Aihe: MIDI-sovitin kitaraan
1
faq1
16.08.2005 13:10:36
Ajattelin kokeilla omien biisien tekoa kiipparin sekvensseriin ja pitäisi saada kitaralle sopiva MIDI-sovitin kitara(- ja mahdollisesti basso)raitojen soittoa varten.

Mitä ratkaisua suosittelette ja onko näissä nykyisissä MIDI-sovittimissa sitä ns. midi-viivettä, joka vaivasi ainakin kokeilemiani Casion midi-kitaroita 90-luvulla?

Missä hintaluokissa ko. sovittimien kanssa liikutaan? Mulle kävisi kyllä käytettykin, kun vaan sellaisen löytäisi.
kivi
16.08.2005 13:17:45 (muokattu 16.08.2005 13:18:16)
ja onko näissä nykyisissä MIDI-sovittimissa sitä ns. midi-viivettä, joka vaivasi ainakin kokeilemiani Casion midi-kitaroita 90-luvulla?

Midi-interface + heksamikkijärjestelmissä on aina sitä pidempi viive, mitä alempaa nuottia soitetaan. Tää johtuu ihan siitä, että pidemmän aallon tunnistaminen kestää pidempään.

Sen sijaan niissä hassuissa täysmidikitaroissa, joissa kontrolli tapahtuu nauhakontakin ja kielten "vedon" mukaan, ei viivettä ole. Tosin pelkillä .008 -kielillä kielitettyä kitaraa on kans aika hassu soittaa, eikä se oo kivan näköistäkään.

Variax voisi olla ratkaisu. Se on ainakin nopeampi kuin mikään kokeilemistani jälkiasennettavista ratkaisuista.

Tai sitten laitat interfacen pudottamaan yhden tai kaksi oktaavia, ja soitat kaiken tuolta 12. nauhan kohdalta, silloin lukunopeus on ihan riittävän suuri vaikka Rolandin GK1:lle.

Mulla on Gibson Melodymakerissa Shadow SH-075 -midihässäkkä ja se on kyllä hyvä. Kallis myös.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Fonisoul_
16.08.2005 13:20:00 (muokattu 16.08.2005 13:43:53)
Variax voisi olla ratkaisu. Se on ainakin nopeampi kuin mikään kokeilemistani jälkiasennettavista ratkaisuista.

Mutta eihän variax ole mikään midi-kitara...? Eli ei toimi synan kanssa mitenkään päin.

Edit: Mitenkäs olisi nuo Thomannin mainostamat Brian Mooret? Hinnat 666€:sta ylöspäin. Kokemusta ei itsellä nuosta ole. http://www.thomann.de/thoiw3_news_center_386.html
Soul with the capital "S"...
-AK-
16.08.2005 13:22:50
Rolandin omista asennettavista pömpeleistä olen kuullut huonoa palautetta. Kuulemma juuri tulee viivettä.

Tallapalat tuntuvat olevan paras ratkaisu. Niitä tehdään tietääkseni tom- ja wilkinson-talloille, ei floikille. Hinnoista täällä kotimaassa ei ole mitään tietoa.
faq1
16.08.2005 13:37:50
Mun pitäisi (vaan) saada kiipparin sekvensseriin soitettua kitaralla komppiraidat, joten onko siinä pienessä käytössä viiveesta niin paljon haittaa, kuin että soittas livenä jossakin?

Tai voisko sitä mahdollista viivettä poistaa tai kompensoida sekvensseristä jälkeenpäin?
kivi
16.08.2005 13:44:27
Mun pitäisi (vaan) saada kiipparin sekvensseriin soitettua kitaralla komppiraidat, joten onko siinä pienessä käytössä viiveesta niin paljon haittaa, kuin että soittas livenä jossakin?

Tai voisko sitä mahdollista viivettä poistaa tai kompensoida sekvensseristä jälkeenpäin?

Jos on aikaa puuhastella, niin homma varmasti toimii huonommallakin. Eli esim Rolandia hakuseen.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Tympee Huttunen
16.08.2005 14:01:15
Siis tälläisellä sovittimella voisin esim. tietokoneen kanssa soittaa Reasonin jousisampleja jne reaaliajassa?
/www.cc.jyu.fi/~altikeur/thrashtomi/">Linkki
Jucciz
16.08.2005 14:01:46
Siis tälläisellä sovittimella voisin esim. tietokoneen kanssa soittaa Reasonin jousisampleja jne reaaliajassa?

