Aihe: Miksi rumpua täytyy lyödä lujaa?
1 2 3 4 5 612 13 14 15 16
Niskamies
19.09.2005 20:17:50
Huh huh, kyllä mieluummin otan sen pikkuisen huonomman soundin kuin huonomman kuulon. Kummasti sekin vain korvissa tuntuu kun koulussa suht kevyesti riisikepeillä paukuttaa.

Kyllä se mullakin tuntui entisen proggiksen kanssa, mutta nykyisen proggiksen treeneissä voi ihan hyvin vetää ilman tulppia eikä korviin satu. Jos rupeaa tuntumaan, niin sitten tulpat korviin. Toistaiseksi ei ole tuntunut.
Meitsi on meshissä!
ToMi88
19.09.2005 20:42:54

Ja ovathan ne hyvä olla vaikka hiljempaakin soitetaan, on se kuulo sen verran mukava asia.

Kyllä näin on. Se kuulo huononee vaikka se soitto ei kauheasti korviin käviskään.
Jami
19.09.2005 20:45:01

Mä tein nuorna miesnä mielestäni mullistavan keksinnön ehkäisyn alalla. Se oli ehkäisyvaahdon ja kondomin yhdistelmä: vaahtokumi. Mutta että sitä poikeroiset nykyään lykkää korvaan!? Musan teko sen jälkeen on mun mielestä just yhtä mukavaa kun sen vaahtokumipallon naiminenkin. Ei kannata piereksiä jos ei siedä suolikaasunsa hajua.
Fletarehtaa ne häjyysemmäkki!
Progressor
19.09.2005 20:49:33
Mä tein nuorna miesnä mielestäni mullistavan keksinnön ehkäisyn alalla. Se oli ehkäisyvaahdon ja kondomin yhdistelmä: vaahtokumi. Mutta että sitä poikeroiset nykyään lykkää korvaan!? Musan teko sen jälkeen on mun mielestä just yhtä mukavaa kun sen vaahtokumipallon naiminenkin. Ei kannata piereksiä jos ei siedä suolikaasunsa hajua.

Mutta mitäs tuossa sinun omakuvassasi on virvelin päällä? Näyttää vähän kuulosuojaimilta...
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
Niskamies
19.09.2005 20:51:08
Mutta mitäs tuossa sinun omakuvassasi on virvelin päällä? Näyttää vähän kuulosuojaimilta...

Niitä kutsutaan luureiksi. Tiiäksä, ne on sellasia mihin tulee ääntä että tietää mitä pitää soittaa. Monitoreiksi jotkut kutsuu niitä.
Meitsi on meshissä!
Jami
19.09.2005 20:55:12

Ei ku ne on kuulokkeet. Tykkään soitella hyvien bändien kans ja ajan cd:ltä musaa kuulokkeisiin ja lisäksi pöntöt on mikitetty ja lisään omaa soittoa kuulokkeisiin sopivaan balanssiin. Kiva kun kuulee oman basarin napsunkin just eikä melkein. Toki balanssin saavuttamiseksi kuulokkeet on suljetut ja äänieristetyt.
Progressor
19.09.2005 21:12:27
Sarkasmi ei ole minun juttuni...

Tehtäköön nyt selväksi, että arvostan suuresti niitä rumpaleita, jotka pystyvät rennosti soittamaan kapuloilla rumpuja niin, ettei käy korviin. Itse en siihen rajallisilla taidoillani pysty. Mutta kyllä edelleenkin sanon, että crashin lyönti syttymisvoimakkuudella on minulle liikaa, olipa pelti sitten miten paper-thin tahansa. Ja jopa riisikepeillä se alkaa pidemmän päälle tuntua epämiellyttävältä.

Tähän asiaan vaikuttaa kai myös se, millaiseen soundiin on mieltynyt. Pidän kirkkaista peltisoundeista, joten se asettanee jo väkisinkin jonkinlaisen minimitason, jolla rumpuja voi soittaa. Samaten pidän kireästä virvelisoundista, joka myös on ilman tulppia hieman ikävää kuunneltavaa. Varsinkin, jos soittotilan akustiikka ei ole paras mahdollinen.
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
Saukki
19.09.2005 21:30:36

Eiköhän me kaikki olla yhtä mieltä siitä, että tulpat (laadukkaatkin) syövät saundia. Siksi.

