Aihe: Ei onnistu sointusoitto kitaralla (perusteellinen kysymys) 1 | |
---|---|
![]() 09.07.2005 23:57:57 | |
Soolo-osuuksia pystyn soittelemaan jo aika hyvin, mutta sointusäestys kangertelee jo heti alkuunsa koska en tiedä miten niitä soitetaan. Otetaan esimerkki: Zen Cafe - Todella kaunis E H C#m A |-0-----------2-----------4-----------5-----------| |-0-----------4-----------5-----------5-----------| |-1-----------4-----------6-----------6-----------| |-2-----------4-----------6-----------7-----------| |-2-----------2-----------4-----------7-----------| |-0------------------------------------5-----------| Miten nuo rämpytetään läpi? 4 iskua tahdissako? Eli ensin E:tä 4 kertaa (ylös, alas, ylös, alas) ja sama toistaen H:lle, C#m:lle ja A:lle kunnes palataan alkuun? | |
![]() 10.07.2005 00:00:20 | |
Soolo-osuuksia pystyn soittelemaan jo aika hyvin, mutta sointusäestys kangertelee jo heti alkuunsa koska en tiedä miten niitä soitetaan. Otetaan esimerkki: Zen Cafe - Todella kaunis E H C#m A |-0-----------2-----------4-----------5-----------| |-0-----------4-----------5-----------5-----------| |-1-----------4-----------6-----------6-----------| |-2-----------4-----------6-----------7-----------| |-2-----------2-----------4-----------7-----------| |-0------------------------------------5-----------| Miten nuo rämpytetään läpi? 4 iskua tahdissako? Eli ensin E:tä 4 kertaa (ylös, alas, ylös, alas) ja sama toistaen H:lle, C#m:lle ja A:lle kunnes palataan alkuun? Kuuntele levyltä miten se kitaristi soittelee. Itse en tuota biisiä kunnolla muista,mutta varmaan 4 iskua tahdissa rämpytystä. "Bang your head, kill your soul
Let your fucking head explode
Cut your veins, rip your brain
You'll go insane" | |
![]() 10.07.2005 16:27:18 (muokattu 10.07.2005 16:27:32) | |
Kuuntele levyltä miten se kitaristi soittelee. Itse en tuota biisiä kunnolla muista,mutta varmaan 4 iskua tahdissa rämpytystä. Olen koittanut kuunnella eri kappaleita vaikka miten, mutta olen sellainen puukorva etten saa mitenkään samanlaiselta kuulostavaa musiikkia kitarastani kun ei ole hajuakaan siitä miten noita sointulistauksia luetaan. Pitänee kokeilla tuota 4 iskun hommaa vielä uudestaan. | |
![]() 10.07.2005 19:31:40 | |
Minä soittaisin pääosin kahdeksasosina (8 kertaa tahdissa) noita sointuja. Ei kai komppaamaan opi kuin matkimalla ja yrittämällä. Domine, quo vadis...? | |
![]() 10.07.2005 22:29:53 | |
Olen koittanut kuunnella eri kappaleita vaikka miten, mutta olen sellainen puukorva etten saa mitenkään samanlaiselta kuulostavaa musiikkia kitarastani kun ei ole hajuakaan siitä miten noita sointulistauksia luetaan. Pitänee kokeilla tuota 4 iskun hommaa vielä uudestaan. No kuulet varmaan kuitenkin missä kohtaa se sointu vaihtuu, sitten alat kuuntelemaan montako kertaa se kitaristi siinä levyllä rämpyttää per sointu, ja sit yrität tehä samalla tavalla. Eikä välttämättä kannata edes alkuun yrittää hakea samankuuloista komppia, kannattaa saada komppikäsi kuntoon vaikkapa harjoittelemalla jotein eri komppeja, jotain perus rock komppia, bossa nova, mitä niitä nyt on. Joistain musakirjoista varmaan löytyy malleja tähänkin. Sit voi tehdä biisiin kuin biisiin itsellesopivan kompin tai imitoida alkuperäistä komppia, kun ensin kehittyy tarpeeksi taitavaksi... Ja tabulatuureista on joskus hankala lukea sointuja, alkuun ainakin, mutta helpottaa paljon, jos pystyy seuraamaan biisiä levyltä ja tabeista yhtäaikaa. Pitko tollotti, hiiri vikisi, ja minä karjuin vieressä että "et perkele syö sitä"! -Jani The Rock | |
![]() 10.07.2005 23:52:09 | |
No kuulet varmaan kuitenkin missä kohtaa se sointu vaihtuu, sitten alat kuuntelemaan montako kertaa se kitaristi siinä levyllä rämpyttää per sointu, ja sit yrität tehä samalla tavalla. Eikä välttämättä kannata edes alkuun yrittää hakea samankuuloista komppia, kannattaa saada komppikäsi kuntoon vaikkapa harjoittelemalla jotein eri komppeja, jotain perus rock komppia, bossa nova, mitä niitä nyt on. Joistain musakirjoista varmaan löytyy malleja tähänkin. Sit voi tehdä biisiin kuin biisiin itsellesopivan kompin tai imitoida alkuperäistä komppia, kun ensin kehittyy tarpeeksi taitavaksi... Joo, kyllä sen huomaan, mutta ainakin tuosta kappaleesta on hankala laskea noita iskuja. Pitänee varmaan käydä kirjastossa katsomassa kitaraan liittyviä kirjoja ja vain treenata komppaamista :) | |