Kyllä, jos vaan äänikortin ASIO-rajapinta on kohdallaan.
Ville81
17.08.2005 12:14:04
http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-181527.html

Tässä on uuden sukupolven laite, joka sisältää myös itse saundit. Viivettä ei ilmeisesti ole lähes ollenkaan, sillä perustuu "pick transientiin", eli tulkitsee sävelen korkeuden plektran rasahduksen mukaan. Videodemoja löytyy verkosta ja menee ainakin minulla hankintaan, kunhan rahat saan kasaan.
*wink wink*
kivi
17.08.2005 12:44:39
http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-181527.html

Tässä on uuden sukupolven laite, joka sisältää myös itse saundit. Viivettä ei ilmeisesti ole lähes ollenkaan, sillä perustuu "pick transientiin", eli tulkitsee sävelen korkeuden plektran rasahduksen mukaan. Videodemoja löytyy verkosta ja menee ainakin minulla hankintaan, kunhan rahat saan kasaan.

Muista, että tarviit tuon kanssa myös heksamikin. Axonin oma heksa tekee sellaiset 200 euroa lisää hintaa.
(Handsome Dick Manitoba)    
Juutas
17.08.2005 13:34:03
Viivettä ei ilmeisesti ole lähes ollenkaan, sillä perustuu "pick transientiin", eli tulkitsee sävelen korkeuden plektran rasahduksen mukaan.

Nyt meni kyllä yli hilseen... =) Mitäköhän tämä mahtaa
tarkoittaa?
Jone the Bone
17.08.2005 14:06:40

Tuo aiemmin mainittu viive noissa guitar-to-midi -konverttereissa johtuu, niinkuin Kivikin asian totesi, siitä, että elektroniikan tulee pystyä tunnistamaan mm. soitettu äänenkorkeus, ennenkuin se saa muutettua tiedon midi-muotoon. Tästä seuraa se, että mitä matalampi ääni, sen kauemmin kestää, ennekuin informaatiota prosessorille on tarpeeksi. Eli, varsinaisesti kyse ei ole midi -sarjaliikenneväylän aiheuttamasta viiveestä.

Edellinen vain perusteluna sille, että itse prosessoritekniikka on ollut jo kauan riittävän nopeaa kitaran äänien muutamiseksi midi-muotoon. Kyse on siis fysiikan laista, joka on esteenä tälle perinteiselle hexa-mikrofoni-/konvertterisysteemille.

Itselläni on 80-luvun lopulta peräisin oleva KORG Z3 -kitarasyntikkapaketti, Korgin omalla ZD3 hexamikillä varustettuna. Käytän sitä ajoittain vieläkin esim. kovo-sekvensserin (Yamaha QY-70) ohjaamiseen, jossa se hoitaa homman hyvin. Triggaus ei vanhassa Korgissani ole havaittavasti huonompaa/hitaampaa, kuin tämän hetken uusimmassa kokeilemassani Rolandissa, joten sekvensseriohjauskäyttöä ajatellen kannattaa kärkkyä, josko esim. näitä vanhempia kitarasyntikkapaketteja löytyisi käytettynä jostakin päin.

Käytettyjen kitarasyntikoiden (Roland GR -sarja, KORG Z3, yms.) hinnat eivät yleensä päätä huimaa, koska niiden suosio on ollut aina hieman laimeampaa kitaristien keskuudessa, tosin, ymmärrettävistä syistä.
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
kivi
17.08.2005 14:18:36 (muokattu 17.08.2005 14:19:04)
Nyt meni kyllä yli hilseen... =) Mitäköhän tämä mahtaa
tarkoittaa?

Veikkaanpa, että laite keskittyy lukemaan ensimmäisenä syttyviä (ja ensimmäisernä myös sammuvia) ylä-äänikerrannaisia eikä odota varsinaisen alemman ääneksen täyttä aaltoa.

Saas nähdä, osuuko edes oikeaan oktaaviin
;-)
(Handsome Dick Manitoba)    
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)