superfly 02.05.2003 13:04:28 | |
---|
Eli kun nauhoittelen kitaraa etuasteen läpi suoraan äänikortin linjatuloon, niin soundi on kyllä hyvä, mutta miksausvaiheessa tuntuu että se tulee silmille. Tämä ilmenee varsinkin säröllä soitettaessa. Soundi peittää kaiken muun alleen, vaikka kitararaitoja olisi vain yksi. Kyselisin siis vinkkejä miksaukseen, eli kuinka EQ-säädöt, kompressointi, panorointi jne. ovat teillä hyväksi havaittuja. Taisin esittää asian taas tavalliseen tapaani hiukan vaikeaselkoisesti, mutta vappu sotkee ajatusta edelleen. |
luu 02.05.2003 13:48:18 | |
---|
EQ:lla kannattaa leikata hieman kitaran alapäätä, jotta bassolle jää tilaa. Ylipäästösuodin esimerkiksi 100-150 Hz:n kohdalle. Kitaran yläpäätä voi eq:lla hieman nostaa jos kuulostaa tunkkaiselta. Kompuraa kannattaa käyttää varsinkin särösoundeissa vähän tai ei ollenkaan. Laita kitaraan hieman kaikua, niin saat sen miksauksessa taaemmaksi. Ei tule silmille. |
askomiko 02.05.2003 17:29:58 | |
---|
Eikö auta jos sen laittaa hiljemmalle..? :) Nojoo, alapää poikki, yläpäähän kirkastusta 6kHz-paikkeille jos tuntuu ettei erotu, vaikka tässähän ei sitä ongelmaa ollut. Tai ehkä onkin, kun laitat pienemälle, silloin presence-buusti pitää sen silti erottuvana. Ja särökitara tuplataan tietysti... |
superfly 02.05.2003 17:39:04 | |
---|
Eikö auta jos sen laittaa hiljemmalle..? :) Nojoo, alapää poikki, yläpäähän kirkastusta 6kHz-paikkeille jos tuntuu ettei erotu, vaikka tässähän ei sitä ongelmaa ollut. Tai ehkä onkin, kun laitat pienemälle, silloin presence-buusti pitää sen silti erottuvana. Ja särökitara tuplataan tietysti... Kyllähän se hiljentäminen toki auttaa, mutta sitten tulee ongelmaksi juuri tuo erottuvuus. Kiitoksia teille, tuossa oli jo ihan viisaan tuntuista vihjettä. Täytyy kokeilla vielä tuon basson hiljentämistäkin. |
mg 27.05.2003 18:08:43 | |
---|
Toi ylipäästösuodin toimii tosi hyvin. Ei ollu käyny mulla koskaan edes mielessä. Kiitos! |
jPekka 27.05.2003 20:26:42 | |
---|
Toi ylipäästösuodin toimii tosi hyvin. Ei ollu käyny mulla koskaan edes mielessä. Kiitos! Ylipäästösuodin on yllättävän hyvä idea melkein joka raitaan - paitsi tietysti bassoon ja bassariin. Ainakin aika usein... - SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!! |
superfly 27.05.2003 20:31:01 | |
---|
Maalaisjärkeistäkääpä idiootille (mulle) tuo ylipäästösuodin. On kovin ihmeellinen sana. Harppu on alaston piano |
luu 27.05.2003 20:57:32 | |
---|
Maalaisjärkeistäkääpä idiootille (mulle) tuo ylipäästösuodin. On kovin ihmeellinen sana. Ylipäästäsuotimen arvon (esimerkiksi 100 Hz) alla olevat taajuudet leikkautuvat pois. Arvon yläpuolella ylipäästösuodin nousee enemmän tai vähemmän jyrkästi kunnes se ei enään vaikuta taajuuteen. Tuli vähän sekava selitys. Olisi helpompi piirtää toi asia. Toivottavasti on jotain apua. |
superfly 27.05.2003 21:00:21 | |
---|
Thanks, luu. Kyllä mä suurinpiirtein jo ymmärsinkin jo asian. Sitten vain käytännössä kokeilemaan Cubasella. Harppu on alaston piano |
Tuntematta sen paremmin käytössä olevaa etuastetta sanoisin että jos siinä ei ole erityisesti kaiutinsimuloitua ulostuloa niin niitä yli viiden kilon taajuuksia kannattaa ennemmin leikata kuin korostaa eli yrittää eq:lla matkia kitarakaiutinkaapin taajuusvastetta joka laskee alle sadan ja yli 5000 hertsin taajuuksilla. Myydään: Fostex digitaali-8-raitapaketti VM200&VR800 700e, Pignose G40V täysputkivahvistin 330e |