Aihe: "tao se itse" pelti
1
deeber
05.09.2005 18:49:36
Mulla oli semmonen paiste 14" 302 plus top hi-hat ja se halkes (ja hyvä olikin että halkes) ja nyt sorvasin siitä halkeamat pois ja se on nyt semmosen n.10" lätty. voisko siitä jollain poppakonsteilla saada jotain hauskaa ääntä. nyt siitä kuuluu lähinnä kling
Simbe
05.09.2005 18:50:58 (muokattu 05.09.2005 18:55:28)
Taonta tuskin saa siitä mitään ihmeellistä, miten olisi niitit tai tamburiinin jinglet?

E: tossahan olisi monikäyttöisempääkin ideaa, tamburiinin helsitimiä kiinnittää vaikka kolmeen pisteeseen ympäri pellin. Sitten sitä voi käyttää sellaisenaan tai hi-hat tikun ympärillä hat trick tamburiinina, pitää hankkia vain toinen clutch-pidike-härpäkkä siihen päälle.
Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass. Myytävänä Yamaha 8000 rummut in "Mellow Yellow"
Parantaja
05.09.2005 21:09:35
Itellä oli yks halennu paiste alpha crash. jonka sitte rälläkällä vetäsin noin 11". Soundi: "klang", porasin peltiin kahdeksan reikää ja niihin pop niitit. Soundi: edelleen "klang". No pistinpä sitten pellin ständiin kiinni ja lämäsin 10" 502 splashin siihen päälle. Sanotaan nyt vaikka että ihan mielenkiintoinen soundi. Ehkä jonkun korvaa tämä jopa miellyttää ja joku siitä saa jotain irti.
rm_wispila
06.09.2005 13:33:32
On tullut kokeiltua peltien takomistakin vastaavan tyyppisillä aihioilla. Lopputulos ei ole ikinä vastannut lähellekään sitä, mitä on yrittänyt hakea. Vesileikkurilla kyllä olen onnistunut soundillisestikin pienentämään vanhan rämän riden. Painosorvausta olen myös haaveillut kokeilevani, muttei ole vielä löytynyt sopivaa pajaa testailla.

Perusvirheenä, kuten kaikessa käsityössä nykyään, yrittää lyödä liian kovaa harvoilla iskuilla, kun pitäisi malttaa kilkuttaa ja muokata kevyesti pikkuhiljaa. Kai sitä on liian malttamaton => lopputulos pelti isoilla kuopilla, soundi klonk.

Samoin tämä "käsityön leima" eli pelti on uniikki, muttei lainkaan symmetrinen, tekee hyvän äänen saavuttamisesta fysikaalisen mahdottomuuden.

Lämmittämälläkin on koitettu, pellistä katoaa sen ominainen jännitys (kuten myös halkeamisessakin) ja äänen spektri eqvalisoituu klonk-osastolle. Lisäksi pelti on veltto ja ääni lähellä oikeaa peltiplootua.

Ainoa temppu, joka on jollain tapaa onnistunut, on china-tyyppisen soundin saaminen kääntämällä takomalla ulkoreuna "nurinpäin" (kuten china). Tällöin olen peltiin hieman tsainamaista ääntä jopa saanutkin, kuitenkin lopputuloksena enemmän sitä efektipeltiosastoa.

Olen hieman luopunut ajatuksesta peltien takomisen suhteen.
Joskus aion kyllä kokeilla ehjän, tylsäsoundisen aihion pintaan lyötäviä pintajälkiä, jotka käsitykseni mukaan tuovat tiettyjen taajuuksien kerrannaisia ts. "räkää" lisää soundiin. Odottelen vain sopivaa maltillisuuden ja tyyneyden hetkeä sekä oivaa uhria...
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)