Aihe: Sormien pituus ja kitara?
1 2
Achelon
13.07.2005 00:41:10 (muokattu 13.07.2005 01:52:00)
Eli ihan täysin aloittelijana kiinnostaa tietää onko sormien pituudella suurta merkitystä?

edit: Muokkasin alkuperäisestä viestistä kaiken muun paitsi itse kysymyksen pois, ei oikeen onnistunu ajatuksien siirto näppikselle..
Öyvind
13.07.2005 00:49:23
ei ehkä kannata alottaakaan, jos tuommosella asenteella lähet opettelemaan. Tuskin sie synnytyslaitoksellakaan heti rupesit kävelemään tai jotai. plääh.
RokettiRollaaja
13.07.2005 01:07:41
Ei sormien pituudella paljon väliä ole. Ei auta kuin treenata niin kauan että soitto alkaa svengaamaan, taidon kehittyminen korvia miellyttävälle tasolle kestää muutenkin vuosia.
Mutta suosittelen ehdottomasti, että opettelet soittamisen vasurilla, koska se on silti luontevin tapa ja rämpyttihän Jimi Hendrix myös vasurilta!
Jätkä on roku. THV-klubi #30
Migo
13.07.2005 01:08:01 (muokattu 13.07.2005 01:08:48)
Niin soittelet nyt rauhassa ja tutustut soittimeen. Kyllä ennen pitkään huomaat, että ne sormet tulevat mukana ihan hyvin vaikka kuinka lyhyet olisikin. Jos intoa on opetella ja HALUAA oppia niin sitten. Lycka till.

E:Rokettirollaaja ehti jo näköjään samoja asioita laittamaan.
Melko mukavaa päivää kaikille.
Baboon
13.07.2005 01:12:24 (muokattu 13.07.2005 01:13:23)
Mutta vasenkätistä kitaraa en missään nimessä halua

Mutta miksi ihmeessä? Tuskin kirjoitatkaan oikealla kädellä. Ja kyllä alkuun tuntuu ettei sormet yllä mihinkään.
Oma vinkkini on, että tee paljon harjoitusta vasemmalle kädelle, eli älä pelkästään soita biisejä vaan esim. isket sormen nauhalle niin että ääni kuuluisi legatona (no onpas vaikeaa selittää) ja muita. Kyllä se siitä.
E: no jopas, jo kaksi nopeampaa..
Achelon
13.07.2005 01:27:45 (muokattu 13.07.2005 01:55:06)
Ja sieltähän se vastaus tulikin.. Näin siis itsekin arvelin ja hyvä niin. :)

Siitä vasenkätisyydestä - veikkaisin että kitaran soittaminen "huonommalta" puolelta on samalla tavalla opeteltavissa kuin joskus aikoinaan oli pakko opetella oikeakätisten saksien käyttö ja tietokoneen hiiri.. Kyllä se aluksi vitutti mutta pikkuhiljaa alkoi sujua.

Hetken päästä noissa kahdessa asiassa oikea olikin juuri se vahvempi käsi.

Ja siis tokihan tämä on paljon vaikeampi juttu kun ei kerran asiaa osaa kumminkaan päin, mutta kuitenkin..

Vasurikitaristien mielipiteitä asiasta ois todella mukava kuulla!
Congi
13.07.2005 07:50:15

Toimii hyvin. Usko.

Vasenkätinen
T.Congi
Juniper
13.07.2005 10:27:35
Toimii hyvin. Usko.

Vasenkätinen

komppaan

Toinen vasuri
Hesrock
13.07.2005 11:24:44
Soittaminen helpottuu aika paljo kun sormet kasvaa ajan mittaan
Landola59
13.07.2005 13:26:20
Soittaminen helpottuu aika paljo kun sormet kasvaa ajan mittaan

Ja aijan myötä sormet tuppaavat lyhentymään. varsinkin tuossa 70 korvilla. Anyway, vaikka olisit minkälainen tappisormi niin aina osaa soittaa kitaraa jos opettelee. Esimerkkinä michael romeo. Katoppas sen videoita.
Sarkasmi on uutta niille jotka eivät siitä ennen ole kuulleet.
risto
13.07.2005 14:24:30 (muokattu 13.07.2005 14:26:22)

Soita oikeakätisten kitaraa jos vain suinkin pystyt. Käytännössä instrumenttien hankinta voi muodostua aikamoiseksi puljaamiseksi. Sitten kun kiinnostut myös muista kielisoittimista tilanne menee vielä hankalammaksi. Ikävää on myös että ei voi soittaa muiden instrumenteilla.

Jotkut ihmettelevät, että miksi vasuri haluaa eripäin olevan soittimen. Mutta onhan siihen syy miksi kitara on nuin päin oikeakätisillä, miksei se satu olemaan toistepäin? Tuo todistaa sen että kätisyys vaikuttaa siihen miten päin on helpompi soittaa.

