Aihe: Loimukoivukansi materiaalina ja tobacco burst
1
sartzan
02.10.2005 13:01:40
Pahoittelen jos kyselen sellaista, mihin on jo vastattu täällä. Tämänhetkisellä haulla en onnistunut löytämään. Vastausten lisäksi myös linkkejä otetaan vastaan, haukkuja ei niinkään.

Mutta tarkoitus on siis pintakäsitellä loimukoivuinen kupera kansi, toivottavasti tässä ei-kovin-kaukaisessa tulevaisuudessa. Lopullinen väritys tulisi olemaan tobacco burst, eli reunoilta tummempi, ja keskeltä naturellihko väritys, jossa puun oma kuvio on selkeästi näkyvissä.

Kysymys on perustieto-osastoa, eli mites toi käytännön toteutus sitten? Pitääkö/kannattaako loimukoivu filleröidä jotenkin? Jääkö lakkapinta epätasaiseksi ilman toimenpidettä? Entäs kannattaako noita loimuja sävyttää näkyvämmiksi yleensä (petsi+hionta-systeemi, tai filleröinnin yhteydessä), ajatellen tuota luonnollisen väriseksi jäävää osaa rungosta. Mielipidekysymys ehkä, mutta mielipiteitä otetaan vastaan.

Muita mahdollisesti herääviä ajatuksia aiheesta? Ensimmäistä kertaa olen burstia tekemässä ja loimukantta pilaa.. öö.. käsittelemässä.

Tackar o pockar.
"Mun WinAmpin randomi toimii ihan miten sattuu"
vrajala
02.10.2005 13:34:37 (muokattu 02.10.2005 17:35:53)
Koivu ei välttämättä vaadi filleriä, se kun on melko tiiviissyistä tavaraa. Varsinaista pintaa ennen kannattaa kuitenkin vetää siihen ns. sanding sealer, joka voipi olla samaa lakkaa kuin mitä pinnassa käytät. Tämä tehdään vasta mahdollisen värjäyksen jälkeen, värit kun eivät lakan läpi imeydy.

Loimukoivun sävytys on, kuten totesit, makuasia. Pinta on eri näköinen riippuen siitä tekeekö tuon sävytyksen vai ei. Mä veikkaisin että tollanen tupakkipursti voisi olla mun silmääni paremman näköinen mikäli loimua olisi korostettu ensin mustalla tai hyvin tummalla ruskealla. Riippuu tietysti keskialueen tummuudesta myös.

Työjärjestys:
1. Mahdollinen sävytys (joko yhdellä tai useammalla värillä)
2. Kevyt hionta (varsinkin vesipetsi nostaa puusta epätasaisuuksia)
3. Lakkaa koko pintaan (ns. sanding sealer)
4. Hionta
5. Mahdollinen sävylakka koko pintaan
6. Hionta
7. Bursti sävytetyllä lakalla (joko yksi- tai useampisävyinen)
8. Kevyt hionta mikäli tarpeen
9. Pintalakka
10. Hiontaa ja kiillotus

Voi olla, että ton vaiheen 3. voi rauhassa jättää pois mikäli pintaan vedetään tasainen sävylakka (kohta 5.). Väittäisin kuitenkin sävystä tulevan tasaisemman mikäli siellä on kirkas lakka alla. Ero voi tosin olla hyvin pieni, riippuen paljolti puusta sekä lakan sävystä.

Burstinhan voi myös tehdä petseillä tai muilla puuväreillä. Esim. Juzzun LP:ssä on (muistaakseni) tehty näin.

----

Niin juu, mä en ole tuollaista tehnyt. Eli tietoa on, kokemusta ei. Kahtotaan josko joku kokeneempi on eri mieltä.

Edit: Koetin selventää. Onnistuinko?
Ota näistä sitten selvää
Juzzu
02.10.2005 17:03:45 (muokattu 02.10.2005 17:25:06)
Koivu ei välttämättä vaadi filleriä, se kun on melko tiiviissyistä tavaraa.

Jep, minusta ei tarvitse ollenkaan, mitä olen koevärjännyt ja testaillut loimukoivuun värjäystä.

Loimupuu on helppo värjätä. Riippuen tietenkin loimuista ja väreistä, niin loimu imee nätisti väriä itseensä ja pelkällä yhdellä sävylläkin värjäämällä pinnasta saa nätin. Loimun näkyvyyttä voi tietenkin syventään värjäämällä puuta ensin tummemmalla ja hiomalla väri pois ennen vaaleamman sävyn tekemistä. Kokeilin itse tätä loimukoivuun ja heleppoa se oli kuin heinänteko (onko se muuten helppoa??), loimu koivussa imee tumman värin nätisti ja hiominen oli melkoisen iisiä.
Tupakkiburstissahan ei tätä tuplavärjäystä eli double-stainaamista ei käytetty, mutta mikäpä tietenkin estää näin tekemästä.

Tuon tuplavärjäämisen huono puoli on sitten loimuun 3-ulotteisuuden ja elävyyden heikkeneminen, kun loimu ei taitu samalla lailla valon ja katselukulmien vaihdellessa. Monissa uber-loimuisen näköisissa soittimissa loimu näyttää joka kulmasta samalta, sen sijaan vaikka Gibsonin Pauleissa saatta loimu näyttää välillä olemattomalta, välillä massiiviselta, ja se "kääntyilee" kun sitä katselee eri kulmista. Gibson kun ei korosta loimua väreillä (kuten esim. PRS tekee monissa väreissään).

