Aihe: Yksittäisten raajojen tarkkuusongelmat
1 2
wavelength
15.07.2005 22:15:22

Mitä tehdä, kun jokin raaja sleepaa tahi kiilaa jatkuvasti nimenomaan komppisoitossa? Yksittäin treenattuna kunkin raajan saa melko hyvin timeen, mutta yhdessä liikkuessaan aina joku lähtee seikkailemaan epärytmin ihmeellisiin maailmoihin..

Käänsin juuri vasemman puolen raajoja harjoittaakseni settini ympäri, ja soitellessani huomasin, että jaloille vieraat poljintekniikat aiheuttavat huomattavasti suurempia tarkkuusongelmia kuin normaalisti. Keksin, että tässäpä olisi oiva tilaisuus testata erilaisia harjoituksia tarkkuuden parantamiseen -- olenhan tavallaan vasta-alkaja tällaisen vääräkätisen setin soittamisessa.

Ensimmäisenä mieleeni tuli eräänlainen hivutusharjoitus. Vasemman jalan soittama bassorumpu tömähti lähes aina jäljessä, joten otin metronomin käyttöön ja aloin soittaa peruskomppia. Ensin soitin bassorumpua normaalisti ykköselle ja kolmoselle neljän tahdin ajan, sitten sekoitin pakkaa sijoittamalla bassorummun joka tahdin viimeiselle kuudestoistaosatriolin jälkiosalle. Vuorottelin näitä ajoituksia neljän tahdin sykleissä, ja yritin saada jalkaani tajuamaan, että oikea kohta olisi suunnilleen siinä kahden vaihtoehdon välissä. Kun sihti alkaa olla paremmin kohdallaan, palaan normaaliin kellontarkkaan iskujen tähtäykseen. Saapa nähdä, kantaako harjoitus hedelmää..

Onko teillä muita ideoita tai testattuja ja idioottivarmoja ratkaisuja? Kaikki kelpaa.
En tiedä mistä puhun.
hollmi-5
16.07.2005 00:55:37
No enpä ole tullut edes ajatelleeksi. Komppikäsi on metronomina ja muut iskut sitten kohdallensa. Kyllä minulla laskeutuu lyönnit aina samaan aikaan kaikilla niillä raajoilla, joilla on iskun paikka.
Mika Hollström
HCW
16.07.2005 03:24:40 (muokattu 16.07.2005 03:26:37)
Vaan eipä laskeudu jos puhutaan millisekunneista. Tosin ei laskeudu varmaan kellään.

Anteeksi pilkunviilaus.

Hyvä pointti. En ole itsekkään ajattelut moista. Itse olen tehnyt samanlaisia treenejä kuin wavekin mutten koskaan ole miettinyt asiaa tuolta kantilta.
"Mikä h******n groove?Se on ihan yliarvostettua"
Epämuusikko
16.07.2005 12:46:01
Basarini kiilaa. Sen huomasin peruskomppeja joskus soittaessani kun recci pyöri. Pisti miettimään.

Haitsujalkakin kiilaa jos pitää polkea nopeasti neljäsosia á la Tony Williams.
Virallisesti ur-poÄrLä #009
NASAinsinööri
17.07.2005 12:39:16
Reenaa hitaasti eka. Toimii välillä sellanenki että soittaa eka hirveen nopeesti ja sitte taas tosi hitaasti. Vanhoja virsiähän nämä...
NASAinsinööri
17.07.2005 12:41:33
Niin joo, kannattaa muistaa rentous, ei kannata väkisin survoa iskuja paikalleen.
kumpo
18.07.2005 11:05:39 (muokattu 18.07.2005 12:07:06)
Minulla asiaa auttoi sellainen että selvitin ensin mikä käsi/jalkayhdistelmä ongelman aiheuttaa. Minulle hankalimmalta tuntuu kun vasen käsi liidaa ja vasen jalka polkee basaria. Lähinnä kyse oli ainakin minulla siitä että vasemmassa jalassa ei oikein tahtonut olla riittävää kontrollia ja voimaa kun en ole noita tupliakaan polkenut liiemmin. Sitten vaan vasuri hakkaamaan tasaista alkuun neljäsosia haitsuun ja vasemmalla jalalla niin paljon kuin mahdollista erilaisia kuvioita. Eli pakottaa ne raajat toimimaan yhteen ja lyömään samaan aikaan. Mä en alkuun käyttänyt metronomia vaan yritin lähinnä saada totuteltua itseäni nurinpäin olemiseen.

