Aihe: Kitaran sukuiset kielisoittimet
1 2 3
Kore
30.05.2003 11:11:45
Soitteletko muitakin kitaran sukuisia kielisoittimia kuin kitaraa tai bassoa? Vaikkapa mandoliinia tai banjoa. Tai sitten jotain vielä vähemmän tunnettua.

Rupesi tuossa houkuttelemaan ajatus, että hommaisi jonkin uuden soittimen ja vielä opettelisi soittamaan sitä. Kitaraa soittelen nykyisellään. Onko suosituksia jännästä soittopelistä? Pistäkää mielellään perustiedot soittimesta myös (kielimäärä, viritys).

Pakko päästä vääntämään jollain jännällä jamivehkeellä :)
Se parhaiten nauraa jolla on vahvin lääkitys.
LaXu
30.05.2003 11:15:40
Lap steel tai pedal steel on jännä soitin, siis se semmoinen slidella soiteltava laatikkoon pultattua kitaran otelautaa muistuttava peli. Sellaista tekisi mieli kyllä kokeilla joskus.
"Walking the fine line between bacon and Christian."
Höpötystä omista soittimista ja vempeleistä.
rhodesa
30.05.2003 11:15:56
Hankin tuossa pari kuukautta sitten vanhan mandoliinin . sitä on erittäin hauska soitella. Se on kahdeksan kielinen siis tupla kielet, Viritys G, D, A, E. Skaalat on helppo oppia ja soinnut myöskin simppeleitä. Hommasin sen yksityiselta immeiseltä, hieno peli.

Soitteletko muitakin kitaran sukuisia kielisoittimia kuin kitaraa tai bassoa? Vaikkapa mandoliinia tai banjoa. Tai sitten jotain vielä vähemmän tunnettua.

Rupesi tuossa houkuttelemaan ajatus, että hommaisi jonkin uuden soittimen ja vielä opettelisi soittamaan sitä. Kitaraa soittelen nykyisellään. Onko suosituksia jännästä soittopelistä? Pistäkää mielellään perustiedot soittimesta myös (kielimäärä, viritys).

Pakko päästä vääntämään jollain jännällä jamivehkeellä :)

O
Kyllä google tietää...
Kore
30.05.2003 11:18:34
Se on kahdeksan kielinen siis tupla kielet, Viritys G, D, A, E.

Onko kaikki kielet siis oktaavissa vai unisonossa? Olen itsekkin harkinnut juuri tuollaista mandoliinia...pitääkin lähteä tänään Espoon Musiikkiin väijymään...

Tuollainen lap steel tulisi ehdottomasti liian kalliiksi ja ehdottomasti liian vaikeaksi opetella soittamaan ;)
Se parhaiten nauraa jolla on vahvin lääkitys.
Hermanni
30.05.2003 12:13:18
Luuttu ja banjo ois kovat.
Peter Gunn
30.05.2003 12:22:59

Sellaine jousipyssyn näköinen yksikielinen basso olis hieno. Kaarta venytetään sitä mukaa mitä nuottia soitetaan.
fridgebuzz
30.05.2003 12:38:01

Sellaine jousipyssyn näköinen yksikielinen basso olis hieno. Kaarta venytetään sitä mukaa mitä nuottia soitetaan.

Kaveri teki semmoisen. Verhotangosta, ämpäristä, bassonkielestä ja muutamasta muusta pikkujutusta.
L.Ruoska
30.05.2003 17:10:31

Vittu mä katoin aluks että "kitaran sukupuolielimet" topiccina!
"Se on rautaa kun joskus ottaa turpiin".
Bantuteurastaja
30.05.2003 17:25:48

Berimbau?
KanZuu
30.05.2003 17:29:52
Eikös sitari ole aika kitarantapainen soitin? Vai olenko erehtynyt täysin?
FatSam
30.05.2003 17:46:40

Mä soittelin joskus balalaikkaa. Siitä on kyllä 'jännä' soitin huomattavan kaukana...
It started as a whisper, now try to dodge this roar...
KMT
30.05.2003 18:07:36

