Aihe: Monster vahvistimet?
1 2
Charger
17.05.2003 16:10:39
Tuossa Plexi -topicissa puhuttiin jotain näistä suomalaisista vahvareista. Heräsi mielenkiinto, koska olen vain kerran nähnyt kuvan tuollaisesta. Kertokaahan jotain faktoja näistä, valmistajasta, määristä, laadusta, jne. Ilmeisesti Kouvolassa valmistettuja, vai olenko väärässä?
Läpistö
17.05.2003 18:27:16

Tuossa Plexi -topicissa puhuttiin jotain näistä suomalaisista vahvareista. Heräsi mielenkiinto, koska olen vain kerran nähnyt kuvan tuollaisesta. Kertokaahan jotain faktoja näistä, valmistajasta, määristä, laadusta, jne. Ilmeisesti Kouvolassa valmistettuja, vai olenko väärässä?

Itse vahvistimista en paljoa tiedä, putkivahvistimia olivat...mulla on muuten monsterin 4 * 12" kaappi mut elementit puuttuu...
"Tyhmä saa olla muttei basisti"
PIM
17.05.2003 22:22:07
Ilmeisesti Kouvolassa valmistettuja, vai olenko väärässä?

Forssassa tai Tammelassa mun tietääkseni.

Mulla on 60 vattinen Monster Soundmaster kombo kahdella Celstion G12H30 kajarilla ja putkina siinä on päätteessä 2xEL34 ja etuasteessa kaksi 12AX7:aa ja yksi ECL82 (tjsp.). Itse Mr. Monster Taito Mäntymaa kerran totesi puhelimessa että näitä komboja "ei tehty ainakaan yli viittätoista" vuoden -76 (kaiuttimien päiväyksetä päätellen) tietämillä. Vahvistimena toi nyt ei ole ihmeellinen tai sitten toi ei ollut aivan täydessä iskussa kun sitä viimeksi kokeilin, mutta viimeiset pari vuotta se on seissyt mulla kotona plexin alla kaiutinkaappina. Ja sen verran painava on laitos (>30kg) ettei sitä juuri viitsi roudaillakaan ja ulkonäöstä päätellen ei sitä ole juuri koskaan keikalla käytettykään. Jos jotain kiinnostaisi pelastaa tämä pala suomalaista musiikkihistoriaa niin asiallisia tarjouksia kyllä kuunnellaan.
Right now I'm fucking busy, or vice versa..
J-PPP
24.05.2003 09:34:53
Monster on elossa taas. Hyvät sivut, komeita tuotteita.

"1990-luvun edetessä alkoi kitaravahvistintrendeissä voimakas paluu Vintage-henkisyyteen, joka antoi osaltaan uutta potkua Monster-konseptin heräämiseen."

http://www.leviatech.fi/monsteramps/
"Gimme a whiskey, ginger ale on the side...and don't be stingy, baby."
J-PPP
24.05.2003 18:04:49
Toi Old Black näyttää pelottavan asialliselta...

Muutenkin hyvän näköisiä relikkejä, monien muiden pajojen vastaavat näyttää kuin olisi hiomapaperilla vedelty vähän sinne päin, noissa oli jotenkin "fiilistä".
"Gimme a whiskey, ginger ale on the side...and don't be stingy, baby."
Charger
25.05.2003 12:13:38
Hienoa että Monster on taas voimissaan. Tuo Rory Gallagher -strato sai melkein kurat valahtamaan punttiin, olen pitkään ihaillut Roryn totaalisen kulatanutta stratoa...nyt kun vielä olisi rahamies. Hienoilta vahvareilta näyttävät, olisi kiva päästä kokeilemaan!
PoLFus
25.05.2003 14:29:08

Rory on/oli kyllä MAHTAVA säveltäjä.Sujuvaa soittoa
reijoteppo
25.05.2003 15:20:16
No kyllä, aika monstereita.Ja hinnatki sitä mukaa.El Mocambo-vahvistin olis kyllä pirnaleen hiano.
Tubeman
26.05.2003 08:29:58

