Aihe: aloitteleva rumpali..
1
friitti
06.09.2005 23:19:22
olen 15-vuotias ja haluan erittäin kovasti oppia soittamaan rumpuja mutta siinä on muutama ongelma, ensinnäkin asun kerrostalossa (ja tulen asumaan vielä pitkään tulevaisuudessakin) ja toiseksi en oo ikinä soittanu juuri mitään ja nuotit ym. on täyttä hepreaa mulle. mutta kuitenkin halu oppia soittamaan rumpuja on kova, ja olen halunnut jo yli kymmenen vuotta rumupuja.. ajattelin että vois kai kerrostaloon sähkörummut hankkia kun ne ei ainakaan muita häiritsisi, mutta en sitten tiedä että miten hyvät ne olisi aloittelijalle.. en tiedä mitään eri merkeistä joten ostotilaisuuskin olisi monimutkainen.. miten hyvin voin oppia soittamaan koska nyt oon ihan pihalla teoriasta ja muusta.. paikkakunnallani on musiikkiopisto että sieltä kyllä tunteja vois ottaa.. neuvoja joltain kokeneemmalta..?
Simbe
06.09.2005 23:24:57 (muokattu 06.09.2005 23:28:46)
Hyvät sähkörummt ovat kalliita, huonot huonoja. Roland on hyvä merkki, TD6 setin saa varmaan 1200 euron tietämiin uutena. Kerrostalossa voi myös harjoitella rumpujen soittoa kumipädillä tai vaikkapa aluksi ihan perusteita puhelinluetteloon naputellen. Mikään kumipädi tai sähkörumpu ei kyllä vastaa tuntumaltaan hyvin oikeaa rumpua.

Musiikkiopisto on hyvä vaihtoehto ja alkuun onkin ehdottomasti suositeltavaa ottaa tunteja mahdollisimman pätevältä opettajalta, tulee sitten kapulaotteet ym. tärkeä kuntoon.

Ikäpuolella voisi sinun sanoa olevan vielä nuori oppimaan. Normikokoinen rumpusetti on kuitenkin melko vaikea soittaa, jos on pieni lapsi. Läskibassoakin aletaan soittaa yleensä vasta teini-iässä. Aiempi musiikkiharrastus on hyödyksi mutta ei välttämätön, musiikkiopistossa saa opetusta musiikinteoriasta ja muistakin soittimista sivuaineena. Rumpalin on hyvä (muttei pakko) hallita myös jokin melodiasoitin.

Heti kun kapulat pysyvät kädessä hankkiudu johonkin bändiin. Paikkakunnallasi voi olla esim. harrastelijapuhallinorkesteri, lyömätön harjoittelupaikka. Siellä on varmasti soittokamat ja harjoittelutilakin voi järjestyä.
Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass. Myytävänä Yamaha 8000 rummut in "Mellow Yellow"
Bobana
07.09.2005 08:16:05
olen 15-vuotias ja haluan erittäin kovasti oppia soittamaan rumpuja mutta siinä on muutama ongelma, ensinnäkin asun kerrostalossa (ja tulen asumaan vielä pitkään tulevaisuudessakin) ja toiseksi en oo ikinä soittanu juuri mitään ja nuotit ym. on täyttä hepreaa mulle. mutta kuitenkin halu oppia soittamaan rumpuja on kova, ja olen halunnut jo yli kymmenen vuotta rumupuja.. ajattelin että vois kai kerrostaloon sähkörummut hankkia kun ne ei ainakaan muita häiritsisi, mutta en sitten tiedä että miten hyvät ne olisi aloittelijalle.. en tiedä mitään eri merkeistä joten ostotilaisuuskin olisi monimutkainen.. miten hyvin voin oppia soittamaan koska nyt oon ihan pihalla teoriasta ja muusta.. paikkakunnallani on musiikkiopisto että sieltä kyllä tunteja vois ottaa.. neuvoja joltain kokeneemmalta..?

Mee ihmeessä sinne musaopistoon. Sieltä saat oikeenlaista oppia tekniikkaan ym. muuhun mätkintään.
Jos aikoo itse oppia niin siinä tarvitaan jumalattoman paljon pidempi pinna ja aikaa(vuosia) sillä kaikki opetellaan ns.- kantapään kautta. Kun meet opistoon, sieltä saat oikeat metodit heti ja kehittyminenkin on varmasti rivakampaa.

Itteeni harmittaa jumalattomasti kun ei aikoinaan sinne opistoon tullut mentyä. No, kyllä tässä 18 vuoden jälkeen alkaa jotain olla hanskassa mutta on ollu välillä kyllä tuskaa ja hammasten kiristystä.

