Aihe: Äänitekniikan ammattilaiset
1 2
Mikko/DE
12.07.2005 01:51:34

onko rokkarimuusikko työnantajana siis hyväksikäyttävä riistäjä?

Noo meidän työntekijät on nuoria, mutta taitavia ammattilaisia, joilta puuttuu ehkä vähän kokemusta. Tätähän voi ajatella oppisopimusena.
Jää tästä tekniikalle enemmän rahaa kesän lopuksi kun kellekään bändistä, eli en usko riistäväni ketään, varsinkaan kun en ole palkkaneuvotteluja tehnyt.
Etsi siinä sitä riistäjää sitten, tyhmäähän se on liian halvalla tehdä, mut hei kysynnän ja tarjonnan laki, jos ei hommaa huvita nykyisellä hintatasolla tehdä, voi vaikka hakea toimeentulotukea ja maata kotona.
Sir Attila
12.07.2005 13:53:52
Tässä kohtaa keskustelua pitäisi erottaa kaksi eri roudariryhmää:

-yhden bändin kanssa frendipohjalta kiertävät osa-aikaroudarit jotka tekevät halvalla joskus hyvääkin jälkeä

-isommille PA-firmoille sekalaisia keikkoja tekevät jätkät joilta oletetaan taittuvan keikka kun keikka ja hommat vaihtelee hiihtokisoista rokkifestareihin ja musatyylit klassisesta doom-metalliin

Kun joku kiertää puoli-ilmaiseksi miksaamassa kavereittensa bändiä, se ei oo täyspäiväisen ääniammattilaisen kukkarosta pois. Tällaiset jätkät ovat esim. festareilla ihan tervetulleita mun isännöimään miksauskoppiin. Mutta silloin kun nää samat kaverit tunkee festareille talonmiehen hommiin pelkällä päivärahakorvauksella niin silloin alan nähdä punaista. Syyttävä sormi osoittaa tällöin PA-firman pomoa tai pihiä festarijärjestäjää joka tarttuu halvimpaan täkyyn. Pahimmassa tapauksessa menee keikka kokonaan ohi suun tai vaikka keikka tulisikin, menee huomattava aika nöösipoikien paimentamiseen ja oma tulostaso kärsii.

Tietty keikoilla täytyy olla mukana apuporukkaa oppimassa, ei ala muuten kehity. Mutta silloin täytyy tarkkaan miettiä vastuualueet ja että suhde ammattilaisten ja apupoikien välillä on riittävästi kallellaan noihin ammattijätkien suuntaan.

Ongelma on toki siinä ettei alalla ole mitään laatusertifikaattisysteemiä sen paremmin firmoille kun alan ihmisillekään. Mutta on viime vuosina on tapahtunut kehitystäkin positiiiviseen suuntaan. Useimmat keikkajärjestäjät ovat nykyään ammattilaisia jotka ymmärtävät ammattimaisen äänentoiston merkityksen tapahtuman onnistumisen kannalta, ja puskaradio kertoo kenellä homma on hallussa ja kenellä ei.

Esim. 80-luvulla kun allekirjoittanut aloitteli miksaushommia, lähes kaikkien keikkojen takaa löytyi joku urheiluseura yms yhdistys ja ammattimaisesta toiminnasta ei voinut juuri puhua. Mokia tehtiin sekä äänentoistossa että järjestäjien puolella kun ala oli kaiken kaikkiaa aika lasten kengissä.

Vastaavia virheitä näkee edelleen mutta onneksi koko ajan vähenemässä määrin. Tällaisissa tapauksissa joku keikan järjestäjä ostaa ensin koko oletetulla budjetillaan esiintyjiä ja sitten aletaan miettiä mistä tapahtumaan saataisiin PA jäljelle jääneillä satasilla.

Mutta jottei tää menis ihan vuodatukseski, mikä avuksi?