![]() 11.07.2005 06:33:59 | |
Joo, kyllä sen huomaan, mutta ainakin tuosta kappaleesta on hankala laskea noita iskuja. Pitänee varmaan käydä kirjastossa katsomassa kitaraan liittyviä kirjoja ja vain treenata komppaamista :) Jos jostain löydät Ilpo Saastamoisen Kitarakirjan tai Kitarasäestyksen alkeet, niin nappaa mukaan ja kahlaa läpi. Niillä pääset oikein mukavasti alkuun sointusoitossa ja nuotinluvussa. Kannattaa ihan oikeasti vääntää harjoitukset läpi, vaikka biisit ovatkin joskus vähän... omituisia. :) En tiedä mistä puhun. | |
![]() 11.07.2005 11:54:54 | |
Tuostakin voi treenata komppirytmejä: http://www.acousticguitar.com/artic … e/147/147,6263,PRIVATELESSONS-1.asp | |
![]() 11.07.2005 14:00:38 | |
Jos jostain löydät Ilpo Saastamoisen Kitarakirjan tai Kitarasäestyksen alkeet, niin nappaa mukaan ja kahlaa läpi. Niillä pääset oikein mukavasti alkuun sointusoitossa ja nuotinluvussa. Kannattaa ihan oikeasti vääntää harjoitukset läpi, vaikka biisit ovatkin joskus vähän... omituisia. :) lainasin tuon kirjastosta kerran, mutta 'omituinen' on liian lievä sana, joten jäi suurin osa harjoituksista tekemättä=P | |
![]() 12.07.2005 09:49:00 | |
Nyt ehdotan sellasta, että kannattais ottaa komppaaminen haltuun ennenkun alkaa soitteleen minkäännäkösiä sooloja. Ei tule soolon soittamisesta yhtään miään jos rytmikitara ei ole hallussa. Ja ottaen huomioon, että yleensä biisistä n. 90-95% on jotain muuta kun sooloa. | |
![]() 14.07.2005 01:56:29 | |
Pitänee kokeilla kaikkea tässä ketjussa ehdotettua ja katsoa josko soitto paranisi (tuskin voi huonontua tästä ainakaan). Olen jokseenkin hukassa ja yksin kitaran kanssa, kun en ole mitään soittolaitetta puhelimen lisäksi käyttänyt koskaan aiemmin ja opetukseen ei ole juuri nyt rahaa laittaa yhtään. | |
![]() 14.07.2005 12:00:11 | |
Olen jokseenkin hukassa ja yksin kitaran kanssa, kun en ole mitään soittolaitetta puhelimen lisäksi käyttänyt koskaan aiemmin ja opetukseen ei ole juuri nyt rahaa laittaa yhtään. Ei siihen välttämättä rahaa tarvitsekkaan laittaa, jos sattuu olemaan vaikka joku kaveri/tuttu joka vois näyttää ja opettaa niitä komppeja sun muita juttuja.. tosin ei ne muutamat soittotunnitkaan varmaan niin paljon maksa ettei niitäkin vois koluta ( en kyllä ole tuosta varma ku en ole yhelläkään tunnilla koskaan ollu.) Sen muistelisin oman soitteluni alkuajoilta et just se komppaaminen oli jotain pirullista ja se rupes siitä vähitelleen helpottamaan. Uusia komppeja, just tuota levyiltä kuuntelua ja paljon harjoitusta nii kyllä se siitä :) Joskus joutsenet näyttävät kurjilta. Vai oliko se sittenkin Pastilli?
...THV-klubi #19 | |
![]() 18.07.2005 00:46:41 | |
Aloittelijalle ei ole kyllä helpoin komppi, mutta ensimmäinen ja viimeinen isku on neljäsosia, keskellä taisi olla kahdesti pisteellinen 1/8 ja 1/8. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta yleensä yritä vain soittaa levyn päälle niin kauan että se sujuu, ja kuuntele niitä rumpuja/bassoa. | |
![]() 20.07.2005 02:37:25 | |
tuota tarviiko sen ihan samanlainen olla? tee oma versio:) riittää että kuulostaa siltä biisiltä. nojoo, tietenkin jos haluat ihan samanlaisena soittaa sen niin sitten menoksi vaan mutta aika hankala rytmi noin niinkuin ekoiksi komppaus biiseiksi joita treenaat. jos olet korvias myöten paskas ja kuses on paras pitää suu kiinni | |
![]() 20.07.2005 18:32:31 | |
Aloittelijalle ei ole kyllä helpoin komppi, mutta ensimmäinen ja viimeinen isku on neljäsosia, keskellä taisi olla kahdesti pisteellinen 1/8 ja 1/8. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta yleensä yritä vain soittaa levyn päälle niin kauan että se sujuu, ja kuuntele niitä rumpuja/bassoa. Näin sen minustakin menneepi. Eli jos lasket yk-si, kak-si, kol-me, nel-jä Niin iskut tulee kohtiin YK, KAK, SI-tavun puoliväliin, ME ja NEL. "Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." | |
![]() 20.07.2005 19:34:43 | |
YK, KAK, SI-tavun puoliväliin, ME ja NEL. Havainnollisemmin YK-si KAK-si-JA kol-ME NEL-jä. Tuohan on periaatteessa yhteen tahtiin puristettu 3-2-clave, mikäli se jollekulle jotakin sanoo. :) En tiedä mistä puhun. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)