Katselin näitä Monsterin www-sivulla olevia vahvareita,ja
rakenneselostuksia,,ja vahvistimen rungosta olevaa kuvaa/kuvia,niin olen sitä mieltä että ei nämä häpeä valtamerkkejä yhtään,kyllä mulle tuollainen Monsterin combo
kelpaisi vaikka heti,ulkonäkökin on näissä onnistunut.
Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa..
jPekka
26.05.2003 09:54:21

Ensimmäinen kunnon bassovahvistimeni 80-luvun alkupuolella oli nimenomaan Monster, jonka ostin kesäduunipaikan vakituiselta. Hemppa oli soitellut sillä heviä joskus 70-luvun alkupuolella.

Massiivinen täysputkivahvistin, neljä pääte-EL34:sta ja kolme etuaste-ECC83:sta. Vehje toimi muuten hyvin, mutta sillä oli taipumusta poltella johtojensa eristeitä puhki.

Monster-kaappi ei ollut ihan yhtä toimiva konstruktio. Yksi viisitoistatuumainen, vaimentamaton kaappi, erittäin huonot pyörät alla. Jos biisissä oli paljon Aata, joutui olemaan varovainen, sillä A-sävelillä kaappi resonoi niin paljon että kerran treeneissä nuppi tippui päältä pois. Pari pääteputkea hajalle, ei onneksi sen enempiä vaurioita.

Mutta tuollaisen samanlaisen nupin haluaisin kyllä takaisin.

.
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
Lilli
26.05.2003 20:01:52 (muokattu 26.05.2003 20:04:00)
Hienoa että Monster on taas voimissaan. Tuo Rory Gallagher -strato sai melkein kurat valahtamaan punttiin, olen pitkään ihaillut Roryn totaalisen kulatanutta stratoa...nyt kun vielä olisi rahamies. Hienoilta vahvareilta näyttävät, olisi kiva päästä kokeilemaan!

Sama paska oli valahtaa täälläkinkäsin. -Senverran myös Monster-vahvarien logo palautti muistoja vuodelta '74, kun ekoilla kesätyöansioillani ostaa pläjäytin satawattisen basso-
nupin ja kaapin... Eihän niistä juniori mitään kunnon soundeja saanut aikaiseksi, kitarakin kun oli vaivanen Kent. Mutta nyt jos samat kamat saisi LesPon perään niin vot!

-Mielessäni toivotan onnea ja menestystä Monster-miehille, kunnon kohtuuhintaisia putkistyrkkareita varmasti kaivataan.
EDIT: Taisi jPekan kirjoituksessa edellä olla kyseessä juuri samanlainen vavistin.
- Painukaa v***uun lauloi Preeriasusi ja poistui itse paikalta.
Juzzu
03.10.2003 10:16:32 (muokattu 03.10.2003 10:28:14)
Woehan rähmän rähmä, hirvityksen hirvitys. Ensimmäisen kerran vuosiin, siis oikeasti ties kuinka moneen vuoteen, on GAS hiipinyt salakavalasti jostakin hihan suusta sisään. Ei kele, ei ole päässyt oikein yli, himottaisi Hirviöt niin pirusti vaikkei ole edes testaamaan päässyt! Wanhaa kamaa pitänee varmaan laittaa kiertoon, säästöjä kaivella, rahat pistää palamaan. Ja mitä sillä saa, yksikanavaisen vempulan joka kaipaa het 5 mato-lootaa eteensä!

Mutta kun haluttaa....

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … hp?c=15&t=35455&o=0#p423207
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Vilppu
03.10.2003 11:08:18
Mutta kun haluttaa....

