Aihe: Les Paul Kopiot
1 2 3 4 5
J.Hollström
16.08.2005 13:39:01
Voin sohaista hieman tätä aihetta omalla kokemuksella. Minulla oli yhtä aikaa sekä Tokain Love Rock (http://juki.1g.fi/kuvat/Musakuvia/Kuva%2826%29.jpg/full) että tämä nykyinen Gibsonin Les Paul Standard. Täytyy vaan karuna tosiasiana kertoa, että parasta siinä Tokaissa oli mikit, ja nekin oli jälkikäteen vaihdettu (DiMarzio Paf Pro). Sähköt oli täyttä kuraa potikoista alkaen, puut oli mitä oli jne. Ihan nätti se oli, soundi oli jees, ja soitettavuuskin ok. Mutta jostain syystä se ei jäänyt kotiini asumaan. Gibson on jäänyt ja pysyy.
LaXu
16.08.2005 14:05:31
Minä en uskaltaisi Gibsonin kitaroita ostaa kokeilematta kyllä täällä Suomessa. Edes käytettyjä. Tuntuu ainakin pääkaupunkiseudun kaupat olevan täynnä Les Pauleja, jotka eivät meikäläiselle kelpaisi. Parin tonnin kitarassa ei saa olla maalia reunalistan päällä eikä kaulan kulmat päin helvettiä ja nauhatkin pitäisi olla siististi tehty. Ainoa kunnollinen Gibson, jonka olen tänä vuonna nähnyt oli joku Custom Shopissa tehty LP Custom..se olikin erittäin hieno sitten, mutta niin oli hintakin.

Tokaista taas en kelpuuttaisi kuin Japanissa tehdyt mallit.

Tuohon 700€ hintaan lähtisin ehdottomasti hommaamaan Japanista ESP/Edwardsia. Hintaa noilla LP kopsuilla näyttäisi olevan $600 eli 485€. Siihen vielä verot ja kuljetusmaksut niin ollaan juuri siinä 700:n euron paikkeilla. Mikkejäkään ei tarvitse vaihtaa, kun ovat valmiiksi Seymour Duncaneilla varustetut. Tässä pari esimerkkiä, molemmat tietääkseni luotettavia myyjiä:
http://cgi.ebay.com/ESP-EDWARDS-Les … QcategoryZ33038QQrdZ1QQcmdZViewItem
http://cgi.ebay.com/Edwards-ESP-LES … ssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
_Petri_
16.08.2005 14:52:30

Voin sohaista hieman tätä aihetta omalla kokemuksella. Minulla oli yhtä aikaa sekä Tokain Love Rock (http://juki.1g.fi/kuvat/Musakuvia/Kuva%2826%29.jpg/full) --

Kerro toki, mikä malli tuo oli?
PROG OUT WITH YOUR FROG OUT #m.net-ilta
vmak
16.08.2005 15:14:04
Kiitos tähän astisista vastauksista, mutta yksi homma minua aina häiritsee näissä vastauksissa. Eli jotkut nimeltä mainitsemattomat henkilöt on joka topikin jälkeen väittelemässä keskenään joka asiasta. Joten jos nyt tämän topikin alle ei tulis sitä väittelyä enää lisää vaikka saahan sitä toki mielipiteensä ilmaista. Ja tarkoitan nimen omaan väittelyä mikä ei liity edes topikkiin tai kysyjään.
J.Hollström
16.08.2005 15:23:07
Kerro toki, mikä malli tuo oli?

Tokai ALS-48
LaXu
16.08.2005 15:48:13
Tokai ALS-48

Niin no, tuolla ei ole LP:n kanssa mitään muuta yhteistä kuin ulkonäkö.
Juzzu
16.08.2005 15:54:42
eikä kaulan kulmat päin helvettiä

Ollaankohan me tästä puhuttu ennenkin.. Siis mitenkä kulma pielessä?

Edwardseissakin viilukansi.
J.Hollström
16.08.2005 16:05:47
Niin no, tuolla ei ole LP:n kanssa mitään muuta yhteistä kuin ulkonäkö.

