Aihe: German grip
1 2
bATE bASARI
01.07.2005 19:37:59 (muokattu 01.07.2005 19:40:54)
Tuli näin vaan mieleen että soitan tällä "german gripillä" joka on siis eräs matched grip tyyli mutta käsiä pidetään tavallaan "sivuttain". Siis käännetään käsiä niin että peukalot ovat sivulla ja kämmenet osoittavat alaspäin. Se on vaan jotenkin aina ollut helpompaa mulle. Kysymys onkin soittaako kukaan teistä tällä tavalla?
Paistetta elämään.
vapauskauppias
01.07.2005 21:53:08
Eikös tämä ole aika normaali grippi? Monella on tietysti siinä ranskalaisen? (peukut ylhäällä) ja saksalaisen gripin välimaastossa. Itse soitan yleensä joko saksalaisella tai tuolla välimuodolla.
A.R.P.
01.07.2005 23:09:13
Eikös tämä ole aika normaali grippi? Monella on tietysti siinä ranskalaisen? (peukut ylhäällä) ja saksalaisen gripin välimaastossa. Itse soitan yleensä joko saksalaisella tai tuolla välimuodolla.

Eikös se välimuoto ole amerikkalainen grippi, vai olenko ihan väärässä...? Korjatkaa jos olen.
Halpa on halpaa, vaikka sen kalliilla ostaisi.
bATE bASARI
01.07.2005 23:16:06 (muokattu 01.07.2005 23:16:55)
Eikös se välimuoto ole amerikkalainen grippi, vai olenko ihan väärässä...? Korjatkaa jos olen.

Joo ranskalainen on kai peukalot päällä niin että kädet on lähellä toisiaan ja amerikkalainen on saksalaisen ja sen välimuoto.
Paistetta elämään.
Simbe
02.07.2005 00:02:00
Minusta parempi joko tai, mutta itse soitan kämmenet alaspäin. Esim. jotkut Bonzo tyyliset nopeat 16 osa tomi virveli lattiatomi -jutskat sujuu toisinaan peukut ylös meningillä rennommin. Välimuodossa IMO ei ranteesta saa sellaista jousivaikutelmaa aikaiseksi, mutta poppikappaleessa fiilistellessä ei juuri tule katsottua, miten sitä virveliä leipoo. Joskus tosi jäykkäkin tatsi on paikallaan.
Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass. Myytävänä Yamaha 8000 rummut in "Mellow Yellow"
vapauskauppias
02.07.2005 00:41:19
Joskus tosi jäykkäkin tatsi on paikallaan.

Jep, varsinkin marssijutuissa. Itse olen yrittänyt muutenkin parantaa kapulatatsiani Stick Contorin avulla. Olen yrittänyt pitää hyvinkin jäykän marssimeiningin päällä, vaikka se minulle, erittäin huonolle rumpalille, onkin vaikeaa.
Portnoy
02.07.2005 00:42:43
Kaikki tosimiehethän soittaapi tradiotionalilla, unohtaakaa ne Saksalaiset grippinne ;) Leikit leikkinä.

Kukanenkin soittakoon sellaisella gripillä kuin haluaa, itse kuitenkin soittelen paljolti traditionalilla. Tuntuu jotenkin luonnolliselta kun kapulat saapi käteen että se pitää pyöräyttää keskisormen ja nimettömän väliin. Toki tulee myös tällä ns. Ranskalaisella gripillä vedelty.

Eikait tässä sitten muuta, jatkakaamme keskustelua.

Adios!
Simbe
02.07.2005 00:48:13
Jep, varsinkin marssijutuissa. Itse olen yrittänyt muutenkin parantaa kapulatatsiani Stick Contorin avulla. Olen yrittänyt pitää hyvinkin jäykän marssimeiningin päällä, vaikka se minulle, erittäin huonolle rumpalille, onkin vaikeaa.

Ei marssitatsi ole jäykkä..?

Tarkoitin jäykällä kapulan hautaamista snareen demppimielessä jossain tietyssä musatyylissä, tietyn soundin ja fwiiliksen haussa. Marssit soitetaan toki tomerasti, mutta jännittämättä. Rapeasti, se on kiva sana.
Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass. Myytävänä Yamaha 8000 rummut in "Mellow Yellow"
vapauskauppias
02.07.2005 01:04:06
Ei marssitatsi ole jäykkä..?

Tarkoitin jäykällä kapulan hautaamista snareen demppimielessä jossain tietyssä musatyylissä, tietyn soundin ja fwiiliksen haussa. Marssit soitetaan toki tomerasti, mutta jännittämättä. Rapeasti, se on kiva sana.

Aaa... Itse en saa marssitatsia muuten kuin jäykästi. Harjoittelun puutetta sanon minä. Tarkoitan siis sellaista oikein rapeaa ja tiukkaa otetta, joka kuuluu myös soitossa.
hgr
02.07.2005 01:34:00 (muokattu 02.07.2005 01:35:10)
Kaikki tosimiehethän soittaapi tradiotionalilla, unohtaakaa ne Saksalaiset grippinne ;) Leikit leikkinä.

Traditionalihan tarkoittaa vain sitä että toista kapulaa pidetään sillä haarukkaotteella. Siinä toisessa on sitten samalla lailla german/french/joku muu aivan niinkuin matchedilla soittavilla. Korjatkaa jos olen väärässä.

