Aihe: Pedaalien järjestys jalkain juuressa | |
---|
|
Olen kokeillut kaikennäköisiä yhdistelmiä pedaalijärjestyksistä. Lueskelin myös tuolla "aloittelijat" -osastolla näistä, mutta olen vielä hiukka epävarma parhaasta toimivuudesta.. Onko seuraava skeema suunnilleen oikeanlainen efektiviidakon toimivuutta ajatellen.. Stratocaster -> Boss DS-1 (pientä komppisäröä) -> Marshall Guv'nor (ulisevat leadit ja ronskimmat kompit) -> Barber Direct Drive (soolosäröt sun muut) -> Morley PWA Pro Wah (rikki, mutta käytän taas, kun mahdollista) -> PSK Stereo Chorus (käytän monona) -> Danelectro Tuna Melt Tremolo (kunhan saapuu postissa) -> Fender Hot Rod Deluxe Lisäksi Line6 DL4 Delay Modeler efektilenkissä Korjailkaa, jos olen ymmärtänyt väärin.. "On siinä pojilla piuhat ja saundit..."
Bella Italia #17 |
|
Oma korvahan sen kertoo mikä on toimiva yhdistelmä... Mm...beer... |
|
Stratocaster -> Boss DS-1 (pientä komppisäröä) -> Marshall Guv'nor (ulisevat leadit ja ronskimmat kompit) -> Barber Direct Drive (soolosäröt sun muut) -> Morley PWA Pro Wah (rikki, mutta käytän taas, kun mahdollista) -> PSK Stereo Chorus (käytän monona) -> Danelectro Tuna Melt Tremolo (kunhan saapuu postissa) -> Fender Hot Rod Deluxe Lisäksi Line6 DL4 Delay Modeler efektilenkissä Itse laittaisin wahin ekas, ja Choruksen tokaviimiseksi ja tremolon viimiseksi... Säröjen järjestystä en osaa sanoa, kun itse käytän vaan yhtä säröpaavoa. |
|
Faqista lainattua: "Kitara -> wahi -> volume -> säröt, modulaatiot -> etuaste -> efektiluupista ulos -> aikaan vaikuttavat efektit (kaiut, delayt) – efektiluupista sisään -> vahvistin" Tässä nyrkkisääntö. Kannattaa silti myös kokeilla muita vaihtoehtoja. |
|
Mulla edessä on vaan wah ja säröt. Muut loopissa. Kannattaa katsoa hyvin pitkälti pedaalin ja käyttö tarkoituksen mukaan, mutta nyrkki sääntönä wah ja säröt eteen ja kaiut ja delayt taakse. In Goth We Trust! The 666 Club #555 |
|
Kiitos.. jatkan kokeilua.. "On siinä pojilla piuhat ja saundit..."
Bella Italia #17 |
Kossu 05.08.2005 09:12:13 (muokattu 05.08.2005 09:14:32) | |
|
Kyllä toi hyvä on, mutta niinkuin muutkin ovat sanoneet kokeile kannattaisiko wah wah-pedaalia siirtää. Vitsi on siinä että säröpedaalit tuottavat runsaasti harmonisia ylä-ääneksiä ja wah wah on läpäisy taajuudeltaan säädettävä kaistapäästösuodatin joka suodattaa perusääntä tai ylä-ääneksiä sen mukaan miten pedaalia poljet. Jos wah wah on ennen säröjä lisäävät säröpedaalit jo pois suodatettuja ylä-äänessarjoja sointiin ja wah efektistä tulee miedompi, ja jos wah wah on säröjen jälkeen wah wah suodattaa pois niiden tuottamia ylä-ääneksiä tai korostaa niiden hyvinkin räikeitä korkeitä sointeja eli efektistä tulee radikaalimpi. Molemmat efetit ovat käyttökelpoisia vaikka vallalla onkin soundi ihanne jos wah wah on ikäänkuin miedompi ja wah wah on ennen säröjä. Jos käytät wah wah:ia lähinnä sooloihin niin laita se kahden jälkimmäisen pedaalin väliin niin saat molemmat efektit käyttöösi. Olen itse harkinnut Cry Baby pedaalinin käyttöön ottoa myös bändin kanssa ja ajattelin sijoittaa sen TS-9 DX:sän jälkeen mutta ennen toista TS-9:siä. ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker |
|
Oma korvahan sen kertoo mikä on toimiva yhdistelmä... Hyvä kirjoitus. |
|
Minä kun käytän vain overdrivea ja wahia, niin olen päätynyt laittamaan ensin overdriven ja sitten wahin. Se vaan miellyttää enemmän. |
|
Yksi näkökulma linkissä (Wah Comp Od EQ Mod Level Echo). Volume/level vasta loppupäässä. Mulla tuntuu toimivan myös toi Keeleyn ehdottama phaserin laitto vaakun jälkeen ennen säröjä. Tulee sopivan tasapainoinen lopputulos (MXR 90:lla). http://www.robertkeeley.com/faq.php#Effect%20Order |
|