Jos hesan suunnalla liikut, niin kitarapajalla on muistaakseni uutukainen Monster myynnissä. Hintaa taisi olla n. 1300 eekua.
Kirjoittakaa hautaani: "hävisi pakastehaukimiekkailussa sialle!" -Viivi-
madu
03.10.2003 11:44:07
Jos hesan suunnalla liikut, niin kitarapajalla on muistaakseni uutukainen Monster myynnissä. Hintaa taisi olla n. 1300 eekua.

Joo tommonen El Matador malli siellä on:
http://www.kitarapaja.com/pics/monelmat1.jpg
Juustonaksu
16.10.2007 23:23:00 (muokattu 16.10.2007 23:25:52)
Tässäpä taas mallikelpoinen (tai vähemmän-) nosto. Huom! Olet kirjoittamassa yli 1474 päivää vanhaan ketjuun!

Mielenkiinto on pikkuhiljaa herännyt kohtuuhintaisia Vintage-henkisiä putkistyrkkia kohtaan ja olen näitä Monstereita nähnyt jossain kitaramessuillakin esitteillä. Valitettavasti en ole _missään_ kuullut, miten Hirviökatras ääntelee. Osaisiko joku siis mahdollisesti ohjata minua suuntaan tai toiseen tai heittää jopa omatekoisia ääninäytteitä? :-) Kaikesta olemme kiitollisia ja konusin jo haulla melko pitkään enkä tuloksia saanut, valitettavasti.

The Allmighty Google ei myöskään antanut positiivisia tuloksia.

Ah ja mainitaanpa nyt vielä tämäkin, että meneilläänhän on vain GAS. Varsinaisia rahoja ei moisen mööpelin ostoon ole, joten tämä projekti on vain spekulointiasteella ainakin toistaiseksi.

P.S En myöskään ole niin potra poika, että jaksaisin mennä Kitarapajalle/Custom Soundsiin kokeilemaan näitä - vielä. :-) Ei anneta kaasuvaivojen pahentua!
Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio.
pnorman
17.10.2007 08:59:50
El Mariachi -kombo löytyy, 15w 112-versio ja siihen mätsäävä suljettu 112 lisäkaappi. Molempiin toimitin itse elementit, Weberin ceramic blue dog:t, kombossa 50w ja lisäkaapissa 100w versio. tämä setup on varsin mainio ja erityisen helposti roudattava.

Soundi on juuri mitä tehdas lupaa, lähellä vox:n soundimaailmaa. Sokerina pohjalla on että dump, bright, ja bite ovat oikeasti käyttökelpoisia fiitsereitä. suosittelen myös diodi/putki-tasasuuntajakytkintä, sehän melkein tekee tästä ikäänkuin kaksi vahvistinta yksissä kuorissa.
Juustonaksu
18.10.2007 12:22:45
El Mariachi -kombo löytyy, 15w 112-versio ja siihen mätsäävä suljettu 112 lisäkaappi. Molempiin toimitin itse elementit, Weberin ceramic blue dog:t, kombossa 50w ja lisäkaapissa 100w versio. tämä setup on varsin mainio ja erityisen helposti roudattava.

Kuulostaa oikein mobiililta ratkaisulta!

Soundi on juuri mitä tehdas lupaa, lähellä vox:n soundimaailmaa.

Niin, no. En ole kunnon vanhoilla Voxeilla päässyt valitettavasti ikinä soittelemaan, mutta ainakaan nämä uudet AC30 mitälie, eivät säväyttäneet sitten yhtään. Melkein väittäisin niitä mallintavia Valvetronixejakin parempisoundisiksi. Varsinkin se särö on noissa jotain ihan käsittämättömän ohutta tuhnua. Kaipaisin kunnon räkää miehekkäällä alarekisterillä ryyditettynä.

Sokerina pohjalla on että dump, bright, ja bite ovat oikeasti käyttökelpoisia fiitsereitä.

Yrittääkö tuo olla joku Post-EQ tai eri nimien taakse naamioitu Presence jne?

suosittelen myös diodi/putki-tasasuuntajakytkintä, sehän melkein tekee tästä ikäänkuin kaksi vahvistinta yksissä kuorissa.