Muuten, mitä etuja perinteisen otteen käyttäminen tuo settirummutuksessa matchediin nähden? Mielestäni se on lähinnä rajoittavaa. Kokeilen aina välillä soittaa traditionalilla vain sen takia kun se on niin hassun näköistä.
Portnoy
02.07.2005 01:50:47
Traditionalihan tarkoittaa vain sitä että toista kapulaa pidetään sillä haarukkaotteella. Siinä toisessa on sitten samalla lailla german/french/joku muu aivan niinkuin matchedilla soittavilla. Korjatkaa jos olen väärässä.

Näinhän se menee.

Muuten, mitä etuja perinteisen otteen käyttäminen tuo settirummutuksessa matchediin nähden? Mielestäni se on lähinnä rajoittavaa. Kokeilen aina välillä soittaa traditionalilla vain sen takia kun se on niin hassun näköistä.

Soitettaessa perinteisellä otteella, jos nyt ajatellaan vaikka rolleja ympäri settiä, täytyy myös yläruumista liikuttaa, pelkkien käsien heiluttelu ei riitä, tai ei ainakaan itselläni. Ei se rajoita ollenkaan kunhan jaksaa treenailla traditionalilla soittelua ympäri settiä.

Ja mitä etuihin tulee, omasta näkökulmastani, samat jutut pystyn soittamaan molemilla gripeillä joten ei mielestäni kummassakaan gripissä ole etuja taikka haittoja. Tämä vain oma näkemykseni.
vapauskauppias
02.07.2005 01:53:36

Aivan oikeassa olet.

En usko, että perinteinen ote rajoittaa soittoa. Mielipide- ja tottumusasioista tässä on mielestäni kyse. Perinteisellä otteella tuntuu tosin saavan hiljaisempia lyötejä kuin tuolla normaalilla otteella.

Tokihan perinteinen ote tuntuu ja näyttää hassulta.
Portnoy
02.07.2005 02:16:44
Perinteisellä otteella tuntuu tosin saavan hiljaisempia lyötejä kuin tuolla normaalilla otteella.

Tokihan perinteinen ote tuntuu ja näyttää hassulta.

Uskaltaisin väittää että ensimmäinen virke lainauksesta johtunee aivan siitä että lyöntiin ei vain saa tarpeeksi voimaa johtuen taas treenaukseen puutteesta :)

Toki sillä saa erillaisia dynaamisia kikkoja, mutta kyllähän samat kikat saa esiin matched gripilläkin.
vapauskauppias
02.07.2005 02:24:19
Uskaltaisin väittää että ensimmäinen virke lainauksesta johtunee aivan siitä että lyöntiin ei vain saa tarpeeksi voimaa johtuen taas treenaukseen puutteesta :)

En uskalla muuta väittää, sillä tuota otetta on tullut hyvin vähän treenattua. Voit olla aivan oikeassa.

Toki sillä saa erillaisia dynaamisia kikkoja, mutta kyllähän samat kikat saa esiin matched gripilläkin.

No ainakin siinä on sitten se etu, että se näyttää hassulta! :)
wavelength
02.07.2005 14:55:19 (muokattu 02.07.2005 14:59:01)

Käytän saksalaista otetta kalvoihin ja hihatiin, ranskalaista pelteihin, ja amerikkalaista riden kelloon sekä silloin, kun en ole tarkkana. :)

Edit: Unohdin perinteisen otteen, jota käytän lähinnä sutihommiin ja silloin, kun olen ihan dzäääzd up -fiiliksissä. Miksei kukaan muuten soita perinteisellä peilikuvaotteella?-)
En tiedä mistä puhun.
bATE bASARI
02.07.2005 17:37:11
Miksei kukaan muuten soita perinteisellä peilikuvaotteella?

Voihan kapuloita myös pitää molemmilla käsillä poikittain ;-)

Täällä on videoita otteista: http://www.vicfirth.com/education/drumset/domfamularo.html
wavelength
02.07.2005 17:54:52

Voihan kapuloita myös pitää molemmilla käsillä poikittain ;-)

Famularon Domista tuo juttu mieleeni juuri tulikin. Kumma ettei kukaan soita aina noin, jos trad grip on kerran niin hyvä (joidenkin omituisten fundamentalistien mielestä). :)
En tiedä mistä puhun.
Portnoy
02.07.2005 23:04:47
Famularon Domista tuo juttu mieleeni juuri tulikin. Kumma ettei kukaan soita aina noin, jos trad grip on kerran niin hyvä (joidenkin omituisten fundamentalistien mielestä). :)

Tämähän vain käytännössä onnistuisi pelkästään rudimentaalirummutuksessa eli esim. Amerikkalaisissa marssiorkestereissa. Miettikääpä kuinka soitat ridea oikealla kädelläsi jos se sijaitsee setiäss oikealla puolella kuten kovin monella? :)
wavelength
03.07.2005 11:49:31

Tämähän vain käytännössä onnistuisi pelkästään rudimentaalirummutuksessa eli esim. Amerikkalaisissa marssiorkestereissa. Miettikääpä kuinka soitat ridea oikealla kädelläsi jos se sijaitsee setiäss oikealla puolella kuten kovin monella? :)

No nii-in! Silti ne perhanan Donatit, Wecklit, Langit ja muut soittelee perinteisellä, vaikka on ympärillä puoli tonnia kilistimiä -- myös vasemmalla puolella. En voi ymmärtää miksi, mutta hyvin se ote näyttää toimivan siinäkin hommassa.
En tiedä mistä puhun.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)