Ei sillä ole mitään väliä miltä se musiikki kuulostaa sen muusikon korvaan joka sitä soittaa, vaan sillä on väliä miltä se kuulostaa yleisölle

Moni täällä tuntuu suuresti ihmettelevän meidän tulpatonta bändiä. Ollaanko me tosiaan poikkeuksia? Käyttääkö kaikki m.netin rumpalit tulppia? Ja kaikki heidän bändikaverinsa?

Minä käytän ja niin käyttävät bändikaverinikin. Mun korvaan se ehkä kuulostaa paskalta mutta yleisö tykkää. Millään muulla ei ole väliä (no ei nyt ehkä niinkään, mutta silti)
Stigmatizen uudet kotisivut (on parhaat)!!!!!
Dr.Rubber
19.09.2005 21:32:30
En tiedä, ite oon pikkuhiljaa saanu soittovolaa jonkun verran erinäköisiin systeemeihin treenatessa laskettua. Kuitenkin, esim. puoliavoimesta haitsusta on mun mielestä aika hankala saada sohjosoundia ilman, että se jo alkaa korviin käydä.
Toinen probleema liittyy musatyyliin. Mulla ei pidä kontrolli yhtään, jos pitää yrittää vetää tuplilla ja pitää volat alhaalla. Ei vaan onnistu. Toinen on, jos pitää komppailla paljon crashiin ja toisaalta, jos vaan joutuu mäiskimään nopeasti peltejä.
Noh, varmaan sitten treenaamalla...
Toisaalta, voiko n.30m2 betonisessa kämpässä olla kovin helppoa pitää volumeita matalana ja soundia hyvänä...
Ja se on sitten: Tärbä-tärbä-kosh! ja nukkumaan. - ÄM 17.02.2005 23:37:39
Jami
19.09.2005 21:51:54

Sarkasmi ei ole minun juttuni....

Ei sitä täälä ymmärrä moni muukaan. Siksi sitä huonona päivänä tykkäänkin viljellä. Ollaan nyt sitten pieni hetki tosissaankin. Tämä aihe kyllä on niin miljoonaa kertaa puitu mnetissä että vaatii jonkintasoista ymmärrystä taas kerran yrittää asiasta asiallisesti puhua.

Kyseessä on kaks ihan eri asiaa. Kuulonsuojaus on ensimmäinen asia. Suojatkaa ihmeessä korvanne. Ne ovat ainutlaatuiset ja ainutkertaiset. Kiven tinnitus häipyi kun muutti maalle mutta normaalia on että kun se alkaa niin se loppuu vasta haudassa. Joku on jopa päätynyt itsemurhaan kun ei ole sitä kestänyt. Kyse on siis vakavasta ja huomioonotettavasta asiasta.

Ihan toinen asia on lyöntivoimakkuus, tatsi ja tekniikka, dynamiikanhallinta, musikaalinen bändiä ja biisiä tukeva rumpalointi jne. Kaikki toimii vain ja ainoastaan vuosien treenin kautta. Treenikin pitäis olla sellaista ja sellaisilla vermeillä jotka dynamiikkaan pystyvät reagoimaan. Time ja volume on kaks eri asiaa. Pienelläkin volumella pitäis pystyä hyvään timeen.

Minkähän takia Nykästä niin paljon käytetään studioissa? Onkohan mikä paino milläkin tekijällä? Ratkaiseeko se eniten että se lyö lujaa isolla kapulalla? Vai se että sieltä tulee tasaisella dynamiikalla huipputimessä olevaa beattia hamaan maailman tappiin jos tarvitaan?
Nolte
19.09.2005 22:57:02
Eiköhän me kaikki olla yhtä mieltä siitä, että tulpat (laadukkaatkin) syövät saundia. Siksi.

