NYdoll 16.06.2003 00:53:49 | |
---|
jopas on hassu veikko tämä "juudas". Itse luin juuri samaisen artikkelin ja kokeilin miltä tuntuu soittaa sillä tavalla, että siirtää peukaloa koko ajan. Ei se oikein luonnistunut joten annoin olla. That´s it. itselläni peukalo on välillä täysin tukemattomana, E-kielellä, mikillä, D-kielellä, B-kielellä, otelauan päässä ihan riippuen siitä mikä sattuu hyvältä tuntumaan. Se että tulee tänne opettamaan kuinka tulee soittaa on ainakin minun mielestäni väärin, enkä varmaan ole ainoa... |
Definhel 16.06.2003 08:53:32 (muokattu 16.06.2003 08:53:45) | |
---|
Olen sitä mieltä että tälläiset kirjoitukset voitaisiin pistää vitsit-osastolle... Jos bändissä ei ole kitaraa, se on uudenaikainen.
Jos bändissä ei ole laulajaa, se on instrumentaalinen.
Jos bändissä ei ole rumpalia, se on erilainen.
Jos bändissä ei ole basistia, se on paska. |
Juudas 16.06.2003 12:43:46 | |
---|
jopas on hassu veikko tämä "juudas". Itse luin juuri samaisen artikkelin ja kokeilin miltä tuntuu soittaa sillä tavalla, että siirtää peukaloa koko ajan. Ei se oikein luonnistunut joten annoin olla. That´s it. itselläni peukalo on välillä täysin tukemattomana, E-kielellä, mikillä, D-kielellä, B-kielellä, otelauan päässä ihan riippuen siitä mikä sattuu hyvältä tuntumaan. Se että tulee tänne opettamaan kuinka tulee soittaa on ainakin minun mielestäni väärin, enkä varmaan ole ainoa... Tuo on semmonen juttu, jonka joutuu erikseen treenaamaan. Kyllä se mulla parin viikon reenin jälkeen meni ihan automaattisesti. Mä myös koitin soittaa peukku mikin päällä - ei tullu mitään. Tottumus kysymyksiähän noi tottakai on. Uusien juttujen opetteleminen on tosin mun mielestä (varsinkin bassolla) aina mukavaa. Musta kyllä tuntuu, että tän threadin jälkeen kaikki nekin, jotka soitta tuolla peukunsiirto tekniikalla, siirtyvät mikin päällä tekniikkaan, koska toin asiani julki hieman ikävällä tavalla. Eiköhän se rokki ole kuultu jo... Soittakaa nyt vittu jotain muutakin! -Minä |
absqua 16.06.2003 14:08:17 | |
---|
Musta kyllä tuntuu, että tän threadin jälkeen kaikki nekin, jotka soitta tuolla peukunsiirto tekniikalla, siirtyvät mikin päällä tekniikkaan, koska toin asiani julki hieman ikävällä tavalla. Tuskinpa tämä threadi heilauttaa kenenkään maailmaa suuntaan jos toiseenkaan. Mutta oletkos tullut ajatelleeksi että siinä mikin päälläkin voi peukkua siirrellä kieleltä toiselle siirryttäessä?? Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Karlsson 16.06.2003 14:12:42 | |
---|
Onkohan Adam Nitti saanu haltuunsa sen suuren opuksen jossa kerrotaan miten bassoa soitetaan. Se sama kirja jonka James Jamerson omisti joskus ja jonka se sit anto Jack Brucelle joka hävitti sen vahingossa ja jonka Jaco Pastorius sit joskus löyti? Kuuleman mukaan Pekka Pohjola on päässy selaamaan sitä, mutta se oli niin kännissä, ettei muista mitään siitä. Adamin sanaan on siis uskominen! Ällös vääräuskoinen muuta väitä! "Sehän selviää vain maistamalla!" -Riitta Väisänen |
poppamies 16.06.2003 14:32:29 | |
---|
Onkohan Adam Nitti saanu haltuunsa sen suuren opuksen jossa kerrotaan miten bassoa soitetaan. Joo, se kirja oli kuulemma myytäväna kuukausi sitten Sotheby'n huutokaupassa. Se oli tullut jostain kuolinpesästä, joku John Enkkelwistle tai joku semmonen. Ilmeisesti tämäkään äijä ei koskaan lukenut tuota kirjaa. "G-strings are for strippers" |
