ÄM 07.07.2005 14:52:57 | |
---|
Muutaman kerran on keikalla tapahtunut pelätty nuottiständin sortuminen. On nimittäin kohtalaisen hirvittävä tilanne, kun nuoteista riippuvaisen kiipparistin arkisto rojahtaa lattialle, jota seuraa hermostunut keräilyoperaatio. Mapit painaa aikalailla ja nuottiständit käy huteriksi. Meillä on hääbändin keikoilla ollut aina toiselta bändiltä lainassa semmosia K&M mustia perusmallisia telineitä. No nyt ajattelin tilata ihan omat telineet meidän urpoille. Mitäs kokemuksia jengillä on telineiden toimivuudesta, onko joku malli osoittautunut hyväksi? Tämmöstä mallia olen ajatellut: http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-162698.html |
v_m_kangas 07.07.2005 15:00:36 | |
---|
Humppaa tai soita humppaa |
JK 07.07.2005 15:09:16 | |
---|
Ei noista lankatelineistä ole mihinkään. Tästä sarjasta jo löytyisi käyttökelpoisempaa: http://www.thomann.de/thoiw3_thomann_orchesterpult_prodinfo.html Ainoa huono puoli noissa on, että satunnaiset käyttäjät vääntävät jengat noista kiristimistä alta aikayksikön. Ei se tunnu menevän kaaliin, että ei niitä tarvitse hampaat irvessä kiristää. Tuo on hintaansa nähden hyvä. Tukeva ja toimiva, jos ei tosiaan väännä hampaat irvessä niitä jengoja pilalle. Tilasin joku aika sitten kaksi kappaletta ja hyvin toimivat. Vastaava jossain MusaFasulla noin 60 euroa. "Älä kysele, pääset vähemmällä" -A.Anttila |
v_m_kangas 07.07.2005 15:18:03 | |
---|
Vastaava jossain MusaFasulla noin 60 euroa. Oho! Tosiaan ja vieläpä samaa merkkiäkin myydään kuusinkertaisella hinnalla. Tosin noissa pikkuhilppeissä kannattaa aina olla varpaillaan, eikä koskaan maksaa sitä mitä hintalapussa pyydetään. Niissä myyjät vetävät mukavat provikat sellaisilta, jotka vierailevat satunnaisesti musiikkiliikkeissä tyyliin: ostetaan tyttärelle nuottiteline kun se soittaa musiikkiluokalla nokkahuilua. Humppaa tai soita humppaa |
asdfg 07.07.2005 15:43:04 | |
---|
Muutaman kerran on keikalla tapahtunut pelätty nuottiständin sortuminen. On nimittäin kohtalaisen hirvittävä tilanne, kun nuoteista riippuvaisen kiipparistin arkisto rojahtaa lattialle, jota seuraa hermostunut keräilyoperaatio. Mapit painaa aikalailla ja nuottiständit käy huteriksi. Meillä on hääbändin keikoilla ollut aina toiselta bändiltä lainassa semmosia K&M mustia perusmallisia telineitä. Kannattaisiko telineiden lisäksi tilata myös setti ohuempia mappeja? |
mack the knife 07.07.2005 15:54:21 | |
---|
Olen tästä asiasta joskus kertonu mielipiteen, miten se ongelma poistuu. Mutta enpä viitsi nyt toistaa, saattaa joku taas suuttua. Kansan koti, kotiko? Hällä väliä, tico tico... |
Janus 07.07.2005 16:26:45 (muokattu 07.07.2005 16:27:38) | |
---|
Olen tästä asiasta joskus kertonu mielipiteen, miten se ongelma poistuu. Mutta enpä viitsi nyt toistaa, saattaa joku taas suuttua. I'll take the shot for you. Peruskattaus biisejä kannattaa opetella ulkoa: kolmisen settiä tanssimusaa/bilettä, mitä nyt sattuu vetämäänkään. Normaalilla hääkeikalla tai vastaavalla joutuu yleensä vetämään muutaman tuntemattomamman biisin (uusi häävalssi, jonkun häävieraan esitys, jne.). Näistä tulee yhteensä muutaman aanelosen verran matskua, ja 3+ sivun