Aihe: Paljonko naispuolisia soittajia?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Teijo K.
21.09.2005 16:54:10

Täältä löytyy Nainen, mutta uskomatonta kyllä, mua ei toistaiseksi ole huolittu bändeihin soittamaan sukupuoleni vuoksi. Muutin juuri Jyväskylään ja kun olen yrittänyt tässä aloitella uusia projekteja. Aluksi ollaan kiinnostuneita kunnes selviää, et mul on tissit. Ja se siitä sit.

En minäkään ole löytänyt bändiä vuoteen Jyväskylästä vaikka ei tissoja olekaan. Ehkä siihen vaikuttaa minulla taas tuo parta...

Olen äimänä. En olisi ikinä kuvitellut törmääväni tällaiseen syrjintään nykypäivänä enää. Kotipaikkakunnalla ei ollut ongelmaa, vaikka paikka on pienempi, enkä ollut edes soittanut kauaa alkujaan. Mut täällä J-kylässä ainakin osa soittajista on ilmeisen takapajuisia.

Kun olisi edes kaatunut siihen, etten osaa soittaa tarpeeksi hyvin tai heidän haluamallaan tavalla, se olis ok, mut kun ketään ei ole edes kiinnostanut se. Sukupuoli on näemmä soittotaitoa tärkeämpi kriteeri.

Sanokaapa miessoittajat, ettekö oikeasti usko, et naiset pystyisi oppimaan soittamista? Voiko joku täällä oikeasti enää luulla jotain tuollaista p''kaa?

Avovaimo on kyllä parempi soittaja kuin minä.
Munsta.
Alttoviulisti
21.09.2005 17:07:32 (muokattu 21.09.2005 17:08:01)

täällä taitaa olla ehkä kaksi naispuolista rumpalia??? vähissä ovat enivei
ei taida niitten suosiossa olla rumpujen soitto

Minä oon runpali!!! ja se on hemmetin kivaa!
Baboon
21.09.2005 19:42:53
en tiedä lukeeko tätä enää kukaan, mutta pakkohan minunkin on päästä sanani sanomaan ;)

No onhan meitä. Se on kyllä jännä juttu, että täällä netissä meitä oikein etsiskellään, mutta tosielämässä sitten sellaiset niin niin rokkariäijät naureskelee; "joo, nainen kitaran varressa". eikä mun todellisilla taidoilla ole mitään tekemistä asian kanssa. jotenkin vaan naiset mielletään sinne klasaria soittelemaan.

itse en kyllä syyllisty vähättelemään itseäni. monet sellaiset kolmen soinnun nuoret poijat ovat niin suurta ja mahtavaa kitaristia (puhun nyt siitä oma soitin kun ompi) että se on suorastaan naurettavaa, niin on mielestäni parempi olla hieman vaatimaton.

no tulipa vähän sekava viesti, toivottavasti edes joku tajusi mitä tarkoitan! :)
Jokunen
21.09.2005 20:15:15 (muokattu 21.09.2005 20:21:08)
Sukupuoli on näemmä soittotaitoa tärkeämpi kriteeri.

Meikäläistäkään ei oteta uimahalliin naistenpuolta siivoamaan.

Edit. Huonosti luettu kirjoitus...
"Olen 16, minulla on farmariauto" Iron Maiden - Running free (käännös: YLE)
lapio
21.09.2005 20:18:37

Olen äimänä. En olisi ikinä kuvitellut törmääväni tällaiseen syrjintään nykypäivänä enää. Kotipaikkakunnalla ei ollut ongelmaa, vaikka paikka on pienempi, enkä ollut edes soittanut kauaa alkujaan. Mut täällä J-kylässä ainakin osa soittajista on ilmeisen takapajuisia.

Näin Jyväskylän asukkina voin sanoa, että täällä tuntuu muutenkin olevan kaikki muut kuin kitaran soittajat aika tiukassa. Tuntuu, että samoja tyyppejä soittaa vaikka miten monessa eri bändissä. Että en usko, että bändihommat noin kiven alla ovat, jos et kitaraa soita. Itsekkin haen soittokaveriksi kaikkia muita paitsi kitaristeja joita tunnen vaikka miten monta. Että en usko, että on kauheasti varaa nirsoilla sukupuolen takia.

