Aihe: Missä kaikki tutut vanhat?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Jami
21.05.2003 10:17:06

Olipas yleistys! Meinaatko, että täällä kirjoittelee pelkkiä strereotyyppejä? Mä en jaksa millään uskoa, että ikä ja asuinpaikka määrittelee henkilön keskustelukäyttäytymisen. Jos näin väität, niin kerropa miten.

Eikun nyt on sun vuoro. Jos mun ajatukseni ihmisen erilaisuudesta ja ymmärtämisen vaikeudesta perustuu ikään, paikkaan yms. seikkoihin ja näistä johtuviin kulttuurellisiin eroihin ja tämä ei sulle kelpaa niin esitä omat argumenttisi.

Muistakkin tehdä selostuksesta vähintään kolmisivuinen, tieteellisiin faktoihin perustuva, väitöskirjaksi kelpaava tyhjentävä selonteko. Tai heitän heti kommentin: Olipas yleistys!
isojussi
21.05.2003 11:16:54
Eikun nyt on sun vuoro. Jos mun ajatukseni ihmisen erilaisuudesta ja ymmärtämisen vaikeudesta perustuu ikään, paikkaan yms. seikkoihin ja näistä johtuviin kulttuurellisiin eroihin ja tämä ei sulle kelpaa niin esitä omat argumenttisi.

Niin... siinähän mun perusteluni juuri olivatkin: Pelkästään ikä ja asuinpaikka eivät ole riittävän "voimakkaita" tekijöitä määräämään täydellisesti henkilön ajatusmaailmaa ja mielipiteiden mudostumista. kasvu- ja elinympäristötekijät eivät ole henkilön ikään ja paikkaan nähden vakioita.

Muistakkin tehdä selostuksesta vähintään kolmisivuinen, tieteellisiin faktoihin perustuva, väitöskirjaksi kelpaava tyhjentävä selonteko.

Mielenkiintoinen tunteenpurkaus, Jami!

Mietitäänpäs,mitä on yleistäminen....

- Kaikki 50-vuotiaat ajattelevat tietyllä tavalla kontra kaikki 50-vuotiaat eivät ajattele samoin.
- Kaikki 15-vuotiaat ajattelevat tietyllä tavalla kontra kaikki 15-vuotiaat eivät ajattele samoin.
- Kaikki maalaiset ajattelevat tietyllä tavalla kontra kaikki maalaiset eivät ajattele samoin.
- Kaikki kaupunkilaiset ajattelevat tietyllä tavalla kontra kaikki kaupunkilaiset eivät ajattele samoin.

Neljä sinun argumenttiasi kontra neljä minun eriävää mielipidettäni, jotka perustuvat siihen, että kokemukseni mukaan ihmisiä ei voi lokeroida iän ja asuinpaikkakunnan perusteella.

Sinä yleistit - minä en.

Ainoa, mikä tässä tuntuu olevan selvää on se, että sinun maailmankuvasi vaikuttaa mielipiteidesi perusteella kovin mustavalkoiselta ja koet omista mielipiteistäsi eriävät mielipiteet uhkana ja loukkauksena itseäsi kohtaan. Ikävää jos näin on, minä en ainakaan halua ketään loukata, mutta jokaisen mielipide on vapaassa ja demokraattisessa maassa samanarvoinen.

Tai heitän heti kommentin: Olipas yleistys!

Turha uhkailla ja pelotella - pallo on edelleen sinulla ja ainakin minä odotan mielenkiinnolla perustelujasi siihen, millaisia oikein ovat 50-vuotiaat maalaiset tai 15-vuotiaat kaupunkilaiset ja minkälainen mielipide heillä on mihinkin asioihin.

Entä: Kumpi minä olen? Tai sinä?
Osta mut - ma olen kaupan!
Jami
21.05.2003 13:12:01

Pelkästään ikä ja asuinpaikka eivät ole riittävän "voimakkaita" tekijöitä määräämään täydellisesti henkilön ajatusmaailmaa ja mielipiteiden mudostumista.

Näinkö mä väitin? Tunnetko lyhenteet jne. ja yms.? Et halunnut ymmärtää että heitin vain pari esimerkkiä ihmisen käyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä.

Mielenkiintoinen tunteenpurkaus, Jami!

