Aihe: Paljon makso sinun Waves-plugit?
1 2
CryptoFib
30.07.2005 23:43:14 (muokattu 30.07.2005 23:44:04)
Joka ikinen kerta kun lueskelen tämän palstan juttuja niin tulee eittämättä mieleen se että kuinka vetissä voi joka toisella jannulla olla Waves Diamond packki? tsekkasin suomen jälleenmyyjän nettisivuilta tässä eräs päivä, että semmonenhan jumalauta maksaa 4200e!! Monesti ko. herrat kysyvätkin, että miten ladataan tämä tonnin plugini tähän kahden tonnin sekvensseriohjelmaan, äänikorttini on SB-16. 166mhz 128mb.

Tuleeko muille sama mieleen, ku minulle? Onko tämä kuin yhteisestä sopimuksesta vaiettu asia? Mistälähtien 15v Jampat on sijoittanu 4200e kaikuun ja flängeriin? Olen tietoinen, että talouskasvu on ollut viime vuosina huima, mutta henk. koht. ei se niin huima ole ollut, että rahaa liikenisi ojelmistoihin jopa kymmeniä tuhansia. Nyt liikutaan vaarallisilla vesillä ja kalikat luultavasti kalahtelee, mutta en voi olla ainoa, joka asiaa ihmettelee.

"You wouldn't steal a handbag!"
Petronome
30.07.2005 23:54:28
Kaksi vaihtoehtoa: pappa betalar ja "you wouldn't steal a handbag"
En ole äänestänyt yhdessäkään gallupissa!
CryptoFib
31.07.2005 14:12:11
Nyt "aamusta" rupesin mietiskelemään, että jokin aika sitten oli uutisissa, että jopa joka viides ohjelma suomessa on piraatti. Jos mietiskelen omaa tuttavapiiriä, jotka käyttää tietokoneita kuvankäsittelyyn ja pelailuun, niin eipä heti tule mieleen, että heidän levylaukuista löytyis yhtä ensimmäistä alkuperäistä tuotetta (audio cd, ohjelma, peli). Sinänsä sääli. En osaa äkkiseltään edes perustella, että miksi. Lienee moraalinen ja eettinen kysymys.

Omaan hardware-software kokoonpanoon on kulunut äkkiseltään laskettuna n. 4500 e, joka on verrattain vähän, ottaen huomioon, että se on jokapäiväinen harrastus, jota olen tehnyt jo toista kymmentä vuotta.

Vertaisverkot on oikotie (siinä missä rikollisuus aina ei sekoiteta tähän sitä asiaa, että joo joo - vertaisverkoista lataaminen on ihan laillista, tiedetään) tuotteisiin, joihin ei ole varaa. Harmi, että niiden pöllimiseen on varaa.

Se miksi itseäni harmittaa se että ihmiset hakee puolessa tunnissa netistä kaiken sen, mihin itse olen säästellyt pitkin vuosia. Mutta vastapainona *tiedän* että hän, joka imuttaa 40 leffaa viikossa ja 300 ohjelmaa vuodessa ei katso puoliakaan elokuvista eikä omaa mitään taitotasoa ohjelmistoihinsa. Esim. minä olen ostanut FL 5 ja cubasen ihan omista rahoistani, jota on kohtalaisen rajallisesti. Tämä johtaa siihen, että en ole niitä ihmisiä, jotka haukkuu cubasen, notta "ihan /Cstä, hankala käyttöliittymä, käytän mielummin nuedoa". Kun ohjelmaan laittaa vajaat 1000 e, niin kummasti sitä tulee harjoiteltua sen toimintaa.