Tekniikan tietämykseni ei nyt aivan yllä näin pitkälle, osaisitko hieman valottaa asiaa. :) Kaiketi näissä halvimmissa putkareissa, ainakin omassa Huugo Kettusessani, on diodilla toteutettu tasasuuntaus. Ehkäpä se todellinen täysputki olisi huomattavastikin erilainen?

Minua kiinnostaisi varmaan erityisesti El Monarcha ja Mocambo. Liekö kellään kokemuksia niistä?
Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio.
LaXu
18.10.2007 13:48:42

Kaisaniemen F-Musiikista löytyy myöskin joku Monsterin combo. En kyllä tykännyt siitä niin paljon kuin siitä 15 wattisesta sinisestä combosto jota sain kuulla Helsinki Guitar Showssa vuosi tai pari sitten.
pnorman
18.10.2007 13:56:11 (muokattu 18.10.2007 13:57:50)
Kuulostaa oikein mobiililta ratkaisulta!

On se.

Niin, no. En ole kunnon vanhoilla Voxeilla päässyt valitettavasti ikinä soittelemaan, mutta ainakaan nämä uudet AC30 mitälie, eivät säväyttäneet sitten yhtään. Melkein väittäisin niitä mallintavia Valvetronixejakin parempisoundisiksi. Varsinkin se särö on noissa jotain ihan käsittämättömän ohutta tuhnua. Kaipaisin kunnon räkää miehekkäällä alarekisterillä ryyditettynä.

Mulla oli joskus JMI AC-30. Ei tämä ole mikään vanha Vox, eikä se edes yritä olla. Mutta siinä on harmonisia kerrannaisia enemmän kuin esim. tyypillisessä Marshall-soundissa...soundista tulee vähän "paksumpi" ja "lämpimämpi". Ei se sen parempi ole, erilainen vain. Oma elementtivalintani tarkoitti sitä ettei tästä ikinä tulekaan yksi yhteen Vox-kloonia. Keraaminen elementti on alataajuuksiltaan tiukempi kuin se Celestionin alnico blue. Halusin kunnolla tehonkestoa, koska ei sitä koskaan tiedä mihin härpäkkeeseen nuo Weberit jonain päivänä istutetaan.

Yrittääkö tuo olla joku Post-EQ tai eri nimien taakse naamioitu Presence jne?

El Mariachi:ssa on "cut"-säädin joka toimii kuin presence. Dump on sama kuin Matamp:issa näkee, eli korostaa pykälittäin bassotaajuuksia. Bright tekee mitä sanoo, eli tekee soundista hitusen kirkkaamman. Bite käsittääkseni on loiva boost keski- ja ylätaajuuksilla. Bright ja bite on hienovaraisesti toteutettu (eivät räjäytä) ja siksi ne ovat oikein käyttökelpoisia. Myös käyttökelpoisia dump-kytkimen ohella jos vaihtaa kitaraa välillä esim. straton ja lespan kesken mutta ei halua koskea bass/mid/treble -säätimiin.

Tekniikan tietämykseni ei nyt aivan yllä näin pitkälle, osaisitko hieman valottaa asiaa. :) Kaiketi näissä halvimmissa putkareissa, ainakin omassa Huugo Kettusessani, on diodilla toteutettu tasasuuntaus. Ehkäpä se todellinen täysputki olisi huomattavastikin erilainen?

Diodi tekee alakerrasta kiinteämmän. Putki taas laskee ulostulotehoa ja tekee alataajuuksista harmoonisemman, mutta löysemmän.

Minua kiinnostaisi varmaan erityisesti El Monarcha ja Mocambo. Liekö kellään kokemuksia niistä?

Näistä ei ole omia kokemuksia.

Eräällä tutulla oli luotettavuusongelmia Monsterin vehkeillä muutama vuosi sitten, minulla ei ole ongelmia esiintynyt.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)