Aihe: Windows XP SP1/SP2 musakäytössä
1
esyk
20.09.2005 20:21:33

http://support.microsoft.com/?kbid=324720
http://www.microsoft.com/windowsxp/sp2/features.mspx

Näyttäisi ensivilkaisulla siltä, että SP2 on puhtaasti audiokäyttöön tulevalle tietokoneelle tarpeeton. Miten tuon SP1:n kanssa? Vaikuttaisi sisältävän melko olennaisia päivityksiä käyttiksen vakaata toimintaa silmälläpitäen.
Pelsi
21.09.2005 00:57:11
Ykkönen ainakin kannattaa laittaa, mutta itselläni SP2 ei toiminut koskaan oikein ja lähinnä vain haittasi koneen toimintaa. Saahan sen tietysti jälkeenpäin pois, joten laita pois molemmat. Jos toimii virheettä, niin anna toki myös kakkosen olla siellä.
THV-klubi #3
>-)))> #3
MegaMan Club #005 - Top Man
jPekka
21.09.2005 09:21:21

Kaupasta ostetussa XP:ssä on muuten nykyään jo valmiiksi se SP2 mukana, joten kysymys alkaa olla ns. akateeminen.

Samoin useat uudemmat musiikkisoftienkin versiot alkavat edellyttää SP2:n asennusta. Itselläni ei ole tuottanut ongelmia - tosin talvella asennettu XP oli nimenomaan tuollainen "valmis" SP2, ilmeisesti latauspäivitys on ollut se joka ongelmia on tuottanut.
- Mitä on biljoona mikrofonia? - ??? - Yksi megafoni.
BotneLapio
21.09.2005 10:35:54
SP2:sta ei kannata asentaa, jos kone on jo "ollut käytössä". SP2 tuo pelkkiä tietoturvapäivityksiä, joita musakoneisiin ei tarvitse, koska musakäyttistä/konetta ei tulisi käyttää netissä surffaukseen ym. SP2:sen asennus pitäisi aina tehdä heti XP:n ja piirisarja-ajureitten asennuksen jälkeen. Toki, jos SP2:nen on jo valmiiina, ei siitä varsinaista haittaa ole. Lisäkilkkeet (turhat ominaisuudet) saa siitäkin kätevästi helvettiin. XPLite:n uusimmalla versiolla ja www.blackviper.com osoitteesta löytyvällä servicien konfaus-ohjeella. Kaikkiin XP musakoneisiin kannattaa käyttää myös www.musicxp.net :istä löytyvää TuningTips-säätöohjetta.
-=Botnee!!=-
cubasisti
21.09.2005 11:23:24 (muokattu 21.09.2005 11:25:31)
Miksei musakone saa olla netissä kiinni? Mulla ei ainakaan ole koskaan haitannut musaohjelmia, kun mulla on hardware-palomuuri (D-link, 60 EUR) blokkaamassa kaikki huhuilut. Tietokoneen verkkokortissa on ihan hiljaista, jos en itse aktiivisesti tee jotain.
BotneLapio
21.09.2005 12:39:03 (muokattu 21.09.2005 12:39:58)
Miksei musakone saa olla netissä kiinni?

Jottei musakäyttikseen tarvitse asentaa palomuuria ja virustorjuntaa syömään prosutehoa.

Mulla ei ainakaan ole koskaan haitannut musaohjelmia, kun mulla on hardware-palomuuri (D-link, 60 EUR) blokkaamassa kaikki huhuilut.

Toi on toinen vaihtoehto.
-=Botnee!!=-
cubasisti
21.09.2005 12:57:22
Jottei musakäyttikseen tarvitse asentaa palomuuria ja virustorjuntaa syömään prosutehoa.

Minkä takia virustorjunta söisi prosessoritehoa? Siis jos oletetaan, että käyttäjä tajuaa jostain jotain sen verran, että ei pidä mitään eräajoja käynnistymässä kesken äänitysten.

Minulla on hardis-palomuurin lisäksi Windows XP:n palomuuri päällä (varmuuden vuoksi) sekä McAfeen virustorjunta, ja silti Cubase SX pelaa vallan hienosti. Palomuuri ei kuluta prosessoriaikaa, kun ei sillä ole normaalisti mitään tekemistä. Myöskään virustorjunta ei lähde oma-aloitteisesti touhuamaan mitään.

