Aihe: Nopeutta käsiin ja jalkoihin | |
---|
|
Nyanssi se on sekin että kuulostaako bassari tuomiopäivän ukkoselta vai ompelukoneelta. Tai no ei nyt ihan nyanssi, mutta ymmärtänette mitä tarkoitan :) Nopeutta kannattaa yleensä uhrata voiman saavuttamiseksi, alkaa metalliinkin tulla sitä painoa ihan toisella tapaa. Tarkoittanet aksentointia, synkooppeja ja dynamiikkaa yleensä? Nehän ne juuri tekevät rummutuksesta musiikkia. Edellisen viestin kirjoittaja lie kuunnellut liikaa sratovariusta. |
|
No eipä siinä suorassa tuplajytkeessä paljon dynaamiikkaa ole, vaikka kyllähän sitä sinne voisi laittaa halutessaan. Eri asia sitten kuinka moni perinteisempää metallia kuunteleva sinne bassareihin haluaa mitään itsetarkoitukselista dynamiikan hakua. En minä ainakaan. Eri asia jos kyseessä on oikeasti toimiva idea. Minä nyt lähinnä puhuin siitä, että aina ei kannattaisi pyrkiä maksimaaliseen nopeuteen, sillä jossain vaiheessa soitosta häviää potku ja siinä vaiheessa nopeinkaan blasti ei kuulosta miltään. Als ik een vis was dan zouden auto's ramen hebben en zelfs rendieren zouden neuken in een aquarium. |
|
Danny Gottlieb:n "The complete all-around drummer"- videossa on erittäin hyvä ja perusteellinen osio juuri tästä nopeuden hankkimisesta. Nk. "Stone-killer"-harjoitus ym. Hän keskittyy toki puhumaan enemmän käsistä kuin jaloista, mutta kuten tiedämme, yleensähän käsiharjoitukset on siirrettävissä myös jaloille. Gottlieb noin muutoin ei rumpalina juurikaan meikäläiselle putoa, mutta mm. tuo mainittu video on kyllä paikoittain hyvinkin rautainen, suosittelen! Laita tänne idea tosta "Stone-killeristä" jos maltat. kun rima on matala on helpompi päästä yli |
|
Laita tänne idea tosta "Stone-killeristä" jos maltat. Jep, eli idea on varsin yksinkertainen. Tarvittavat/suositeltavat varusteet: harjoitusalusta, metronomi, hyvä tuoli sekä paljon aikaa ja kärsivällisyyttä...niin ja kapuloista on myös apua. Tarkoitus on-kuten yleensä, aloittaa erittäin hitaalla temmolla ja keskittyä samalla lyöntitekniikkaan ja iskujen tasaisuuteen. Seuraavasti edeten: 4 iskua putkeen oikealla kädellä, sitten 4 vasemmalla. Tasaisia iskuja tasaisella temmolla. Tätä 50 rundia. Seuraavaksi täysin sama, mutta 8 iskua molemmilla ja taas 50 rundia. Sitten 12 iskua... ja 50 rundia. Lopuksi 16 iskua... ja kyllä, 50 rundia jälleen. Tässä harjoituksessa huomasin mm. vittumaisen selkeästi, kuinka paljon heikompi vasurini oikeastaan olikaan/onkaan. Samalla huomasin myös, että single stroke-roll:ini maksimi-nopeus on tasan niin nopea kuin heikompi käteni antaa myöden. Itsestään selvyyksiähän nämä, mutta usein sen ymmärtäminen kuitenkin vaatii tällaisen erittäin alastoman ja konkreettisen totuuden torven. Toisaalta nyt tiedän tarkkaan rajani ja se helpottaa esim. fillejä miettiessä. Aloitin kyseisen harjoituksen temmolla-60, peilin edessä seisten soittaen (tykkään naputtaa seisten) ja keskityin pitkään juuri tuohon lyöntitekniikkaan ja iskujen tasaisuuteen (aksentit sitten myöhemmin). Eka kuukausi meni tuskaillessa "voi vittu mikä harjoitus...", mutta jo parin kuukauden jälkeen aloin huomata selkeätä kehitystä, myös muilla alueilla (timekeeping jne...). Kun alkaa perushommat olla kunnossa, niin sitten etsitään se tempo-raja, jossa huomaa että alkaa jännittämään käsiä ja rolli muuttuu epävakaaksi. Sitten pykälä alaspäin temmossa, niin että kontrolli vielä pysyy. Tämä on se tempo jossa sitten kannattaa naputtaa, joka päivä 10-20minsaa (toimii muuten myös erittäin hyvin warm up-harjoituksena). Lupaan että alkaa hedelmäkori täyttymään... Mutta älkää ruvetko skabaamaan Dannyn kanssa ihan heti, se on masentavaa! |