Nämähän on asioita, jotka kaikki tietää, mutta niistä ei vain puhuta. Ei ainakaan täällä. tabun omaisesti siitä vaietaan.
Ukko
31.07.2005 15:25:21

Ja kaikkein hauskinta on se että musiikin teossa tarvittavaa pluggaria sun muuta löytyy ihan ilmaistarjontana ja osa niistä vieläpä yhtä laadukkaana kuin maksullinen kama :)
Lego
31.07.2005 15:36:34
Käsitinkö nyt oikein että joku hikinen kaikuplugari maksaa monta tonnia? Kuinka tuollaisen hinnan edes saa taiottua sellaiseen tekeleeseen kuin plugin? Itse olen plugaripuolella tutustunut vain ilmaistarjontaan (siis oikeasti ilmaisiin plugareihin) sekä halpoihin plugareihin ja ne hoitavat asiansa niinkuin pitääkin.
Pushing little children, With their fully automatics, They like to push the weak around.
SirElwood
31.07.2005 15:55:55
Käsitinkö nyt oikein että joku hikinen kaikuplugari maksaa monta tonnia?

Nopeasti katsoin että Waves:n IR-1 ( http://www.museresearch.com/kvr/i/b/ir1.jpg ) maksaa 800$. Joka ei muuten ole hikinen ohjelma. Taitaa sisältää 2CD:tä impulsseja ties kuinka monesta maailman konserttihallista.

Kuinka tuollaisen hinnan edes saa taiottua sellaiseen tekeleeseen kuin plugin?

On käsittääkseni "heiman" eri hommaa, kun jonkun bugisen pelin teko, koska bugeja ei yksinkertaisesti sallita. Sellaisen ohjelman teko maksaa. Ja luonnollisen kuuloisen kaiun tuottaminen tietokone ohjelmalla on varmaan yksi vaikeimmista hommista(?).

Itse olen plugaripuolella tutustunut vain ilmaistarjontaan (siis oikeasti ilmaisiin plugareihin) sekä halpoihin plugareihin ja ne hoitavat asiansa niinkuin pitääkin.

Minullakin on kotona vain ilmaisia plugeja (mm. kjeaerhus), mutta mitä oikeassa studiossa olen päässyt leikkimään, niin ilmais kaiut jää varsin kauas kaupallisista tuottesta. Tai sitten en vaan osaa...
Treplev
31.07.2005 19:33:02
En väitä etteikö kyseessä olisi loistavia plugareita, mutta jotenkin tällaiset hinnat vaan alkaa naurattamaan: http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-165523.html
"In this day and age, the only responsible thing a man can do is to kill himself."
CryptoFib
31.07.2005 19:53:49
En väitä etteikö kyseessä olisi loistavia plugareita, mutta jotenkin tällaiset hinnat vaan alkaa naurattamaan: http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-165523.html

heheh...

Itseasiassa tuossa päkissä on pari hyvää eq:ta... ootas. käyn myymässä autoni. pakko saada. ;)
-septimisti-
31.07.2005 20:20:18

No laskeskeles paljonko hardwarea tarvittaisiin esimerkiksi 32 raidan erilliseen miksaukseen, efektointiin, ja masterointiin joka tuon avulla onnistuu kevyesti, niin tuo summa tuntuu melkein ryöstöltä.

Noi on pro-äijien ja -muijien softia, laatu näkyy sitten hinnassa.

Tälleen ohimennen huomauttaen - Meikällä olisi toimiva ratkaisu esimerkiksi siihen että näitä wavesin plugareita ei pystyisi warettamaan. Ja vieläpä sellainen josta ainakin itse kuluttajana olisin valmis hieman pulittamaankin (olettaen että mulla ylipäätään olis varaa edes harkita tuollaisen paketin ostamista). Myydään softan mukana usb/firewire/mikätahansa pohjainen pieni laatikko, joka hoitaisi ainakin osan efektien kuluttamasta konetehosta härskisti dsp-voimalla powercoren ja UAD1:n tapaan.

Tällä tavoin ohjelman waretus ei yksinkertaisesti onnistuisi. Lisäkulujakaan ei välttämättä hirveästi tulisi, jos yhtiöt eivät alkaisi kiskoa järjettömiä prosentteja voittoa itselleen noista mötiköistä.