Nojoo. Itse en ole kuusitulppia laadukkaampia kokeillut, mutta eikös ne valetut ole jo aika huiput. Mutta muuten tuo teidän yhtälö on aika vaikea toteuttaa. Siis se, että vedetään sähköistä rokkia, muttei käytetä suojaimia - ja vielä melko kokemattoman rumpalin kanssa. Ainakaan ilmoituksessanne ette vaadi bändikokemusta rumpalilta. Menee sutijazzin puolelle noilla spekseillä - tosin kokematon rumpalihan ei sitä osaa, joten...voipi olla pitkä ja tuskainen tie edessä. Onnea matkaan! :)
Hyvät rummut, huono soittaja!
Eukka
19.09.2005 23:15:53 (muokattu 19.09.2005 23:18:28)
Minäkin ihmetelen syvästi että mikä on kun korvatulppia pitää aina käyttää? Se, että rummusta lähtee parempi ääni jos sitä lyö kuin halkoa on bullshittiä. Ostat vaan remon ambassadorit/evanssin g1 niin johan soi hiljaisellakin lyönnillä. Tämä toimii jopa 6mm paksuilla mahonkirungoilla. Ja jollet saa kuulostamaan hyvältä niin E T V A I N O S A A. Elämä on.
Ja turha puhua että kokemattomuus on syy hakkaamiseen. Se on kaikkien ihaama LarsU jonka innoittamana monet aloittava, eivät soittamaan, vaan raiskaamaan rumpuja. Jos he rupeisivat soittamaan rumpuja jonkun Eskelisen innoittamana tyyli olisi toinen.
Ja muistakaa että lujaa soittaminen ei ole synonyymi hyvälle meiningille.
Jep jep.
Captain Farrell
20.09.2005 06:59:58 (muokattu 20.09.2005 07:00:54)
Huh huh, kyllä mieluummin otan sen pikkuisen huonomman soundin kuin huonomman kuulon.

No huh huh vaan. En mä nyt kuuloani ollut peliin laittamassa. Kyse oli siitä, että valitsen mieluummin hiljaa soittavan ja hyvänkuuloisen bändin, kuin kovaa soittavan ei niin hyvänkuuloisen.

Jos olis pakko olla kovaa soittavassa bändissä, niin tottakai tökkäisin tulpat korviin. Ja vielä peltorit päälle.
rbt
20.09.2005 07:46:51
Ja vielä peltorit päälle.

Aamen
wavelength
20.09.2005 08:03:36

No huh huh vaan. En mä nyt kuuloani ollut peliin laittamassa. Kyse oli siitä, että valitsen mieluummin hiljaa soittavan ja hyvänkuuloisen bändin, kuin kovaa soittavan ei niin hyvänkuuloisen.

Jos olis pakko olla kovaa soittavassa bändissä, niin tottakai tökkäisin tulpat korviin. Ja vielä peltorit päälle.

Minä valitsisin hyvältä kuulostavan bändin, joka soittaa kohtuullisella volyymilla, mikä tarkoittaa sitä, että soittajilla on tulpat korvissa, mutta etäämmällä olevalla yleisöllä ei tarvitse olla.

Itse käytän soittaessani aina tulppia, jopa sudeilla tai rodeilla hipsiessäni. Jo pelkkä poljettu haitsu on korvilleni epämiellyttävän kovaääninen. Jos joutuisin soittamaan bändissä ilman tulppia, en saisi rummuistani irti varmaan yhtään soundia.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä.
rbt
20.09.2005 08:08:27
Basistin ajatukset jo vaativat tulpat
Captain Farrell
20.09.2005 08:30:51
Ei sillä ole mitään väliä miltä se musiikki kuulostaa sen muusikon korvaan joka sitä soittaa, vaan sillä on väliä miltä se kuulostaa yleisölle

Tyylinsä kullakin. Mä itse saan parhaimmat kicksit siitä, että soittamani musa kuulostaa hyvältä myös omaan korvaani, treenikämpällä ja keikoilla.
Niskamies
20.09.2005 10:04:08
Tyylinsä kullakin. Mä itse saan parhaimmat kicksit siitä, että soittamani musa kuulostaa hyvältä myös omaan korvaani, treenikämpällä ja keikoilla.

Olen kanssasi samaa mieltä. Jos tuntuu parhaalta soittaa ilman tulppia, niin soittakoon sitten ilman tulppia. Se ei ole keneltäkään pois. Itse pyrin soittamaan kaikki keikat ilman tulppia, ihan yleisönkin takia. Jos soittaa ilman tulppia, niin äänenvoimakkuus pysyy pakostakin vähän matalampana.

Mutta en siis mitenkään väheksy tulppien käyttöä. Itse käytän tulppia (25 dB Elacinit) aina kun koen siihen tarvetta. Yleensä treeneissä en koe.
Meitsi on meshissä!
kampela
20.09.2005 11:48:38

Mä mikitän oman basarin, virvelin ja heitän yhen over johonkin poimimaan vähän muuta bändiä ja peltei & haitsua. Sitten lisäks taustanauha ja kaikki tuo luureihin. Oon tyytyväinen ja saundit on mitä parhaat. Luureina mulla on semmoset Beyerdynamicin suljetut rumpalikuulokkeet. Joskin ne on niin suljetut että ilman mikitystä tuntuu ettei rumpuja soittaskaan, suunnilleen.
Peruna kerrallaan..
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)