Faqista lainattua: "Kitara -> wahi -> volume -> säröt, modulaatiot -> etuaste -> efektiluupista ulos -> aikaan vaikuttavat efektit (kaiut, delayt) – efektiluupista sisään -> vahvistin" Tässä nyrkkisääntö. Kannattaa silti myös kokeilla muita vaihtoehtoja. itse kyllä väittäisin että "nyrkkisääntönä" modulaatiot on efektilenkissä. toisaalta, efektilenkin käytöllä on merkitystä vain jos vahvistimesta otetaan säröä, tai jos käytetään räkkiprosessoria joka haluaa linjatasoista signaalia pedaaleilla ei ole oikeaa eikä väärää järjestystä, se mikä ratkaisee, on se, mistä sinä pidät. Lisäksi eri pedaalit reagoivat erilailla keskenään laitettuna eri järjestykseen. Lisäksi voit miettiä mitä kaikkia pedaaleita aiot edes käyttää samaan aikaan, koska vain silloin niiden järjestyksellä on väliä. Taannoin olimme keikalla erään jamibändin kanssa, jonka kitaristilla oli soundcheckissä pedaalit normaalia ajatellen käänteisesti. ensin oli delay, sitten modulaatiot ja lopuksi säröt. Kysyin eikö kannattaisi laittaa säröjä ensin että efektit kuuluisivat paremmin. Hän katsoi minua hölmistyneenä että eikö säröt nyt ole ensin? Vielä hölmistyneempänä hän käänsi pedaalinsa ympäri ja soitti soundcheckin siten, mutta keikkaa varten käänsi pedaalit normaaliin asentoonsa, ja ne kuulostivat juuri siltä miltä hän halusi. |
|
Yleensähän toi Wahi on ekana ja sitten tulee säristimet. Wahin manuaalista luin kuitenkin (hävettää vähän tunnustaa että luin sitä) että pieni overdrive saattaa olla kuitenkin ihan hyvästä tossa wahia ennen kun haetaan laulavaa soolosoundia. On ihmeellistä miten vähän saa aikaan kun vaan lakkaa yrittämästä! |
|
Mihin kohtaan kannattaisi työntää Peterson Strobo Stomp/Boss Chromatic Tuner viritin? Vai onko mitään väliä tuleeko viritin ennen vai jälkeen muiden pedaalien? Jotkut osaa, jotkut ei. Hetfield on paras, Alexi on gay. |
phiit 18.08.2005 11:59:07 (muokattu 18.08.2005 11:59:19) | |
|
Mihin kohtaan kannattaisi työntää Peterson Strobo Stomp/Boss Chromatic Tuner viritin? Vai onko mitään väliä tuleeko viritin ennen vai jälkeen muiden pedaalien? Kannattaa laittaa ennen muita pedaaleita jotta saa "puhtainta" signaalia Would You?
www.below-me.com |
|
Joskus modulaatioefektitkin toimivat parhaiten ihan vahvarin ja kitaran välissä. Esim. Bossin CH-1 choruksesta sai jumalaiset Rush-tyyliset rososaundit juuri näin. Efektilenkissä tuolla ei sitten mitään oikein tehnytkään. Eli se lenkkiin törkkääminen ei ole mikään sääntö. Korvat käyttöön. "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent |
Tami 18.08.2005 12:06:02 | |
|
S -> Fender Hot Rod Deluxe Lisäksi Line6 DL4 Delay Modeler efektilenkissä Mulla tuo dl4 tuppas menemään ruvelle efektilenkkiin laitettuna (screamer,mesa, hotroddlx) joten siirsin sen ketjuun ennen vahvistinta. Ainakin putkistyrkkareiden kanssa saattaapi ongelmia esiintyä silloin kun etuasteesta otetaan hönkää enemmän.... Onkos joku muu huomannut samaa... Töissä intissä - vikaa vintissä!! |
Swan 18.08.2005 12:11:38 | |
|
Mihin kohtaan kannattaisi työntää Peterson Strobo Stomp/Boss Chromatic Tuner viritin? Vai onko mitään väliä tuleeko viritin ennen vai jälkeen muiden pedaalien? Jos laittaa muiden pedaalien kanssa samaan ketjuun, niin ensimmäiseksi kannattaa laittaa. Paras tapa olisi varmaan true bypassilla varustetulla A/B-boksilla jaettu signaaliketju, jonka toinen puolikas ajetaan virittimelle ja toinen äänentuotannolle. |
|
Mihin kohtaan kannattaisi työntää Peterson Strobo Stomp/Boss Chromatic Tuner viritin? Vai onko mitään väliä tuleeko viritin ennen vai jälkeen muiden pedaalien? Pettersonni on ainakin true bypassillinen verme. joko ensimmäiseksi tai viimeiseksi. Viimeisenä ollessa se on hyvä "all mute" ei jää säröt pörisemään vaffariin vaikka olisivat päällä. Minä tiedän - siis pelkään ! |
Asmi 18.08.2005 15:04:29 | |
|
En tiiä kuinka moni tekee näin, mutta itse olen huomannut parhaaksi tällaisen: Kitara-wah- säröt-vahvistin. Lisäksi efektiloopissa on chorus ja delay. Pitkään palloilin tuon järjestyksen kanssa mutta tämmöiseen olen päätynyt. Vaffarina on fenderin Hot Rod dlx Ostetaan POD 2.0 |
|
En tiiä kuinka moni tekee näin, mutta itse olen huomannut parhaaksi tällaisen: Kitara-wah- säröt-vahvistin. Lisäksi efektiloopissa on chorus ja delay. kuin suoraan jostain ohjekirjasta |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|