Sitar pitäis jostain hankkia...
Mandoliinia oon vähän soitellut kun kaverilla on...
Homma hanskassa, hanskat hukassa... Hoho.
Brian May jr.
30.05.2003 18:15:43
5 vuotta oon soittanu kitaraa tunneilla ja se kelpaa mulle oikein hyvin:P
fox
30.05.2003 19:37:41

Tuollainen lap steel tulisi ehdottomasti liian kalliiksi ja ehdottomasti liian vaikeaksi opetella soittamaan ;)

Eihän lap steel slidee kummempi ole soittaa, pedal steel vaikka 2 "kaulalla" so.otelaudalla taas... tai peräti tripleneck pedal steel 7 pedaalilla ja 5 knee-leverillä. En ees tiedä kuinka toimii mutta vekkuli vehjes varmaan...
Kuis olis tres?
Taikka pesusoikkobasso eli gut-bass?
Mandoliinibanjo, kitarabanjo, tenoribanjo, 5-string banjo? Viimeksimainitusta kokemusta, on hauska!
Mandocello, mando-bass?
Onhan näitä, senkuin valitset. =)
fox
30.05.2003 21:08:10

Onx se mandariinin viritys siis

E-A-D-G?

Mandoliini on toisin päin ku mandariini: unisonossa alimmasta kielestä: GG DD AA EE johon mainiosti sopii tenoribanjo C G D A ehken myös fiddle G D G D (ei siis viulun vakioviritys vaan nimenomaan fiddle ja g-tuning) Sen sijaan 5-kielinen banjohan on g C G B D jos ketä kiinnostaa. Tietty voimme todeta: kiinnostaa sämpylöitäkin..
Nyssitte vaan vääntämään pluukrassia pojaat! =)
KooAa
30.05.2003 21:10:13
Nainen, paitsi että niillä on usein oma tahto.
Koo(Aa)lla ei ole väliä !
Karlsson
02.06.2003 15:30:04
Mä soittelin joskus balalaikkaa. Siitä on kyllä 'jännä' soitin huomattavan kaukana...

Äläs ny. Mä pääsin tossa vähän aikaa sitten kokeilemaan kontrabassobalalaikkaa. Miehekäs peli...
"Sehän selviää vain maistamalla!" -Riitta Väisänen
Setä Groove
02.06.2003 16:56:32
ud-luuttu. semmonen ois kiva, ainaki mikrointervallit tulis tutuiksi. Yueqin eliäs kuu-luuttu vois olla kans kiva testattava.
Winner-of-Entertainer-of-the-REAR-award!!!
jPekka
02.06.2003 18:18:24

ud-luuttu. semmonen ois kiva, ainaki mikrointervallit tulis tutuiksi. Yueqin eliäs kuu-luuttu vois olla kans kiva testattava.

Itse ostin aikanaan Beijingistä pipan, joka on noiden sukulainen - nelikielinen luuttuperheen jäsen. Otin muutaman tunninkin Tan Longjianilta, joka tosin on varsinaisesti sanxianin (kolmikielinen nauhaton banjon sukulainen) soittaja, mutta tuntee kyllä hyvin muutakin kiinalaista soittimistoa.

Muistelen hämärästi nähneeni Jukka Ormalla pipan (tai vastaavan) jollain Sielun Veljien Vanhan-keikalla, mutta en ole varma muistikuvastani.

Otelauta on villi - sivusta katsoen silkkaa sahalaitaa. Joten "nauhoista" huolimatta sävelen vire on soittajan korvasta kiinni, melkoisia venytyksiä voi tehdä yksinkertaisesti painamalla kieltä alaspäin. Pipahan on näitä kiinalaisen musiikin virtuoosisoittimia, joka kourassaan kiltin ja kohteliaan oloiset soittajanaiset ja -miehet muuttuvat salamasormisiksi raivopäiksi, jotka nostaisivat jalkansa taatusti monitorikaapin päälle jos sellainen olisi. Eat your heart out, Yngwie!
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)