Aihe: Bon Jovista ja Richie Samborasta
1
Mimi
11.06.2003 18:12:16
Eli kun aikas useassa Bonkan biisissä on sellaista hienoa..örinää..(esim It's my life ja olikohan Livin on a prayer?)? Ja mitä olen pari kertaa televisiosta nähnyt ko. bändin keikan niin Richie "laulaa" sen äänen.. Mutta sillä on jokin semmonen ihan ihme letkuviritelmämikki tms (??) siinä millä se sen äänen tekee.. Joten osaako kukaan selittää tarkemmin asiaa..? Mitä sillä letkulla on siinä virkaa ja onko se jokin erikoismikki?
multi sunt vocati pauci vero electi
Veikko
11.06.2003 18:25:44 (muokattu 11.06.2003 18:30:38)
Kyseessä on Talkbox-niminen laite. Kyseisen vermeen rakenteesta en tiedä mitään.

Edit. Jos Lontoo taittuu niin tuolta löytyy kaikki ky. vermeestä: http://www.olywa.net/blame/talkbox.htm
Suojele Suomen metsiä - tapa tikka.
Mimi
13.06.2003 18:21:12
Just just... Kaipa se sitten tommonen on.. En vaan edelleenkään älyä että mikä hiivatin happiletku siinä menee (en siis jaksanu lukee niitä sivuja kovin intensiivisesti ku ymmärrän sanan tuolta toisen täältä ni se on aika turhauttavaa...)
hjukke
13.06.2003 18:22:10

se puhuu siihen letkuun ja talk boxi sekottaa sen kitaraan
"There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and those who don't."
Boldari
13.06.2003 22:49:19
Pink Floydillakin oli jossain livessä tollanen ja mä luulen että se ääni tulee sitä letkua pitkin suuhun ja siellä muokkautuu ja menee siitä (laulu)mikkiin. En tosin ole ollenkaan varma.
Some Velvet Morning, When I'm Straight...
Izer
14.06.2003 00:07:14
Olisihan tuollainen ihan hauska vempele, kun tulee tuota Bon Jovia soiteltua, mutta ehkäpä säästän rahojani toistaiseksi.

PS. Mimi, pyritkö Vaskivuoreen?
kid ego
14.06.2003 02:04:26
Mun suosikkitalkboxkappaleitani ovat Extremen No Respect ja Van Halenin Can't Get This Stuff No More.
Do you really want to funk with me?
Bonham
14.06.2003 10:38:55
Järvisen Mika 515 yhtyeestä on käytellyt tuote vekotinta vuosia. Hauska efekti, mutta liikakäyttöä varottava tai homma muuttuu rasittavaksi.
Opinons are like assholes, everybody's got one. (Harry Gallahan)
absqua
14.06.2003 10:48:03
Eli kun aikas useassa Bonkan biisissä on sellaista hienoa..örinää..(esim It's my life ja olikohan Livin on a prayer?)? Ja mitä olen pari kertaa televisiosta nähnyt ko. bändin keikan niin Richie "laulaa" sen äänen.. Mutta sillä on jokin semmonen ihan ihme letkuviritelmämikki tms (??) siinä millä se sen äänen tekee.. Joten osaako kukaan selittää tarkemmin asiaa..? Mitä sillä letkulla on siinä virkaa ja onko se jokin erikoismikki?

Sen vehkeen toiminta on simppeli: kitarasta tuleva ääni johdetaan piuhalla sinne efektiboksiin. Boksissa on pieni kaiutin joka tuuttaa kitaran äänen letkua pitkin Richien suuhun. Letkun päässä on myös pieni mikrofoni joka sieppaa Richien suusta tulevia ääni (myös siis ne äänet jotka sieltä letkusta tulivat). Eli idea on siinä että suuta liikuttelemalla voit voikuttaa kitaran (tai minkä tahansa ko. efektiin liitetyn soittimen) soundiin. Suun tilavuuden vaihtelu vaikuttaa hieman wahwahin tavoin jne.

Kannattaa kokeilla esim. Danelectron vastaavaa joka ei ole edes holtittoman kallis.

Selkisikö?
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Mimi
15.06.2003 17:14:10 (muokattu 15.06.2003 17:16:18)
Selkisikö?

Kyllä, Kiitos!!! kiitos paljon... Toi selvitti tosiaan koko whole systemin toiminnan! nyt on sekin mieltäni askarruttanut kysymys hoidettu pois päiväjärjestyksestä...

En ole pyrkinyt Vaskivuoreen (oletan että se on musalukio), vaan Kuopion Yhteiskoulun Musiikkilukioon, ja on nyt ihan pakko kehua että mä myös pääsin sinne! wehee, ihan älytön saavutus mulle, olin jo melkein kääntymässä siitä soittokokeesta pois ku jännitti niin paljo, mutta onneks en kääntyny!

