Jake24-25 23.08.2005 22:17:48 (muokattu 23.08.2005 22:59:32) | |
---|
Eli, jos ainoastaan soittajat on ammattilaisia, mitäs sitten sovittajat, säveltäjät, tuottajat, sanoittajat yms. tekee...eiks ne oo muusikkoja. Mun mielestä musiikki on paljon muutakin kuin soittamista. Aivan totta! Ilmanmuuta nuo mainitsemasi sovittajat, säveltäjät, tuottajat jne. ovat ammattimuusikkoja samalla tavoin kuin soittajat mikäli he ansaitsevat toimeentulonsa musiikin tekemisestä. Otin vain tuossa kirjoituksessani esimerkiksi soittajan, mutta pointti on muissakin musiikkialan hommissa sama eli että toimeentulo muodostuu musiikista. Totta on myös tuo, että musiikki on paljon muutakin kuin soittamista. Hyvä tarkennus, Notefix! "Why I use the Orange AD5? - Cool, compact combo that I dig using." Jake T |
ps3t 24.08.2005 12:54:32 | |
---|
Eiköhän siinä kysytä sitäkin kuinka suuri on kiinnostus musiikkiin ja sen tekemiseen eikä ainoastaan soittotaitoja. Niin mä olen sen ainakin luullut. Life is shit and then you fucking die. |
tarrasque 25.08.2005 01:28:38 | |
---|
Eiköhän siinä kysytä sitäkin kuinka suuri on kiinnostus musiikkiin ja sen tekemiseen eikä ainoastaan soittotaitoja. Niin mä olen sen ainakin luullut. Hä hää! Väärinpä luulit. THE SHIP IS SINKING, THE SHIP IS SINKING, THE SHIP IS SINKING |
julio 25.08.2005 06:49:53 | |
---|
ammattilaisuus voidaan kaiketi nähdä osaamisen tasona tai sitten kuinka paljon soitollaan tekee rahaa. kumpi sitten tekee soittajasta enemmän ammattilaisen. se on soittajan silmissä. emmätiä - Fishbone Soldier #7 |
zorro 25.08.2005 10:21:38 | |
---|
ammattilaisuus voidaan kaiketi nähdä osaamisen tasona tai sitten kuinka paljon soitollaan tekee rahaa. kumpi sitten tekee soittajasta enemmän ammattilaisen. se on soittajan silmissä. tätä mieltä minäkin olen. Noissa esimerkeissä tuo Timo Tiluttelia on varmaankin kokenut että puoliammattilainen voisi kuvastaa hänen tasoaan esimerkiksi soittoteknisissä-, sävellys-, keikkailu- ja studio-valmiuksissa. Kalle taas ei ole asiaa ajatellut asiaa tuolta kantilta, tai sitten hän on vaan soittanut omassa huoneessaan kitaraa 20vuotta, ilman että on hakenut experienceä esimerkiksi bändihommista. |
Teijo K. 25.08.2005 10:39:02 | |
---|
tätä mieltä minäkin olen. Noissa esimerkeissä tuo Timo Tiluttelia on varmaankin kokenut että puoliammattilainen voisi kuvastaa hänen tasoaan esimerkiksi soittoteknisissä-, sävellys-, keikkailu- ja studio-valmiuksissa. Kalle taas ei ole asiaa ajatellut asiaa tuolta kantilta, tai sitten hän on vaan soittanut omassa huoneessaan kitaraa 20vuotta, ilman että on hakenut experienceä esimerkiksi bändihommista. Niin, tai sitten Kalle on laskenut, että rokkiharrastus on kokoajan niellyt enemmän rahaa kuin tuonut. "Emmää oikeen tiä, jotenki vähä nolottaa.." -Seer-o. |
Martso 25.08.2005 10:45:20 | |
---|
Josko ammattilainen olisi henkilö, joka: 1) Elää musiikilla 2) Elää musiikille Tanssimusassa on hyvät tunnelmat!! |
kivi 25.08.2005 10:48:21 | |
---|
Niin, tai sitten Kalle on laskenut, että rokkiharrastus on kokoajan niellyt enemmän rahaa kuin tuonut. No, jos tuo on kriteeri, joka estää ammattilaisuuden, niin ammattilaisten määrä putosi juuri tosi rajusti. Mä olen edelleen sitä mieltä, että se on omasta asenteesta kiinni. |
Teijo K. 25.08.2005 11:01:15 | |
---|
No, jos tuo on kriteeri, joka estää ammattilaisuuden, niin ammattilaisten määrä putosi juuri tosi rajusti. Mä olen edelleen sitä mieltä, että se on omasta asenteesta kiinni. Nii Kalle voi olla sitä mieltä kato. Ja sitten määrittelee itsensä senkautta amatööriksi. Martso tuossa yllä sen tiivisti mielestäni kätevästi. Mutta onko missään muualla tuo ammattilaisuuden raja näinkin monipuolisesti määritelty, kuin taiteessa? Lentokapteeneilla on aika selkeä homma. "Emmää oikeen tiä, jotenki vähä nolottaa.." -Seer-o. |