Ja liimakaula + ruusupuuotelauta. Alunperinhän kyseltiin seuraavaa:

pitäisi saada joku Les Paul mallinen kitara ja aitoihinhan minulla ei tietenkään ole varaa. Joten kyselisin että millaisia kokemuksia teillä on les paul kopioista

Ko. ALS-48 on Tokain tekemä LP:n mallinen kitara, josta uutena saa maksaa yli 500 eur huonoilla mikeillä ilman laukkua. Paremmat mikit tekee heti pari sataa lisää hintaa. Kysyttiin kommentit ja annoin omani, ei välttämättä mitkään hirveän positiiviset. Mutta jos rahaa on rajoitetusti, niin kai noitakin voi mielessään pyöritellä. Käytettynä varmaan ihan kohtuu hinnoissa. Omani myin 400€:lla laukun ja hihnan kera.
LesPaul70
17.08.2005 08:12:20
Ollaankohan me tästä puhuttu ennenkin.. Siis mitenkä kulma pielessä?

Myös minä haluaisin kuulla, miten pk-seudun musakaupoissa olevien Gibson Lespojen kaulojen kulma on pielessä. Eli LaXu, anna esimerkkejä kitarayksilöistä ja miten niissä on virheellinen kaulan kulma:

1. Kauppa:_______________ Kitara: Gibson Les Paul _________________
Kaulan kulma:__________ astetta liian loiva / jyrkkä

2. Kauppa:_______________ Kitara: Gibson Les Paul _________________

3. Kauppa:_______________ Kitara: Gibson Les Paul _________________

4. Kauppa:_______________ Kitara: Gibson Les Paul _________________

jne.

Minä tai joku muu voi käydä itse tarkistamassa tilanteen, kun olet ensin täytellyt nuo tiedot.

Ihmetyttää tuo, että Gibsonilla olisi väärä kiinnityskulma Lespojen kauloissa. Sen perusteella mitä Gibsonin Lespojen kokoamisprosessista tiedän halvempienkin tehdasvalmisteisten Gibson Lespojen kiinnityskulmat kyllä mitataan ja tarkistetaan. Eli jos kulma on väärä, sen pitäisi silloin olla systemaattisesti sama kaikissa Gibsoneissa.

Ja jos kulma ON "väärä", niin eipä ole ihmeemmin haitannut menoa ainakaan minun Lespassani.
I don't get it... Why would the Fantastic Four send me a satellite photo of the Grand Canyon?
Juzzu
17.08.2005 08:16:51 (muokattu 17.08.2005 09:15:36)
Periaatteessahan kaulan kulmassa ei ole mitään väliä jos se on jossain 2-5 asteen välillä. Kunhan TOMissa riittää säätövaraa.

Gibsoneissa kyllä vaihtelee kaulan kulmat, koska kansi jyrsitään kopiosorveissa joiden jigit kuluvat - kannet madaltuu koko ajan jigin kulumisen johdosta kunnes taas vaihdetaan uuteen malliin. Tätä "ongelmaa" esim. PRS:llä ei ole koska he käyttävät CNC-jyrsimiä.

Näin olen ymmärtänyt, mutta toisaalta sovitetaankohan kaulan liitoksen "heel" sitten käsin sen mukaan miten kaula asettuu...?
E: Kyllä, näin...
http://www.gibson.com/products/gibson/plant_tour/pt28.html

E: Tuossa tuota kopiosorvia
http://www.gibson.com/products/gibson/plant_tour/pt6.html

Jyrsinnän jälkeen kansi on vielä "melko" karkea, tuon hiominen kai vielä vähän voi muuttaa muotoa
http://www.gibson.com/products/gibson/plant_tour/pt20.html
http://www.gibson.com/products/gibson/plant_tour/pt25.html

Viittauksia kaulan kulmaan
http://www.gibson.com/products/gibson/plant_tour/pt29.html
http://www.gibson.com/products/gibson/plant_tour/pt30.html

Joulun kiireiden ulkopuolella Joulupukki on töissä Gibsonilla. http://www.gibson.com/products/gibson/plant_tour/pt35.html
J.Hollström
17.08.2005 11:01:16
Minä en uskaltaisi Gibsonin kitaroita ostaa kokeilematta kyllä täällä Suomessa. Edes käytettyjä. Tuntuu ainakin pääkaupunkiseudun kaupat olevan täynnä Les Pauleja, jotka eivät meikäläiselle kelpaisi.

No tällöihän yhtälö on yksinkertainen. Kannattaa pysytellä Korealaisissa kopiossa jos Gibsonit ei kelpaa.
Gypsy
17.08.2005 11:53:21
No tällöihän yhtälö on yksinkertainen. Kannattaa pysytellä Korealaisissa kopiossa jos Gibsonit ei kelpaa.