Kun olisi edes kaatunut siihen, etten osaa soittaa tarpeeksi hyvin tai heidän haluamallaan tavalla, se olis ok, mut kun ketään ei ole edes kiinnostanut se. Sukupuoli on näemmä soittotaitoa tärkeämpi kriteeri.

Sanokaapa miessoittajat, ettekö oikeasti usko, et naiset pystyisi oppimaan soittamista? Voiko joku täällä oikeasti enää luulla jotain tuollaista p''kaa?

Minulle ainakaan ei ole soittajan sukupuolella väliä, kunhan soittotaitoa löytyy niin ok. Saattaahan joissain bändeissä olla jonkun asteinen imagokysymyskin, että kaikki ovat miehiä, kun musiikki on niin miehekästä.
Live fast, die 72 year old.
sirdickyj
21.09.2005 21:50:52 (muokattu 21.09.2005 21:52:18)
Mä en oo ainakaan törmännyt vielä noissa bändikuvioissa yhteenkään mimmiin, jonka kanssa vois kuvitella oikeesti jotain fiksunkuuloista tekevänsä...eiku onhan Maria Hänninen semmonen, se on ainoo! Kun pitäis rykästä esim. laulua vähänkin röheemmin ja bluesotteella, niin ei vaan onnistu. Ja yhtään hyvää naissoittajaa en oo tavannu, näin on vaan marjat. Ei mahda mitään, aina on jotenkin naisellinen ote siinä.

On kumminkin naisia, jotka hoitavat OMAN hommansa OMASSA kontekstissään hienosti, mikä on hienoa.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
Ada
21.09.2005 23:48:10
Mä en oo ainakaan törmännyt vielä noissa bändikuvioissa yhteenkään mimmiin, jonka kanssa vois kuvitella oikeesti jotain fiksunkuuloista tekevänsä...eiku onhan Maria Hänninen semmonen, se on ainoo! Kun pitäis rykästä esim. laulua vähänkin röheemmin ja bluesotteella, niin ei vaan onnistu. Ja yhtään hyvää naissoittajaa en oo tavannu, näin on vaan marjat. Ei mahda mitään, aina on jotenkin naisellinen ote siinä.

On kumminkin naisia, jotka hoitavat OMAN hommansa OMASSA kontekstissään hienosti, mikä on hienoa.

Olet muistaakseni julistanut tätä näkemystäsi aikaisemmin, se on jonkinlainen vähättelyn tiivistelmä. Minulla teki jo viimeksi mieli lähettää sinulle kasetti jossa on kymmenen kitaristin tulkinta samasta biisistä, saisit sitten kertoa ketkä niistä soittajista ovat naisia, sukupuolenhan sinun mukaan kuulee soitosta.
Ihan Mukavien Ihmisten Kilta - Perustajajäsen #3
"I know where I belong, away from your Gods" - Endless Dark, HIM
sellisti
21.09.2005 23:58:46
Ja yhtään hyvää naissoittajaa en oo tavannu, näin on vaan marjat.

Sulla on huonoa tuuria. Tai etsit vääristä paikoista.

Öö... jos ton oli tarkotus olla jotenkin naissukupuolta imartelevaa, niin pelkäänpä että metsään meni... :)
"Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?"
Pelsi
22.09.2005 00:00:25
Näin Jyväskylän asukkina voin sanoa, että täällä tuntuu muutenkin olevan kaikki muut kuin kitaran soittajat aika tiukassa. Tuntuu, että samoja tyyppejä soittaa vaikka miten monessa eri bändissä. Että en usko, että bändihommat noin kiven alla ovat, jos et kitaraa soita. Itsekkin haen soittokaveriksi kaikkia muita paitsi kitaristeja joita tunnen vaikka miten monta. Että en usko, että on kauheasti varaa nirsoilla sukupuolen takia.

