Aihe: Ooppera asiaa
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Aurabasisti
27.03.2003 16:55:31
Sellasta tässä mietiskelin et pyöriikö täällä yhtään sellastia tyyppejä jotka tykkää käydä oopperassa?
Mä oon sitä harrastanu pienestä pitäen ja aina tykänny kovasti. Yhdessä oopperaprokkiksessa olin ittekkin mukana kuorotyttönä - Mozartin Don Giovanni Joensuun kaup.ork ja Sibiksen yhteisprokkis. Se oli kyl uskomaton kokemus.. Tuntuu vaan et jengi jotenkin vieroksuu oopperaa. Toki sitä yleisesti pidetään ns. korkeakulttuurisena eliitin harrastuksena mut mä koen sen yhtälailla yhtenä taiteen alueena kun mikä tahansa muukin taide on.
Juu, mielipiteitä..?!
Aura - the basisti
hörhö
28.03.2003 16:33:28

Olen nähnyt monia hyviäkin oopperoita, mutta pääasiassa pidän ko. touhua vähän turhauttavan mulle. Taidemuoto on sellainen sekasikiö, muodot jämähtäneet ja oikeita taiteenystäviä ei mailla halmeilla. Siis katsojakuntakin on pääasiassa niitä it-firman piikkiin konjakkia ryystäviä keski-ikäisiä, joita ei oikeasti voisi vähenpää kiinnostaa. Tuotantokoneistokin on niin kallis, ettei uusia kokeiluja voi tehdä.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
mklami
28.03.2003 16:52:11 (muokattu 28.03.2003 16:52:38)

Oon aikalailla samoilla linjoilla hörhön kanssa, ooppera ei ole koskaan ollut kovin läheinen mulle. Myös tuo kuvaus tyypillisimmistä ooppera-yleisön edustajista oli varsin oikeaan osuva :)
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
Aurabasisti
28.03.2003 21:02:45
Oon aikalailla samoilla linjoilla hörhön kanssa, ooppera ei ole koskaan ollut kovin läheinen mulle. Myös tuo kuvaus tyypillisimmistä ooppera-yleisön edustajista oli varsin oikeaan osuva :)

Mutta poikkeuksiakin siellä yleisössä on, kuten minä. Liput on kyllä aika prkln kalliita mutta onneksi on suhteita... :)
Aura - the basisti
Congi
28.03.2003 22:04:29 (muokattu 28.03.2003 22:07:06)
Mutta poikkeuksiakin siellä yleisössä on, kuten minä. Liput on kyllä aika prkln kalliita mutta onneksi on suhteita... :)

Sama juttu noitten musikaalien kanssa. Mukavia ne ovat mutta kun lompakko ei siedä. "Cats" on taas tulossa. Pitäiskö tässä jo varata valmiiksi liput. Alkaa vasta marraskuussa. Hinta pyörii 45-60 euron tuntumassa.
hörhö
29.03.2003 14:35:22

Sama juttu noitten musikaalien kanssa. Mukavia ne ovat mutta kun lompakko ei siedä. "Cats" on taas tulossa. Pitäiskö tässä jo varata valmiiksi liput. Alkaa vasta marraskuussa. Hinta pyörii 45-60 euron tuntumassa.

AUTS! Vihloo nuo hinnat, mutta pakko tuo on mennä kattoon.
Saami
16.04.2003 23:11:11
Sellasta tässä mietiskelin et pyöriikö täällä yhtään sellastia tyyppejä jotka tykkää käydä oopperassa?
Mä oon sitä harrastanu pienestä pitäen ja aina tykänny kovasti.

Juuri näin Carmenin, pidin kovin. Oon nähny kaksi oopperaa aiemmin, mutta nyt iski ihan kympillä! Ei sillä että minä mitään klassisesta tietäisin, on sen verran uusi tuttavuus.

Liput on kyllä aika prkln kalliita mutta onneksi on suhteita... :)
Sa muuta.
Saami
18.05.2003 15:24:29
Pistetään nyt tähän samaan threadiin.
Onko missään saatavilla oopperaa DVD/VHS -formaateissa?
TV:stä on muutamaan otteeseen tullut, mutta yleensä onnistun aina missaamaan ne. ;)
Sarastro
05.06.2003 01:24:55
kyllä joistain kirjastoista nyt ainakin pitäis saada vhs:nä. Mun kaveri on lainannu kirjastosta ja sitten nauhottanu itellensä. Itsekin olen miettinyt samaa. Nykyäänhän saa dvd:nä, mutta entä jos ei oo dvd soitinta...
Aurabasisti
05.06.2003 13:59:57
kyllä joistain kirjastoista nyt ainakin pitäis saada vhs:nä. Mun kaveri on lainannu kirjastosta ja sitten nauhottanu itellensä. Itsekin olen miettinyt samaa. Nykyäänhän saa dvd:nä, mutta entä jos ei oo dvd soitinta...

Kyllä niitä videollakin varmasti on - ainakin töölön kirjastossa muistelisin nähneeni...
Aura - the basisti
Notefix
09.06.2003 15:59:11

Myös tuo kuvaus tyypillisimmistä ooppera-yleisön edustajista oli varsin oikeaan osuva :)

Näin "villapaitakonserttikävijänä" pitää todeta että nämä seurapiiritleidit ja firmat ovat tärkein osa yleisöstä. Se porukka hoitaa osaltaan sen että rahaa tulee klasarille edes jollain tavalla muutenkin kuin valtiontuella.
Aurabasisti
18.06.2003 09:54:02
Itse olen tutustunut oopperaan sisäpuolelta, eli on ollut mahdolllisuus olla joissakin oopperaproduktioissa mukana muusikkona, tähän mennessä ykkös kokemus oli oli kesä 2001 Belgiassa 15 näytöstä Le nozze di Figaro:a...