Opistoon hop hop.
Sex, choppers and rock´n roll!!!
KoRn88.
07.09.2005 16:37:33 (muokattu 07.09.2005 16:38:04)
Joo täältäkin irtoaa ehdottomasti ääni tuolle musiikkiopistolle. Kun rummut itse viitisen vuotta sitten sain, soittelin ensin noin yksi ja puoli vuotta yksikseni, jonka jälkeen sitten päätin pyrkiä opistoon, jonne sitten onneksi pääsinkin. Kapulatekniikkaan tuli heti ihan totaalinen muutos, jonka myötä sitten alkoi soitto rentoutua huomattavasti. Ja mitä myöhemmin tuohon tekniikkaan alkaa panostamaan, sitä vaikeampaa on muuttaa sitä väärää tekniikkaa.
metallia Kemistä: UNIC
Simbe
08.09.2005 18:05:56
Musiikkiopistossa saa koko lukukauden sillä hintaa kuin samantaisoisen ammattiopettajan pariksi kuukaudeksi ja aikaahan oppimiseen menee varmasti. On hyvä olla joku pitämässä "tasoa yllä", notkahduksia tulee aina. Itseltä vaatii todella paljon, että huomaa taantumat tekniikassa.
Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass. Myytävänä Yamaha 8000 rummut in "Mellow Yellow"
Nolte
08.09.2005 19:09:48
Juu, ei voi olla eri mieltä yllä puhuneiden jehujen kanssa. Mutta, jos jostain syystä ei tule mentyä sinne opistoon, niin soitat vaan niin perk...älyttömästi niitä rumpuja ja koitat saada vaikka muutamia tunteja kokeneemmilta rumpaleilta.
Hyvät rummut, huono soittaja!
ruuhkis
09.09.2005 02:58:51
Opistoon ilman muttia...Minullekkin tarjoiltiin jossain 12v iässä opistoa, mutta menin siitä kieltäytymään:/ tyhmyyttäni :D mutta nyt minullakin jo jotakin taskussa... opistoon
Hulfok
23.09.2005 20:42:55
Kannattaa tosiaan ne otteet opetella heti kohalleen, ettei käy niin ku mulle et o ensi soittanu vääri ja sit joutuu opetteleen otteet uusiks... Niistä nuoteista ei kannata stressata. Ite oon Pari vuotta soittanu rumpuja ja en oo niitä nuotteja paljo vilkuillu...
wavelength
23.09.2005 22:29:07

Soittotunneille mars!

Hyvä opettaja tietää, mistä asioista aloittelijan on hyvä lähteä liikkeelle. Aloitteleva wannabe-muusikko ei tätä tiedä, vaan tahtoo kiivetä perse edellä puuhun. Itse aloitin muinoin kitaransoiton Dream Theaterin apinoimisella, ja perseelleenhän se meni. Rummunsoiton aloitin huomattavasti nöyremmällä asenteella, ja tähän mennessä olenkin jo kenties oppinut jotakin. Hyvä opettaja tietää, mitä aloittelija tarvitsee. Hyvä opettaja tietää, miten rumpuja soitetaan siten, että ruumis on terve vielä vuosikymmentenkin jälkeen. Ilman opettajan hellää ohjausta aloittelija voi kehittää itselleen todella pahoja tapoja, joista voi pitemmän päälle aiheutua vakavia fyysisiä vammoja.

Hyvä opettaja osaa potkia oppilastaan oikeaan suuntaan. Kun menet soittotunnille, älä ihmeessä kyseenalaista opettajan tarjoamia oppeja suoralta kädeltä. Mene kotiin, harjoittele ahkerasti, pureksi annetut tiedonmuruset. Nuotinlukutaidosta on oikeasti hyötyä. Rudimenttien harjoittelu on ihan oikeasti todella tärkeää. Rumpuja soitetaan, ei hakata. Aloita hitaasti. Harjoittele metronomin kanssa. Harjoittele säännöllisesti. Ilman säännöllistä harjoittelua ei voi kehittyä. Ilman säännöllisiä soittotunteja voi olla vaikea motivoida itseään harjoittelemaan opettajan antamia tehtäviä.

Kuten sanoin aiemmin, soittotunneille mars! Ja mars!
En tiedä mistä puhun.
sutikomppi
24.09.2005 09:29:45

Tervehdys.

Musiikkiopistoon ei tarvitse mennä opettelamaan rumpujensoittoa. Ota selville onko paikkakunnalla jo kokeneempaa rumpalia ja pyydä tältä tunteja. Kaikki rumpalit kyllä neuvovat. Ovat yleensä hyviä ja reiluja kaiffareita.