Moniko on nähnyt waretetun pro toolssin?
Treplev
31.07.2005 20:26:44
Mulle on ihan sama vaikka niillä sais reinkarnoitua Jeesuksen, hinta tuntuu joka tapauksessa omaan varallisuuteen suhteutettuna täysin absurdilta.

Selvähän se on että noillekin on ostajansa, ei niitä muuten tehtäisi.
"In this day and age, the only responsible thing a man can do is to kill himself."
Lego
31.07.2005 20:27:55
Tuo "softa-sidottuna-rautaan"-meininki saisi yleistyä kyllä reippaasti. Vähenisi paska musakin maailmasta kun ei joka jannulla olisikaan sitä waretettua uusinta cubasea tai juurikin noita yybertyyriitä plugareita (joita ei sitten edes vaivauduta käyttämään oikein vaan kysellään pieninkin ongelma joltain foorumilta..).
Pushing little children, With their fully automatics, They like to push the weak around.
sami_sumea
31.07.2005 22:17:53 (muokattu 01.08.2005 10:15:15)

Tuo "softa-sidottuna-rautaan"-meininki saisi yleistyä kyllä reippaasti.

Älä prkle. Just kun olen saanut setupin karsittua käytännössä koneeseen, monitoreihin ja yhteen powercoreen.

Mutta joo. Alkaa taas olla sellainen olo että alan käyttää itsekin piraattisoftaa.

Arvatkaapa paljonko v*tuttaa kun esim. Native Instrumentsin Komplete-bundlen asennus on (piratismista johtuvan) ylivarovaisen copy-protection-systeemin takia aivan saakelin ärsyttävää puuhaa johon palaa 2 tuntia, ja kaverit instaavat vastaavan softan kräkin viidessätoista minuutissa.

Plus se, että itse joudun venailemaan softaa "näppärän" komplete caren (ja Nativen postiongelmien) takia iät ajat, sillävälin naapurin sälli on huudattanut waretettua reaktor viitosta jo kuukauden..

edit2: ettei mee ihan offtopiciksi, mun mielestä Wavesilta kannattaa ostaa renaissance maxx-bundle (600€), koska nuo wavesin maxx-sarjan perusplugarit on oikeasti todella käyttökelpoisia. REQiä parempaa digieequuta "mudan" leikkelyyn en ole vielä löytänyt. Muut Wavesit ovat mun mielestäni korvattavissa, koska samanlaatuisia vastaavia plugareita saa ilmaiseksi/halvalla kun tietää mistä etsiä (tosin noista Surround-vehkeistä en tiedä kun en ole testannut).

Jos ei tarvitse maxxbassia, kannattaa hommata Musicians bundle II (~200€), jossa saa REQin, RCompin, RVoxin ja pari muuta peruskilkettä sopuhintaan.

...
"On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v.
Notefix
01.08.2005 11:29:23 (muokattu 01.08.2005 13:31:53)

Arvatkaapa paljonko v*tuttaa kun esim. Native Instrumentsin Komplete-bundlen asennus on (piratismista johtuvan) ylivarovaisen copy-protection-systeemin takia aivan saakelin ärsyttävää puuhaa johon palaa 2 tuntia, ja kaverit instaavat vastaavan softan kräkin viidessätoista minuutissa.

Aivan samanlaisia kokemuksia Native Instrumentsin asennuksesta...Hermot on mennyt moneen kertaa kun on monen tonnin ohjelmistoa ja authorisointitiedostot ovat korrupteituneita, Ei toimi Tigerissä yms...ja tuki on hidasta ja kertaakaan ei ole tullut siltä toimivaa vastausta. Nettifoorumeiltä on onneksi sitten joku löytänyt vastauksen. Niin, ja mun musakone ei siis ole netissä, joten muutenkin joutuu vähän säätämään ton kanssa.

