Aihe: Ooppera asiaa
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Sertzo S
24.07.2005 08:54:27
***120*** Talu meinaan :)
pianistityttö
25.07.2005 19:40:46
"Olen onnellisin tuntemani ihminen" -Artur Rubinstein-
filtteri
25.07.2005 21:18:07

http://keskustelu.suomi24.fi/show.f … 00067&posting=22000000009626209

Toi oli pakko napata tänne.. sorry.

Haha.. toi oli hyvä. kiitti.
sellisti
26.07.2005 11:44:26
http://keskustelu.suomi24.fi/show.f … 00067&posting=22000000009626209

Toi oli pakko napata tänne.. sorry.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.f … 00067&posting=22000000009626498

Entäs tämä sitten? Kirjoittavatko tuonne ylipäätään muut?
"Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?"
pianistityttö
26.07.2005 11:50:14
http://keskustelu.suomi24.fi/show.f … 00067&posting=22000000009626498

Entäs tämä sitten? Kirjoittavatko tuonne ylipäätään muut?

Ei.. käy dialogia itsensä kanssa melko usein.
sellisti
26.07.2005 14:31:51

Pitäisiköhän tuosta jo huolestua..?
"Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?"
pianistityttö
26.07.2005 15:59:19
Pitäisiköhän tuosta jo huolestua..?

Äh.. se pitää omaa kivaansa, ja muut ei ymmärrä mitä hauskaa siinä on. Se vaan koittaa ärsyttää. Sitten voi huolestua kun se alkaa kehua Beethovenia tai ketä muuta tahansa säveltäjää paitsi Sch..Sch.. en pysty sanomaan sitä.
megatherium
26.07.2005 17:19:59

Kenestä mahtaa olla kyse?
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
megatherium
26.07.2005 17:27:56
Äh.. se pitää omaa kivaansa, ja muut ei ymmärrä mitä hauskaa siinä on. Se vaan koittaa ärsyttää. Sitten voi huolestua kun se alkaa kehua Beethovenia tai ketä muuta tahansa säveltäjää paitsi Sch..Sch.. en pysty sanomaan sitä.

Sano pois vaan; kakaise totuus ulos, niin helpottaa; parasta terapiaa kun voi puhua itselleen vaikeista asioista muille ihmisille.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
pianistityttö
26.07.2005 19:41:46
Sano pois vaan; kakaise totuus ulos, niin helpottaa; parasta terapiaa kun voi puhua itselleen vaikeista asioista muille ihmisille.

Mitä mun pitäis tähän sanoa?
sellisti
26.07.2005 21:37:33 (muokattu 26.07.2005 21:37:43)
Mitä mun pitäis tähän sanoa?

Sch..ostakovitch. Etkös sä niin ollut sanomassa..? ;)
Sävis
26.07.2005 21:56:26
ostakovitch. Etkös sä niin ollut sanomassa..? ;)

Ja mä kun aattelin, että Schönberg.
"Sävis on mukava ja haisee valkosipulille." -Tellu
kontrabasisti
01.08.2005 10:20:23
Ooppera on ihan parasta! Nyt oon jo siihen niin tottunut kun oon täällä kotiseuduillani töissä ollut Opera Cavalla Luohosareenalla. :) Ja laulanut vähän itsekin...
"Tunne ja improvisaatio korvaavat tekniikan" -Jatta-
megatherium
01.08.2005 19:58:30
Ooppera on ihan parasta! Nyt oon jo siihen niin tottunut kun oon täällä kotiseuduillani töissä ollut Opera Cavalla Luohosareenalla. :) Ja laulanut vähän itsekin...

Minun Fidelioni koostuu vain alkusoitosta ja loppukuorosta; niiden välissä paskaa täytteenä.