Bassballs 16.06.2003 14:45:55 | |
---|
Koska siinä on hyvä pitää peukkua... Olen samaa mieltä. Tosin nauhattomassani on kielet sen verran matalalla mikkeihin nähden, että sormi napsuu joskus sitä(mikkiä) vasten, joten on pakko ollut opetella myös kieleen nojaaminen. Ei se. Ongelman kimppuunkäymisen ongelma on juuri kimppuunkäyminen. |
Juudas 16.06.2003 15:15:48 (muokattu 16.06.2003 15:19:50) | |
---|
Mutta oletkos tullut ajatelleeksi että siinä mikin päälläkin voi peukkua siirrellä kieleltä toiselle siirryttäessä?? Jep, mutta valitettavan harvoin sitä näkee. Eniten ihmettelen juuri sitä, että miksi tätä AdamNittinOikeaJaPyhäPeukunSiirtoHomoJuudasPaska -tekniikkaa näkee niin kovin harvoin, vaikka sillä saa uskomattoman tatsin. Edit: Onkohan Adam Nitti saanu haltuunsa sen suuren opuksen jossa kerrotaan miten bassoa soitetaan. Se sama kirja jonka James Jamerson omisti joskus ja jonka se sit anto Jack Brucelle joka hävitti sen vahingossa ja jonka Jaco Pastorius sit joskus löyti? Kuuleman mukaan Pekka Pohjola on päässy selaamaan sitä, mutta se oli niin kännissä, ettei muista mitään siitä. Adamin sanaan on siis uskominen! Ällös vääräuskoinen muuta väitä! On vain kaksi tapaa harrastaa seksiä: oikea ja väärä. Edit no.2: Tuskinpa tämä threadi heilauttaa kenenkään maailmaa suuntaan jos toiseenkaan. Toivotaan. Eiköhän se rokki ole kuultu jo... Soittakaa nyt vittu jotain muutakin! -Minä |
handegunnar 16.06.2003 16:20:05 | |
---|
Tämä threadi voisi antaa jollain toisella osastolla vettä myllyyn puhuttaessa basistien tyhmyydestä. |
Juudas 16.06.2003 16:31:24 | |
---|
Tämä threadi voisi antaa jollain toisella osastolla vettä myllyyn puhuttaessa basistien tyhmyydestä. Vammaisia ei saa haukkua. Eiköhän se rokki ole kuultu jo... Soittakaa nyt vittu jotain muutakin! -Minä |
poppamies 16.06.2003 18:54:10 | |
---|
Vammaisia ei saa haukkua. Juudas voitti 10-0 "G-strings are for strippers" |
Aurabasisti 16.06.2003 19:38:08 | |
---|
Eiköhän jokainen saa tunkea sen peukkunsa minne haluaa ja tuntuu hyvältä. Ei oo oikeeta ja väärää tapaa soittaa vaan kaikki tekee omalla, parhaaksi näkemällään taidetta (tai sitten vähän vähemmän taidetta). Mä vielä pikkutyttönä (about 8-9v.) soitin bassoa pelkällä peukulla ku ei sormet ylettäny kaikille kielille. Mutta nyttemmin pidän sitä peukkua siinä mikin päällä ja ranne vääntyy sen mukaan ku tarve vaatii. Pikkusesta asti ku oon aina kaikkee soitellu niin luustokin on kasvanu joustavaks joten ei oo ikinä tullu ongelmia vaikka se peukku mikillä pysyykin. Tosin jos vieraalla bassolla soitan ja mikit on eri paikassa, menee sormet automaattisesti oman basson mikkien kohtaan, olis siellä jotai kamaa tai ei. Aura - the basisti |
Esko Deel 17.06.2003 08:18:42 | |
---|
Jotenkin tuntuu hassulta, että peukku mikin päällä olisi harhaoppisten tapa soittaa bassoa. Miksiköhän sitten joissain vanhoissa presareissa on "peukkutuki" jo tehdasasennettuna kaulan läheisyydessä? Itse lepuuttelen peukaloani yleisestiottaen mikin päällä ja tarpeen mukaan peukku raahautuu mukana riippuen miltä kieleltä soitan. BTW, olin taannoin Semifinalissa katselemassa bändejä ja yhdessä pumpussa oli kaveri hurriganes- paita päällään, joka ei tukenut pekkuaan mihinkään, eli käsi oli kokoajan "ilmassa". Aika sissi mieheksi. Sanomattakin selvää... |
Karlsson 17.06.2003 08:31:30 | |
---|