Niin tai sitten kokeilla ennenkö ostaa. Niinhän siinä sanottiin, eikä niin, ettei Gibsonit kelpaa. Ite suosittelen kyllä kokeilemista merkistä riippumatta vaikken ite aina niin ookkaan tehny. Tosin nää nyt on tämmösiä juttuja jotka ostaja tietää varmasti ite parhaiten.
LaXu
17.08.2005 13:36:05
Myös minä haluaisin kuulla, miten pk-seudun musakaupoissa olevien Gibson Lespojen kaulojen kulma on pielessä. Eli LaXu, anna esimerkkejä kitarayksilöistä ja miten niissä on virheellinen kaulan kulma:

DLX Musicissa taisi olla kaikissa liikaa kulmaa kaulassa. Osan ehkä saisi säädettyä, mutta vippaskonsteja (eli kielet tallan ylitse) kaipaisi useimmissa. Samoista kitaroista voi myös löytää maalausvirheitä ja vähemmän siistiä nauhojen viimeistelyä. Satulatkin on tehty vähän hutaisten, parissa kokeilemassani yksilössä ei virittäminen ollut sulavaa kun kielet tarrautui liian kapeisiin ja syviin uriin.

Tässä pieni esimerkkikuva miten se kaulan kulma vaikuttaa:
http://www.saunalahti.fi/laxu/huu/neckangle.gif

Tuo "correct neck angle" vastaa miten kaulan kulmat on toteutettu Gibsonin Custom Shopissa tehdyissä malleissa, "wrong neck angle" taas kuvastaa kulman heittelyä liukuhihnamalleissa. Okei, liiallisella kaulakulmallakin varustettu keppi on vielä ihan toimiva peli, mutta siinä kuitenkin menettää hitusen (joskaan ei oleellisen paljon) sustainia kun peräkappale ja talla on nostettu tosi korkealle. Ja näyttäähän se aika rumalta. ;)

Omien kokeilujeni mukaan tuo peräkappaleen nostaminen vaikuttaa myöskin soundiin. Omassa Fenixissani (jossa siis on kaulan kulma kohdallaan) peräkappaletta nostettaessa soundista tulee jotenkin pehmeämpi ja täyteläisempi. Hyvä juttu? Ei välttämättä. Huomasin, että tuo nostettu peräkappale toimi hyvin paksuntamaan hiljaisella soitettua putki-Marsua, mutta sitten kun pääsin soittelemaan keinokuorman kanssa luukutettuna, soundin selkeys kärsi. Laskin peräkappaleen takaisin kanteen kiinni ja soundi oli jälleen selkeä ja jämäkkä.

Liukuhihna-Gibsoneihin tämä ei nyt niin vaikuta, mutta liiallinen kaulakulma yhdistettynä alas laskettuun peräkappaleeseen voi aiheuttaa sen, että tallasta menee radius eli painuu kasaan keskeltä. Jos talla on suoraan puuhun ruuvatuilla kapeilla tolpilla, voi talla myös taipua eteen tai taakse. Esimerkkejä ja niiden korjauksia voi katsella Dan Erlewinen "How To Make Your Electric Guitar Play Great" kirjasta.

Pointtini on kuitenkin se, että liiallisesta kaulan kulmasta ei ole mitään hyötyä ja koska se vaihtelee välillä "just oikein - ihan liikaa", on kyseessä selvästi huolimattomuus. Minua ei haittaa, että esim. tuossa edellä mainitussa Fenixissa on pieniä kosmeettisia virheitä, kitara oli kuitenkin halpa. Mutta jos kitaraan pistää pari tonnia rahaa, niin kyllä sen minusta pitäisi olla virheetön, ilman rakenteellisia tai ulkonäöllisiä mokia. Tietysti eihän sitä koskaan pitäisi kalliita kitaroita ostaa testaamatta, mutta toisaalta tuossa hintaluokassa pitäisi jo saada odottaa tiettyä laatutasoa. Kumma juttu, että PRS:lla, ESP:lla, Jacksonilla tai vaikka Gibson Custom Shopilla ei tunnu olevan ongelmia tässä suhteessa. Liukuhihna-Gibsoneistakin tietysti löytyy hyviä, täysin virheettömiä ja hienosti soivia yksilöitä..mutta niitä täytyy ilmeisesti sieltä vähemmän hyvien seasta metsästää.
Juzzu
17.08.2005 14:04:32 (muokattu 17.08.2005 14:06:13)
Omien kokeilujeni mukaan tuo peräkappaleen nostaminen vaikuttaa myöskin soundiin. Omassa Fenixissani (jossa siis on kaulan kulma kohdallaan) peräkappaletta nostettaessa soundista tulee jotenkin pehmeämpi ja täyteläisempi.

