Aihe: Yksittäisten raajojen tarkkuusongelmat
1 2
hollmi-5
22.07.2005 11:42:54 (muokattu 22.07.2005 11:43:18)
Nopeus tulee hitauden kautta Hitaasti ja hartaasti ensin sitten nopeutta lisää.

Ei sen basarin tai virvelin tarkoitus olekaan olla aika-arvollisesti nanosekunnilleen kohdallaan. Time on tärkeää, mutta kukaan ei oo robotti. Eihän rumpukonekaan svengaa. Tuosta olen erimieltä. Jos haitsu, virveli ja bassari eivät lyö yhtäaikaisesti, kuulostaa soitto huonolta. Se eloisuus ja ihmismäisyys tulee pienistä dynamiikan vaihteluista ja soittotavasta. On mahdollista soittaa hiukan eteen, taakse tai iskulleen.
Mika Hollström
J. Cool
22.07.2005 19:50:09

Treenaamalla niitä nopeita tempoja. Paljon. :)

metronomin kanssa.
O: 16" K-custom dark crash!
markkuliini
22.07.2005 20:48:53 (muokattu 22.07.2005 20:49:16)

Tuosta olen erimieltä. Jos haitsu, virveli ja bassari eivät lyö yhtäaikaisesti, kuulostaa soitto huonolta. Se eloisuus ja ihmismäisyys tulee pienistä dynamiikan vaihteluista ja soittotavasta. On mahdollista soittaa hiukan eteen, taakse tai iskulleen.

Oletkos koskaan tarkistanut peruskompin soittoasi esim.Pro-tools:in kautta. Usein, kun laittaa ridat vierekkäin ja katsoo tarpeeksi isolla "suurennuslasilla" , niin joku noista kolmesta ei ole ihan millilleen samaanaikaan kohdallaan. Kysehän on siis millisekunneista. Useakin studiorumpali on myös todennut esim.joskus soittavansa kakkosen ja nelosen aavistuksen taakse haitsuun nähden tietynlaisissa hitaissa tempoissa. Yksi hyvä esimerkki ei-aina-yhtäaikaa-soittajasta on Jim Keltner. Hyvä esimerkki levy vaikka Neil young:in Silver&Gold.
Toinen rumpali jonka olen kuullut tekevät yllämainittua on Kenny Aronoff. Kliniikallaan soittaessaan tuntui välillä että hän kiilasi eli ajoi haitsullaan mutta virveli pysyi kokoajan paikallaan. Jännä efekti, mutta todella toimivan kuuloista rock-komppia mies soitti.
En jaksa tässä edes alkaa saivartelemaan esim. New Orleans-rumpaleista joiden time-käsitys ja raajojen yhtäaikaisuus on välillä todella kaukana kvantisoidusta.
www.vasamayhtye.com
hollmi-5
22.07.2005 20:57:08
Oletkos koskaan tarkistanut peruskompin soittoasi esim.Pro-tools:in kautta. Kyllä. Jos niitä eroja on iskuissa niin, että ne jo kuulostaa flämiltä, niin se on jo haitallista. Toki vain mielestäni. Supertiukka groove on kyllä hienon kuuloista. Tyyliin Phil Rudd.
Mika Hollström
markkuliini
22.07.2005 21:46:59

Kyllä. Jos niitä eroja on iskuissa niin, että ne jo kuulostaa flämiltä, niin se on jo haitallista.

Juurikin näin.
Olen huomannut että soittajien erot esim.peruskompissa huomaa mm.backbeatin paikasta. Esim.olen useasti tunnistanut Simon Phillipsin peruskompin joltain levyltä tietämättä kuka rumpali on. Siitä vain tulee minulle tietty tunne. Erot eri rumpalien peruskomppien välillä ovat todella pieniä, eivätkä iskut kuulostakaan flameiltä. Mutta kyllä niitä eroja on... ;)
www.vasamayhtye.com
hollmi-5
22.07.2005 23:01:50
Näitä juttuja on hiukan vaikea sanoin kuvailla. Kuullessaan kahta eri rumpalia samalla setillä soittamassa peruskomppia, kuulostaa soittajat erilaiselta. Jostakin kumman syystä näin on, vaikka tempo ja biitti on sama.
Mika Hollström
wavelength
23.07.2005 09:57:20

Näitä juttuja on hiukan vaikea sanoin kuvailla. Kuullessaan kahta eri rumpalia samalla setillä soittamassa peruskomppia, kuulostaa soittajat erilaiselta. Jostakin kumman syystä näin on, vaikka tempo ja biitti on sama.

Jep. Henkilökohtaisella tatsilla ja timellä on yllättävän suuri vaikutus soundiin, vaikkei heti uskoisi.
En tiedä mistä puhun.
J. Cool
23.07.2005 11:18:53

Kyllä. Jos niitä eroja on iskuissa niin, että ne jo kuulostaa flämiltä, niin se on jo haitallista. Toki vain mielestäni. Supertiukka groove on kyllä hienon kuuloista. Tyyliin Phil Rudd.

se on kyllä niin, että jos tarpeeksi zoomataan niin "supertiukka" on myös hiukan eriaikainen. ja zoomatahan voi vaikka loputtomiin. toisaalta, kun kuulee näitä protools-juttuja, joissa soitettu diskobiitti on myöhemmin koneella vedetty _täsmälleen_ kohdalleen, niin sen kuulee jo siitä pätkästä - tiukka, mutta vähän sellanen konemaisen olonen.
J. Cool
23.07.2005 11:59:49

Juurikin näin.
Olen huomannut että soittajien erot esim.peruskompissa huomaa mm.backbeatin paikasta. Esim.olen useasti tunnistanut Simon Phillipsin peruskompin joltain levyltä tietämättä kuka rumpali on. Siitä vain tulee minulle tietty tunne. Erot eri rumpalien peruskomppien välillä ovat todella pieniä, eivätkä iskut kuulostakaan flameiltä. Mutta kyllä niitä eroja on... ;)

haikan käytöstä saa myös paljon vinkkiä. aksentointi vai identtiset iskut.
wavelength
23.07.2005 13:43:38

miksei uskoisi? sehän on kaikki kaikessa :D

No niin. :D Tarkennuksena siis, että tavallinen pulliainen ei ehkä uskoisi. "Kyllä mä osaan peruskomppia vetää"-heppuja kun riittää pilvin pimein...
En tiedä mistä puhun.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)