Aihe: Toive YLE:lle
1 2 3
Kimmo72
14.09.2005 16:22:43
Edit: Eikös tuo A-talk ole ollut ruudussa jo kauan? Tai sitten sotken johonkin muuhun. Tosin en kyllä muista koskaan Päivärintaan siinä törmänneeni.

Juu taishan se olla. Mutta Päivärinta nyttemmin sen uutena juontajana.
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.SSK#1
Deep Shadow
14.09.2005 16:33:15
No vittu pitää jos kerran on töissä populaarimusiikkiin keskittyneellä kanavalla ja vittu tituleeraa vittu itseään vittu toimittajaksi. Jotain asioita vain pitää tietää ja vittu joskus ennen vanhaan toimittajat tiesivät toimittamistaan asioista tai jos eivät tienneet niin vittu ottivat selvää. Ennen oli ennen, nyt on nyt.

Pitäisikö vielä tulla näsäviisastelemaan tähän ketjuun. :) Ennen oli tosiaan ennen ja nyt on nyt. Ja varmasti tämän ajallisen eron seurausta on sekin, että esim. YleX:llä käytetään noista henkilöistä nimitystä "juontaja" eikä "toimittaja". Nykyään kun on menty siihen, mikä sinänsä on harmillista, että tuon radiossa työskentelevän henkilön tehtävänä on lähinnä kertoa soivan biisin nimi ja välillä höpöttää jotain muuta, esim. mitä päivän iltapäivälehdissä on kerrottu.

Tässä suhteessa pidänkin esim. YleQ:ta ihan tarpeellisena kanavana, vaikka Pluto sen romukoppaan heittäisikin. Sieltä tulee vielä ainakin jossain määrin sitä "toimitettua" ohjelmaa. Ennemmin tekisin YleQ:sta valtakunnallisen kuin heittäisin romukoppaan.
"Televisio on kulttuurin vappunenä" -A.W. Yrjänä
Bella Italia #15
Suhteettomat Toverit #2
Mika Antero
14.09.2005 16:47:25 (muokattu 14.09.2005 16:51:01)
Ennemmin tekisin YleQ:sta valtakunnallisen kuin heittäisin romukoppaan.

Juuripa näin. Mutta minkäs teet, kun jo joskus pari vuotta sitten joku Ylen johtohahmo kertoi Suomen Kuvalehdessä suunnilleen näin että "nauhalta tulevat toimitetut ohjelmat tuovat ummehtuneen fiiliksen" (erittäin vapaasti muistini pohjalta siteeraten). Turha siis toivoa, että Ylen VALTAKUNNALLISILTA radiokanavilta enää tulisi muuta kuin juontajien löpisemää mistään mitään tietämätöntä ohjelmavirtaa.

Vittu ko minnuu vituttaa tää asia.

EDIT: Pehmennetään nyt sen verran, että kyllähän Ylen ykköseltä tulee vielä toimitettuakin ohjelmaa. Mutta kun sieltä ei sitten taas tule populaarimusiikkia. 30+ ikäiset rockmusiikin kuuntelijat on unohdettu aivan täysin. Ja me olemme kuitenkin sitä porukkaa jolla saattaa olla jopa rahaa ostaa levyjä. Vaikka eihän Yleisradion pitäisi mikään levy-yhtiöiden markkinointikanava ollakaan.
Jani The Rock
14.09.2005 16:56:44

Muusta en tiedä, mutta Ben Furman helvettiin sieltä televisiosta ja vähän äkkiä.
Daddy Was A Preacher But Mama Was A Go-Go Girl! Bella Italia #1 MegaMan Club #002 - Quiff Man
Spawn
14.09.2005 17:33:55
No vittu pitää jos kerran on töissä populaarimusiikkiin keskittyneellä kanavalla ja vittu tituleeraa vittu itseään vittu toimittajaksi.

Nyt mun pitää päättää jätänkö haaveet media ja viestintä alan koulutuksesta vai kuuntelen koko The Beatlesin tuotannon, ettei M.netin jäsenet ala dissaan mua.
"Hyvän nopeuden saavuttaminen vaatii paitsi kärsivällisyyttä, myös progressiivisuutta!" -Rumpali Kainuusta
sartzan
14.09.2005 17:48:35
Pakko avautua, vaikka olen jopa selvinpäin..

Kun nyt YLE kuitenkin irtisanoo parisataa ihmistä, kuuluu tämän tv-luvan tunnollisesti maksavan kansalaisen harras toive näin: Voisiko Susanna Päivärinta mitenkään olla irtisanottavien joukossa?

