hirvijo 07.07.2005 23:15:20 | |
---|
Tässä bändin kanssa on eka kunnon demo menossa. biisejäkin olisi rutkasti, joten ajattelin että jos tässä ensimmäisen biisin miksauksessa joku voisi vinkata, itse kun ei amatöörinä pysty kaikkea huomaamaan. ja useamman päivän ihmettelyn jälkeen tuntuu ettei edes muun musiikin kuunteleminen "resetoi" korvia. Tuossa oli linkki demoon: www.nbl.fi/~nbl1480/harhakuvia_demo.mp3 Tuossa ennen nauhoittamista kyselin jo täältä neuvoa ja ilmi tuli, että rummut on sitten se vaikein asia. ja niinhän se oli. Rummut on nauhoitettu kahdella konkkaöverillä, sm58 bassarissa, 57 virpassa. moni juttu meni niissä mönkään. Muutenkin oli kokonais soundin tukkoisuudessa selvittämistä. Demoa on sanottu kuitenkin yllättävän erinomaiseksi, ei-miksaajien suusta.. Biisi on melko monimuotoinen ja soittimet ja sovitukset vaihtelevat kesken biisiä melkolailla. Mutta ei tämä nyt sentään progea ole. turha pelätä. Kiitos jo etukäteen! ps. anteeksi että näin väsyneenä aloitusviesti ei ole ehkä selkeintä suomea.. |
Antti1 07.07.2005 23:31:11 | |
---|
Minen nyt kovin kummonen näitä kommentoimaan ole, kun en itsekään osaa miksailla, mutta mainitsen nyt jotain. Rumpujen peltejä ja etenkin virveliä vaivaa hiukan laiha soundi. Basari on hiukan epäselvä jyminä. Basaria ja virveliä nostaisin ehkä hiukan enemmän esille. Bassokitaran soundi on myös hiukan epäselvä. Laulu on kanssa aika ohuen kuuloinen. Ei tämän kummempaa analyysia nyt ekalla kuuntelukerralla. "What kind of world do we live in when a dying teenager can no longer get his cock sucked by a celebrity?" -Josh Mortens father |
Luulen että jos saat kaivettua virvelin kunnolla esiin tuolta(virvelin alapää on vähän hukassa) ja peltejä myös vähän selkeämmäksi (nyt kuuluu vaan suhinaa pelleistä) niin alkaa olemaan aika lailla hyvä. Toi kitara/bassovalli toimii hyvin, samoin synat, tosin synia vois pikkusen laittaa laulun ajaks pienemmälle tai heittää vähän enemmän laitaan kun ne peittää ikävästi laulua alleen. Näin ensikuuleman perusteella... EDIT: niin ja jos pikkusen saisit basarin napsua lisää esiin, niin ois paljon hevimmän kuulosta toi. ;) "Jos päätä hakkaa seinään tarpeeksi kauan, se menee siitä läpi" -Chemo |
hirvijo 08.07.2005 10:19:29 (muokattu 08.07.2005 10:21:10) | |
---|
Kiitos teille. jotkut samat asiat on vaivannut itseänikin, mutta en ehkä ole ihan noin tarkasti niitä osannut vain kohdistaa. Nyt vaan sitten ruuvaamaan ja kokeilemaan, että milläköhän nuo asiat hoidetaan. Tuo virppa ja pellit on kyllä todella ongelmalliset. Virpan mikistä vuotaa haikka todella pahasti ja oikea överi meni digisärölle (röden NT3). Haikka muutenkin tulee ajoittain niin kovaa, että se jyllää kaiken alleen, ellei siitä leikkaa 2k-7k aluetta todella rankasti. ikävä vaan kun siitä crashi kärsii häipyy samalla. Bassosta täytyy sen verran sanoa, että ehkä hieman tarkoituksella jätin sitä peittoon, kun se taimi vähän heitteli kaikista ponnisteluista huolimatta. Basarisoundia olen hakenut ihan sampleista, tila oli niin ahdas, ettei sitä basarimikkiä oikein pystynyt sinne pönttöön asettelemaan. basarikin oli vähän kehno, samoin kuin sm58 basarimikkinä. uuden samplen metsästykseen. Jyväskylän kirjastossa kuulemma oli joku sample-cd okkirummuista. Täytynee lainata. Lauluun kyllä kaipaisi vinkkejä millä siitä saisi paksumman kuuloisen, muttei turhan täyttävää. Juuri tänä aamuna huomasin että köörit on mielestäni jäänyt aika vaisuksi... Lisää vaan! kiitos, olette suureksi avuksi. :) EDIT: netistä olen sampleja jo jonkin verran kahlannut, ja täytyy sanoa että kaikkea sitä korvat kuulekin kun selaa! turhauttavaa homma se. |
Nelikielipiru 08.07.2005 11:43:38 | |
---|
Mikään ei voita depression voittamatonta heikkoutta. |
Tmp 08.07.2005 15:18:27 | |
---|
Virpan mikistä vuotaa haikka todella pahasti Laita joku gate? "Suhteellisuusteorialla on merkitystä silloin kun puhutaan suhteellisista nopeuksista." |
Locrian 08.07.2005 16:02:47 | |
---|
Laita joku gate? Tai leikkaa käsin. Tyhmästä päästä kärsii koko hippi. |
hirvijo 08.07.2005 18:27:08 (muokattu 08.07.2005 18:27:26) | |
---|
Ongelma on se kun virppa ja haikka lyö samaan aikaan. se on hirveän kuulosta... |
askomiko 08.07.2005 19:26:49 (muokattu 08.07.2005 19:28:44) | |
---|