Tietysti ymmärrän sen, että monen käyttäjän studion tuotantokoneesta halutaan pitää poissa kaikki, mitä ei tarvita. Mutta yhden miehen kotipajoissa sillä ei pitäisi olla kauheasti väliä.
Soolokitaristi
21.09.2005 13:59:35
Asensin juuri koneeni uudestaan ja kas kummaa ilman service packeja livesoittopatchi pyöri rutisematta pykälää pienemmillä latensseilla. Voi tosin johtua myös rekisterin siivouksesta. Ainut ylimääräinen mitä piti käyttiksen lisäksi asentaa oli directx, jota äänikortin ajurit kaipaa.
jPekka
22.09.2005 08:26:16

Minkä takia virustorjunta söisi prosessoritehoa?

Kyllähän se syö, jos virustorjuja kyttäilee koko ajan päällä, josko vaikka piuhaa myöten tulisi tai menisi tiedostoja tai työnnetäänkö asemaan levyä, tai...

Itselläni on normaalisti F-Secure juuri tasan sen verran päällä, että se lataa kerran viikossa päivitykset ja on helposti käynnistettävissä tarkistamaan jotakin, jos tarvetta ilmenee. Mutta ei kyttää koko ajan mitään. Tarkistan levyt ja arkistot suunnilleen viikon-parin välein. Ainakin toistaiseksi pitänyt koneen siistinä (kunhan muistaa kans kompressoida s-postiohjelman kansiot aina välillä, kun on poistanut spammit).

Palomuuri on täälläkin hoidettu D-Linkin ulkoisella purkilla.
- Mitä on biljoona mikrofonia? - ??? - Yksi megafoni.
cubasisti
22.09.2005 09:01:11 (muokattu 22.09.2005 09:02:11)
En tiedä, miten F-Secure toimii, mutta ei siihen kyttäämiseen välttämättä tarvitse mennä ollenkaan prosessoriaikaa, kun musiikkia tehdään. Viruskilleri asentaa käyttöjärjestelmään koukkuja, eli "kun joku haluaa käsitellä tiedostoja, niin kerropas mulle, että voin tarkistaa, mitä tiedostoja ne on", tai "kun jätkä koittaa ladata netistä jotain, niin kerro mulle, niin tarkistan, mitä sieltä tulee". Jos ei mitään tapahdu, niin ei mitään tutkita. Musaohjelmia käytettäessä (kun ne on saatu käyntiin) ei pitäisi tapahtua mitään sellaista, jonka takia viruskilleriä tarvitsisi edes herättää. Se vaan nukkuu taustalla. Myös palomuuriohjelma vain nukkuu taustalla, kun ei verkkokortin liitäntään tule mitään liikennettä (D-linkin hardware-palomuuriboksi on edessä). Ja silloin kun prosessi nukkuu, se ei tarvitse prosessoriaikaa.

McAfee on ollut muuten hyvä (ei haittaa musiikintekoa, kuhan pitää "periodical scanit" pois päältä), mutta siinä on ihan idioottimainen ja rikkinäinen aktivointisysteemi, ja se vaatii Internet Explorerin uusimman version toimiakseen ja että IE:n security-asetukset tiputetaan käytännössä nollaan! Aivan älytöntä suunnittelua. Yritin valittaa tukeen monta kertaa, mutta siellä ei osata muuta kuin copy-pasteta valmiita vastauksia (sillä ei ole väliä, onko copy-paste-tekstillä mitään tekemistä minkään kanssa). Jos löydän jonkun paremman, niin en maksa toista vuotta.

Niin, ja onhan mulla myöskin Microsoft AntiSpyware päällä koko ajan. ;) Ja Windows Update. Jostain syystä mulla on kauhean vähän ongelmia tietokoneen kanssa. Ostetaan yleisiä, hyväksi tunnettuja osia ja ohjelmia, eikä tehdä mitään tyhmyyksiä. Ja pidetään varmuuskopiot kunnossa. Sillä olen toistaiseksi pärjännyt. Mutta toisaalta, ei mun tarvitse (onneksi) perhettäni musiikilla elättää.
mab_
22.09.2005 09:23:53
Itselläni on normaalisti F-Secure juuri tasan sen verran päällä, että se lataa kerran viikossa päivitykset ja on helposti käynnistettävissä tarkistamaan jotakin, jos tarvetta ilmenee. Mutta ei kyttää koko ajan mitään.

Tossa on se ongelma että jos virus on päässyt sun koneelle sillon kun antivirus-softa ei ole ollut päällä niin sitä ei välttämättä löydä enää jälkeenpäin antivirus-softalla.
On todettu ihan käytännössä tuo homma töissä. Kone toimi erikoisesti, päivitettiin virustorjunta ja scannattiin kone mutta mitään ei löytynyt. Sitten laitettiin sen koneen kovalevy toiseen koneeseen kiinni ja scannattiin samalla ohjelmalla ja aina löytyi muutama virus.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)