kivi 25.08.2005 11:24:43 | |
---|
Lentokapteeneilla on aika selkeä homma. Onko? Kun ajatellaan liikennelentäjiä Bruce Dickinsonia ja John Travoltaa... ;-) |
Teijo K. 25.08.2005 11:31:09 | |
---|
Onko? Kun ajatellaan liikennelentäjiä Bruce Dickinsonia ja John Travoltaa... ;-) Kyllä, tutkinto ratkaisee. :) Papereissa lukee noin ja noin niin se on sitten siinä. Taiteessa jokainen luo ensin itse säännöt, ja sitten tulkitsee niiden omien sääntöjensä puitteissa vapaasti assosioiden oman tilanteensa. Ei ihme jos on sekavaa. Kerran kapteeni, aina kapteeni. (wanha viidakon sananlasku) "Emmää oikeen tiä, jotenki vähä nolottaa.." -Seer-o. |
sellisti 25.08.2005 23:42:45 (muokattu 25.08.2005 23:43:52) | |
---|
Itse oon huomannut ainakin sen, että mitä pitemmälle kehittyy soittajana niin sen paremmin tietää omat puutteensa eli mitä ei vielä osaa. Siinä mielessä 'tieto lisää tuskaa', tosin parempihan se niin on kuin että kuvittelisi edelleenkin osaavansa jo kaiken tarpeellisen niin kuin joskus nuorena. Josko ammattilainen olisi henkilö, joka: 1) Elää musiikilla 2) Elää musiikille Tää ei varmaan oo kaukana totuudesta. Hyvin sanottu. "Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?" |
risto 27.08.2005 02:15:34 (muokattu 27.08.2005 02:17:03) | |
---|
Josko ammattilainen olisi henkilö, joka: 1) Elää musiikilla 2) Elää musiikille Jos vielä sotkis pakkaa, niin ammattilainen voi olla - ainakin käytännön kielenkäytössä - myös hlö joka osaa jonkin asian ammattikoulutusta vastaavalla taidolla vaikka olisi itseoppinut eikä saa siitä palkkaa. Vrt. esim harrastelija joka osaa ja tuntee autot ja korjaa niitä kuin pro. Tällaista henkilö on luonteva kutsua ammattilaiseksi vaikka tämä tekisi sitä aina ilman palkkaa omassa autotallissaan. Sama pätee muusikoihin. Sitten on olemassa sanoja kuten "ammattimuusikko" tai "ammattilentäjä" ym. kuvaamaan sitä että joku tekee jotain ammattina vastakohtana saman alan harrastelijatoiminalle, oli taidot mitkä tahansa. Varmaan syystä tällaisetkin sanat ovat olemassa tietyillä aloilla. Ammattilaisuus ei myöskään mielestäni voisi olla riippuvainen työn määrästä kuten joku ehdotti, koska vain ammattimuusikko voi esimerkiksi saada ammatikseen ilmoittamastaan työstä työttömyyskorvausta silloin kun ei ole töitä. Ammattilainen tai siis ammattimuusikko ei muutu yhtäkkiä puoliammattilaiseksi tai puoliammattimuusikoksi;-) tai harrastelijaksi jos keikat tyssäävät, vaan työttömäksi ammattilaiseksi. Elämää, rauhaa ja akustista musiikkia |
Onpahan kyllä kirjavaa väkeä meillä täällä muusikoiden.netissä! Jännä huomata miten Timo Tiluttelija löytää itsensä puoliammattilaisena siinä missä Kalle "20 vuotta kitaraa bändissä soittanut" Keppinen taasen harrastelijana. Muutenkin tuolla Wantedissa tuntuupi olevan vaatimattomuus ja vilpittömyys tiessään ihan niinkuin oikeassakin elämässä! Tsekkaa minun ilmoitukseni! :) Rakastan musiikkia, eikä sen tuottamiseen tarvitse olla professionaali, saatika siihen että siitä nauttii! Mitä vähemmän tietää, sitä enemmän vetää tunteella! :) "Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.) |
Fuzzy Boner 27.08.2005 08:00:20 | |
---|
Muistakaa kaikki: Se on vaan musiikkia! Yeah! |
poppamies 27.08.2005 08:10:03 | |
---|
Turha tehdä yksinkertaisesta asiasta monimutkainen. Jos minä kiillotan kenkiä koko perheelle, tai vaikkapa koko kadulle sen takia että pidän siitä ja olen siinä hyvä niin se ei tee minusta ammattilaista vaikka olisin tehnyt sitä 30 vuotta. Kun sitten yhtenä kauniina aamuna päätän veloittaa jokaiselta pennin työstä olenkin yhtä-äkkiä ammattilainen. G strings are for strippers |