Tää nyt on varmasti aika itsestäänselvä treeni mutta laitetaan nyt kuitenkin:

V=vasenkäsi
b=vasenjalka
x=hiljaisuutta

VxxxVxxxVxxx
bbxbbxbbxbbx

Tätä kun tahkoaa niin alkaa raajat toimimaan toistensa kanssa ainakin hieman paremmin.

E: ei tahdo mennä nuo vasurin iskut kohdilleen edes tekstissä... no nyt.
kun rima on matala on helpompi päästä yli
Portnoy
18.07.2005 14:12:32
Parhaita treenejä kait on juuri nämä "neljän raajan unison" rytmit.
Yksinkertaisuudessaan: Jokainen raaja soittaa samaa rytmiä yhtäaikaa, oli se sitten neljäsosia taikka oudompi rytmikuvioita.

Rennosti ja hitaasti kun aloittaa niin kyllä se oikein hyvin siitä lähtee. Eikä turhan vaikeata juttuja rytmejä heti aluksi.

Ja sitten kun on erillaiset rytmit sun muut hallussa, kokeilkaapa muuttaa vaikka kahden raajan (vasen jalka, vasen käsi) dynamiikka. 2 ryhmää joista toinen soittaa hiljaa, toinen tyhmä normaalilla volyymilla. Näistäkin taas miljuuna variaatiota että tekemistä kaiketi riittää.

Jos tuota nyt joku tajusi niin kai sitä kannattaapi kokeilla :)
kampela
18.07.2005 15:05:45

Kyllä ainakin itellä on petraamisen varaa esim, ton basarin kanssa
ja luulen et hemmetin monella muullakin. Ei tarvii ku laittaa klikki naputtamaan (kovalle) ja jos mahdollisista, mikittää basari. Sitten luurit päähän ja nostaa basarista yläpäät kaakkoon ja laittaaa sen vähän niinkun kilpailemaan sen klikin volumen kanssa. Parempi vielä jos sen klikin taajuus on suht sama basarin kanssa, ni pääsee kiroilemaan vieläkin helpommin.
www.endofyou.net
hybrid
18.07.2005 16:45:34
Parhaita treenejä kait on juuri nämä "neljän raajan unison" rytmit.
Yksinkertaisuudessaan: Jokainen raaja soittaa samaa rytmiä yhtäaikaa, oli se sitten neljäsosia taikka oudompi rytmikuvioita.

Nopeena shufflena tuo on aika hauskaa, kannattaa kokeilla :).
wavelength
18.07.2005 17:18:31

Itse olen treenaillut (setti oikeinpäin) raajojen keskinäistä yhteensoittoa Stick Controlin kolmen ekan sivun avulla seuraavasti:

1) R = oikea käsi ja oikea jalka, L = vasen käsi ja vasen jalka
2) R = oikea käsi ja vasen jalka, L = vasen käsi ja oikea jalka
3) R = molemmat kädet, L = molemmat jalat.

Soitan siis jokaisen käsijärjestyksen kolme kertaa eri tavalla. Näistä keskimmäinen on yleensä se hankalin, mutta alkaa sekin taittua pienen pähkäilyn jälkeen.
En tiedä mistä puhun.
kumpo
19.07.2005 13:15:20
No enpä ole tullut edes ajatelleeksi. Komppikäsi on metronomina ja muut iskut sitten kohdallensa. Kyllä minulla laskeutuu lyönnit aina samaan aikaan kaikilla niillä raajoilla, joilla on iskun paikka.