Vasenkätisyyden aste vaihtelee ja hyvin monet vasurit soittavatkin oikeakätisten instrumenteilla. Mutta jos on erittäin voimakkaasti vasuri voi olla pakko hankkia vasurikitara, mutta kannattaa aloittaa oikeakätisellä ja jos ei mitenkään onnistu niin sitten vasta hankkii vasuri-instrumentin pakon edessä. Joskus todella harmittaa ettei tullut aikanaan pakotettua itsensä (oon kuitenkin täysin vasuri, vaikka muuten oikamielinen;-)) koska vähän paremmat instrumentit pitää aina tilata jostakin eli siis ostaa sika säkissä.

EDIT: Ei sormien pituus ole mikään este, hyvin pitkäsormisilla jotkut asiat voivat olla vähän helpompia, ei muuta.
Elämää, rauhaa ja akustista musiikkia
wavelength
13.07.2005 14:55:18

Ei se sormien pituus, vaan se, miten niitä sormia käyttää... :)
En tiedä mistä puhun.
LiiMaNHeNKi
13.07.2005 15:43:19
Nii, hyvin se sujui Djangoltakin.
Emmä mitään osaa soittaa... räpellän vaa.
Turder
13.07.2005 16:17:38
Kaikillahan ne tuntuu ihan nakeilta alussa, mutta kyllä ne siitä alkaa toimimaan.
"...I'm going to San Bernardino Ring-a-ding-ding..."
kivi
13.07.2005 18:39:58 (muokattu 13.07.2005 18:47:38)
Nyt sun täytyy muistaa, että aloittelijoiden palstalla on sekä aloittelijoiden kysymyksiä että aloittelijoiden vastauksia. Olen eri mieltä, ja takana on 27 bändivuotta kitaranvarressa.

Nimittäin, aluksi vasenkätiselle on oikeasti helpompaa soittaa oikeakätisten kitaraa, kun ne vaikeat jutut on otteet ja kuviot - siellä otelautapuolella. Ajan kanssa se, mikä on vaikeaa, kumminkin muuttuu, ja pitkällä tähtäimellä on erittäin hyvä ajatus opetella soittamaan kitaraa omakätisesti - vaikka sitten vääräkätistä kitaraa ylösalaisin.

Loppupeleissä nmittäin hyvän kitaristin vaatimus on hyvä näppäilykäsi, ei hyvä otekäsi. Myös plektrasoitossa.

Tämä on asia, joka on tullut vastaan kutakuinkin kaikilla vääräkätiseti pitkään soittavilla - voi olla hyvä "vääräkätinen" soittaja, mutta se vaatii kymmenkertaisen määrän duunia, ja ihan koko ajan duunia silloinkin kuin omakätiset saa jo ottaa rennosti. Usko Steve Morsea
:-)

Jos taas oot ambidextrinen, sitten on ihan sama.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
risto
14.07.2005 00:44:21 (muokattu 14.07.2005 01:13:27)

Nyt sun täytyy muistaa, että aloittelijoiden palstalla on sekä aloittelijoiden kysymyksiä että aloittelijoiden vastauksia. Olen eri mieltä, ja takana on 27 bändivuotta kitaranvarressa.

Nimittäin, aluksi vasenkätiselle on oikeasti helpompaa soittaa oikeakätisten kitaraa, kun ne vaikeat jutut on otteet ja kuviot - siellä otelautapuolella. Ajan kanssa se, mikä on vaikeaa, kumminkin muuttuu, ja pitkällä tähtäimellä on erittäin hyvä ajatus opetella soittamaan kitaraa omakätisesti - vaikka sitten vääräkätistä kitaraa ylösalaisin.

Loppupeleissä nmittäin hyvän kitaristin vaatimus on hyvä näppäilykäsi, ei hyvä otekäsi. Myös plektrasoitossa.

Tämä on asia, joka on tullut vastaan kutakuinkin kaikilla vääräkätiseti pitkään soittavilla - voi olla hyvä "vääräkätinen" soittaja, mutta se vaatii kymmenkertaisen määrän duunia, ja ihan koko ajan duunia silloinkin kuin omakätiset saa jo ottaa rennosti. Usko Steve Morsea
:-)

Jos taas oot ambidextrinen, sitten on ihan sama.