Mua alkaa pikkuhiljaa sylettää tämä touhu. Sanon mä mitä tahansa niin aina joku katsoo asiakseen viisastella, ymmärtää tahallaan väärin ja sitten panna sanoja mun suuhuni ja sitten ihmetellä että kuinkas se Jami nyt noin ajattelee, eikös Jami ookkin tyhmä, lueppas Jami nyt uudestaan jne. jne. jne. (huom. jne.)

Neljä sinun argumenttiasi kontra neljä minun eriävää mielipidettäni, jotka perustuvat siihen, että kokemukseni mukaan ihmisiä ei voi lokeroida iän ja asuinpaikkakunnan perusteella.

Niin. Mä kaipaisin viimeinkin niitä sun argumenttejas. Argumentti ei ole lause jossa sanoo että toinen on väärässä. Tuli jo ihan selväksi ettet perusta mun argumenteistani. Kerro siis omas että mä voin ottaa niihin sitten kantaa.

Ainoa, mikä tässä tuntuu olevan selvää on se, että sinun maailmankuvasi vaikuttaa mielipiteidesi perusteella kovin mustavalkoiselta ja koet omista mielipiteistäsi eriävät mielipiteet uhkana ja loukkauksena itseäsi kohtaan.

Tuossa vissiin olikin ainut syy miksi mun kirjoitukseeni otit kantaa. Pääsit tuon kaikille kertomaan. Omaa kantaasi et halua kertoa. On paljon mukavampaa käyttää Jamia sylkykuppina ja tyytyä Jamin mielipiteiden torperoimiseen.

pallo on edelleen sinulla

Kyllä se on nyt sulla. Odotan mielenkiinnolla kannanottojasi ihmisten erilaisuuden syistä. Sitten on taas mun vuoro perustella omia kantojani. Tälläistä olis munmielestä keskustelu. Ei se ole keskustelua että joku sanoo kantansa ja muut sitä kantaa sitten haukkuu. On sun aika esittää vaihtoehtos.
Diz
21.05.2003 13:38:56 (muokattu 21.05.2003 13:39:18)

Pääsit tuon kaikille kertomaan. Omaa kantaasi et halua kertoa. On paljon mukavampaa käyttää Jamia sylkykuppina ja tyytyä Jamin mielipiteiden torperoimiseen.

Tuon täytyy olla ärsyttävää jos porukka räksyttää niskaan...
mutta luulen että metsä vastaa kun sinne huudetaan.

Tämä keskustelu itsessään on päässyt kasvamaan todella typeräksi. Haluan huomauttaa että tämä on muusikoiden.net. Ei esim. jamin.net. Vaikkakin ihan mukavaa se on että arvostat paikkaa niin paljon että jaksat tälläistä kirjoittaa.

Totta on että paikan keski-ikä ei suosi sinua mutta minkä sille voi? Oikeastaan ei ihminen toista ihmistä voi täysin ymmärtää. Hyvä niin. Ja joka paikkaan mahtuu idiootteja, tämä on hyvä paikka erottua viisaana edukseen! Vai haluatko niin tehdä?

EDIT: kirjo vire..
Jabbe
21.05.2003 14:02:32
Jami, tiesitkö että kaikki ihmiset ovat erilaisia? Vaikka olisivatkin samanikäisiä ja asuisivat samassa kylässä. Typerää yleistää jo ennalta, että 17-vuotias Joensuulainen ei voi mitenkään kyetä tasokkaaseen keskusteluun, eihän tällainen mistään mitään tietämätön pentu voi tietää mitään. Haloo..? :)
Jabbe
21.05.2003 14:28:59
Voi hellanlettas sentään. Noin mulle kirjoittaa kaveri joka on vuotta mun tytärtä nuorempi. Oppilaina mulla on muutama sata pari kolmekkin vuotta vanhempia ihmisiä. Ei mulla oo mitään harhakäsitystä tuonikäisen maailmankokemuksesta ja näkemyksestä. Ja tämä Jabbe se kehtaa mua opettaa. Kyllä tämä nyt todellakin alkaa riittää.

Aivan, juuri tämä yleistys ottaa päähän. Et voi edes kuunnella mitä sanottavaa mulla on, kun olen vielä niin nuori. Mä taas en usko että sulla on enää mitään sanottavaa ja että olet kuihtunut vanha käppänä, kuten kaikki 50-vuotiaat. Ei pahalla, vaan vastaväitteenä. :)
Vilhelmus
21.05.2003 14:46:33

Ja tämä Jabbe se kehtaa mua opettaa. Kyllä tämä nyt todellakin alkaa riittää.