Melkein "pakollinen" ratkaisu noissa loimupuiden värjäyksessä on koepalat ja hukkapalojen hyötykäyttö. Älä ikinä heitä niitä pois, parhaitan sen värjäyksen toimivuuden näkee juuri niissä samoissa paloissa joista kansikin on tehty.

Tuossa kuvassa näkyy miltä loimupinta koivussa alkaa näyttämäään kun siihen on laitettu kevyesti melko laimeaa sahrami-pirtu -seosta. Eli keltaisen värin lisäksi myös loimu alkaa korostumaan (kameran salamavalo tosin tässä kuvassa korostaa loimua jo muutenkin.)
http://img201.imageshack.us/img201/3857/koivukuvia005pieni5oy.jpg
http://img201.imageshack.us/img201/8403/koivurakennusta004pieni6fi.jpg

Burstinhan voi myös tehdä petseillä tai muilla puuväreillä. Esim. Juzzun LP:ssä on (muistaakseni) tehty näin.

Jep.
Eli aluksi olen värjännyt koko kannen reunoissa näkyvällä tummemmalla sävyllä (Carl-Johan ruskea). Tämän jälkeen hion värin pois keskeltä LP:sta tutuksi "kyynelkuvioksi". Sitten vaan perään tuota edellä mainittu pirtuun uutettua sahramia, josta tulee tuo keltaisempi sävy. Lakan seassa ei väriä ole laitettu.
http://img69.imageshack.us/my.php?i … mp;tc=img69/1632/lpnayttely49uw.jpg

Tuo burstin teko hiomalla ei kyllä kaiketi sovi kovin suurille kontrastieroille, en usko että siitä saa kovin nättiä jälkeä. Ottaen huomioon etten ole kuullut kenenkään muun tehneen burstia hiomalla niin mielestäni tuo oma kokeiluni oli suht onnistunut kokeilu, tosin ei täydellinen missään nimessä.

Tuossa muuten MPU:n akustinen passo, jossa loimukoivua pelkän lakan kera ilman värejä.
http://img85.imageshack.us/my.php?image=mpudsc013188pw.jpg

Harmi kun ei taida löytyä kuvia näistä mun double-stainaamiskokeiluista loimukoivuun. Liimasin nimittäin tämän testipuolen tuota mahonkia vasten, heheh...

Nimimerkit Reksa ja Blöö ovat värjänneet enemmänkin loimukoivua (hienoin tuloksin), saas nähdä jos osaisivat tulla tänne kertoilemaan lisää asiasta.
vrajala
02.10.2005 17:19:21 (muokattu 02.10.2005 17:40:58)
Edit: Turhuudet poistettu. Jäljelle jäi siis tiukkaakin tiukempi kiteytys:

heleppoa se oli kuin heinänteko (onko se muuten helppoa??)

On, joskin perinteisin menetelmin työlästä. Ei mulla silti ole kokemusta kovin suurista määristä...
Ota näistä sitten selvää
Cujo
02.10.2005 18:53:10

Kuten sanottua niin nyt atomiajallahan se on helppoa, kun on kaikki niittosilppurit ja paalaimet jne. Toista se oli ennen, kun sirppi ja heinähangot vaan heilui...
"Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15
kato
02.10.2005 19:15:57

Pitääkö/kannattaako loimukoivu filleröidä jotenkin?
Ei minun mielestä kannata filleröidä, 10 lakkakerroksen jälkeen pinta on kuin peili.

Entäs kannattaako noita loimuja sävyttää näkyvämmiksi yleensä (petsi+hionta-systeemi,
Se on maku-asia. Minä olen tehnyt molemmilla tavoilla,
sunburst http://kotisivu.dnainternet.net/dnakato/kitara/40les.jpg

petsi+hionta+petsi http://kotisivu.dnainternet.net/dnakato/kitara/etu.jpg

tässä kuva hionnan jälkeen
http://kotisivu.dnainternet.net/dnakato/kitara/kitv1.jpg

Petsaukset on tehty vesipetseillä, sunburst petsattu keskeltä
alkaen reunoja kohti , värin vaihdettua pitää antaa kuivua edellinen väri , koska muuten tulee suttuinen raja, ja saattaa väri läteä juosemaan puun syitä pitkin.

petsi+hionta on helpompi tapa, laitoin ensin mustan petsin ja
sitten hioin sen että loimuihin jäi musta sitten vihreä päälle.

Tässä olisi jotakin lisää
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=96749
sartzan
03.10.2005 12:41:56
Edit: Koetin selventää. Onnistuinko?

Mallikkaasti!

Olen kokeillut puuhaa yläasteikäisenä parina kesänä, ja sikäli kun muistan se oli helppoa puuhaa, ja hauskaakin myös. Elikkäs jos näitä yhteneväisyyksiä löytyy näiden kahden puuhan välillä, niin mulla on mahdollisuus onnistua myös tuon kannen värjäämisessä.:)

Mutta isot kiitokset vastanneille, oletta ihania. Asia selveni paljon, ja tarkempia minun kannattanee kysellä vasta kunhan värjäyshommaan pääsen kunnolla käsiksi, jos kysyttävää tulee. Koepalasia löytyy onneksi jemmasta, kansipuusta jäi yli niin nättejä kalikoita, ettei niitä kertakaikkiaan raaskinut heittää pois. Potikkakolon kansikin pitäisi tehdä, jotenka nämä asiat voisi peräti ehkä yhdistää...
"Mun WinAmpin randomi toimii ihan miten sattuu"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)