Aihe: Inprovisaatiota sooloissa?
1
jokuset
14.05.2003 14:05:28
Mulla on tässä pikkunen onkelma kn en osaa soitta pentatoonista skaalaa kuin muutamissa molli- ja duurisoinnuissa. Voisko joku ystävällinen ihminen pistää mulle tabuina duuri skaaloja tai jotain joista saa inprovisoida rokkiin/punkkiin/iskelmään?

Kiitos jo etukäteen
Nuages
14.05.2003 14:16:22
Kaukana väijyy ystäviä...
jogo3000
14.05.2003 14:19:47

Mulla on tässä pikkunen onkelma kn en osaa soitta pentatoonista skaalaa kuin muutamissa molli- ja duurisoinnuissa. Voisko joku ystävällinen ihminen pistää mulle tabuina duuri skaaloja tai jotain joista saa inprovisoida rokkiin/punkkiin/iskelmään?

Kiitos jo etukäteen

Ne samat asemat käy kun siirtää niitä "nuotteja" kaulalla oikealle tai vasemmalle. Siis jos vaikka soitat A:sta sitä pentatonista, niin E:hen voi mennä ottamalla vaan juurisoinnun E:stä.
Kunpa maailmassa olisi rauha ja hyvä tahto.
jokuset
14.05.2003 14:26:57
Sen mää tiedänkin, mutta miten pentatooninen skaala mänöö duurissa?
Keppi
15.05.2003 10:18:22 (muokattu 15.05.2003 10:30:19)
Sen mää tiedänkin, mutta miten pentatooninen skaala mänöö duurissa?

Itse oon laiska opettelemaan asteikoita ja uusia sormituksia. Pentatooninenhan on....kuten tuli mainittua, karsittu versio molli asteikosta. Näinollen tuo sama rinnakkaissävellaji -ajattelu sopii myös tähän tapaukseen. Rinnakkaissävellajillahan tarkoitetaan sitä, ett esim. A-molli on C-duurin rinnakkaisävellaji. Käytännössä A-molliasteikko on sama, kun C-duuriasteikko. Samalla ajatuksella Em=G ja vaikka F#m=A jne. Sama juttu tietysti toimii pentatoonisessa. Jos haluut soittaa C-duuri pentatonista, niin voit soittaa A-molli pentatonisesta. Molli sormitus on jotenkin luontevampi ainakin itselleni, koska perinteisessä duuri sormituksessa on "ikävässä" paikassa noita 1½ sävelen hyppyjä yhdellä kielellä. Juoksutukset tuntuu luonnollisemmilta tossa molli versiossa. Lisäksi ei tarvii osata, kun yks sormitus(jippiii!). Eikä siinä tarvita mitään muisti sääntöjäkään. Jos halutaan soittaa esim. H-duuriPenasta, niin siirretään molliasteikko siten, että Penan 2. sävel on tuo H. Koska kuva on parempi, kun 100 sanaa...

H-duuri Pentatoninen:

e------------------------------4--7---I
H------------------------4--7---------I
G------------------4--6---------------I
D------------4--6---------------------I
A------4--6---------------------------I
E---7----------------------------------I

Eli sama sormitus/asteikko, kun G#molli Pentatonisessa.
Juuup!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)