (muokattu 07.10.2005 17:44:26)
Minä tuun ja pidätän teidät kaikki ja huudan: "Jeesus siunatkoon ja teille sussut, joilla on kunnon tuss..."
Dr Dominant
07.10.2005 17:48:07

Mielestäni logiikka ei suinkaan ole aukoton.

Yritin tarkoittaa sitä sus2-4-6 logiikkaa. Siinä logiikka on mielestäni aukoton. Tää sus9-heitto nyt oli vaan heitto ...

Siis jos ajatellaan mitä se sus tarkoittaa, niin sehän tarkoittaa sitä että kyseisen ääni on pidätetty, eli ko. ääni ei silloin voi olla läsnä. Mielestäni tästä pitää lähteä, muuten koko nimityksen yksiselitteisyys ja merkitys häipyy. Esim sus(4):ssä voitaisiin ruveta taas aprikoimaan että voisiko se terssi kuitenkin olla läsnä.

Sitä itse yritän tässä vääntää, että miksi kirjoitetaan sointumerkkiin sävel jota siinä ei kuulu olla ensinkään?! Ja vielä perussäveleksi! ;)

Niinkuin Csus2 - sointu joka ei saa sisältää C-säveltä ...

Mitä siihen tulee, että saako soinnussa olla terssi ja kvartti yhtäaikaa, niin soinnussahan saa olla vaikka kaikki maailman äänet yhtäaikaa. Tosin se, mihin estetiikkaan se kuuluu ja miten se merkitään reaalisointumerkillä kaikkien helposti ymmärrettävään muotoon onkin jo toinen savotta! 8P Miten ois CaddEverybody??

Modaalisessa ympäristössä sointuun voi tuupata kaiken mitä asteikostakin löytyy, tonaalinen ympäristö on hieman "rajoittuneempi".
baron
07.10.2005 17:48:17

Eiku, ei terssiä sus(4):ssä mutta muissa kyllä.

No kun se Levine nimenomaan sanoo, että terssin voi soittaa sus4 sointuun. Sillä on nuottiesimerkkejäkin siitä.
Se sanoo, että jos terssin soittaa nelosen alle kuulostaa huonolta, mutta jos päälle, niin sitten toimii.
wavelength
07.10.2005 19:17:00

No kun se Levine nimenomaan sanoo, että terssin voi soittaa sus4 sointuun. Sillä on nuottiesimerkkejäkin siitä.
Se sanoo, että jos terssin soittaa nelosen alle kuulostaa huonolta, mutta jos päälle, niin sitten toimii.

Eikö kyseessä sitten ole joku 11-sointu? Mielestäni sus viittaa nimenomaan terssin pidätykseen.
En tiedä mistä puhun.
Cujo
07.10.2005 19:45:45
Eikö kyseessä sitten ole joku 11-sointu? Mielestäni sus viittaa nimenomaan terssin pidätykseen.

Miunkin mielestä tuntuisi vähän hölmöltä, että sus4 ja add11 soinnut olisi muuten samat, mutta sus4:ssä terssi olisi ylempänä...

Vai ymmärsinkö nyt yhtään oikein?
"Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15
risto
07.10.2005 19:51:39

Mitä siihen tulee, että saako soinnussa olla terssi ja kvartti yhtäaikaa, niin soinnussahan saa olla vaikka kaikki maailman äänet yhtäaikaa.

Heh, no saa saa tietennii mitä vaan olla missä vaan kuhan ei o oo liikaa:-) Tää vastauksena myös tuohon Paroonin Levine kommenttiinkin. Yhtä monta mielipidettä kuin miestäkin pitääkin olla, täydellinen konsensus oliskii aika tylsää.
risto
07.10.2005 20:14:49

Jos vähän vielä sorkkis tätä.

Ootko Parooni varma että kun Levine käyttää sanaa "soittaa", tarkoittaa sitä että soitettava ääni on itse sointumerkin mukainen sointuun kuuluva ääni vai kenties sitä että joku soittaa esim imporvisoinnissa sus soinnun päälle terssin?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)