Beatman 10.08.2005 11:23:38 | |
---|
No enhän minä ole kuin puolitoistaviikkoa vasta opetellut, mutta heti alkuun jo ihan jumissa eikä hajuakaan minnekäpäin lähteä harjoittelemaan.. Muutamia skaaloja olen harjoitellut ja sitten sointuja lähinnä olen yrittänyt opetella. Ja sitten harjoittelin tuon mombasan noista tabeista http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=18&t=22751 Noi skaalat ja tuollaiset näppäilybiisit tuntuisi lähtevän aika kevyesti kulkemaan, niihin sormet taipuu ja oikeakäsikin pysyy aikahyvin soitettavalla kielellä.. Jos yritän jotain kappaletta, jossa käytetään vain muutamaa sointua alkaa rämpyttämään (joiden pitäisi olla helppoja), niin minulta katoaa heti rytmitaju, en pääse millään rytmiin ja kolmannekseen minun korvaan kuulostaa siltä että suurin osa soinnuista ei kuulu koko kappaleeseen, eikä minulla ole hajuakaan minkälaista rämpytyskuviota tulisi käyttää. Eli milloin pitää soittaa aina alas, ja milloin kenties väliin ylöskinpäin rämpyttää jne.. ..Noita "näppäilybiisejä", tai miksi niitä nyt kutsutaan pitäis varmaan alkaa etsiä, että olisi tulisi vähän oppimisen iloa.. Mä en käsitä, mikä tuossa pelkässä rämpyttämisessä voi olla niin vaikeeta mulle..! Tietysti tuo puoltoistaviikkoo harjoittelua ei oo kauheesti, mutta miks multa sujuu joku sellainen neljä kertaa C:ta ja 4 kertaa G:ta tyylinen harjoitus, mutta edes hämähämähäkki ei lähde kulkemaan.. ..Mullako palais pinna nopeesti..pah.. |
PioneeRi 10.08.2005 13:34:20 | |
---|
minulla ole hajuakaan minkälaista rämpytyskuviota tulisi käyttää. Eli milloin pitää soittaa aina alas, ja milloin kenties väliin ylöskinpäin rämpyttää jne.. Meillä ainakin oli koulussa muutama semmoinen, että hiljainen rämpäytys, perään luja, hiljainen, luja, jne... Toinen joka opetettiin oli, että otat vaikka D:n ja rämpäytät kerrran, hiljennät kielet kämmensyrjällä ja sitten kolme D:tä taas putkeen... Tuo mukavan kompin biisiin. En tiedä haitko tätä mutta noista saatta jotain hyötyä olla? |
kingnothing 10.08.2005 14:59:12 | |
---|
Noita rämpytyskuvioita voi kuunnella jostakin helpoista ja selkeistä kappaleista ja soittaa itse siihen päälle niitä. Kyllä se harjoituksella sitten... :) tsemppiä treenaamiseen. Don't fall asleep or we'll mutilate your genitals... |
Beatman 10.08.2005 15:43:25 | |
---|
Noita rämpytyskuvioita voi kuunnella jostakin helpoista ja selkeistä kappaleista ja soittaa itse siihen päälle niitä. Kyllä se harjoituksella sitten... :) tsemppiä treenaamiseen. Sitä ihmettelen, miks noihin tabloihin ei laiteta tämmöisille aloitteleville tyhmille vaikka nuoliylös nuolialas tyylisesti rämpytysten määrää/suuntaa/tyyliä.. Tämmöinen aloittelijakin ymmärtäisi, että tuossa välissä vispataan vaan pari kertaa ja tuossa välissä neljä kertaa jne.. |
weelie 10.08.2005 16:38:00 (muokattu 10.08.2005 16:39:23) | |
---|
Rämpytys on vähän kuin rumpujen soittamista, eli se biisin rytmi pitää löytyä. Ota kitara käteen, laita CD soimaan ja kun koet pakottavan tarpeen liikkua musiikin tahtiin, taputa kitaran pohjaa/kylkiä rytmiin, laita rytmi mieleen tai kirjoita paperilla (ta taa tata), ja sitten soita sitä kitaran kielillä, vaikka "sammutetuilla" kielillä ja vain alaspäin ensin, sitten myös ylöspäin pikaten jos rytmi löytyy niin paremmin, sitten soinnut mukaan... jne. EDIT: Rumpujen soittamisesta en sitten tiedä muuten yhtään mitään. :D Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