Todellista melodista hurmosta siitä ei löydä hakemallakaan, huolimatta sen täysin perusteettomasta ja ansaitsemattomasta asemasta reperetoaarissa, mutta eihän Mozartia ihailut, klassismin kolmisointuharmoniikan perinnölle peruskivensä laskenut ja muurannut, motiiviskonstruktiivisilla, irrallisilla rytmikuvioilla leikkineeltä vanhalta alkemisatihöppänältä muuta olisi voinut odottakaan nuorudessaan, saati ruudinkeksijän viittaa harteille sälyttää, kun ei tuo kullan valmistuskaan tuonut 3. yrittämälläkään tulosta. Mutta minkäs neurootikko tavoilleen mahtaa?

Kuuntelinkin tossa pari päivää takaperin ihan piruuttani, kun telkussa tenorilegenda Gedda availi viimeistä kertaa äänihuuliaan julkisesti Suomessa, esiintyen ortodoksisen liturgisen kirjkkomusiikin kuorotenoristemman laulajana, Die Zwillingsbrüderin, hiukan jo aikansa nähdyn, v. -75 taltioitua, epäonnisesti CD:lle siirrettyä, levytytä, jossa Gedda laulaa Antonin, Lietchenin tulevan sulhon osan, ei yhtään aariaa, duetoissa, ja ensembleissä, ja heti perään Beethovemnin rutikuivan Fidelion 1. dueton, joka vaikuttaa edelliseen verrattuna kuin mozartin oppilaan Süssmayrin sulkakynästä lähteneeltä tuotokselta, epäyhtenäisessä ja ontossa tekstuurissaan persoonattomine aiheineen mestarinsa mozartin, tässä Schubert, orgaanisemmasta, sisäisestä näystä kumpuavaan musiikkiin suhteutettuna, jossa eri aiheiden välinen sisäinen logiikka sitoo ne tiiviisti toisiinsa harmonisen kekseliäisyyden kruunaamana. Tre kronor.
sellisti
01.08.2005 20:26:39
Minun Fidelioni koostuu vain alkusoitosta ja loppukuorosta; niiden välissä paskaa täytteenä.

Todellista melodista hurmosta siitä ei löydä hakemallakaan, huolimatta sen täysin perusteettomasta ja ansaitsemattomasta asemasta reperetoaarissa, mutta eihän Mozartia ihailut, klassismin kolmisointuharmoniikan perinnölle peruskivensä laskenut ja muurannut, motiiviskonstruktiivisilla, irrallisilla rytmikuvioilla leikkineeltä vanhalta alkemisatihöppänältä muuta olisi voinut odottakaan nuorudessaan, saati ruudinkeksijän viittaa harteille sälyttää, kun ei tuo kullan valmistuskaan tuonut 3. yrittämälläkään tulosta. Mutta minkäs neurootikko tavoilleen mahtaa?

Et nyt jaksais enää. Kaikille on käynyt selväksi ettet pidä Beethovenista. Toistat itseäsi rasittavuuteen asti.
pianistityttö
02.08.2005 10:01:02
Et nyt jaksais enää. Kaikille on käynyt selväksi ettet pidä Beethovenista. Toistat itseäsi rasittavuuteen asti.

Niinpä..

http://keskustelu.suomi24.fi/show.f … 00067&posting=22000000009756014
megatherium
02.08.2005 17:48:56 (muokattu 02.08.2005 19:14:22)

Fidelio nyt vain on niin pinnallista musiikkia vailla syvempiä sielullisia luotauksia, ihmisen alitajuntaan, että tänäänkin olen jo hyväilyt muutamaan kertaan Zwillingsbruderin aarioita, Lietschenin aivan hurmaavaa, ja Franzin karakteeriltaan robuskimpaa purkausta, jossa hän ilmaisee tyytymättömyytensä asiain tilaan tulevan morsiamensa naimahalukkuuden suhteen.

Mistäköhän mahtanee johtua moinen ilmiö, että, elleivät nyt aivan kaikki, niin kuitenkin useat mm. italialaisen oopperan hittiaariat ovat enintään II-käden tavaraa, kuten esim. La donna é mobile ja Nessum Dorma.