toivelaulukirjalakanat saa aivan varmasti tiivistettyä komppisoittajia varten yhdelle A4-lapulle per biisi, kun kirjoittaa järkevästi segnot&codat, ja nuotintaa myös introt, breikit ja lopukkeet. Vittumainen askare, varsinkin jos sen joutuu tekemään kiireessä pelipaikalla, mutta palkitsee sitten vetotilanteessa kun sähläämisen määrä vähenee huomattavasti. Kiipparisti/melodiasoittaja voi myös tehdä itselleen järkevämmät laput, joissa ei ole muuta kuin soitettavat melodia-osuudet yhdellä viivastolla, muuten sointumerkkejä. Ja laulajalle pelkät sanat. Tuuraajille kansio on tietysti kiva bonus (valitettavan harvoin itsestäänselvyys), mutta jos lähden tuurauskeikalle, tollainen conductor-mallin ständi on autossa jo ennen kiippareita ;) "I've re-invented my image so many times that I'm in denial that I was originally an overweight Korean woman." -David Bowie
"Mitä vaikeampi tilanne on, sitä helpommin siitä selviää. Se on asennekysymys." -Ola Elo |
I'll take the shot for you. Kiitos. Mietin tuossa, että sanonko, enkö, sanon sittenkin. Jos on edes puolivakituinen bändi, niin opetelkaa ihmeessä edes huttubiisit ulkoa, kyllä ne päähän jää kun haluaa. Jos se kansio on alussa paksu, niin heti kun joku menee ulkoa, niin lappu helevettiin. Kyllä rupeaa ohenemaan. Omasta kokemuksesta se kansio supistuu parin biisin paksuiseksi. En muista oliko jollain syy, miksi näin ei vois tehdä. Biisilistan voi jättää, että muistaa, mitä niitä nyt oli. Kansan koti, kotiko? Hällä väliä, tico tico... |
Riksteri 07.07.2005 17:01:32 | |
---|
|
ÄM 07.07.2005 17:04:08 | |
---|
Joo sepä se. Itse rumpalina vedän melkeen kaikki ulkoa, mutta muille kun ei saa taottua päähän ei millään. Basisti sentään on aktivoitunut ja aloittanut urakan, tehdä supistetut sointulaput kaikista biiseistä, rakenteineen. Ollaan myös harkittu jakaa laput kahteen mappiin; huttu ja mättö. Häissä menee kuitenkin aikalailla samalla kaavalla, ja biisit on helppo jaotella. Mutta telineet on kuitenkin hankinnassa, oli mappi paksu tai ei. Noi kunnon levyllä varustetut olis toki varmaan parhaita, mutta roudattavuus ja kompaktius on kärkisijoilla. Eli tarkoitus on tosiaan löytää mahdollisimman pätevät täysin kokoon taittuvat telineet. Täytyy kyllä jatkaa patistusta, että saadaan pojat ja tytöt pistämään nuotit pakatumpaan kuosiin. Voihan sitä sitten pitää paksumpaa mappia tallessa tuuraajia varten. |
jon lord 07.07.2005 17:18:36 | |
---|
Kyllä mackki on ihan oikeassa, ulkoa niin paljon kun vaan mahdollista. Olen säestyksissäkin jos mahdollista vetänyt ulkomuistista. Se helpottaa huomattavasti, tietysti se vaatii jonkin verran rutiinia ohjelmiston muistamisen ja sen hallitsemisen kanssa mutta kun ottaa sen asiakseen niin kyllä se alkaa sujumaan. |
poppamies 07.07.2005 22:03:34 | |
---|
... opetelkaa ihmeessä edes huttubiisit ulkoa, kyllä ne päähän jää kun haluaa... Aivan oikein. Asenteesta se vain on kiinni. Surkein tapaus minkä itse olen nähnyt oli trumpetisti joka ei osannut soittaa yhtään kappaletta ilman nuotteja. Puhun myös omasta kokemuksesta. Soitin parikymmentä vuotta lapuista. Sitten koin herätyksen. Ajettelin että ei soittaminen voi olla näin monimutkaista. Nyt on aikaa ajatella mita soittaa ja mitä parasta, kuunnella mitaä toiset soittaa. Toki ulkoa soittaminen vaatii sen että harjoittelee kotana niin paljon että osaa uudet kappaleet ulkoa mutta kun ne kerran osaa niin ei ne mihinkään häviä. Myytävänä 2 kpl Rolandin pieniä passiivi monitoreja. Malli on Roland MS-30 (Roland Micromonitorin kokoiset) |
