Aihe: Levyn pituus
1 2 3 4
1960-1980
02.10.2005 12:35:26
Sen pitempi sen parempi.

Minua hieman kauhistuttaa, että joku levy jonka pituus on vähän päälle 30min kuten nyt nämä muotipopparit ja bodomi sun muut tällaiset, niin levyt maksaa jotain 18-25€. Maidenin levyistä kyllä pystyy helposti maksamaan pyydetyn hinnan, ainakin uusista kun levyn pituus lähentelee jo 80 minuuttia.

Eli levyn pituus määrittää automaattisesti sen hyvyyden? Mielenkiintoinen näkemys arvottaa levy sen hinnan kautta.
carnation
02.10.2005 13:53:44
Eli levyn pituus määrittää automaattisesti sen hyvyyden? Mielenkiintoinen näkemys arvottaa levy sen hinnan kautta.

Ei suoranaisesti, mutta esimerkiksi SOAD:n Mezmerizeen kyllästyi helposti, johtuen ehkä siitä että ne biisit on aika tarttuvia ja sen tarttumapinnan kuluttaa aika nopeasti loppuun. Heti kolahti, mutta eipä tuo hirveästi loppujenlopuksi kuuntelua kestänyt. Voin kuvitella saman reaktion esim. Bodomin uuden levyn kanssa. Toisaalta Van Der Graaf Generatorin 37-minuuttinen Godbluff vaatii, mutta myös kestää kuuntelua paremmin joten ei se pituus ainakaan minun mielestäni ole minkäänlainen mittari, toisin kuin musiikkityyli.

Joissain tapauksissa tosin saattaa tuntua vittumaiselta maksaa vajaa 20 euroa jostain puolen tunnin grindcore-levystä joka ei tarjoa vastinetta rahoille yhtä paljon kuin joku 80-minuuttinen progelevy. Mutta kai se on vähän kyse siitä että mistä tykkää.
"Oon käyny Cindy Lauperin keikalla, mut se oli niin hyvä ettei tarvi enää koskaan mennä uudestaan." (Perttu, Big Brother)
kivi
02.10.2005 21:55:35 (muokattu 02.10.2005 21:59:32)
Ei suoranaisesti, mutta esimerkiksi SOAD:n Mezmerizeen kyllästyi helposti, johtuen ehkä siitä että ne biisit on aika tarttuvia ja sen tarttumapinnan kuluttaa aika nopeasti loppuun. Heti kolahti, mutta eipä tuo hirveästi loppujenlopuksi kuuntelua kestänyt.

Mielenkiintoinen ajatus, ja ihan uusi mulle. Kun tarttuva biisi = hyvä biisi, ja hitin edellytys = tarttuvuus, niin koet sitten, että levystä joka ei aukea tai jonka biiseistä ei saa otetta, on enemmän iloa kun sitä voi kuunnella pidempään?
;-)

Mielenkiintoista.

Samalla periaatteella James Joycen Odysseus on parempi kirja kuin John Steinbeckin Vihan hedelmät, koska ensinmainittu on äärimmäisen raskaslukuinen ja toinen menee omalla painollaan. Tai Eraserhead on parempi elokuva kuin Casablanca. Tai Schönbergin musiikki parempaa kuin Beatlesin.

Mutta eihän nää ole yhteismitallisia asioita?

Mä luulen, että tässä aika montaa vastaajaa värittää se, että oma musiikkimaku on melko kapea-alainen tyyliin: voin digata s e k ä metallia että Rage Against the Machinea että Nine Inch Nailsia että uutta progea kuten Mars Volta
:-D

Sitten kun tämän oman musiikkimaun puitteissa arvioidaan levyjä, niin ko lajityyppien tyypilliset kestot nousevat ensinnä mieleen.

Loppukevennys: Oletteko nähneet sen - oliko se nyt Kiss FM:n mainos, missä nainen tulee valittamaan korviensa soivan, ja korvasta tulee tangoprinssi? No, on aika kuvaavaa, että lääkäri määrää potilaalle ihan samaa huttua kuin ne tangot - tällä kertaa vain listapopiksi kutsuttua - mutta mitään varsinaista eroa noiden musiikinlajien välillä ei ole. Iskelmäradio ja KissFM ovat ihan päittäin vaihdettavia.

Alanis Morrissette sanoisi "Isn't it ironic" - ja erehtyisi. Ei tää oo ironista ollenkaan, tää on vain syvästi surullista.
:-D
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)