Kun mä olen miksauspöydän takana ja bändi xx tulee mua keikan jälkeen kiittämään hyvin tehdystä duunista, mä kuittaan yleensä tyyliin "kissa kiitoksilla elää, kehukaa mua keikan järjestäjälle". Tällä tavalla ravintoloitsija/festaripromoottori yms. tapahtumajärjestäjä saa suoraa palautetta siitä mikä on ammattimiksaajan merkitys ja mä saan keikan seuraavallakin kerralla vaikka samaan rakoon on tunkemassa puoli-ilmaiseksi jotain vähemmän päteviä yrittäjiä.

Toinen ohje on, ettei kannata polkea omia hintojaan. Jos toimii alalla täyspäiväisesti, pitää olettaa saavansa kaikista keikoista asianmukaisen korvauksen ja tämä pätee vaikka keikalle kysyjä olisi tuttu tai keikan järjestäjä olisi joku yleishyödyllinen yhdistys. Mieluummin makaa kotona ja odottaa että joku wanna-be käy siellä ensin mokaamassa, kyllä se ammattijätkän puhelin alkaa soida kun keikkajärjestäjä on ensin hakenut oppia kantapään kautta että hyvä maksaa sekä kamoissa että niiden käyttäjissä.
PL
12.07.2005 14:39:10 (muokattu 12.07.2005 14:40:44)
Tuossa olikin juuri usean ammattilaisen uran kehityskaari menneiltä vuosilta. Nykyään saattaa ammattilaisista löytyä sellaisiakin ihmisiä, jotka ovat koulutuksen alalle saaneet ja he yleensä toivovat saavansa työstään kohtuullisen korvauksen.

Nimim. Useinkin pilkkahinnalla paskaa tekeviä kiroillut ex-ammattilainen.
musamies
14.07.2005 23:46:02
Oli joitain aikoja sitten puhe jos rupeaisi tekemään äänentoistohommia vuokratyövoiman ominaisuudessa. Jäi kuitenkin vaikutelma, että liksa olisi etäisyydet huomioiden aika huono mikäli toimii riviroudarina jossain isohkoissa tapahtumissa.

Omasta mielestäni kiinnostavimpia on sellaiset hommat, jossa voi toimia aika itsenäisesti ja vastata myös suunnittelusta. Niillä keikoilla, joissa on itse soittamassa, ei välttämättä parhaalla mahdollisella tavalla riitä energia hoitaa samaan aikaan maksimaalisen hyvin äänitekniikkaa.

Edellisellä vaatimattomalla soittokeikallani, jossa tuli oltua yhtenä esiintyjänä monien muiden joukossa, oli vaihteeksi ulkopuolisen tahon teknisesti järjestämä äänentoisto, joka vaikutti hyvältä. Arvelen, että äänentoistoon oli käytetty tuhansia euroja.

Jos itseäkin tilailtaisiin järjestämään äänentoistoa jollain nelinumeroisella summalla maksuttomuuden sijasta, niin riittäisi taloudelliset resurssit nykyistä tasoa parempaan laatuun ja mahdollisesti yhtä henkilöä runsaslukuisempaan tekniseen henkilöstöön... Parhaassa tapauksessa harrastelijan leimakin otsasta olisi tipotiessään.
duane
15.07.2005 12:23:50 (muokattu 15.07.2005 12:26:15)
Oli joitain aikoja sitten puhe jos rupeaisi tekemään äänentoistohommia vuokratyövoiman ominaisuudessa. Jäi kuitenkin vaikutelma, että liksa olisi etäisyydet huomioiden aika huono mikäli toimii riviroudarina jossain isohkoissa tapahtumissa.

Henkilöstönvuokrausfirmathan pitää jengistään tosi hyvää huolta, ainakin verrattuna osaan mun aiemmista työnantajista...

Mahtavuuksia mm
- Tuntipalkka (eli jos päivä on 20h pitkä, niin se myös näkyy...)
- Sunnuntaikorvaukset
- Lomarahat
- Palkkaluokka työn mukaan
- Palkka tulee ajallaan
- Monipuolista työtä
- jne
dfloreno: "kun musasta poistetaan rytmi, melodia ja harmonia, niin mielestäni jäljelle ei jää kuin rock-lehdistö"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)