Luulisin vastauksen kätkeytyvän siihen tosiseikkaan, että niiden musiikillinen kvaliteetti vastaa useimpien kuuntelijoiden vastaanotto-, käsitys, ja miellekykyä, riittävän helposti omaksuttavassa musiikillissa hahmossaan ja muodossaan demonstratiivisessa melodis-harmonisen struktuurinsa yksinkertaisuudessa, mikä tekee niistä helposti sulavia ja mieleen painuvia tietokyvyltään keskimääräisen kuuntelijan aivojen muisti- ja informaationkäsittelykpasiteettia vastaavaksi.

Tästä ei tietenkään voida vetää mitään suoria johtopäätöksiä eri kultuureja ja kansoja edustavien ihmisten keskimääräisestä musiikillisesta älykkyystasosta, mutta kaikki merkit viittaavat siihen, että pölpöti pölpöti, jne.

Ovathan meilläkin Ratsumiehen säveltäjän rallit lyöneet itsensä läpi kansallista ellei peräti kansainvälistä kuuluisutta myöten. Ja Rossinin musiikki on aina kiehtonut ihmisiä yli kansallisuusrajojen kultuuritauistasta riippumatta ja kiehtoo valitettavasti edelleen.

Minua kultivoitunutta ja syvällistä filosofisten probleemien pohtijaa ei jymäytetä puccinin ällötunteellisella siirapilla, joka valuu korvistakin jo ulos itse kullakin lehmällä tai sen näköisellä otuksella; oopperataiteen irvikuvaa heijastelee tuo naurettavan sentimentaalinen nessum Dorma; Onks siinä muka joku teemakin, joka vilahtaa oopperan II-näytöksen loppumetreillä!? Minun jalostuneelle musiikki-ja sävelkorvalleni ja harmonisen ja melodisen kauneuden tajulleni se apinoi ja konvergoi lähinnä johonkin musikaaliin tai 6 pennin oopperaan; Sietämätöntä kioskikirjallisuutta apinoiden makuun, jota inhoan ja vihaan; PASKAA!!
megatherium
02.08.2005 19:15:26

Niin minäkin, mutta vain Mozartia.
sellisti
02.08.2005 22:59:38
Minua kultivoitunutta ja syvällistä filosofisten probleemien pohtijaa ei jymäytetä puccinin ällötunteellisella siirapilla, joka valuu korvistakin jo ulos itse kullakin lehmällä tai sen näköisellä otuksella; oopperataiteen irvikuvaa heijastelee tuo naurettavan sentimentaalinen nessum Dorma; Onks siinä muka joku teemakin, joka vilahtaa oopperan II-näytöksen loppumetreillä!? Minun jalostuneelle musiikki-ja sävelkorvalleni ja harmonisen ja melodisen kauneuden tajulleni se apinoi ja konvergoi lähinnä johonkin musikaaliin tai 6 pennin oopperaan; Sietämätöntä kioskikirjallisuutta apinoiden makuun, jota inhoan ja vihaan; PASKAA!!

Voi taivas sentään, mene terapeutille avautumaan!! Tuo tuntuu jo huolestuttavalta. Saanko kysyä, mihin pyrit näillä kirjoituksillasi? Ovatko ne sinulle jonkinlaista terapiaa noiden pakkomielteenomaisten ajatusten purkamiseksi, vai yritätkö todella vaikuttaa jonkun musiikkimakuun tms. täällä vaahtoamalla? Eikä pelkästään täällä vaan näköjään muillakin forumeilla. Ei noita jaksa kukaan enää lukea. Kun sulla selvästi on tietoa ja halua sitä jakaa, niin miksi kulutat energiaasi noin keskenkasvuiseen suunsoittoon sen sijaan että yrittäisit oikeasti saada aikaan kunnon keskustelua?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)