Eli nyt sinulle alkaa riittää, kun Jabbe "opettaa" sinua. Siksikö hän ei niin saisi tehdä, koska on nuorempi, eikä näin voi omata tarvittavaa kokemusta? Kuulostaa oudolta pikkuhiljaa.
Kaikki komeat miehet ovat hinttejä. -Turbo Terminaattori
Jabbe
21.05.2003 14:49:48 (muokattu 21.05.2003 19:06:51)
Eli nyt sinulle alkaa riittää, kun Jabbe "opettaa" sinua. Siksikö hän ei niin saisi tehdä, koska on nuorempi, eikä näin voi omata tarvittavaa kokemusta? Kuulostaa oudolta pikkuhiljaa.

Juuri näin. Miksi nuoremmat eivät voisi opettaa vanhempia? Varmasti on paljonkin juttuja missä Jami voisi oppia minulta, ja tietenkin myös toisinpäin. Mitä se Jami oikein pelkää? :)

EDIT: Tai no ei sittenkään mitään.
fox
21.05.2003 15:02:26

Hyvät MNetin ystävä kaveri veikot Jami ynnä Jabbe, käykääpäs lukemassa ed.sivulta mitä mä sinne kirjoitin???
isojussi
21.05.2003 15:15:19
Näinkö mä väitin? Tunnetko lyhenteet jne. ja yms.? Et halunnut ymmärtää että heitin vain pari esimerkkiä ihmisen käyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä.

Väitit näin: Sanoma vääristyy erittäin paljon kun on kyse 50/15vuotisista, maaseutu/kaupunkilaisista, tanssi/roksoittajista jne. jne.

Teet ensin kolme vastakkainasettelua ja kirjoitat sen jälkeen jne. (= ja niin edelleen ). Miten tämä sinun mielestäsi pitäisi ymmärtää? Ja Nyt kumoan Edellisen?

Mua alkaa pikkuhiljaa sylettää tämä touhu. Sanon mä mitä tahansa niin aina joku katsoo asiakseen viisastella, ymmärtää tahallaan väärin ja sitten panna sanoja mun suuhuni ja sitten ihmetellä että kuinkas se Jami nyt noin ajattelee, eikös Jami ookkin tyhmä, lueppas Jami nyt uudestaan jne. jne. jne. (huom. jne.)

Missä kohtaan teksitäni sanoin, että olet tyhmä? Mitä sanoja panin suuhusi? Minä en viisastele, olen kanssasi eri mieltä - se ei ole sama asia!

Niin. Mä kaipaisin viimeinkin niitä sun argumenttejas. Argumentti ei ole lause jossa sanoo että toinen on väärässä. Tuli jo ihan selväksi ettet perusta mun argumenteistani. Kerro siis omas että mä voin ottaa niihin sitten kantaa.

Sanon nyt kolmannen kerran, minun mielestäni henkilön ikä, ja asuinpaikka eivät useinkaan määrittele hänen maailmankatsomuksiaan ja ympäristötekijät eivät samankataisissa miljöissä ole aina samanlaiset. Ihmisiä ei voi laittaa lokeroihin mainitsemiesi seikkojen perusteella.

Tuossa vissiin olikin ainut syy miksi mun kirjoitukseeni otit kantaa. Pääsit tuon kaikille kertomaan. Omaa kantaasi et halua kertoa.

Nythän on käynyt niin, että kun olen sen jo kolme kertaa ilmaissut, niin todennäköisesti sinä et vaan halua sitä lukea.

On paljon mukavampaa käyttää Jamia sylkykuppina ja tyytyä Jamin mielipiteiden torperoimiseen.

Mä en tommosesta mitään fiboja. Lopeta toi itsesääli, se ei kuulu väittelyyn - ei ainakaan rakentavaan väittelyyn

Kyllä se on nyt sulla. Odotan mielenkiinnolla kannanottojasi ihmisten erilaisuuden syistä. Sitten on taas mun vuoro perustella omia kantojani.

#4: Mainitsemasi syyt eivät vaikuta niin paljon ihmisen erilaisuuteen, että ne riittävät syyksi lokeroida ketään etukäteen tai arvioida heidän lähtökohtiaan heidän mielipiteidensä perusteella.

Tälläistä olis munmielestä keskustelu. Ei se ole keskustelua että joku sanoo kantansa ja muut sitä kantaa sitten haukkuu. On sun aika esittää vaihtoehtos.