Edit: Ja tosiaan sen masiinan liikakäyttö on aika rasittavaa, kun taitaa olla uusin Bon Jovin levy kun sitä kuuluu noin joka toisessa biisissä (vai oonko mä tas tapani mukaan sekottanu ton johonkin toiseen?)... Ja muutenkin ne vanhat Bonkan levyt on muuten parempia kun tää uusin...En tykkää...
Izer
15.06.2003 20:35:24
En ole pyrkinyt Vaskivuoreen (oletan että se on musalukio), vaan Kuopion Yhteiskoulun Musiikkilukioon, ja on nyt ihan pakko kehua että mä myös pääsin sinne! wehee, ihan älytön saavutus mulle, olin jo melkein kääntymässä siitä soittokokeesta pois ku jännitti niin paljo, mutta onneks en kääntyny!

Sekoitin sitten johonkin muuhun, kun muistelin keväältä jotain pääsykoe-juttua.

Edit: Ja tosiaan sen masiinan liikakäyttö on aika rasittavaa, kun taitaa olla uusin Bon Jovin levy kun sitä kuuluu noin joka toisessa biisissä (vai oonko mä tas tapani mukaan sekottanu ton johonkin toiseen?)... Ja muutenkin ne vanhat Bonkan levyt on muuten parempia kun tää uusin...En tykkää...

Ei Sambora minun mielestäni talk boxia niin kovin paljon käytä. Uusimmallakaan levyllä ei taida olla kuin parissa biisissä.
Mimi
16.06.2003 13:39:58 (muokattu 17.06.2003 17:39:43)
Ei Sambora minun mielestäni talk boxia niin kovin paljon käytä. Uusimmallakaan levyllä ei taida olla kuin parissa biisissä.

No sit mä sekotin... enkä oo kyllä sitä uutta levyä niin kovin monesti läpi kuunnellukkaan, niitä muutamia kappaleita joskus tulee hinkattua... Pidän edelleen enemmän These Daysista ja Crushista ja muutamista vanhempien levyjen biiseistä... On siinä muutamia hyviä siinäkin uudella...

Edit: No pitihän se kuunnella että puhunko mä ihan lööperiä jos mä väitän että sitä talkboxia on useammassain biisissä... no niinhän se sit oli, että mä (en nyt niin tarkkaan kuuntelemalla) löysin siltä uusimmalta levyltä kolmesta biisistä sitä... Että ei sen useammassa, kuten tulin väittäneeksi... anteeksi erheeni...
per aspera ad astra
jPekka
16.06.2003 14:31:59

Mun suosikkitalkboxkappaleitani ovat

Tietenkin ehdottomana ykkösenä Joe Walshin legendaarinen Rocky Mountain Way.

.
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
jPekka
16.06.2003 16:25:11

Minusta taas talkbox on parhaimmillaan näissä:

Peter Frampton: Show Me The Way & Do You Feel Like We Do?

Kuulin tuon ensimmäisen ekaa kertaa tässä päivä-pari sitten (ainakin tietääkseni) ja myönnän kuunnelleeni suu auki: "TÄSTÄKÖ se kaikki kohu? Mistä ihmeestä tässä?"

Jopa sillä yhdellä Eaglesien vikan levyn biisillä ("Those Shoes" tai jotain - "vika levy" siis ennen reunioneja. The Long Run.) käytetään talk boxia paljon kiinnostavammin. Mutta se onkin taas se Joe Walsh 8-)

.
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
Ossi
16.06.2003 16:53:01 (muokattu 16.06.2003 16:53:35)

Kuulin tuon ensimmäisen ekaa kertaa tässä päivä-pari sitten (ainakin tietääkseni) ja myönnän kuunnelleeni suu auki: "TÄSTÄKÖ se kaikki kohu? Mistä ihmeestä tässä?"

Eh..no tiedä sitten onko tuossa mitään kohisemisen aihetta. Ostin Framptonin live-tuplan aikoinaan 70-luvulla Englannista pelkästään siksi, että pari biisiä sattui tulemaan BBC1:n kanavalta ja kuulostivat dynaamiselta varsinkin muuhun silloiseen, levytettyyn livemeininkiin verrattuna.

Kohu taitaa johtua pelkästään siitä, että Framptonin "Show Me The Way" tunnetaan pienenä hittinä suuren yleisön parissa paremmin kuin tuo Walshin "löysäily" :)
"..ttu tästä mitää tuu. Saako muuten kaupunkialueella pitää siipikarjaa?"
Hermanni
23.06.2003 13:36:16
Jeff Beck: She's A Woman

Ossin kanssa tässä samaa mieltä. Beckillä paljon hyviä talkboxjuttuja muutenkin, vaikak kaveri on kai pari kertaa joutunut hampaitaan korjauttelemaan laitteen takia =)
lxi
27.06.2003 00:18:27
David Gilmour saa Pink Floydin biisillä Pigs (Three Different Ones) aikaan törkeän vinkeitä ulinoita, örinöitä ja röhkimissoundeja talkboxin avulla.
Vastaus kysymykseesi löytyy osoitteesta http://www.google.com.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)