JCM 10.08.2005 16:49:01 | |
---|
Jos noin vähän aikaa oot soittanut niin jatka vaan sitä sointujen rämpyttelyä ja kokeile jotain helppoja biisejä opetella soinnuilla soittamaan, sitten kun alkaa perussoinnut olemaan hallussa niin ei kun barre-sointujen kimppuun. Tosiaan, jos tuntuu että oot jumissa, niin tossa vaiheessa sulla ei kyllä oo mitään hätää. Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan. Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin, what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its. |
Käy parilla kitaratunnilla. Toimii taatusti ja on noin tuhat kertaa tehokkaampaa kuin biisien opettelu tabulatuureista. En tiedä mistä puhun. |
l@ho 10.08.2005 22:41:16 (muokattu 10.08.2005 22:43:33) | |
---|
No enhän minä ole kuin puolitoistaviikkoa vasta opetellut, mutta heti alkuun jo ihan jumissa Hehe.. nimenomaan alussahan sitä jumissa on eikä oikein tiedä mitä kannattaisi tehdä. Mutta eipä tuo kuullosta hullummalta.. olet alkanut skaaloja jo opettelemaan ja biisi työn alla..hyvä. Heti alkuun sanoisin, että pikkauskäsi kuntoon (haulla varmasti löytyy neuvoja).. eli se plektra oikein siihen käteen (pyydä jotain neuvomaan tai etsi netistä kuva, vaikea neuvoa näyttämättä) ja sitten alat kiinnittämään siihen pikkaamiseen huomiota. Aluksi kannattaa ihan pikata ihan vapaita kieliä eikä skaaloja, koska näin pystyt keskittymään nimenomaan siihen pikkaamiseen. Kiinnitä yksittäisiä ääniä soittaessasi huomiota siihen että liike lähtee ranteesta ja kyynervarsi pysyy paikallaan. Eli rannetta liikutellaan ylös-alas ja niitä kieliä ei koukita sillä plektralla.. eli kyynervarsi tai ranne ei saisi pyöriä. Ja tämä koskee yksittäisiä ääniä eli esim: sointuja rämpytellessä tämä sääntö ei tietenkään päde. Opettele myös heti alusta asti pikkaamaan edestakaisella liikkeella (alternative picking). Ostat metronomin ja lähdet aluksi hyvin hitaasti liikkeelle.. esim. yksi nuotti/isku.. pikkuhiljaa sitten nostat tempoa ja pikkaat esim. 2nuottia/isku.. jne Perussoinnut hanskaan. Eli mars kirjastoon ja sieltä joku kirja josta löytyvät (esim: Suuri kitarakirja).. Samalla on syytä opetella äänten nimet kitaran kaulalta ellet ole sitä jo tehnyt. Mutta niinkuin tuossa joku jo mainitsikin niin edes pari kitaratuntia tekisi gutaa.. Pääsee harjoittelussa alkuun ja varmasti kannattaa maksaa niistä. Jos soitonopettajan löytää pidemmäksikin aikaa niin aina parempi. Tähän virkaan sopii myös joku pidemmän aikaa soittanut kaveri (pidemmän aikaa ei sitten tarkoita 2kk).... Kyllä se siitä lähtee etenemään. Muistat vaan olla kärsivällinen etkä lähde touhuun "kaikkimullenytheti" asenteella niin tulosta alkaa tulla. Toivottavasti sait jotain selkoa... Viddu, meitsi diggaa ainaki musast mist meitsi pitää viddu |
Carpenter 10.08.2005 23:21:49 | |
---|
Opettele myös heti alusta asti pikkaamaan edestakaisella liikkeella (alternative picking). Minusta kaikkein järkevintä olisi opetella pelkästään alaspäin pikkaus (downpicking) ensin. Hitaat melodiat on kaikkein helpoin soittaa sillä. Sitten kun tuo alkaa hieman jo sujua, niin alkaa opetella sitä alternatea. Sweep picking kannattaa säästää myöhemmäksi, koska se sekoittaa vain alternaten treenausta ja sitä käytännössä aika harvoin tarvii. Itse vedän yleensä lähes kaikki alternatella. |
moottorisaha 11.08.2005 13:02:42 | |
---|