|
Kiitoksia neuvoista. Nyt tulostin 2 sivulle, ja ne komeilee kehyksissä huoneessani! Siitä kattelen ainaskin venytelyt ynmynm. Kiitoksia tekijälle. hehe |
|
Kääntäkää kämmenselät kattoon päin ja käyttäkää ranteita. Tullee vähän napakkuutta iskuun ja kuulostaa hyvältä. Etenki jos lyö kanttiin. Hevi bändiä etsivä nuori rumpali. |
|
Ihan vaan sellanen juolahti mieleen, että onko metronomini tempojen välit liian suuria optimaalisiin tuloksiin, kun jo 72bpm:stä eteenpäin on aina 4bpm:n korotus, 120bpm:stä ylöspäin on 6bpm:n korotus ja 144bpm:stä lähtien on 8bpm:n korotus (esim. 144:stä hypätään 152:hteen)? Mietteitä? Kyllä te varmaan ymmärsite mitä tarkoitan. "Mielummin reilusti metsään, kun arasti paskaan". -Alexander Kuoppala |
|
Ihan vaan sellanen juolahti mieleen, että onko metronomini tempojen välit liian suuria optimaalisiin tuloksiin, kun jo 72bpm:stä eteenpäin on aina 4bpm:n korotus, 120bpm:stä ylöspäin on 6bpm:n korotus ja 144bpm:stä lähtien on 8bpm:n korotus (esim. 144:stä hypätään 152:hteen)? Mietteitä? Kyllä te varmaan ymmärsite mitä tarkoitan. Jos pystyy tuon 8 bpmn korotuksen aina sujuvasti soittamaan, niin eiköhän asia ole ihan jees sitten. Itse käytän yleensä hitaammissaa tempoissa 5 bpm korotusta, ja nopeammissa sitten yleensä 2 bmp. Mutta tosiaan jos väkisin vääntämiseksi menee, niin heti tempoa alespäin. |
|
Jos pystyy tuon 8 bpmn korotuksen aina sujuvasti soittamaan, niin eiköhän asia ole ihan jees sitten. Itse käytän yleensä hitaammissaa tempoissa 5 bpm korotusta, ja nopeammissa sitten yleensä 2 bmp. Mutta tosiaan jos väkisin vääntämiseksi menee, niin heti tempoa alespäin. Jep. Kyllähän tuo vähän vaikeammaksi menee nopeammissa tempoissa, kun aina lisätään 8bpm:ää, ei tahdo pysyä soitto rentona. Mutta se on vaan lisää harjoitusta alemmilla temmoilla.. "Mielummin reilusti metsään, kun arasti paskaan". -Alexander Kuoppala |
juoni 13.08.2005 17:11:15 (muokattu 13.08.2005 17:12:04) | |
|
Ei mitään. Puhuin p**kaa. Lahjattomat Treenaa |
|
http://www.tigerbill.com/media/Rabb2.wmv Noin soitetaan "gravityblastia". Vielä tosta sen verran, että osasisko joku sanoa miten tuon "nosto" iskun saa kuulostaan tarpeeks kovalta? kun ekassa iskussa tulee se potku, mut si ku nostaa kapulaa niin kuuluu vain sellainen pieni, pieni ääni vaikka tos videos sen äijän iskut kuulostaa aika tasaisilta. Slumber of Pirates has ended! |
|
Vielä tosta sen verran, että osasisko joku sanoa miten tuon "nosto" iskun saa kuulostaan tarpeeks kovalta? kun ekassa iskussa tulee se potku, mut si ku nostaa kapulaa niin kuuluu vain sellainen pieni, pieni ääni vaikka tos videos sen äijän iskut kuulostaa aika tasaisilta. Samaa olen miekin ihmetellyt. Tuon tekniikan osaan jotenkuten, mutta tosiaan menee ihan hiplaamiseksi se nostoisku. |