On se jännä. Esimerkiksi rumpaleita varsinkaan ei ole paljoa missään, mutta joka toinen kadulla vastaan kävelevä on kitaristi. Syy? Onko se se, että kitaraa on todennäköisesti mukavin soittaa itsekseen?

Minulle ainakaan ei ole soittajan sukupuolella väliä, kunhan soittotaitoa löytyy niin ok. Saattaahan joissain bändeissä olla jonkun asteinen imagokysymyskin, että kaikki ovat miehiä, kun musiikki on niin miehekästä.

Vanhanaikaista se, ettei nainen osaisi soittaa. Miltei kuka tahansa voi oppia soittamaan edes vähän. Ja minulla on sellainen käsitys, että keskimääräisesti naiset ovat parempia laulamaan kuin miehet.
THV-klubi #3
>-)))> #3
MegaMan Club #005 - Top Man
lapio
22.09.2005 00:13:54

On se jännä. Esimerkiksi rumpaleita varsinkaan ei ole paljoa missään, mutta joka toinen kadulla vastaan kävelevä on kitaristi. Syy? Onko se se, että kitaraa on todennäköisesti mukavin soittaa itsekseen?

Siis, meidän luokallamme koulussa on neljä tyyppiä minun lisäkseni jotka soittavat KITARAA. Ja ei mitään muun instrumentin soittelijoita.
Live fast, die 72 year old.
sirdickyj
22.09.2005 09:45:17
Olet muistaakseni julistanut tätä näkemystäsi aikaisemmin, se on jonkinlainen vähättelyn tiivistelmä. Minulla teki jo viimeksi mieli lähettää sinulle kasetti jossa on kymmenen kitaristin tulkinta samasta biisistä, saisit sitten kertoa ketkä niistä soittajista ovat naisia, sukupuolenhan sinun mukaan kuulee soitosta.

Ei se ole näkemys, vaan fakta. Siis; en ole itse törmännyt. Minkäs teet.

Mun mielestä paljon asenteellisempaa olis jättää tollanan asia sanomatta "ettei vaan kukaan loukkaannu", koska eihän kukaan normaali-itsetunnolla varustettu voi ajatella, että se on yleistys, joka koskee itseäkin. Kyllä oma arvonsa pitää tuntea, ja tuskin kukaan tätä lukeva osaava naismuusikko ottaa hernettä nenään, jos joku muu ei ole sattunut törmäämään sellaisiin.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
mhh
22.09.2005 10:08:06
Kun pitäis rykästä esim. laulua vähänkin röheemmin ja bluesotteella, niin ei vaan onnistu. Ja yhtään hyvää naissoittajaa en oo tavannu, näin on vaan marjat. Ei mahda mitään, aina on jotenkin naisellinen ote siinä.

No jos lähtee siitä, et naisellisuus on huono juttu, niin tietysti kaikki naiset on huonoja, jos verrana miehiin, mut miksi pitäisi?
MIKSI voi olla hyvä vaan, jos on niinkuin mies? Ihan anaalista on tollanen asenne. Musta ihmisten pitää voida olla erilaisia, ei niitä voi kaikkia arvioida vaan vertaamalla johonkin kaavaan(joka sulla on sopivasti mies, kun olet sitä itseki)
Soittaa voi muutenki kun sun tavallas.

ai niinku kodinhoidon, lapsista huolehtimisen, kivat pikku lastenlaulut...? Pitäiskö meidän niinku eristäytyä jonnekin tekemään "naisten" juttuja, jotka on naisellisia(eli susta huonoja)? Semmoista arvotonta alikulttuuria, joka pitää pitää erillään tästä Oikeasta musiikista, eli miesten musiikista.

Kuulepa setä, se, että oot mies, ei tee susta hyvää soittajaa(sori vaan, se saa vaan sut luulemaan niin). Ja hyvä soittaja ei tarkoita, et on mies.