Huomasin muuten Epin kanssa just saman. Se alkuräyhä hävis siitä sävelen soinnista - seuraavan kerran en laittanut kieliä enää wrap-aroundina.

E: Jaa tosiaan nostit peräkappaletta.. No siis mun mielestä peräkappaleen nosto ei sinänsä muuta soundia vaan väittäisin että soundin muutos tulee eri kielikulmasta tallalla.

Loivalla kulmalla oleva on muuten helpompi saada intonoimaan oikein, "mutka" kielessä on lähes olematon ja intonoiva alue on laajempi. Näin valisti eräs soitinrakentaja.
LaXu
17.08.2005 14:59:47
E: Jaa tosiaan nostit peräkappaletta.. No siis mun mielestä peräkappaleen nosto ei sinänsä muuta soundia vaan väittäisin että soundin muutos tulee eri kielikulmasta tallalla.

Juu, voi hyvin johtua juuri tuosta, kielikulma kun on juuri sopiva peräkappale kannessa kiinni muuten.
McNulty
17.08.2005 18:19:28
Tuli tuosta kaulakulmasta mieleen...

Itselläni on yksi jenkeistä ostettu Gibson LP, toinen omistamani LP on sitten iha "Levytukku-osastoa". Olen pikkuhiljaa tullut siihen tulokseen että asia on todellakin niin, että jenkkiläiset sisäänostajat nappaavat niin sanotusti "parhaat päältä". Sinänsä vähän vaikea verrata, kun tuo Jenkeistä ostettu LP on '85 Custom ja tämä kotimainen sitten '92 Standard. Stanussa on ollut jos jonkinlaista "pikkuvikaa" jotka on fiksattu ajan saatossa.

Customissa ei ole ollut mitään moittimista. Kun sen aikanaan jenkeistä toin mukanani (otelaudasta puuttui nauhat) totesin sen jo silloin olevan "erimaata" kuin Standardi. Laitatin nauhat ja siitä lähtien kitara on ollut moitteetta sellainen perusvarma työkalu jolle ei tartte juuri muuta tehdä kuin kieliä vaihtaa ja senkun rällää menemään :)

Ei tuo Standardikaan huono ole, mutta on siinä pieniä laadullisia eroja. Parastahan se olisikin vertailla tuota Stanua esim. jenkeistä ostettuun '92 Standardiin.
"Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.)
fox
17.08.2005 19:54:52

Olen pikkuhiljaa tullut siihen tulokseen että asia on todellakin niin, että jenkkiläiset sisäänostajat nappaavat niin sanotusti "parhaat päältä".

Olenhanmä sitä koittanu selvittää... ;)
Noista kopioista ja "kopioista" vielä, tuos ennallistin yhden humppamiehen Ibanez Performeria vuosimalli jotain -78, oli aikas jykevän tuntuinen.. vaikka oli pulttikaula.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
LaXu
17.08.2005 21:17:36
Itselläni on yksi jenkeistä ostettu Gibson LP, toinen omistamani LP on sitten iha "Levytukku-osastoa". Olen pikkuhiljaa tullut siihen tulokseen että asia on todellakin niin, että jenkkiläiset sisäänostajat nappaavat niin sanotusti "parhaat päältä".

Samaa mieltä. Japanissa käydessäni sielläkin myytävät Gibsonit olivat mielestäni keskimäärin parempaa jälkeä kuin mitä täällä näkee ja vaikka en niitä nyt tarkemmin lähtenyt tutkimaan (maan omat tuotteet kun kiinnostivat n+1 kertaa enemmän), niin en tuota kaulakulmajuttuakaan muista juuri nähneeni. Tosin onhan jenkeissäkin noita kauppoja, jotka lähettävät tylysti takaisin ne kitarat, jotka eivät täytä heidän kriteerejään. Ne myydään sitten varmaan eteenpäin johonkin ison Guitar Center -ketjun myymälään. Noissa "Japan only" kitaroissa (kuten edellä mainitut ESP/Edwardsit) onkin se hyvä puoli, ettei ole mitään "parhaat päältä" meininkiä, kun niitä ei valmistusmaan ulkopuolelle varsinaisesti myydä.
Juzzu
18.08.2005 20:15:03
Itselläni on yksi jenkeistä ostettu Gibson LP, toinen omistamani LP on sitten iha "Levytukku-osastoa". Olen pikkuhiljaa tullut siihen tulokseen että asia on todellakin niin, että jenkkiläiset sisäänostajat nappaavat niin sanotusti "parhaat päältä".

Itse asiassa jenkkipojat valittaa että kerma lähtee japaniin - näteimmät historicit jne.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)