En tiedä ketä tarkoitit aloittelijalla mutta jos minua tarkoitit niin olin mm. Pekka Vesasen (sibis) oppilas 80-luvulla muutamia vuosia samaan aikaan Timo Korhosen kanssa. Muusikon ammatti jäi kutenkin valitsematta kyynärpään takia mutta 80-luvulla soittelin parillakin levyllä, joten olen varmaan oikeutettu sanoamaan mielipiteeni. Olen itse elänyt läpi vasurin ongelmat joten tiedän mistä puhun ja pysyn siksi kannassani. Nykyisin soittelen enemmän (vasenkätistä) maniskaa ja banjoa joten instrumenttiongelmat ovat hyvinkin tuoreessa muistissa.

EDIT: Näkökantani ei muuten poikkea siitä mitä vasurikätiset noin yleisesti asiasta ajattelevat.

EDIT2: Kivi, näköjään soitat itse oikeakätisesti. Todellakin toivon että kukaan ei ota vakavasti esittämiäsi kommentteja.
kivi
14.07.2005 01:20:13 (muokattu 14.07.2005 01:32:51)
En tiedä ketä tarkoitit aloittelijalla mutta jos minua tarkoitit

----

EDIT2: Kivi, näköjään soitat itse oikeakätisesti. Todellakin toivon että kukaan ei ota vakavasti esittämiäsi kommentteja.

En tarkoittanut erityisesti sua. Tarkoitin tässä kaikkia peesaajia, jotka suosittelivat, että vasenkätinen pakottaisi itsensä soittamaan oikeakätisesti, syynä esim oikeakätisten kitaroiden helpompi saatavuus.

Mutta näinhän itsekin sanoit:
"Mutta onhan siihen syy miksi kitara on nuin päin oikeakätisillä, miksei se satu olemaan toistepäin? Tuo todistaa sen että kätisyys vaikuttaa siihen miten päin on helpompi soittaa. "

Yhtä julma ajatus on, että pitäisi väkisin taipua vääräkätiseksi, kuin mun lapsuuteeni asti kouluissa ollut tapa, että vasenkätiset pakotettiin väkisin kirjoittamaan oikealla kädellä, tai ainakin pilkattiin (ja annettiin huonoja numeroita) jos teksti kallistui "väärin".

Vai käsitinkö väärin?

Ja totta kai soitan oikeakätisesti, mä olen oikeakätinen. :-D Mikä ei kuitenkaan tarkoita, ettenkö olisi soittanut monien vasenkätisten muusikoiden kanssa, ja heidän mielipiteisiinsä pohjaan. Yllättävän samoihin muuten, olipa kyseessä rasvainen rokkari tai klassisen koulutuksen saanut ammattilainen.

Olen muuten joskus harkinnut vakavasti vasurikitaran hankkimista...

Ehkä oikeasti käsitin väärin? En nähnyt ekaa viestiä ennen editointia, joten arvailuksi meni...

(PS. Viestini lopussa ollut viittaus ambidextrisiin taisi mennä ohi. Ambidextrinen on "molempikätinen" eli henkilö jolla toiskätisyys on vain lievää. Eli ilmeisesti vaikkapa sinä. Heitä mielipiteeni ei koske.)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
risto
14.07.2005 01:36:23 (muokattu 14.07.2005 02:27:56)

En tarkoittanut. Tarkoitin tässä kaikkia peesaajia, jotka suosittelivat, että vasenkätinen pakottaisi itsensä soittamaan oikeakätisesti, syynä esim oikeakätisten kitaroiden helpompi saatavuus.

Kuten sanoin vasenkätisyyttä on monenasteista. On olemassa oikeasti täysin vasenkätisiä ja sellaisia joilta soitto tulee sujumaan oikeakätisillä instrumenteilla. Aikanaan kun halusin opetella viulunsoittoa opettaja suuttui ajatuksesta että halusin soittaa vasenkätisesti ja se tarina loppui siihen, mutta tosiasia on että kaikki orkesteriviulistit soittavat oikaäkätisesti, riippumatta siitä ovatko vasureita vai oikeakätisiä. Yksi tärkeä syy on että orkesterissa ei voi soittaa vääräkätisesti koska tikku menee naapurin silmään, noin karikoiden. Instrumenttien kätisyyskäytäntö on oikeasti erittäin hyvä syy ryhtyä soittamaan vakiokäytännön mukaan. Vain jos ei mitenkään luonnistu kääntää väärinpäin. Minulla on klassista soittavia vasurikavereita jotka kaikki soittavat oikeakätisesti, itse olen tässä suhteessa poikkeustapaus.

EDIT: Viulunsoitossa picking hand perustelusi ei päde, jos huomaat.
kivi
14.07.2005 01:41:59 (muokattu 14.07.2005 01:42:19)
Minulla on klassista soittavia vasurikavereita jotka kaikki soittavat oikeakätisesti, itse olen tässä suhteessa poikkeustapaus.

Sama, ja harmittelevatko sitä? Kyllä.
(Handsome Dick Manitoba)    
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)