Kiitos.

Nyt kun joku muu avautui aiheesta, koen tarvetta kompata. En pidä tätin muka-aggressiivisesta tyylistä. Pitkän aikaa telkusta olikin pois nämä "yksisilmäisyys-jankutus-kärjistys-mustavalkoisuus-jos ei konfliktia muuten synny niin vääristellään haastateltavan sanomiset ja laitetaan sille sanoja suuhun" -koulukunnan edustajat, joille tuntuu olevan tärkeintä se, että itse saavat olla äänessä. Hetken jo luulin että maailmasta oli tullut vähän parempi paikka, kun näitä tämmösiä ei vähään aikaan näkynyt, mutta ei... Ilmeisesti mustavalkoisuus ja yksipuolisuus uppoaa katsojiin. Ihmetäti, joutais muualle ku telkkuun. Munsta.
"Mun WinAmpin randomi toimii ihan miten sattuu"
Mika Antero
14.09.2005 17:48:47
Nyt mun pitää päättää jätänkö haaveet media ja viestintä alan koulutuksesta vai kuuntelen koko The Beatlesin tuotannon, ettei M.netin jäsenet ala dissaan mua.

Jos sinä joskus teet radiossa ohjelmaa, jossa puhutaan Beatlesien A day in the life -kappaleesta, niin suosittelen, että ennen ohjelman nauhoittamista/ohjelman lähetystä kuuntelet ko. kappaleen, ettei sinun tarvitse sanoa, että "never heard". Sillä tavalla pitäisi toimittajien toimia; kotiläksyt tulee tehdä.
Jokunen
14.09.2005 18:00:55
Sen X-ryhmän (vai mikä sieltä tulee iltapäivällä) voi myös irtisanoa.

Jos tarkoitat yleX iltapäivää, niin ei todellakaan saa lopettaa! Se tulee klo 14-18. Meikäläiseen uppoaa vaihteeksi tuommoinen "tasoton huumori" ja kuluupahan työpäivän viimeiset tunnit rattoisammin. Äijät heittää oikeesti välillä niin huonoa läppää, ettei mitään järkeä, mutta tekevät sen ainakin rehellisesti yrittämättä olla mukahauskoja, kuten esimerkiksi NRJ:n Tenkanen.
"Olen 16, minulla on farmariauto" Iron Maiden - Running free (käännös: YLE)
sartzan
14.09.2005 18:02:03
No vittu pitää jos kerran on töissä populaarimusiikkiin keskittyneellä kanavalla...

Eikä pidä. Ei tarvitse osata ulkoa Bob Dylanin, Bowien, Beatlesin, Rollareiden, Pink Floydin, Led Zeppelinin, Juice Leskisen, Iron Maidenin, Metallican, Black Sabbathin, Kingston Waliln, Hurriganesin ja mitä kaikkia näitä onkaan esiintyjien piisilistoja siksi että ovat "legendaarisia", ja joillekin sitä parasta musiikkia. Miksi bitussa pitäs? Tuota mökää on kerenny pistäny narulle niin monta artistia niin monen vuosikymmenen aikana jo, että on vähän turhan kova vaatimus, jos ei omaan musiikkimakuun kuulu. Sen verran _juontaja_ kyllä vois turpavärkkiään hallita - jos itsesuojeluvaisto pelaa - ettei kommentoisi "never heard" tyyliin kipaleita, lausahdus kun sisältää vähättelevän konnotaation, mikä raivostuttaa osan ihmisistä.

Asia ois eri, jos juontajan vastuualueeseen kuuluisi nimenomaan Beatlesien ja aikalaistensa soittamaan musiikkiin keskittynyt ohjelma, mutta musiikilliseenkaan yleissivistykseen ei kuulu nippelitieto.
"Mun WinAmpin randomi toimii ihan miten sattuu"
Mika Antero
14.09.2005 18:07:09 (muokattu 14.09.2005 18:12:03)
Eikä pidä. Ei tarvitse osata ulkoa

Ei tarvitse ulkoa osata, mutta edelliseen viestiini viitaten: "kotiläksyt tulee tehdä". Jos toimittaja (tai juontaja) puhuu jostain tietystä aiheesta, niin kyllä hänen tulee etukäteen aiheeseen tutustua. Jonkinlaista tasoa pitää olla, kun kerra lupamaksurahoitteisesta ja valtiovallan erityisessä suojeluksessa olevasta radiokanavasta puhutaan.

