Aihe: Käytättekö kvantisointia?
1
faq1
20.09.2005 10:05:34
Käytättekö juuri muussa, kuin kone(maisessa) musiikissa kvantisointia? Jos käytätte, niin minkä soittimen raidalle?

Mielestäni se tappaa elävyyttä ja saa musiikin kuulostamaan hakkaavan yksitoikkoiselta.
kivi
20.09.2005 10:09:36
Mielestäni se tappaa elävyyttä ja saa musiikin kuulostamaan hakkaavan yksitoikkoiselta.

Hyvin huomattu.
:-D
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Roberto
20.09.2005 11:04:06

En käytä. Kävelen myös eripituisin askelin tunnelmasta riippuen.
kivi
20.09.2005 12:22:15
Siis audiokvantisointia? Korrekti vastaus olisi, en käytä.

"...Mutta totuus on tuolla ulkona." todetaan jonkun vanhan scifi-kauhuleffan lopussa.
:-)

On monta tilannetta joissa kvantisointi on vallan paikallaan, vaikkapa efektinä. Efektiksi laukaistu arpeggio saa Brian Eno -fiiliksensä siitä, että se pyörii tarkalleen tasatahtiin mutta hiukan eri tahtiin kuin itse biisi, biisimattoon voi ujuttaa vaikka mitä ihmeääniä ja ohjata niitä midi-kvantisoinnin kautta...

...Ja sitten on tietysti Groove Quantize -optiot.

Riippuu ihan siitä mitä haetaan. Rumpalia en pakota iskujen päälle, en tykkää siitä tyylistä. Svengi syntyy kiilauksesta ja takakenosta, niiden oikeasta suhteesta.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
samic
20.09.2005 13:58:44

kyllä sitä tulee välistä käytettyä,riippuu ihan rumpalista.
Meiän uudessa hitaassa biisissä (tempo95) oli melkeen pakko kvantisoida että se rupes kulkemaan.
Nopeempia ei tuu sitte kvantisoitua ne saaki olla elävämpiä :)
ei ole
Haxu
20.09.2005 20:34:34

Riippuen mitä musaa olen tekemässä niin käytän. Orkesteri/leffascore (sekkareilla tehtyinä) hommissa on ihan ajansäästösyistä käytettävä. Niihin äänitettäviä oikeita soolosoittimia en kvantisoi.

Rockhommissa efektinomaisesti..
Sound Design and Music for Games www.aanivoimala.fi
Timo JM
20.09.2005 22:00:41 (muokattu 20.09.2005 22:03:53)

Olen muutamassa jutussa harrastanut rumpukompin täydellistä slaissausta. (Hirveä duuni!)

Ensimmäinen on tuo oma musanäyte: http://files.mikseri.net/hifi/d/divari_-_seikkailija.mp3

Halusin tarkoituksella biisin tanssimaiseen luonteeseen sopivan rumpukonefiiliksen. (Basisti koki saman kohtalon.)

Toinen on http://www.mikseri.net/divari sivulta löytyvä "Verhon takana" missä on välillä sellainen sekvensserisäksätys taustalla mikä ei olis toiminut liian elävän rumpalin kanssa.
...siis mun mielestä.
Firewalk
20.09.2005 22:45:33
kvantisoin, koska soitan huonosti.
Locrian
21.09.2005 15:30:10
Groove templateja tulee käytettyä. Ja sitten minuutissa soitetut demoilut kvantisoin joskus suorilta jos vaikeaa ideaa ei muuten saa eksaktisti ilmaistua.
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi.
cubasisti
23.09.2005 12:42:03
Käytän yleensä iteratiivista kvantisointia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)