Hei joo... mutta tuskin sä ilman treeniä olet alkanut tiputtelemaan joka raajaa ja joka iskua kohdilleen. Eli olisiko jotain neuvoja siihen miten treenata että saavuttaisi saman tason kuin sinä?
kun rima on matala on helpompi päästä yli
Speedy
19.07.2005 16:05:05

Kuten jo joku mainitsikin niin kannattaa soittaa todella hitaasti. Mitä hitaammin sen parempi. Hitaasti soittaessa kuulee paremmin onko iskut kohdallaan. Ja jos saa vielä äänitettyä saman niin aina parempi..;)

Toinen millä itsekkin aina treenaa niin on että kääntää metronoomin naksutuksen joksikin muuksi kuin 4-osiksi. Esim. ajattelee niitä jälkimmäiseksi 8-osiksi.. Tai jos metronoomissa on hyvin säätö varaa niin laittaa sen naksahtamaan vain ykkösellä..
"All I think about is time and groove" J. Porcaro ----------------------------- Rumputavaraa myytävänä, ostakkee poes!;)
hollmi-5
19.07.2005 21:29:22
Hei joo... mutta tuskin sä ilman treeniä olet alkanut tiputtelemaan joka raajaa ja joka iskua kohdilleen. Eli olisiko jotain neuvoja siihen miten treenata että saavuttaisi saman tason kuin sinä? "Soittamalla oppii soittamaan. Treenaamalla oppii treenaamaan." -Albert Järvinen.

Kaikkea voi tietenkin treenata, mutta soittaa pitää ja paljon eri bändien kanssa. Äänitä omaa soittoasi ja kuuntele. Tutki soittoasi myös livenä.
Mika Hollström
HeavyMachinery
20.07.2005 14:59:41

"Soittamalla oppii soittamaan. Treenaamalla oppii treenaamaan." -Albert Järvinen.

Kaikkea voi tietenkin treenata, mutta soittaa pitää ja paljon eri bändien kanssa. Äänitä omaa soittoasi ja kuuntele. Tutki soittoasi myös livenä.

Hyvin sanottu. Harva jaksaa analysoida omaa soittoaan. Riittää kun vaan kulkee, ei väliä millä tavalla.
Minä tiedän - siis pelkään !
NASAinsinööri
21.07.2005 20:55:30
Ei sen basarin tai virvelin tarkoitus olekaan olla aika-arvollisesti nanosekunnilleen kohdallaan. Time on tärkeää, mutta kukaan ei oo robotti. Eihän rumpukonekaan svengaa.
J. Cool
21.07.2005 22:31:45 (muokattu 21.07.2005 22:35:38)

kannattaa kokeilla et pistää klikin neljäsosien sijaan 8-osille tai hitaissa temmoissa jopa 16-osille, niin pääsee mälläämään iskuja tarkasti ja huomaa heti jos kaiki napsu kohdilleen. sitten myös 4-osia takapotkuille ja kolmijakosissa myös 2:lle ja 3:lle. näiden kanssa kun tarpeeksi pyörii, uskoisin, että alkaa kilahdella kohdilleen - tämä siis jos kompin vaikeus ei ole ongelma. jos kusee siksi, että liian monimutkanen eikä motoriikka pysy mukana, niin siihen hätään nämä new breedit, syncopationit ja lattariopukset auttaa. nauhottaminen ja niiden kuunteleminen on kans parasta, avaa todella korvat kuulemaan ihan eri tarkkuuksia. ja sitten vois varmaan suositella rutiinin hakemista niistä missä ongelmat tulee vastaan, eli levyjen perässä sellasia biisejä, missä on niitä kiusallisen hankalia :) helpompi huomata virheet, kun levyllä yleensä on kohtuu tarkkaa. riippuu tietysti vähän levystä :)

..niin ja sitten tietty parhaita on nämä missä otetaan joku komppi lapulle ja sitten siirrellään eri raajojen linjoja 16-osilla, eli koko fraasi pykälän eteenpäin.
O: 16" K-custom dark crash!
Henga
21.07.2005 23:03:08 (muokattu 21.07.2005 23:04:20)
Millähän ihmeellä sais itsensä pysymään timessä vähän nopeammissa temmoissa ja semmosessa "miljuuna iskua yhteen tahtiin"-kompeissa?

aina lähtee kiilaamaan :(
wavelength
22.07.2005 06:41:59 (muokattu 22.07.2005 06:42:50)

Millähän ihmeellä sais itsensä pysymään timessä vähän nopeammissa temmoissa ja semmosessa "miljuuna iskua yhteen tahtiin"-kompeissa?

aina lähtee kiilaamaan :(

Treenaamalla niitä nopeita tempoja. Paljon. :)
En tiedä mistä puhun.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)