#5: Ihmisen maailmankuvaa muovaamaan tarvitaan monta tekijää, koti, elinympäristö ja elämänkokemus ehkä tärkeimpinä. Nämä kolme elementtiä sisältävät niin paljon muuttujia, että sitä miten ne kutakin yksilöä muokkaavat ei pystytä iän, asuinpaikan tai sosiaalisen aseman perusteella kunnolla ennustamaan. Ihmisestä voi tulla joviaali ja avarakatseinen aivan samoista syitä, kuin katkera ja suvaitsematonkin. Merkittävänä tekijänä tähän vaikuttaa ns. perimässä opittu käyttäytyminen. Toiset sietävät vastoinkäymisiä tai pilallehemmottelua aivan eri tavalla kuin toiset. Miksi? Tähän eivät viisaatkaan tiedemiehet ole vilä löytäneet kunnollista vastausta, mikä on sinänsä hyvä, silläpelkään, että seuraava vaihe on ihmisen käyttäytymisen ja ajatusmaailman manipuloiminen geeniperimää muuttelemalla - Vladimir tai George saattaisivat maksaa tästä teknologiasta ihan mitä tahansa?

Annetaan arvo kaikkien mielipiteille, eikä lokeroida ihmisiä sen perusteella, miltä he näyttävät, vaan luodaan heistä kuva sen perusteella, mitä he ovat.
Osta mut - ma olen kaupan!
Notefix
21.05.2003 15:55:41 (muokattu 21.05.2003 15:55:57)

Hei, tämähän menee ihan älyttömäksi.

Otetaans nyt rennosti, Jami kans! Ei kaikesta pidä loukkaantua ja aika harva asia on henkilökohtainen.

Mun mielestä ikä yms. on aivan toissijainen juttu keskustelussa ja sen perusteella en menisi ketään arvottamaan.
Jabbe
21.05.2003 16:08:02
Hei, tämähän menee ihan älyttömäksi.

Otetaans nyt rennosti, Jami kans! Ei kaikesta pidä loukkaantua ja aika harva asia on henkilökohtainen.

Mun mielestä ikä yms. on aivan toissijainen juttu keskustelussa ja sen perusteella en menisi ketään arvottamaan.

Älyttömäksi menee, ei tästä pitäisi riehua. Kaikilla pitäisi olla oikeus mielipiteeseensä ikään ja muihin seikkoihin katsomatta, eikä pitäisi dissata (anteeksi huono sanavalinta) toisia näiden asioiden takia.
Blue Moon
21.05.2003 16:11:57

Minkähän takia hyvä keskustelu meni taas älyttömäksi vänkäämiseksi ja epäoleellisten asioiden tikulla kaiveluksi? Voisiko syy olla juuri se, että täällä toisaan on niin monenlaisia ja monenlaisella motiivilla kirjoittavia ihmisiä? Alan olla samaa mieltä siitä, että keskustelu nykymuodossaan ei palvele käyttäjiä parhaalla mahdollisella tavalla.
- It's been a long time coming -
Lennu
21.05.2003 16:45:07 (muokattu 21.05.2003 17:43:16)

Kumpaa te söisitte mielummin: Hampurilaisen kahvilla, vai paahtopaistipatongin? Heräsin just yövuoron jälkeen ja huikoo, mutta ei jaksa mennä kauppaan.

EDIT : otin kanakorin.
www.lennu.tk , www.whoax.tk
Muokattu 09.05.1975 18:44:26.
Ukko
21.05.2003 17:15:15

Entä: Kumpi minä olen? Tai sinä?
Tapelkaa. Saatte tupakanjämät ;)
Juho L
21.05.2003 18:00:49
Tapelkaa. Saatte tupakanjämät

Har-har. Antaa junioreiden tapella.

Minä sanon sanani tähän väliin:

Ihmisen luonteeseen, käyttäytymiseen ja ajatusmaailmaan eniten vaikuttavat osatekijät ovat perimä, kasvatus ja elinympäristö. Iän karttuminen ei luonnetta kovinkaan radikaalisti voi muuttaa. Ehkä mahdollinen teini-iän angstaaminen jää yleensä vähemmälle vanhempana, mutta muuten ikä ei vaikuta juuri lainkaan luonteeseen, ajatusmaailmaan ja käyttäytymiseen. Sen sijaan ikä tuo mukanaan viisautta ja tietoutta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että vanhempi henkilö olisi automaatisesti oikeassa, sillä oppiminen ei lopu nuorena, vaan jatkuu läpi elämän. Leimaamalla nuorempien ihmisten ajatukset automaattisesti täydeksi soopaksi on oman pään hakkaamista seinään. Hyviä ideoita ja hyödyllistä tietoa on jokaisella iästä riippumatta (no jos nyt ei ihan lapsia/vauvoja oteta laskuihin mukaan).