|
Eikös tuo "skankbeat" ole ihan normaali humppa? Miksi sille pitää antaa tuollainen ihme nimi? |
|
Eikös tuo "skankbeat" ole ihan normaali humppa? Miksi sille pitää antaa tuollainen ihme nimi? Ilmeisesti ei kuulosta tarpeeksi uskottavalta sanoa että "soita nyt sitte tähän sitä humppakomppia". Onhan usein myös nopeudessa melko paljon eroa humpan ja skankin välillä. Anteeksi että olen myöhässä. Olin nähkääs paskalla. |
|
Ilmeisesti ei kuulosta tarpeeksi uskottavalta sanoa että "soita nyt sitte tähän sitä humppakomppia". Onhan usein myös nopeudessa melko paljon eroa humpan ja skankin välillä. Se on vähän verrattavissa balladi- ja uptempo swing -komppeihin. Miltei sama homma, muttei kuitenkaan ihan. :) On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. |
|
Eikös tuo "skankbeat" ole ihan normaali humppa? Miksi sille pitää antaa tuollainen ihme nimi? Luulen että tuo jotenkin pohjautuu siihen että komppi on enemmänkin sisäistetty hc-punkista, sillä tuskin Slayer oli hirveästi polkkaa tai vielä vähemmän humppaa kuunnellut kun teki Show no mercyn, hehe! Yksi erikoinen mättökomppihan olisi vielä D-beat, mutta se on vaan vähän hiton hankala selittää. Crusti touhuissa kuitenkin se yleisin komppi joka menee suunnilleen niin että virveli kuten skankissa, basari puolitetaan ja oikea käsi menee joko vuorotellen virvelin kanssa tai melkein jotenkin oudosti kolmijakoisesti väännellen. Tai no en tiedä, punkkarit sen ovat keksineet, tuskin ne ovat edes sitä miettineet... Als ik een vis was dan zouden auto's ramen hebben en zelfs rendieren zouden neuken in een aquarium. |
|
soittaa jotaki ihme filliä snareen toisella kädellä ja sitten vaihtaa kättä ja tuplat paukuttaa vuoron perään koko ajan..... hyvää reeninkiä |
Riba 01.09.2005 17:58:37 (muokattu 01.09.2005 18:04:42) | |
|
Luulen että tuo jotenkin pohjautuu siihen että komppi on enemmänkin sisäistetty hc-punkista, sillä tuskin Slayer oli hirveästi polkkaa tai vielä vähemmän humppaa kuunnellut kun teki Show no mercyn, hehe! Tulipa tuosta mieleen yksi Lombardon rumpuklinikkavideo (videolta poimittua): "...play some polka? Huh? (yleisö nauraa) Hey that's how Slayer started, playing polka (yleisö nauraa) That's it, really. Let me play a little polka and then I'm gonna play Slayer. Watch. (Lombardo soittelee humppakomppia) That was polka and now Slayer ("Humppakomppia" Slayer-tahdilla ja tuplabasarein) And now Slayer little faster" -------- Samalla videolla Lombardo puhuu siitä, kuinka ottaa vaikutteita metallimusiikkiin monista eri musiikkityyleistä kuten latinomusiikista ja tanssimusiikista. Kyseinen videopätkä on muuten tiedostonimellä Dave Lombardo - Clinic in Feedback 20-10-04.wmv jos joku haluaa ettiä. |
|
Pistetääs suoraa linkkiä: http://www.drummerworld.com/forums/showthread.php?t=1625 Metalli on musiikkia. Muu on pehmopuhetta. |
|
Pari niksiä, joilla saa nopeutettua tukutukua, kun on huono pedaali: *Viritä basson kalvo kireälle. *Laita polkimet matalalle. *Aseta nuijjat niin, että eivät ole niin pitkällä/ulkona kun mahdollista.. (vaikee selittää...) Itse sain noilla nopeutettua tempoa, kun jouduin millenium pedaalin taakse... hehe |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|