Tiesittekö muuten siitä naisbasistista, joka soittaa varmaan tuhannella studiolevyllä 60-luvun rokkia, mut sen nimee ei ikinä mainita?

...mä kaivan sen ja sen äänittämät levyt teille, niin voitte kuunnella, onko paska.
Hyvä voittaa pahan 6-0
mhh
22.09.2005 10:09:25
äsken kirjoittamani jutun eka ja kolmas kappale oli siis lainattu, mut ne jostain syystä ei nyt näytä siltä...
Hyvä voittaa pahan 6-0
Teijo K.
22.09.2005 10:18:48

...mä kaivan sen ja sen äänittämät levyt teille, niin voitte kuunnella, onko paska.

Ei tarvinne, eiköhän Siriltä löydy niitä hyllystä jo nyt. Tarkoittanet siis Carol Keytä?
Munsta.
kirjoittelija
22.09.2005 10:49:25
Minä lääpin kitaraa ja laulan harrastuspohjalta, joten en taida kuulua tähän triidiin.
On kivaa olla kiva.
KädetönRumpali
22.09.2005 11:17:56

Miksiköhän tämäkin keskustelu kääntyi tällaiseksi..?

Itse olen tehnyt musiikkia naispuolisen musisoijan kanssa, eikä minulla ole pätkääkään varaa moittia hänen taitojaan.

Eli vastaukseni noihin kysymyksiin: Uskon. En siis minä ainakaan.

Mutta tarkennukseksi: En voi lukea itseäni miesMUUSIKOKSI (hädin tuskin mieheksikään), joten mielipiteelläni ei sinänsä ole väliä...
En viitsi halkoa hiuksia, siitä saa vain kaksihaaraisia. S.T. #4
Muusikkotar
22.09.2005 11:17:59
Täällä ilmoittautuu yksi hamehelma (joka tosin ei hametta päällensä pistä...). Soittimina haitari, koskettimet ja laulu. Kohta pitäisi myös olla musiikkipedagogin paprut takataskussa...
mhh
22.09.2005 11:32:39
Ei tarvinne, eiköhän Siriltä löydy niitä hyllystä jo nyt. Tarkoittanet siis Carol Keytä?

jep, se hullun kova rokkari(nykyään mummo) josta tuli just se dokkari.

mut mä luulen, et naiset jää helpommin varjon siksi, kun niillä ei ehkä synny yhtä nuorena sitä näyttämis/kilpailuviettiä, mikä osaltaan vetää 10-vuotiaita poikia kitaran varteen.
Lisäksi tyttöjä opetetaan kilteiksi ja laitetaan helpommin soittamaan jotain viulua tai huilua ja sit kun ne tajuaa 14-vuotiaina, et hei, mä haluankin rokkariksi ja ostaa sen kitaran niin pojat on ehtineet rämistellä jo monta vuotta.
Meille on harmi kyllä vähemmän tarjolla muita esikuvia, kuin niitä pyllyäpyörittäviä britneyjä(joiden esimerkki on enemmän esineellistävä kuin kannustaa soittamaan oikeasti ja itse)

Mut musta vaan sillä on väliä, osaako soittaa ja tuleeko tietty keskenään toimeen. mulle on ihan yks hailee, onko soittajat miehiä vai naisia.
Hyvä voittaa pahan 6-0
mhh
22.09.2005 11:44:01
Miksiköhän tämäkin keskustelu kääntyi tällaiseksi..?

Sitenniin kun olen koittanut tämän sivuston kautta löytää uusia soittoporukoita, mutt ihan selvällä suomenkielellä on tullut vastauksia, et "ei oteta sua, kun oot tyttö".
Sitä vaan ihmettelin ja jokseenkin ärsytti, kun ne ketkään ei edes ennen noita lausuntoja viitsineet ottaa selvää, osaanko soittaa.

mutta nyt lakkaan täällä dominoimasta keskustelua:)

Eiköhän niitä kivojakin (mies)soittajia Jyväskylästä löydy, hehe:)
Hyvä voittaa pahan 6-0
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)