On vain kaksi tapaa harrastaa seksiä: oikea ja väärä. Ai, oliks nyt kuitenki tästä kyse. Luulin että Adam Nitti on Basisti, ei kama sutra mestari? Sori vaa väärinkäsitys. Peukku Mikin päällä? "Sehän selviää vain maistamalla!" -Riitta Väisänen |
Jotenkin tuntuu hassulta, että peukku mikin päällä olisi harhaoppisten tapa soittaa bassoa. Miksiköhän sitten joissain vanhoissa presareissa on "peukkutuki" jo tehdasasennettuna kaulan läheisyydessä? Alunperinhän se presareiden "peukkutuki" oli siellä G-kielen puolella - se oli tarkoitettu niille, jotka näppäilivät pelkällä peukalolla... Itselleni tuollainen viritys toimisi kyllä, kun näppäilen lähinnä peukalolla, etusormella ja keskisormella ja käytän pikkusormea tukena. Rickenbackerin tallamikin ruuvinkanta on pikkurillille juuri sopivassa kohdassa... viisikielisissähän olisi pikkurillitueksi loistavasti koko G-kieli 8-) Sähköbasso on niin nuori soitin, että onneksi mitään "oikeita" soittotekniikoita ei ole olemassa, toisin kuin viuluille sun muille klasarisoittimille. Ehkä juuri siitä syystä näiden modernimpien soittimien puolelta tulee myös kiinnostavampaa musiikkia. . - SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!! |
paavi 17.06.2003 11:33:15 | |
---|
Eiköhän jokainen saa tunkea sen peukkunsa minne haluaa ja tuntuu hyvältä. Jos nyt kuitenkin puhuttais bassonsoitosta? Jos soittaisin humppaa, olisin vieläkin ahdistuneempi. |
paavi 17.06.2003 11:36:41 | |
---|
Oon useasti ihmetelly Burtonin tekniikkaa. Silläkään ei aina tuntunut olevan mitään tukea. Tosin sillä olikin aikamoiset kourat. Nämäkin kuvat antavat ehkä jotain osviittaa: http://www.geocities.com/just_humes/cliff_pics.html Onko joku perehtynyt enemmän kyseisen hemmon soittotyyliin? Jos soittaisin humppaa, olisin vieläkin ahdistuneempi. |
Juudas 17.06.2003 11:43:34 | |
---|
Ok, myönnän olleeni väärässä. Ei _tietenkään_ ole mitään 'oikeaa' metodia soittaa bassokitaraa. Tekisi mieleni sanoa, että on kuitenkin useita 'vääriä' mutta en sano, koska se vain aiheuttaisi turhia kinasteluita. Kyllähän Nittiki tuossa artikkelissaan toteaa, ettei tämä tekniikka kaikkien käsien rakenteelle edes sovi, joten olisi löydettävä jokin kompromissi tekniikka, nimen omaan tuohon kielien vaimentamiseen. Tässä on pieni lainaus Nittin artikkelista: In my opinion, you should do everything in your power to eliminate any possible technical limitations you may have. The reason for this is simple: If you've got some ingenious ideas coming from your heart and mind, but don't have the ability in your hands to communicate these ideas, there will be no way for others to experience the music inside of you. Instead, your playing will be hindered by your hands, and that's not good. Ja tässä on koko artikkeli, jos jotakuta kiinnostaa. http://basslessons.com/basslessons/nitti/technique.htmlEiköhän se rokki ole kuultu jo... Soittakaa nyt vittu jotain muutakin! -Minä |
poppamies 17.06.2003 13:03:38 | |
---|
Ok, myönnän olleeni väärässä....... Nice talking to you Juudas! Selvisit hyvälla asenteella voittajana tästä keskustelust vaikka sinua kohtaan hyökättiin "oikealta ja vasemmalta" "vihamielisillä" kannanotoilla. Thank's! "G-strings are for strippers" |
Juudas 17.06.2003 13:24:31 | |
---|
Tää oli mun mielestä pirun hyvä topic. Eiköhän se rokki ole kuultu jo... Soittakaa nyt vittu jotain muutakin! -Minä |