EDIT: Lainaus Ylen kotisivuilta:

YLEn toiminnan keskeiset arvot ovat suomalaisuus, luotettavuus, riippumattomuus, monipuolisuus ja korkea laatu. Ne ovat yhteydessä julkisen palvelun tehtäviin, joista säädetään Laissa Yleisradio Oy:stä. Arvot ovat myös perusta YLEn strategiselle suunnittelulle.

Jokainen voi tykönänsä miettiä, että toteutuvatko nuo arvot Yleisradion nykyisessä tuotannossa.
Dunga
14.09.2005 18:10:43
Myös Bubin voisi kiikuttaa selostamaan shakkiturnauksia vanhainkotiin.
Oh man, I shot Marvin in the face. IMIK #4 Romantikkoitkijät #24
Raipe
14.09.2005 18:19:50
Jos sinä joskus teet radiossa ohjelmaa, jossa puhutaan Beatlesien A day in the life -kappaleesta, niin suosittelen, että ennen ohjelman nauhoittamista/ohjelman lähetystä kuuntelet ko. kappaleen, ettei sinun tarvitse sanoa, että "never heard".

Mitään vitun piitlesiä kuuntele vaikka maksettaisiin.
Jos joku käy vittuileen niin kannattaa sanoa sille:"Dissected Corpse Emulation Wars"
Mika Antero
14.09.2005 18:27:13 (muokattu 14.09.2005 18:28:07)
EDIT: Ei mitn.
Mika Antero
14.09.2005 20:10:32
Jyrkkä ei. Bubin voisi kiikuttaa selostuskopista pois ja antaa sille oma talk show. Uskomaton mies.

Min'oon samaa mieltä. Bubin tajunnanvirta on jotain niin loistavaa, että siitä riittää tulkittavaa vielä monille sukupolville.

"Joukkue saa pallon rajaheiton muodossa."
texjazz
14.09.2005 20:26:38

Jos sinä joskus teet radiossa ohjelmaa, jossa puhutaan Beatlesien A day in the life -kappaleesta, niin suosittelen, että ennen ohjelman nauhoittamista/ohjelman lähetystä kuuntelet ko. kappaleen, ettei sinun tarvitse sanoa, että "never heard". Sillä tavalla pitäisi toimittajien toimia; kotiläksyt tulee tehdä.

Näin se pitäisi tehdä. Mutta totuus on se, että kohta vajoamme yksityisten kanavien soittolistasoihin, jotka kaikki ovat always heard-osastoa. Silloin ei toimittajienkaan tarvitse perehtyä mihinkään eikä mitenkään, kunhan höpötys kulkee. Ei makseta lupamaksuja, ei kuulla kaupallisuudesta riippumattomia ohjelmia, sillä tämänkin ohjelman maksoi Ford ja Coca-Cola ja mitään ei kritisoida.

Olen varmasti fossiili ja jähmettynyt, kun uskon arvoihin kuten kansallinen verovaroin tuettu Yleisradio.

Kauhulla muistelen vieläkin Päivärinta-Tervo -ohjelman inttämissessioita, jotka puudutti Paavo Nurmen patsaankin.
Mika Antero
14.09.2005 21:00:18 (muokattu 14.09.2005 21:04:31)
Mutta totuus on se, että kohta vajoamme yksityisten kanavien soittolistasoihin, jotka kaikki ovat always heard-osastoa. Silloin ei toimittajienkaan tarvitse perehtyä mihinkään eikä mitenkään, kunhan höpötys kulkee.

Ketä tämä palvelee? Kuka on se kuuntelija, joka haluaa kuunnella päivästä toiseen samoja kappaleita ja jonninjoutavaa tajunnanvirtaa juontajilta joiden pääasiallinen tiedonlähde on iltapäivälehdet? Ymmärrän kyllä sen, että osa kuuntelijoista haluaa kuulla ne päivän hittikappaleet silloin tällöin, mutta kuka haluaa kuunnella sitä saatanan small-talkia ja paskan jauhantaa jota kappaleiden välissä suolletaan. Onko ihmisten keskittymiskyky todellakin sitä luokkaa, että ainoa mitä he haluavat radiosta kuulla on iltapäivälehtien ääneen luku tai kuuntelijoiden puhelut?