ÄM 07.07.2005 23:29:28 | |
---|
Totta puhisette. Meillä se tuppaa olemaan (siis harrastelijapohjalta vetävä hääbändi) niin, että monimutkaisemmatkin rokit ja popit menee helposti ulkoa, mutta hutut on niin siirappia, ettei ne yksinkertaisuudessaankaan meinaa jäädä tyyppien päähän. Joku semmonen luontainen vastustus. Harmittaa se vähän, kun itsellä on semmonen asenne, että mielellään soittaa mitä vaan, niin sitten joutuu bändissä näkemään nyrpeetä asennetta huttua kohtaan, vaikka nekin vois vetää suht riemulla ja hyvin. No mä luulen, että basistin supistetut sointulaput on askel lähemmäs ulkoa vetoa, kun niiden kautta rupeaa mies hahmottamaan biisien yksinkertaisuuden. |
Chysleri 07.07.2005 23:49:59 | |
---|
Tuo sanojen muistamis homma on ainaki meikäläiselle ongelma.Pitäis vaan raakasti jättää se kansio joskus poies...son vaan paha tapa.Vitahuttaahan se lappujen kans läträäminen. -Ookko soittanu klikin kans?
-HÄ!!!kuka son? |
poppamies 08.07.2005 01:33:33 | |
---|
...Vitahuttaahan se lappujen kans läträäminen. Pahimmillaan tuollainen "Mapit Show" vie koko huomion pois varsinaisesta musisoinnista. Se on paha asia se ja erittäin amatöörimäistä. Myytävänä 2 kpl Rolandin pieniä passiivi monitoreja. Malli on Roland MS-30 (Roland Micromonitorin kokoiset) |
Chysleri 08.07.2005 01:49:54 | |
---|
Pahimmillaan tuollainen "Mapit Show" vie koko huomion pois varsinaisesta musisoinnista. Se on paha asia se ja erittäin amatöörimäistä. No niin vain.Tauolla olen aina laittanu laulubiisit aina valhmiksi,mutta pääsis niistäki erhon.Onhan se paremmen näköstä,kun ei ole kansioita lavalla ollenkhan. -Ookko soittanu klikin kans?
-HÄ!!!kuka son? |
Martso 08.07.2005 01:50:34 | |
---|
Surkein tapaus minkä itse olen nähnyt oli trumpetisti joka ei osannut soittaa yhtään kappaletta ilman nuotteja. Minuako tarkoitat? Tanssimusassa on hyvät tunnelmat!! |
Tankero 08.07.2005 03:50:18 | |
---|
Olen tästä asiasta joskus kertonu mielipiteen, miten se ongelma poistuu. Mutta enpä viitsi nyt toistaa, saattaa joku taas suuttua. Taisin olla tänään tuurauskeikalla yhden kaltaisesi kans. Ei paljon kuponkeja näkynyt ja homma hoitui. |
Tankero 08.07.2005 03:51:12 | |
---|
Minuako tarkoitat? Lue tarkemmin. Siinähän viitattiin, että osas nuoteista jotain. |
Musiikkia korville 08.07.2005 08:16:14 | |
---|
Se on hyvä, jos osaa biisit ulkoa (asia on tosin liki OT). Nuottiteline on mun mielestä hyvä olla olemassa joka tapauksessa. Ja kyl näissä pätee tietysti: The tukevampi, the better. Minkään rimpuloitten kans ei kannata liikkeelle lähteä, etenkään ravintolakeikoille. Tää pätee tietysti muihinkin telineisiin. Itelläni on se conductor -mallinen myös. Olen tyytyväinen. Roudauksen/kompaktiuden takia ei kannata jättää ostamatta. Ei ne paljoo paina ja pieneen tilaan nekin menee. Onneks saa roudata. Ei tätä hommaa muuten jaksais... |