Aihe: Inprovisaatiota sooloissa?
1
Nuages
14.05.2003 14:16:22
Kaukana väijyy ystäviä...
jogo3000
14.05.2003 14:19:47

Mulla on tässä pikkunen onkelma kn en osaa soitta pentatoonista skaalaa kuin muutamissa molli- ja duurisoinnuissa. Voisko joku ystävällinen ihminen pistää mulle tabuina duuri skaaloja tai jotain joista saa inprovisoida rokkiin/punkkiin/iskelmään?

Kiitos jo etukäteen

Ne samat asemat käy kun siirtää niitä "nuotteja" kaulalla oikealle tai vasemmalle. Siis jos vaikka soitat A:sta sitä pentatonista, niin E:hen voi mennä ottamalla vaan juurisoinnun E:stä.
Kunpa maailmassa olisi rauha ja hyvä tahto.
jokuset
14.05.2003 14:26:57
Sen mää tiedänkin, mutta miten pentatooninen skaala mänöö duurissa?
Nuages
14.05.2003 14:55:36

Pentatoniset asteikothan ovat "riisuttuja" versioita diatonisista asteikoista. Duuriasteikosta saadaan pentatoninen poistamalla siitä neljäs ja seitsemäs sävel. Mollista saadaan pentatoninen poistamalla siitä toinen ja kuudes sävel.
Kaukana väijyy ystäviä...
Keppi
15.05.2003 10:18:22 (muokattu 15.05.2003 10:30:19)

Itse oon laiska opettelemaan asteikoita ja uusia sormituksia. Pentatooninenhan on....kuten tuli mainittua, karsittu versio molli asteikosta. Näinollen tuo sama rinnakkaissävellaji -ajattelu sopii myös tähän tapaukseen. Rinnakkaissävellajillahan tarkoitetaan sitä, ett esim. A-molli on C-duurin rinnakkaisävellaji. Käytännössä A-molliasteikko on sama, kun C-duuriasteikko. Samalla ajatuksella Em=G ja vaikka F#m=A jne. Sama juttu tietysti toimii pentatoonisessa. Jos haluut soittaa C-duuri pentatonista, niin voit soittaa A-molli pentatonisesta. Molli sormitus on jotenkin luontevampi ainakin itselleni, koska perinteisessä duuri sormituksessa on "ikävässä" paikassa noita 1½ sävelen hyppyjä yhdellä kielellä. Juoksutukset tuntuu luonnollisemmilta tossa molli versiossa. Lisäksi ei tarvii osata, kun yks sormitus(jippiii!). Eikä siinä tarvita mitään muisti sääntöjäkään. Jos halutaan soittaa esim. H-duuriPenasta, niin siirretään molliasteikko siten, että Penan 2. sävel on tuo H. Koska kuva on parempi, kun 100 sanaa...

H-duuri Pentatoninen:

e------------------------------4--7---I
H------------------------4--7---------I
G------------------4--6---------------I
D------------4--6---------------------I
A------4--6---------------------------I
E---7----------------------------------I

Eli sama sormitus/asteikko, kun G#molli Pentatonisessa.
Juuup!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)