Jamilla periaatteet joskus jyräävät liikaa ja silloin jää porukka jalkoihin. Hellitä hetkeksi.
"You got exhilation, an' you got inhilation. But they're two different things, man. You screw up, you got mutilation." - Jackson Jeffrey Jackson, the trumpet player
Gaines
21.05.2003 18:51:09
Jotain kommenttia...

Oikeassa elämässä harvemmin syntyy mitään järkevää keskustelua tai ajatusten vaihtoa toisiensa kurkkuun käyvien ihmisten kesken. Tai niiden, jotka vaihtavat puheenaihetta aina kun siihen on mahdollisuus. Sama asia pätee nettikeskusteluunkin. Motiivit vaihtelevat, mutta mikäli palstalle hakeutuvien ja rekisteröityvien henkilöiden yhtenä pohjamotiivina on keskustelun käyminen (kuten olettaa sopii), soisi myöskin silloin löytyvän hiukan kunnioitusta toisia kohtaan. Jos pohjamotiivina on häirköinti, niin silloin toivoisi keskustelupalstan moderaattorin/-den pistävän tällaisen henkilön bittitaivaaseen.

Jonkinverran palstan keskusteluun voi vaikuttaa itse "yhteisö" - eli lähinnä muokata ja kehittää keskustelua kirjoittamisiensa kautta. Tällöin vaaditaan kuitenkin suvaitsevaisuutta sille, että oikeasti ei osoitella sormella sitä, joka haluaa keskustella jokseenkin järkevästi, mutta omaa erilaisia mielipiteitä. Eli ei saada kauheata allergiareaktiota sitä kohtaan, joka haluaa tuoreine ajatuksineen muokata käytyjä keskusteluja. Ehkäpä ne hänen mielestänsä kaipaavat uutta näkökulmaa?

Tuskinpa kukaan kirjoittajista on täydellinen, kaiken musiikista tietävä henkilö, vaikka tietäisikin hyvin paljon jostakin musiikin erityisalasta. Vaarana nimittäin voi olla se, että tuudittaudutaan liiaksi tähän tietovarantoon ja vähitelleen isompi joukko muovautuu samaan sapluunaan - keskustelu voi itseasiassa köyhtyä tällöin paljonkin verrattuna siihen, että avoimesti pohdittaisiin eri näkökulmia ja kokeiltaisiin erilaista lähestymistapaa käytävien keskustelujen suhteen.

Yksi ongelma suosituilla keskustelupalstoilla on se, että monet jutut hukkuvat viestitulvan alle. Ei ehditä paneutumaan aiheeseen, vaikka se kiinnostaisikin. Tätä tarkoitusta varten on viritelty tällaisia konkaripalstoja yms. rajatuimmilla oikeuksilla varustettuja nurkkauksia, missä viestimäärät yleensä pysyvät vähäisempinä ja aiheet paremmin tarkasteltavina. Kuitenkin tällaisen nurkkauksen toimivuus riippuu täysin siitä, löytyykö tarpeeksi motivoituneita kirjoittajia ja keskustelijoita - sekä oikeasti asiaa, mikä olisi sen arvoista, että sille kannattaisi turvata hieman rauhallisempi ympäristö.

Onko tällä palstalla sitten tarvetta tälle, siitähän tässä ketjussa on paljon jo keskusteltu. Vaikka itse olen tuore tapaus tällä palstalla, olen taipuvainen ajattelemaan että tilausta on. Ei sen takia, että jotkut saisivat keskustella nimenomaan tiettyjen henklöiden kanssa (siihen kait järkevin tapa on sähköposti ja puhelin/tapaaminen), vaan lähinnä sen takia, että musiikin alueelta löytyy useita aihepiirejä, mitkä olisivat tämän arvoisia. Ehkäpä tällaisen palstan osion kautta voisi sielä vaikuttavat kirjoittajatkin tuoda esille omasta historiastaan sen verran enemmän, että oikeasti opittaisiin ymmärtämään ihmisten musiikillisista taustoista jotain muutakin, kuin että omistaa jonkun soittimen x tai on soittanut y-vuotta. Miten musiikki on ylipäätänsä tullut henkilöiden kuvioihin mukaan? Miten eri aikoina musiikki on muuttunut omassa tekemisessä? Mikä musa on vaikuttanut milloinkin jne. Tämä toisi hirveästi lisäarvoa niin kirjoittajille kuin lukijoillekin. Tai jotain...

