Aihe: B vai Bb
1
Niskamies
05.05.2003 18:10:34
ku on nuotti esim:

G----------------
D----------------
A-----1----------
E----------------

Sanotteko sitä beeksi vai bbeeksi. entä onko h h vai b? mielipiteitä. kumpi systeemi on parempi.
SaBer
05.05.2003 18:16:39

en sanois, että kumpikaan on parempi....
Mulle on pienestä asti opetettu että ne on h ja b, mutta esim. amerikassa ne on B ja Bb.... tehköön kukin miten haluaa, kunhan kaikki soittaa samassa sävellajissa!
absqua
05.05.2003 20:07:13
Itse käytän H ja Bb -nimiä, jolloin sekaantumisvaara on pienin mahdollinen (eli ei tarvitse miettiä mitä pelkkä B tarkoittaa)
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
ExE
05.05.2003 21:50:18
Itse käytän H ja Bb -nimiä, jolloin sekaantumisvaara on pienin mahdollinen (eli ei tarvitse miettiä mitä pelkkä B tarkoittaa)

Itse olen myös opetellet samalla lailla, eikä ole tullut sekaannuksia. Suosittelen ! ;)
Hullu paljon työtä tekee, viisas soittaa bassoa.
timobass
07.05.2003 07:37:44

Aivan, tuota tulee käytettyä. Suomessa ja suomalaisille tuon pitäisi mennä aivan varmasti kaikille jalkeluun. Tosin löytyy kyllä niitäkin, joille ei mene saivartelematta mikään perille... =)
paavi
07.05.2003 09:29:05
No, mä käytän kyllä H ja B, enkä siis esim. B ja Bb ... Klassinen tausta... Eipä sillä itelleni oo paljon väliä, kun ei tarvi muille mitään lappuja kirjoittaa.
Jos soittaisin humppaa, en olisi niin ahdistunut.
Hermanni
07.05.2003 09:47:00 (muokattu 07.05.2003 09:47:45)
Suomessakin on nykyään akateemisesti klasaripuolellakin oikein käyttää B ja Bb se on paljon loogisempikin. tosin itselläkin aina lipsahtaa se H vaikka yritän käyttää tuota B ja Bb.
Jesus Muerte
09.05.2003 12:22:08
Osaako joku muuten kertoa, että miksi Suomessa on rikottu täysin looginen aakkosjärjestys keksimällä sinne väliin joku hemmetin H?
lxi
09.05.2003 15:35:59
Olen suuri logiikan ystävä enkä tunnusta säveltä H.
Vastaus kysymykseesi löytyy osoitteesta http://www.google.com.
Hermanni
09.05.2003 17:06:26
H on vääräoppinen.
Hermanni
09.05.2003 17:07:06
Osaako joku muuten kertoa, että miksi Suomessa on rikottu täysin looginen aakkosjärjestys keksimällä sinne väliin joku hemmetin H?

kärpäsenpaskateoria.
Late
09.05.2003 22:46:19 (muokattu 09.05.2003 22:46:36)

mutta Cb'tähän ei voi käyttää koska sehän on B (tai H jos niin haluaa).

Mitä tarkoitat sillä, ettei Cb:tä voi käyttää, vaikka se onkin enharmonisesti sama sävel, kuin H?
Kunniahan tässä menee, mutta maine toisaalta kasvaa.
Pallisti
09.05.2003 22:56:17

Sama juttu minullakin.
Täysii ja ihan vi*un nopee.. www.collarbone.tk
Novis_3
10.05.2003 14:33:34
Eiks kevyen musiikin puolella käytetä H ja Bb ja vakavalla (klasari) puolella H ja B.. Ei mitn järkee.. Ja näin ollen B. B. King on klassisen teorian mukaan pelkkä B. King.. että silleen ja tiesittekös muuten, Essi Vuorela on enharmonisesti Dissi Vuorela.. :)
Hermanni
14.05.2003 11:48:31
Eiks kevyen musiikin puolella käytetä H ja Bb ja vakavalla (klasari) puolella H ja B..

ei se noin mene, nykyään se on B ja Bb, tai ainkin pitäisi olla myös klasaripuolella, riippuu opettajasta aina. jotkut on tottunut niin siihen h - B juttuun.
Tmp
14.05.2003 14:35:36
Olen suuri logiikan ystävä enkä tunnusta säveltä H.

Loogisesti ajateltuna niin sekaannuksen vaara on pienin kun käyttää "H/B" sävelestä nimeä H ja "B/Bb" sävelestä nimeä Bb(tai vaihtoehtoisesti A#), kun on tekemisissä ihmisten kanssa jolla on vaihteleva tausta(kuten esim netissä tai mahdollisesti bändissä).
"Mutta jos [sota] tulee, niin toivottavasti kukaan ei kuole eikä haavoitu pahasti." - Eclipse
Sambba
14.05.2003 15:33:38
Ite ainaki käytän puhekieles termei "Hoo" ja "Hoo alennettu / Alennettu hoo", jolloin ei pitäis tulla sekaannuksii. Jos tulee kirjoteltuu sointui ylös ni silloin käytän H ja Bb -merkkejä...
Yritän saada muut ymmärtämään, että minua on hieman vaikea ymmärtää. Ymmärrättehän?
Bassballs
16.05.2003 11:49:03

Tuo H ja Bb käytäntö pitäisi yleistää. Meillä on aina B ja Bb, koska useimmissa ameriiiikan maasta tulleissa nuoteissa on samat. Kyllä se ketuttaa niin vietävästi, kun keikalla lukee prima-vistana soitumerkkejä ja jossain nuotissa on aina se B, mikä meinaa Bb:tä.
Eikös se H ole lähinnä klassisen musiikin juttu.?
Ongelman kimppuunkäymisen ongelma on juuri kimppuunkäyminen.
poppamies
16.05.2003 13:36:42

Tuo H ja Bb käytäntö pitäisi yleistää. Meillä on aina B ja Bb, koska useimmissa ameriiiikan maasta tulleissa nuoteissa on samat. Kyllä se ketuttaa niin vietävästi, kun keikalla lukee prima-vistana soitumerkkejä ja jossain nuotissa on aina se B, mikä meinaa Bb:tä.
Eikös se H ole lähinnä klassisen musiikin juttu.?

Tuolta löytyy jotain syvällisempääkin tavaraa tuosta H-B dileemasta.

http://sonic-arts.org/dict/german-h.htm
"G-strings are for strippers"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)