(Ala)middlessä on vähän liikaa kuoppaa makuuni. Ja basaria tahtoisin kuulla pikkaisen selkeämpänä. Eli tässä on nyt vähän niinkun V-eq masterissa, ja miun kajarit antaa sentään paljolti middleä, miltä lie kuulostaa Salorasta loudness päällä? Vuotohommelit on semmoisia että ne pitää saada kuntoon äänittäessä, jälkikäteen ei auta pidätellä kun pieru on jo hississä. :) Mutta ihan jees se oli. |
januszian 08.07.2005 21:01:39 (muokattu 08.07.2005 22:18:56) | |
---|
Mitä mulle tulee ekana mieleen on: - basariin yläpäätä eli napsua. - Laulu on hyvä. Muut ei oikein ole samalla "tasolla." Eli laulu on paljon paremman laatuinen kuin muut saundit. - Kitaroissa liikaa ylämiddleä ja liian vähän keski- ja alamiddleä. :) Bassoakin voi hivenen leikata jolloin "oikea" alapää tulee selkeämmäksi eli basso ja basari. Rumpusaundi yleisesti on todella kirkas joka tekee siitä suhisevan. Rummut kaipaa kipeästi "tilaa" eli joku huonekaiku, stereoambienssi tai miksei pitempikin kaiku. Myös kitaroihin voi vielä lisätä kuten myös lauluun. Virveliä kovemmalle ja siihen lisää alapäätä. Bassoa hitusen kirkkaammaksi ehkä. Tällä hetkellä tilanne on epätasainen. Kaikki saundit samalle lähtöviivalle laadultaan ja sitten koitetaan saada kokonaisuus mahdollisimman hyväksi. Ja siinä vaiheessa kannattaa koko ajan olla se referenssilevy käsillä jolloin voit itse verrata mitä puuttuu siitä saundista mitä haet. Joo, jos puhun ihan puuta heinää niin ilmoittakoon ammattilaiset siitä koska mä en todellakaan moinen ole. Aloittelija kuten sinäkin. "Oma kämppä on aina plussaa." - Aristoteles.
http://www.zilakka.com |
hirvijo 08.07.2005 21:14:35 | |
---|
Vuotohommelit on semmoisia että ne pitää saada kuntoon äänittäessä, jälkikäteen ei auta pidätellä kun pieru on jo hississä. :) No niinpä! ei auta enää, mutta tätä siitä saa kun mennään bändin kanssa kaikki ekaa kertaa rumpuja itse mikkitämään. Tässä on kyllä tullut hyvin paljon vinkkejä. Kiitos siitä. niistä selviytyminen onkin sitten jo ihan uusi lukunsa. Nuo rummut on kyllä pahat. täytynee tuhota kaikki ruuvaukset kun tuntuu että muuntelemalla ei tulos parane. Tuo januszianin komenttilaulusta kyllä herätti kummastusta alkuun, mutta se saattaa selittää miksi laulua oli niin vaikea sovittaa tuohon muuhun möykkään. Nyt olen sitä mieleltä että se on OK, mutta ei kuitenkaan hyvin uponnut siihen. ehkä tuo yhteinen tilakaiku auttaa. Sunnuntaina on aikaa kokeilla nuo kaikki ehdotukset läpi. kiitos vielä kerran! |
jPekka 08.07.2005 23:42:30 | |
---|
Vuotohommelit on semmoisia että ne pitää saada kuntoon äänittäessä, jälkikäteen ei auta pidätellä kun pieru on jo hississä. :) Erittäin totta. Olen joskus saanut virppamikkiin vuotanutta haikkaa jossain määrin kuriin säätelemällä kompressorin liipaisuaikaa. Ja jutellessani asiasta Kiven kanssa hän ehdotti de-esseriä. Ei ollut tullut mieleenkään, mutta sen kuulemisen jälkeen idea tuntui likipitäen itsestään selvältä: de-esserin ideahan on saada hillittyä sihinää korkeilla taajuuksilla muuhun signaaliin kajoamatta. - Mitä on biljoona mikrofonia?
- ???
- Yksi megafoni. |
Locrian 09.07.2005 08:27:38 | |
---|
Erittäin totta. Olen joskus saanut virppamikkiin vuotanutta haikkaa jossain määrin kuriin säätelemällä kompressorin liipaisuaikaa. Ja jutellessani asiasta Kiven kanssa hän ehdotti de-esseriä. Ei ollut tullut mieleenkään, mutta sen kuulemisen jälkeen idea tuntui likipitäen itsestään selvältä: de-esserin ideahan on saada hillittyä sihinää korkeilla taajuuksilla muuhun signaaliin kajoamatta. Jep. Asioita joita voi tehdä: 1.Geittaa tai leikkaa käsin koko raita. 2.Pistä kanavaan kompressori ja/tai de-esseri. 3.Leikkaa virppa-kanavasta yläpäätä, korosta hyvä botne ja kaiva virpan yläpää overeista. 4.Limitoi overit jolloin virveli tulee paremmin esiin ja stereokuva laajentuu->Haikka siirtyy paremin paikalleen. Tyhmästä päästä kärsii koko hippi. |
Dr.Rubber 10.07.2005 06:18:03 | |
---|
En nyt mitenkään erikseen kommentoi tätä demoa, mutta näin yleensä: Kylläpä alkaa harrastelijatkin nykyisin saamaan varsin kelpo jälkeä aikaan. Kotipajoissa tehdyt demot, mitä täällä m.netissä on tullut kuultua, alkaa kuulostaa ainakin omaan korvaani varsin erinomaisen hyviltä. Ottaen siis huomioon, ettei jengillä ole välttämättä edes juuri kokemusta äänittämisestä. Niin tämäkin, mielestäni. Demoksi. Eikun vaan tsemppiä demoilijoille! Ja se on sitten: Tärbä-tärbä-kosh! ja nukkumaan.
- ÄM
17.02.2005 23:37:39 |