Vau, toi on kyl hieno! Toi oopperan sisällä olo on jotenkin niin oma maailmansa. Kyl mä oon pikkutytöstä asti tykänny oopperasta mut sen itse mukana olemisen jälkeen tykkään viel enemmän ja eritavalla siitä.
Aura - the basisti
18is9
18.06.2003 13:17:48

Vaikka klasaria paljon kuuntelenkin ja käyn aika paljon konserteissa, niin ooppera ei kyllä ole minulle oikein koskaan avautunut. Tietysti täällä karussa pohjolassa näitä mahdollisuuksiakaan nähdä oopperaa ei ole liiemmälti.

Vaan kyllä Notefix on siinä oikeassa että nämä hienostorouvat ja firmat ne klassiseen tuota paljon kaivattua rahaa tuovat. Sama pätee metalli- ja rockmaailmassa, känniset örvelöt ne hommaa pyörittävät ja musiikin kuuntelijat ovat pieni vähemmistö.
The Empire Never Ended - P.K. Dick
Ande
01.07.2003 11:42:48
Kyllähän se niin on että suhteilla niissäkäydään kun opiskelijan rahat ei muuten mahdollista...itte oon nähny aikamonta eri oopperaa, kiitos isäni joka aktiivisesti on niissä laulanut. Paras ooppera mielestäni on ehdottomasti Giacomo Puccinin La Bohème. Hyviä on myös Carmen, Lentävä hollantilainen, Tanhäuser, La Traviata... tuo Orffin Carmina Burana on myös aika veikeä vai mitä?
Karlsson
01.07.2003 15:05:12

Joo, suhteilla maailma pyörii. Itse en nyt erityinen oopperafani ole, mutta ammattini ansiosta saan välillä käteeni ilmaisliput, niin mikäs siinä. Viimeks olen ollut katsomassa Tuhkimon ja Taru Sormusten Herrasta ja ei tehnyt ollenkaan pahaa. Päinvastoin.
I can´t believe it´s not music!
Lysafer
10.07.2003 23:14:12
Ooppera kyllä kolahtaa ainakin meikäläiselle. Yleensä menen sinne yksin, kun kukaan kaveri ei oikein lämpiä ajatukselle. Istuksin sitten yksinäni viiskymppisten seassa väliajat ja muuten nautin täysin rinnoin. Eniten pidän Puccinin oopperoista Tosca ja La Boheme. Wagneriakin pitäisi päästä katsomaan joskus. Hesassa kun pyörii vaan kaikenmaailman buffahömppää enimmäkseen.
Tosca
11.07.2003 19:41:54 (muokattu 11.07.2003 19:42:54)
Ooppera on ehdottamasti ihanin näyttämötaiteen muoto! Siinä on sitä jotain...glamouria kenties...? Päätelkääpä itse mikä on lempiooppera... Puccinin musiikissa on tyyliä, mutta tottakai Taikahuilut sun muut ovat myös verrattoman hyviä... Viime keväänä kansallisoopperassa mennyt Boris Godunov oli todella loistava!! Kerrankin tasapainoiset roolisuoritukset. =) Tosi kurjaa ettei oopperaan aina kehtaa mennä verkkareissa...
"Ajatuksia vastaan vain iho."
sellisti
08.08.2003 21:15:21
Taidemuoto on sellainen sekasikiö, muodot jämähtäneet ja oikeita taiteenystäviä ei mailla halmeilla. Siis katsojakuntakin on pääasiassa niitä it-firman piikkiin konjakkia ryystäviä keski-ikäisiä, joita ei oikeasti voisi vähenpää kiinnostaa. Tuotantokoneistokin on niin kallis, ettei uusia kokeiluja voi tehdä.

Tuo teksti on kyllä niin täynnä kirjoittajan omaa asennetta ja ennakkoluuloa, että ihmetellä täytyy. Mistä ihmeestä päättelet, ettei ooppera houkuttelisi "oikeita taiteenystäviä"?Toisaalta et selvästikään tunne koko taidemuotoa, jos väität sitä muodoltaan jämähtäneeksi.

Tuollaiset kliseiset stereotypiat voivat kuulostaa hauskalta sellaisesta, joka ei oopperasta välitä, muttei pidä luulla, että totuus on samanlainen.
hörhö
09.08.2003 14:22:37

Tuo teksti on kyllä niin täynnä kirjoittajan omaa asennetta ja ennakkoluuloa, että ihmetellä täytyy. Mistä ihmeestä päättelet, ettei ooppera houkuttelisi "oikeita taiteenystäviä"?Toisaalta et selvästikään tunne koko taidemuotoa, jos väität sitä muodoltaan jämähtäneeksi.

Tuollaiset kliseiset stereotypiat voivat kuulostaa hauskalta sellaisesta, joka ei oopperasta välitä, muttei pidä luulla, että totuus on samanlainen.

Okei myönnetään. Olen ollut livenä oopperassa vain kolme kertaa ja videolta katsellut hiukan enemmän. Joka kerralla kuitenkin käsitykseni on vain vahvistunut.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)