Dr. Lazer 27.08.2005 08:39:33 (muokattu 27.08.2005 08:40:29) | |
---|
Mitä vähemmän tietää, sitä enemmän vetää tunteella! :) Totta! Tai ainakin toivottavasti, ni ei tartte ihan pska ja osaamaton soittaja kuvitella olevansa Hoho!! =) "The message is; 'THERE IS NO MESSAGE'"
D.Townsend |
risto 27.08.2005 11:19:07 (muokattu 27.08.2005 11:29:59) | |
---|
Turha tehdä yksinkertaisesta asiasta monimutkainen. Jos minä kiillotan kenkiä koko perheelle, tai vaikkapa koko kadulle sen takia että pidän siitä ja olen siinä hyvä niin se ei tee minusta ammattilaista vaikka olisin tehnyt sitä 30 vuotta. Kun sitten yhtenä kauniina aamuna päätän veloittaa jokaiselta pennin työstä olenkin yhtä-äkkiä ammattilainen. Mutta ei sitä ehkä kannata yrittää liian yksinkertaistaakkaan;-) Toinen esimerkki: Töihin palkataan vasta koulusta valmistunut insinööri, jolla ei ole työkokemusta ja siis käytännön osaamista. Tällaista henkilöä ei työpaikalla kukaan erehtyisi kutsumaan ammattilaiseksi vaikka ao henkilö saa työstään palkkaa. Ehkä joku tavallisen kansan parissa voisi kutsua tällaista alokasta ammattilaiseksi, mutta moni ei kuitenkaan. Vertaus osittanee, että sanan "ammattilainen" käyttö assosioituu enemmän henkilön osaamiseen kuin siihen saaako siitä palkkaa vai ei. Monelle tuttu tapaus: Erilaisia henkilöitä jotka ilmoittautuvat lehdissä remonttimiehiksi ja veloittavat jokaiselta tunnilta työstään palkkaa. Mm. työn jäljen perusteella heitä ei parhaalla tahdollakaan voi kuitenkaan kutsua ammattilaisiksi. EDIT: Tuossa tekstissäsi olikin joo kyllä osaaminen + palkka. Minun käsitykseni on kuitenkin, että pelkkä osaaminen riittää ammattilaisuuteen, teki sitä työkseen tai ei. Ja toisaalta palkan saaminen työstä ei tee vielä ammattilaiseksi vaan tarvitaan se osaaminen myös. Elämää, rauhaa ja akustista musiikkia |
Teijo K. 27.08.2005 12:36:02 (muokattu 27.08.2005 12:52:19) | |
---|
EDIT: Tuossa tekstissäsi olikin joo kyllä osaaminen + palkka. Minun käsitykseni on kuitenkin, että pelkkä osaaminen riittää ammattilaisuuteen, teki sitä työkseen tai ei. Ja toisaalta palkan saaminen työstä ei tee vielä ammattilaiseksi vaan tarvitaan se osaaminen myös. Pelkkä osaaminen = amatööri Pelkkä palkka = huijari tai ammattiin opiskeleva Osaaminen _ja_ palkka = ammattilainen Minusta amatööri ei ole kirosana, jota pitäisi ehdottomasti vältellä. Jossain vanhemmassa sanakirjassa se oli synonyymi "intohimoiselle asian harrastajalle". Onhan nyt intohimoinen musiikin harrastaja hienompi juttu kuin tylsä "ammattilainen". Miusta. Ps. *Jep, tämän mukaan mie olen amatööri. Niinkuin ihan oikein olenkin.
Ahdistaako? Ei se mitään, niin ahdistaa minuakin. |
risto 27.08.2005 14:57:27 (muokattu 27.08.2005 16:12:31) | |
---|
Pelkkä osaaminen = amatööri Pelkkä palkka = huijari tai ammattiin opiskeleva Osaaminen _ja_ palkka = ammattilainen Muuten hyvä, mutta amatöörin ei periaatteessa tarvitse "osata". Riittää että on "intohimoinen asianharrastaja". Amatööri sana on tosiaan saanut sellaista leimaa että sitä käytetään tarkoittamaan sitä että _ei osaa_: "Se on ihan täys amatööri..." EDIT: Ei mut kyllä arvan luettelo käy vähän viilaten: Osaaminen & palkka = ammattilainen Osaaminen & ei palkkaa = hyvä amatööri/huono liikemies/työtön ammattilainen Ei osaamista & palkka = huijari/tyhmä/laiska/opiskelija/hyvä liikemies/loinen Ei osaamista & ei palkkaa = aloittelija/alalle sopimaton/laiska Elämää, rauhaa ja akustista musiikkia |