Aihe: VCR äänitykseen
1 2
Firewalk
27.07.2005 02:19:16
Muistan joskus täältä lukeneeni biisien äänityksestä videokasetille. C-kasetissa on turhan huono laatu, eikä "oikeisiin" laitteisiin ole varaa. Videonauhureja taas saa nykyään lähes ilmaiseksi. Eli mikähän olisi äänenlaadultaan mahdollisimman laadukas nauhuri? Entä millainen kasetti? (vai onko tällä väliä?)
kivi
27.07.2005 02:32:36
Muistan joskus täältä lukeneeni biisien äänityksestä videokasetille. C-kasetissa on turhan huono laatu, eikä "oikeisiin" laitteisiin ole varaa. Videonauhureja taas saa nykyään lähes ilmaiseksi. Eli mikähän olisi äänenlaadultaan mahdollisimman laadukas nauhuri? Entä millainen kasetti? (vai onko tällä väliä?)

Eipä oo videokasetti sen parempi sinällään, vaikka olis hifivideot. Puhe oli digitaalisen äänen tallentamisesta videonauhalle, jos oikein arvaan mitä ketjua muistelet.

Jos kasettinauhan taso on liian huono (epäilen, ettet oo tutustunut hyviin kasettinauhoihin ja oikeasti hyviin dekkeihin, koska aika hyvää jälkeä saa niinkin heikoin edellytyksin), niin yks mahdollisuus olis etsiä DAT-nauhuria, niistä kun ollaan luopumassa vähän kaikkialla, ja niitä saa siis edullisesti. Olis ainakin CD-tason digitaalinen media.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Niq
27.07.2005 10:01:24

Nauhoittelin bändiämme mikserin kautta kaverin JVC hifi-videoille ja äänenlaatu oli parempi kuin mitä olen kasettivehkeillä koskaan saanut. Montaa laatudekkiä en ole päässyt koittamaan, mutta Tascamin vanhempi neliraituri ja NADin laatudekki, joilla molemmilla olen bändiä nauhoitellut, jäi kyllä laadussa noille videoille. Toisaalta muutama vuosi on mennyt siitä kun olen kasettien kanssa viimeksi puljannut, joten taidot ovat karttuneet ja laadun paraneminen voi johtua siitäkin.

Samalla sai hauskaa kuvamateriaaliakin kun kytki digikameran videoulostulosta videoihin ja kaveri vaan kuvaamaan. Ongelmana tosin oli digitaalikamerassa se, että jos ei ottanut valokuvia tai liikutellut zoomia, meni kamera virransäästötilaan muutaman minuutin päästä. ;)
"Jos päätä hakkaa seinään tarpeeksi kauan, se menee siitä läpi" -Chemo
PL
27.07.2005 10:22:17
Eikös joskus ollut markkinoilla joku purkki joka mahdollisti useamman audioraidan tallettamisen analogisesti vhs-systeemin videokaistalle. Äänikanavat moduloitiin tietyille välitaajuuksille.

Videosignaalin kaistahan on n. 5Mhz:ä ja jos yhdelle moduloidulle audiolle varataan 50 kHz, niin periaatteessa videosignaalin tilalle menisi 100 audioraitaa.

Vai untako olen nähnyt????
varakeef
27.07.2005 11:07:34
Eipä oo videokasetti sen parempi sinällään, vaikka olis hifivideot.

Äänenlaatu on kyllä huikeasti parempi - ei tunkkaisuutta, suhinoita, vouvaamista... Olen käyttänyt muinoin masternauhurina hifi-videoita dat-nauhurin sijaan (enkä ole ainoa), sen sijaan en ole kuullut hyvääkään kasettidekkiä juurikaan käytettävän moiseen.

Paitsi kun sekä masteri että kakku tuhoutuu tulipalossa ja kasetille tehty raakamiksaus on ainoa mitä on tallella.
"Jos demo kuulostaa paremmalta kuin varsinainen äänitys, julkaistaan demo" - Rick Rubin
rbt
27.07.2005 11:31:57
Tuli joskus 90-luvun alussa kokeiltua. Kyllä saundi tuntui ainakin paremmalta. Kaippa siinä nauhalla on enemmän leveyttä audiolle???
Firewalk
27.07.2005 17:01:38
Niq ja varakeef: Ei olisi tarkemmin mallia tiedossa nauhureista joita olette käyttäneet?

Kivi: Tarkoitus on nimenomaan hakea analogista mediaa.
projekti
27.07.2005 17:21:33
Minäkin käytin 90-luvulla hifivideoita musiikin tallennukseen ja hyvää jälkeä tuli. Jos löytyy niin osta sellaiset joissa manuaalinen äänitystason säätö, se automaattinen saattaa säätää tasoja kesken äänityksen.
Ilman basisteja ei olisi basistivitsejä.
xerxes
27.07.2005 20:11:12
Pitää koittaa katsella. Se on ainakin varma, että ostan S-VHS:n, enkä vanhanaikaista VHS:ää. Vaikka nuo kasetit onkin kyllä monta kertaa kalliimpia :/

Harmi. Mullois ylimääräinen vhs tuossa hyllyssä. Manuaalisilla tasonsäädöillä. Manuaalikin pitäisi löytymän. Mutta kun ei kerta kelepaa. Hintaa en oo kyllä sille vielä miettinyt...
Relax.
Chaplin
27.07.2005 21:11:10
Harmi. Mullois ylimääräinen vhs tuossa hyllyssä. Manuaalisilla tasonsäädöillä. Manuaalikin pitäisi löytymän. Mutta kun ei kerta kelepaa. Hintaa en oo kyllä sille vielä miettinyt...