Nuotit eivät ole ollenkaan vaikeita, eikä niitä heti tarvitse olla opettelemassa. Ota tämä kokeneempi rumpali mukaan rumpuostoksille. Älä sorru halpissetteihin. Tamalla esim on hyviä ja suht edullisia settejä ja niiden hardware on todella hyvälaatuista.

Mutta ota ensin yhteys paikkakunnan kokeneeseen rumpaliin. Siitä se sitten lähtee !!
MikkoV
24.09.2005 10:25:55 (muokattu 24.09.2005 10:27:06)

Heh pakko kyllä mainostaa, että aikalailla poikkeaa omat soitto-opinnot näistä hyviksi mainostetuista.

Soitannon aloitin joskus peruskoulun 7-8. luokalla, kun sain ensimmäiset kosketukset rumpuihin ikinä. Pari kolme vuotta sitten hankin oman setin ja tullut sen kanssa hissuteltua.

Missään vaiheessa en ole saanut keneltäkään minkäänlaista opastusta tai ohjausta, vaan kaikki on kantapään kautta soittamalla opittua. Rudimentit ovat jääneet kunnolla opettelematta, kun ei ole ketään ollut opettamassa ja klikin kanssa en ole oikeastaan koskaan soittanut kunnolla. Homma lähtikin täysillä muiden imitoimisesta ja jossain vaiheessa peruskoulun musatunneilla tuli hoksattua mitä vasemmalla jalalla voi tehdä. Tästähän kaikki lähti aukeamaan ja sittemmin on tullut osattua muutakin kuin peruskompit.

Joskus on vain pakko opetella itse, kun ei ole ketään neuvomassa. Täältäkään tuppukylästä löytynyt aikoinaan yhtään varteenotettavaa kannuttelijaa ja nyt huomaa, kuinka itseopiskelu kostautuu. Kun tekniikassa pitäisi päästä korkeammalle, tulee raja vastaan kun ei vain tiedä miten.
Muovinen
24.09.2005 12:12:32

Joskus on vain pakko opetella itse, kun ei ole ketään neuvomassa. Täältäkään tuppukylästä löytynyt aikoinaan yhtään varteenotettavaa kannuttelijaa ja nyt huomaa, kuinka itseopiskelu kostautuu. Kun tekniikassa pitäisi päästä korkeammalle, tulee raja vastaan kun ei vain tiedä miten.

Itse olin aivan samassa tilanteessa joten otin lusikan käteen ja läksin rumputunneille. Nyt naputtelen jos jonkinmoista rudimenttia erilaisiin esineisiin ja tuohon omakuvan opiskelijasettiin. Saa sitten nähdä kuinka sen kehityksen käy...
-Muovinen Viitonen
hybrid
24.09.2005 12:50:37
Sori pikku offari, mut onko olemassa niin hiljasta treenipadiä, että sitä vois soluasunnossa naputella kämppiksiä ärsyttämättä? Akustiset jäi 700km päähän ja sähkösettikin pitää turhan paljon meteliä, kun täällä on aivan paperinohuet seinät
Nolte
24.09.2005 12:54:04
Nyt naputtelen jos jonkinmoista rudimenttia erilaisiin esineisiin

No just! Nauhoitin äsken omaa soittoa - tulin siihen tulokseen, että setti pitäisi unohtaa vähäksi aikaa kokonaan ja naputella nimenomaan noita rudimentteja ja mitä lie paradiddleja - ties mihin tyynyihin ja raheihin. On se ankara tapa opetella tuo nauhoittaminen. Tai siis se nauhoituksen kuunteleminen :). Kakkosnelonen menee jotenkuten ensimmäiseen filliin asti - sen jälkeen ollaan yleensä enemmän tai vähemmän edellä. Prkl. Tämä siis ilman klikkiä. Pari kertaa kokeilin klikillä, lopputulos oli yhtä temponkorjailua. Heh heh.

Sorry, OT.
Hyvät rummut, huono soittaja!
Bacchus
24.09.2005 14:01:47
Sori pikku offari, mut onko olemassa niin hiljasta treenipadiä, että sitä vois soluasunnossa naputella kämppiksiä ärsyttämättä? Akustiset jäi 700km päähän ja sähkösettikin pitää turhan paljon meteliä, kun täällä on aivan paperinohuet seinät

Vic Firthin kumiset on hiljaisia. Tai sitten tekee itse hiirimatosta ja laudan palasesta.
Jag är en hund
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)