Tiedän muutamia ammatikseen tekeviä, jotka ovat ostaneet aidon softan, mutta pyörittävät koneessa crackkiä, kun ovat pari kertää käyneet läpi authorisointihelvetin.

Kyllä tohon joku ratkaisu täytyisi löytyä. On se yks helvetti kun rehelliset asiakkaat joutuvat eniten kärsimään.
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
krushing
01.08.2005 12:36:54

Myydään softan mukana usb/firewire/mikätahansa pohjainen pieni laatikko, joka hoitaisi ainakin osan efektien kuluttamasta konetehosta härskisti dsp-voimalla powercoren ja UAD1:n tapaan.

Onhan noita dongleja sun muita ollut maailman sivu, eikä se kräkkäilyä ole mihinkään pysäyttänyt. DSP-kortin ujuttaminen siihen mukaan olisi tietty mukava systeemi, mutta sittenhän on jo taas UADit ja Powercoret. Kuten mainittiinkin, toi turvasysteemien tiukentuminen on aika ikävä kierre, kun ei se loppupeleissä oikeastaan hyödytä ketään.
Locrian
01.08.2005 13:41:20

Niinno. Jos olet ammattilainen joka tekee ihan oikeita töitä joista laskutetaan ihan oikeasti niin tuo hinta ei ole mitään. Arvaa paljon maksaa ostaa hammaslääkäröintiin tarvittavat vekeet? Tai mekaaniseen suunnitteluun tarvittavat softat?
Tyhmästä päästä kärsii koko hippi.
jPekka
02.08.2005 10:46:12

Onhan noita dongleja sun muita ollut maailman sivu, eikä se kräkkäilyä ole mihinkään pysäyttänyt. DSP-kortin ujuttaminen siihen mukaan olisi tietty mukava systeemi, mutta sittenhän on jo taas UADit ja Powercoret.

MUistelen taannoin lukeneeni Universal Audion softapuolen tyypin haastattelun, joka kyllä aivan avoimesti tunnusti, että piratismin estäminen oli yksi erittäin merkittävä syy siinä, että UA:n plugareista tuli UAD-1-prosessorikortin "kylkiäisiä" eikä pelkkiä softaplugareita. Samanlainen ajattelu lienee ollut tämän Lexiconin uuden kaikulaitteen takana, jota voi käyttää USB-piuhan välityksellä VST-plugarina.

Maksaneille asiakkaillehan tuollainen prosessorikorttisysteemi on periaatteessa oikein fiksu: uudet ja kalliit plugarit vievät paljon vähemmän tehoja koneelta ja saattavat olla jopa puhdasta softaa toimintavarmempia. Edellyttäen tietysti, että softat on tehty hyvin (kuten UAD:n ja Powercoren tapauksessa on) ja ne eivät tappele toistensa kanssa, ja että joka ikiselle pikkuplugarille ei tarvitse ostaa erillistä korttia.
- Mitä on biljoona mikrofonia? - ??? - Yksi megafoni.
cubasisti
02.08.2005 11:10:40 (muokattu 02.08.2005 11:11:58)
Jos 15-v jannu käyttää kymppitonnin ohjelmia, niin sen vielä jollain tavalla ymmärtää, koska siinä vaiheessa haluaa etsiä ja kokeilla, että mistähän sitä itse asiassa olisi elämässä kiinnostunut. Kun kerran kaikkea saa netistä käden käänteessä, niin totta kai nuori ihminen tutkii ja katsoo. Itsekin tuli joskus aikoinaan käytettyä waretettua DOS-Cakewalkia... Eihän siinä ollut edes kopiontisuojausta! Sen sekä Romanowskin MIDI-kirjan (valokopioitu sekin) kanssa opettelin homman perusteita. Ei ollu rahaa, lama päällä ja mitä vielä. Sittemmin kun pääsi ihan oikeisiin töihin, on ollut mahdollisuus ostaa laitteet ja ohjelmat.