Pistäppä mulle jotain infoo siitä vehkeestäs. Oon ettinyt sellasia jo pitemmän aikaa.. Ja mieti sitä hintaa..
USA:ssa on lähetetty hurjan monta miestä kuuhun. Niitä pitäisi lähettää lisää, ehkä kaikki?
varakeef
27.07.2005 22:45:06
Pitää koittaa katsella. Se on ainakin varma, että ostan S-VHS:n, enkä vanhanaikaista VHS:ää. Vaikka nuo kasetit onkin kyllä monta kertaa kalliimpia :/

S-VHS:n ja hifivideon äänentallennussysteemissä ei käsittääkseni ole eroa. Tietysti jos muusta syystä haluat superia niin sittenhän asia on toinen.

Myös automaattisella äänitystason säädöllä olevat videonauhurit hoitavat homman, jos miksauspöytä on tuttu ja ottaa selvää kuinka kovaa voi tuutata ennenkuin pumppaus alkaa. Eli ajetaan pöydän mittareilla eikä ajeta ylikovaa.
"Jos demo kuulostaa paremmalta kuin varsinainen äänitys, julkaistaan demo" - Rick Rubin
jPekka
27.07.2005 22:57:28

Muistelen, että Akailla olisi ollut analoginen 12-nauhuri, joka käytti videokasettia. En kyllä totisesti tiedä, _miten_ se sitä videokasettia käytti.
- Mitä on biljoona mikrofonia? - ??? - Yksi megafoni.
Chaplin
27.07.2005 23:47:45

Ettehän te sekota tota Adat nauhuriin..?

Kunhan vaan varmistin.. :-)
USA:ssa on lähetetty hurjan monta miestä kuuhun. Niitä pitäisi lähettää lisää, ehkä kaikki?
superfly
27.07.2005 23:53:34

Samaa pohdin minä. Meillä on treenikämpillä kaksi tuommoista Alesisin ADAT-nauhuria, jotka syö jotain ihan VHS:n näköisiä nauhoja.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
Chaplin
28.07.2005 00:13:08
Samaa pohdin minä. Meillä on treenikämpillä kaksi tuommoista Alesisin ADAT-nauhuria, jotka syö jotain ihan VHS:n näköisiä nauhoja.

Adat nauhuri käyttää Super VHS nauhaa. On saatavilla myös ihan tarkoitusta varten tehtyä nauhaa.. Kaiketi kuitenki S-VHS nauhaa..??
Firewalk
28.07.2005 01:44:03 (muokattu 28.07.2005 01:47:35)
S-VHS:n ja hifivideon äänentallennussysteemissä ei käsittääkseni ole eroa. Tietysti jos muusta syystä haluat superia niin sittenhän asia on toinen.

Oletkos ihan varma? Mitä tarkoitat hifivideolla? S-VHS kaseteissahan on juovia 420 kun VHS kaseteissa 240. Ja äänityskäyttöönhän tuo tulee... Televisiota ei nykyään tule paljon katseltua.
PL
28.07.2005 09:22:31

En.
varakeef
28.07.2005 09:25:18
Mitä tarkoitat hifivideolla? S-VHS kaseteissahan on juovia 420 kun VHS kaseteissa 240. Ja äänityskäyttöönhän tuo tulee...

Hifivideo on sellainen, johon sopii stereoääni. Ne tunnistaa siitä, että etuluukusssa lukee "hifi stereo" tai "nicam stereo".

Se eroaa perusvideosta äänentallennusmetodiltaan jotenkin sen suuntaisesti, että perusvideossa ääniraita kulkee samaan suuntaan kuvanauhan kanssa, kun taas hifivideossa ääni on jotenkin upotettu kuvainformaation sekaan. Oleellista tässä on se, että monovideossa nauhanopeus on siksi vain pari cm/s (mikä tekee soundista todella tumpun) kun hifivideossa "ääniraita" ohittaa kuvapään nopeudella luokkaa muutamia metrejä sekunnissa.

(Joku suomenkielinen linkki tähän, se missä vastataan satoihin hifiä kosketteleviin kysymyksiin... selitys löytyy sieltä täsmällisemmin termein)

Tämä harppaus monovideosta hifivideoon on joka tapaukseessa merkittävä. Samaa harppausta ei liene luvassa siitä, että kuvajuovien määrä tuplaantuu.
Chaplin
28.07.2005 09:42:36
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)