Aihe: Apua laulun opettamiseen
1
Piru-Ile
26.08.2005 22:31:52
Niin ja lisään vielä tähän, että kyseinen henkilö ei opi helpolla musiikin saloja. Väittää, ettei omaa yhtään nuottikorvaa. Tästä en vielä ole varma, mutta yritän kuitenkin auttaa, koska häntä harmittaa suuresti se, että "kukaan ei pidä hänen laulamisestaan".
hannakatriina
27.08.2005 12:24:30

Tässä ei oo varmaan kyse siitä, että kyseisestä ihmisestä pitäis saada varsinainen laulaja..? (siinä tapauksessa suosittelisin laulunopettajaa). Jos on siis kyse ihan korvan harjoittamisesta ja siitä, että hän oppisi laulamaan melodioita jokseenkin nuotilleen, niin opeta laulamalla itse malliksi.

Aluks jotain helppoja, tuttuja kappaleita, jotka ei mene kovin korkeelle tai matalalle, niin että laulat vaikka lyhyitä pätkiä ja toinen sitten toistaa perässä. (Ja jos kyseinen ihminen on arka laulamaan yksin, niin hoilatkaa yhdessä.) Olennaista ois, että toinen löytää laulamalla ne samat sävelet kuin sinä. Jos ei suoraan laulufraasit lähde, niin sitten liikkeelle vaikka ihan yksittäisistä sävelistä. Laulat jotain säveltä, pyydät toista laulamaan sitä samaa ääntä, ja näytät pitääkö hänen nostaa vai laskea sävelkorkeutta. Kun nämä em. asiat onnistuu niin laulakaa biisejä yhdessä ja erikseen niin, että soittelet koskettimilla jotain säestystä taustalle... Hitaasti hyvä tulee. Eikä kannata vielä tässä vaiheessa miettiä mitään laulutekniikkaa, hengitystä tai soundia sen kummemmin.

Toivottavasti vinkeistä on jotain apua. Itse en ole laulua opettaessani vielä vastaavaan törmännyt, mutta näin ehkä itse lähtisin asiaa kehittelemään. Lapsille laulua on ainakin paras opettaa noin, eli kaikulauluna helpoilla melodioilla. Toisen ihmisen lauluäänestä "oppilas" osaa ehkä helpommin ottaa mallia kuin jostain soittimesta.

Onkohan kukaan muu muuten tehnyt vastaavaa huomiota (?): Tunnen monta musikaalista ja tarkkakorvaista tyyppiä, jotka ei vaan kertakaikkiaan osaa laulaa. Suusta tulee aikalailla eri ääniä, kuin mitä korva todennäköisesti sanoo. Ei jotenkin toimi yhteys sen päässä olevan kuulokuvan (sisäisen kuulon) ja ääneksi tuottamisen välillä. Tutuissakin kappaleissa melodiat ja sävelten väliset intervallit saattaa heittää tosi paljon. Osittain tällainen voi kai johtua siitä, ettei ole tottunut laulamaan. Harjaantumisen puutetta. Oonkin sitä mieltä, ettei laulutaito ole musikaalisuuden ja ”sävelkorvan” mittari, ainakaan ainoa sellainen. Vai..? Monet vaan luulee olevansa epämusikaalisia jos eivät osaa laulaa.
Piru-Ile
27.08.2005 12:58:35
Kiitokset neuvoista. Yritän näiden avulla opettaa. Ei hän laulajaksi yritä, hän vain haluaa laulaa edes lähelle nuottien mukaan. Aiemmin olen yrittänyt bassoa opettaa soittamaan, mutta olen havainnut, että hänellä ei kärsivällisyys riitä. Uskoo, ettei osaa mitään, jos ei heti opi asioita. Mutta tuossa tuli hyviä neuvoja. Itse olen laulaja bändissä, ja etsin lauluopettajaa. Mitä olen huomannut, niin lähin lauluopettaja löytyy suunnilleen sadan kilometrin päästä. Siis sellainen oikein koulutuksen saanut laulunopettaja.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)