Itse olen touhunnut musan parissa parikymmentä vuotta, mutta silti olen päivittänyt omia tietojani hirveästi viimeisten kuukausien aikana mm. tätä palstaa hyödyntäen. Eihän meikäläinen, kuuntelemalla ja kokeilemalla oppinut ymmärrä vieläkään puoliakaan, mistä täällä puhutaan. Sviippausta, shreddausta yms. termiä vilisee kuin vilkkilässä kissoja. On tainnut tämä yleismaailmallinen lätäkkö vaikuttaa näihin kielessä viljeltyihin termeihin. Mutta ei hätää, palstaa tutkimalla näistäkin on päästy taas hajulle...Useimmiten tätä tiedon välittämistä on tapahtunut oletettavasti itseäni nuorempien tyyppien kautta. Toki tunnistettavasti vanhemmat tyypitkin ovat sitä tehneet. Tahdon vain tuoda esille sen, ettei ikä määritä mitenkään täydellisesti sitä, pystyykö tuomaan jotakin lisäarvoa tälle kaikille yhteiselle asialle. Asiat muuttuvat ja usein nuoremmat ovat energisiä sitä tietoa kaivamaan ja omaksumaan. Tietysti pitkä kokemus asian tiimoilta kasvattaa tietoa yhtälailla. Meikäläinen ainakin koettaa poimia täysillä molemmilta tahoilta, mikäli sitä on vain tarjolla.

No juu, tässä jotakin juttua...ajatuskin tahtoo jo karkailla. Jokatapauksessa, vittuilun, hyökkäilyn, tyhjänpäiväisten juttujen, aiheisiin kuulumattomien asioiden yms. kirjoittelun sijaan voisi itse kukanenkin kokeilla jotakin muuta lähestymistapaa aihepiirien tiimoilta. Saattaisi virkistää kummasti niin lukijoita kuin kirjoittajiakin.
- Never stop Running -
Jabbe
21.05.2003 19:09:18
Nyt julkinen anteeksipyyntö Jamille (ja muillekin jotka olen suututtanut tms.)!

Yritän hillitä itseni tästä lähin, mutta en mene perumaan kaikkia sanojani, ei minun tarvitse hävetä mielipiteitäni kenenkään edessä, varsinkaan täällä. Vai?
Tommi S.
21.05.2003 19:59:00
Kun luin tuon Jamin "50/15 vuotiaat, maalaiset/kaupunkilaiset" kirjoituksen niin en ajatellut siinä olevan mitään loukkaavaa tai epäasiallista ja hämmästyin kun siitä kumminkin loukkaannuttiin ja alettiin tappelemaan.

Tämä toinen osapuoli isojussi närkästyi ilmeisesti siitä että mainittiin ikäänkuin vastakohtina nuoret/vanhat tai maalaiset/kaupunkilaiset vaikka minun mielestäni kirjoituksen sanoma oli se että nettikeskustelun ainoat ymmärtämisvaikeudet eivät johdu ilmeiden ja eleiden puutteesta (jota yritetään paikata hymiöillä) vaan myös ihmisten erilaisista kulttuuritaustoista, joista annettiin hieman esimerkkejä. Minä en ajatellut että Jami olisi 50/15vuotias esimerkillään tarkoittanut että kaikki maailman 50-vuotiaat ovat jotenkin erilaisia kuin kaikki maailman 15-vuotiaat, vaan että 50- ja 15-vuotiaan välillä voi olla ja todennäköisesti on jonkinlainen kulttuuriero, joka on todennäköisesti suurempi kuin kahden 15-vuotiaan välillä.

Kirjoituksessa ei myöskään minun mielestäni ilmaistu että näistä vastakkainasetetuista ryhmistä toinen olisi huonompi ja toinen parempi, tai että "15-vuotiaat eivät pysty asialliseen keskusteluun" vaan ainoastaan että 15-vuotiaan ja 50-vuotiaan on vaikeaa ymmärtää toisiaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)