Minusta kaikkein järkevintä olisi opetella pelkästään alaspäin pikkaus (downpicking) ensin. Hitaat melodiat on kaikkein helpoin soittaa sillä. Sitten kun tuo alkaa hieman jo sujua, niin alkaa opetella sitä alternatea. Näin juuri. "Roll with it, or get rolled over motherfucker!" - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P. |
l@ho 11.08.2005 14:22:59 | |
---|
Minusta kaikkein järkevintä olisi opetella pelkästään alaspäin pikkaus (downpicking) ensin. Hitaat melodiat on kaikkein helpoin soittaa sillä. Sitten kun tuo alkaa hieman jo sujua, niin alkaa opetella sitä alternatea. Sweep picking kannattaa säästää myöhemmäksi, koska se sekoittaa vain alternaten treenausta ja sitä käytännössä aika harvoin tarvii. Itse vedän yleensä lähes kaikki alternatella. Pointtini olikin tuo ranneliike ja se ns." oikean pikkaamisen" liikerata juurtuu parhaiten alternativeä harjoitellessa... tietysti myös downpicking on yhtä oleellinen asia.. Viddu, meitsi diggaa ainaki musast mist meitsi pitää viddu |
Landola59 11.08.2005 15:20:26 | |
---|
Stratovariuksen Goming homen ku opettelee niin Siitä pääsee etenemään aika kivasti. Hienon kuuloinen ja omat variaatiot mukaan niin siitähän tulee kaunista... Ensimmäinen ns. vaikiampi biisi jota aloin itse opettelemaan kun kitaraa aloin soittamaan. Sarkasmi on uutta niille jotka eivät siitä ennen ole kuulleet.
Punttisika #7 |
Beatman 13.08.2005 10:41:48 | |
---|
Jos noin vähän aikaa oot soittanut niin jatka vaan sitä sointujen rämpyttelyä ja kokeile jotain helppoja biisejä opetella soinnuilla soittamaan, sitten kun alkaa perussoinnut olemaan hallussa niin ei kun barre-sointujen kimppuun.
Joo, barreihin en koske :) Mulle tekee tuskaa jo tuollaisten Gm ja Fm sointujen soittaminen.. Tai siis kun etusormella pitäisi saada painettua kolme ohuinta kieltä alas ja nimettömällä vielä joku.. ..mulla etusormi koukistaa tuollaisissa väkisin jotenkin ja joku niistä kolmesta kielestä tulee sitten dumpatuksi, tai soi muuten huonosti.. Olen piruuttani kokeillut painaa kaikki 6 kieltä etusormella alas, ja se on ihan mahdoton tehtävä niin, että kaikki kielet soisivat puhtaasti.. Etusormessa varmaan joku rakennevika :) Muuten nuo C D E G A F B sinällään sujuu sekä Major/Minor, että seiskoina.. Vähän on vielä opettelemista että muistaa heti edes noista paristakymmenestä mikä mitenkin menee mutta pikkuhiljaa... Pitää varmaan ostaa se metronomi, niinkuin joku tuolla ehdotti, jos se auttaisi pysymään rytmissä.. |
Cujo 13.08.2005 13:56:44 | |
---|
Joo, barreihin en koske :) Mulle tekee tuskaa jo tuollaisten Gm ja Fm sointujen soittaminen.. Tai siis kun etusormella pitäisi saada painettua kolme ohuinta kieltä alas ja nimettömällä vielä joku.. ..mulla etusormi koukistaa tuollaisissa väkisin jotenkin ja joku niistä kolmesta kielestä tulee sitten dumpatuksi, tai soi muuten huonosti.. Olen piruuttani kokeillut painaa kaikki 6 kieltä etusormella alas, ja se on ihan mahdoton tehtävä niin, että kaikki kielet soisivat puhtaasti.. Etusormessa varmaan joku rakennevika :) Barree-soinnuissahan tarkoituksena nimenomaan on painaa kaikki kuusi kieltä etusormella; nuo siun Gm ja Fm on vaan puolibarreita. Ne rämisee ja pärisee kauhiasti alussa, mutta kunhan sormet voimistuu ja tekniikka paranee, niin opit kyllä. Sitten kannattaa vähän tutustua säveliin E- ja A-kielillä niin tajuat kyllä millä perusteella nuo barreet muodostuu. "Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15 |