Kuuluuko Yleisradion arvoihin soittolistojen ylläpitäminen? Onko se Yleisradion tehtävä, että mahdollisimman moni kuulee sen listaykkösenä olevan hittisinglen monta kertaa päivässä? Tai onko Yleisradion tehtävä soittaa jotain kappaletta niin monta kertaa päivässä, että siitä tulee listaykkönen? YleX:n tai Radiomafian ohjelmajohtaja (tjsp.) on aina vedonnut siihen, että heillä hittibiisit soivat jo ennen kuin niistä tulee hittejä ja listaykköisiä. Onko asia näin? Vai tuleeko niistä listaykkösiä sen takia, että Yleisradio niitä soittaa?

80-luvulla valitettiin, että radiosta ei kuule sitä päivän hittimusiikkia. 2000 -luvulla valitetaan, että radiosta ei kuulu mitään muuta kuin sitä päivän hittimusiikkia. Miten hemmetissä tämä asia on voitu hoitaa näin huonosti, että kukaan ei ole tyytyväinen. Ei nyt, eikä silloin 20 vuotta sitten.

EDIT: No kylläpäs minä olen katkera vanha jäärä. Mutta alkaa kyllä vituttamaan olla tämmöinen väliinputoajasukupolven edustaja, joka ei saanut nuorena kuunnella radiosta haluamaansa musiikkia eikä näköjään saa keski-ikäistyessäänkään kuunnella radiosta haluamaansa musiikkia. Onneksi on nettiradiot ja onneksi on aina välillä varaa ostaa levyjä. Mutta mitä vittua tuolle lupamaksulle pitäisi tehdä? Rupeanko kansalaistottelemattomaksi ja jätän maksamatta...
Deep Shadow
14.09.2005 21:21:37
Kuuluuko Yleisradion arvoihin soittolistojen ylläpitäminen? Onko se Yleisradion tehtävä, että mahdollisimman moni kuulee sen listaykkösenä olevan hittisinglen monta kertaa päivässä? Tai onko Yleisradion tehtävä soittaa jotain kappaletta niin monta kertaa päivässä, että siitä tulee listaykkönen? YleX:n tai Radiomafian ohjelmajohtaja (tjsp.) on aina vedonnut siihen, että heillä hittibiisit soivat jo ennen kuin niistä tulee hittejä ja listaykköisiä. Onko asia näin? Vai tuleeko niistä listaykkösiä sen takia, että Yleisradio niitä soittaa?

Nyt menee hyvin hatarien muistikuvien pohjalta, mutta muistelisin, että kun nämä hittiasemat alkoivat kunnolla nostaa päätään, niin silloin olisi Ylellä todettu, että heidän pitää pystyä vastaamaan siihen, mitä nuo hittikanavat tarjoavat, koska se nyt on sellaista, mitä ihmiset haluavat kuulla. Ja sitähän tämä nykyinen YleX on.

Mutta samalla kun Radiomafia haudattiin tehtiin aika iso laiminlyönti isoa käyttäjäkuntaa kohtaan. Radiosuomi ja Ylen ykkönen on kuitenkin selkeästi jo vanhemmille kuuntelijoille suunnattuja kanavia. Ja tätä aukkoa YleQ paikkaisi hyvin, jos se olisi valtakunnallinen.

Mutta mitä vittua tuolle lupamaksulle pitäisi tehdä? Rupeanko kansalaistottelemattomaksi ja jätän maksamatta...

Mun mielestä lupamaksun voisi lyödä ihan suoraan verotukseen. Silloin ei tarvitsisi miettiä, että kuka maksaa ja kuka ei. Ja tätä kautta Yle saattaisi muutenkin pystyä toimimaan paremmin. Ylenhän voi hyvin ajatella periaatteessa sellaisena "peruspalveluna", jonka kustantaminen verorahoista olisi ihan oikeutettua.
"Televisio on kulttuurin vappunenä" -A.W. Yrjänä
Bella Italia #15
Suhteettomat Toverit #2
Mika Antero
14.09.2005 21:24:45
Mun mielestä lupamaksun voisi lyödä ihan suoraan verotukseen.

Tämäkin sopisi mulle vallan mainiosti. Tosin edelleen pitäisi jollain konstilla saada asiallisempaa ohjelmaa myös niille pösilöille, jotka ovat kasvaneet ja jotka vanhenevat rockmusiikin tahdissa.
AP
14.09.2005 21:29:04
Voisiko koko helvetin FST:n poistaa tästä univerumista?

Miten se nyt meni? Marketin takana kello 24 tavataan, vai?

Helkutti viimeisiä linnakkeita joilla on toimitus jossain muualla kuin Helsingissä ja jolta oikeasti tulee pirun hyviä makasiini- ja ajankohtaisjuttuja ja dokumentteja.
K100 #7 Ärlä #011
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)