Tosin tänä päivänä ilmaisia tai lähes ilmaisia ohjelmia on saatavana mielin määrin, eikä tekeminen juuri eroa ns. ammattivehkeistä. Lähimarketin hyllyltä löytyy esim. Magix Music Studio Deluxe (tms) jolla saa jo tehtyä _aivan_ mitä tahansa. Netistä kaveriksi ilmaisia HYVIÄ plugareita, soundfontteja ja muuta. Näihin kamoihin riittää jo pikkupojan (tai pikkutytön) kesätyörahatkin.

Mutta sitä en oikein tajua, että tuhansia ja tuhansia levyjä myyvä bändi/artisti käyttää levyllään 200 euron hintaisen virtuaali-instrumentin piraattiversiota. Tai iso studio, jossa käy bändejä äänittämässä, rahaa tulee ja menee. "Säästetään"? Jep jep. Siitä vaan, kiinnostaisiko perustaa firma, joka tekee musiikkiohjelmia?
sami_sumea
02.08.2005 12:39:05 (muokattu 02.08.2005 12:45:27)

Jos 15-v jannu käyttää kymppitonnin ohjelmia, niin sen vielä jollain tavalla ymmärtää, koska siinä vaiheessa haluaa etsiä ja kokeilla, että mistähän sitä itse asiassa olisi elämässä kiinnostunut.

Tosin tänä päivänä ilmaisia tai lähes ilmaisia ohjelmia on saatavana mielin määrin, eikä tekeminen juuri eroa ns. ammattivehkeistä.

Mun mielipide asiaan on (taas kerran) se, että 15wee-harjoittelukäyttöön on aivan sama waretatko softan, koska warettamalla opit ainakin tekemään suoraan kunnon ohjelmilla (ja harvalla 15-vuotiaalla on niin hyvät pappa betalar-mahdollisuudet että saisi Cubasen, Wavesit ja jonkun NI:n softapaketin mitenkään muuten).

Sen sijaan, siinä vaiheessa kun käyt päiväduunissa (tai ehkä jopa tienaat musanteolla) on aika alkaa latoa paalua tiskiin, tai etsiytyä halvempien/ilmaisten vaihtoehtojen pariin. Mulle tuleee ainakin ollut huono omatunto waretetuista softista (vaikuttaa musantekofiilikseen!), ja olen ostanut viimeaikoina kaikki käyttämäni plugarit, vaikka se jossain vaiheessa tarkoittikin melkoista kiristelyä ja hellasäröä ..

Hyvän perussetin alkaa saada (koneen lisäksi) tonnilla, se ei mielestäni ole mikään liikaa vaadittu panostus jos meinaat musa-alalla rahaa tehdä.

...
"On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v.
-septimisti-
02.08.2005 15:55:03 (muokattu 02.08.2005 16:00:12)
Harjoittelukäyttöön saa warettaa? No ei.

Ai miksikö? Kenelle siitä on haittaa? No ohjelmien tekijöille.

Kuvitellaanpa maailma jossa ohjelmistojen pölliminen ei syystä tai toisesta yksinkertaisesti onnistuisi. Harrastalijan olisi joko käytettävä ilmaisia vaihtoehtoja TAI hankittava omalle kukkarolleen sopivia ratkaisuja. Fruityn perusversio taitaa tällähetkellä irrota satasella, lyödään siihen päälle vaikka 100 eurolla valikoima edullisia plugareita. Pari efektiä, pari syntsaa ja sampleri. 20e per pläjäys. Sitten laitetaan vielä 100 eurolla sample levyjä.

Siinä on 300 euron paketti. Ei muuten ole paha hinta näin hyvästä harrastuksesta. Se että porukka warettaa Cubase SX:t ei välttämättä ole pois steinbergiltä, mutta varmasti se on pois halvempia, vaihtoehtoisia ratkaisuja tarjoavilta firmoilta. (no onhan steinbergilläkin cubasesta kevytversiot harrastelijoille)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)