Rapido 28.06.2005 22:16:56 | |
---|
Itselleni nuottia H ei ole olemassa, mutta on toki H-molli ja H-kieli. H ja B samassa merkityksessä menee rinnakkain, mutta Bb:lle ei ole vaihtoehtoa. E-Doorisen tiluttaminen ei ole vastoin monien parempaa käsitystä sen sivistyneempää kuin A-Harmonisen mollin tiluttaminen. -Minä itse |
Miten A-duuri tähän liittyy? Tämän logiikan perustana on luonnollinen a-molli(C-duuri). Joten C-duurin sävelet menevät kuin menevätkin aakkosjärjestyksessä, ja tämä jos mikä on loogista. Nomutta se on niin hiton epäloogista, kun luonnollisena mollia harvemmin perinteisessä tonaalisessa meiningissä jaksetaan edes käyttää. Sitten se menee modaaliseksi, ja sittenhän se on sama kun olisi valittu juureksi vaikka A-Fryyginen, eli ei se nyt niin hiton looginen ole. Kaikki tietää, että C-duuri on sävellajien äiti ja D-molli on sävellajeista surullisin. Ni. "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein |
Leper Messiah 29.06.2005 00:23:12 | |
---|
minulle se on aina ja edelleen niin, että on h ja alennettu h on b. maailmassa on ihan vitusti hyvää musiikkia. jos kuuntelisin kaikkea "hyvää" tulisi ylikuormitus. kuuntelen ainoastaan parasta musiikkia. - julmettu Punttisika #3 Runkku Monsteri #4 |
RawknRawl 30.06.2005 20:02:33 | |
---|
B ja Bb. Puhekielessä piisi menee bertilistä tai bertilbertilistä. Täähän nyt on aivan selvää kauraa. - Osaaks sää hoomollia? - Jaa MITÄ SÄÄ SANOIT?!? Kuka tahansa voi hypätä järveen. |
TiMiTheShiT 30.06.2005 20:50:10 | |
---|
H on epälooginen, eikä sitä käytetä kuin täällä ja Saksassa. Ilmeisesti jonkin sekaannuksen myötä ylipäänsä otettukin käyttöön. B:tä kannatan nyt ja aina. en jaksanut selata onko jos kirjoitettu.... eikös toi B vaan aikoina tulkittu väärin joittenkin munkkien tai vastaavien puolesta ja siksi se olisi H? Näin olen kuullut kerrottavan, että erehdys on kyseessä.... he he heeh heh heh uuh hah hah haa - Fishbone Soldier #1 |
Sardonc 30.06.2005 23:12:47 | |
---|
Hoona menee jostain syystä useammin. Beenä joskus |
Fuzzy Boner 30.06.2005 23:35:52 | |
---|
Jos keikalla lennosta vaihdetaan sointua ja mennään just tähän kyseiseen niin huudan basistille "HOO". lapuissa käytän yleensä B:tä [Meleko tarkasti tilutit, melekee metronomin tarkasti.. et vaan sattuisi tietämään semmoista vehjettä kuin sekvensseri..?] |
risto 01.07.2005 00:38:06 (muokattu 01.07.2005 00:38:47) | |
---|
B & Bb H on kuulemma seurausta kirjoitus- tai käännösvirheestä kun H ja B lähes sämannäköisiä jossakin kirjoituksessa. Elämää, rauhaa ja musiikkia
http://www.kolumbus.fi/slowsession/ |
El Condor 01.07.2005 09:08:26 | |
---|
Jos keikalla lennosta vaihdetaan sointua ja mennään just tähän kyseiseen niin huudan basistille "HOO". lapuissa käytän yleensä B:tä Periaatteessa olen sen logiikan kannalla, että pitäisi käyttää B:tä ja Bb:tä. Käytäntö on kuitenkin osoittanut, että varsinkin keikkatilanteessa (ja muussa suullisessa kommunikaatiossa) on väärinymmärryksien vaara liian suuri. Ehkäpä Suomessakin joskus siirrytään kaikessa musiikinopetuksessa tuohon muun maailman käytäntöön. Silloin voi jo keikallakin uskaltautua käyttämään B:tä (tai ainakin viimeistään silloin, kun kaikki H:n käyttäjät ovat eläköityneet/kuolleet). "Get to the point where you don't have to practice. This leaves a lot more time for eating or wasting time." |
baron 01.07.2005 09:45:52 | |
---|
B & Bb H on kuulemma seurausta kirjoitus- tai käännösvirheestä kun H ja B lähes sämannäköisiä jossakin kirjoituksessa. Ei ihan niin. Joku aika sitten teoriapalstalla aihetta käsiteltiin. On ihan looginen selitys, miksi tuli H ja B. Jotain sinnepäin, että kun aikoinaan korotus ja alennusmerkkejä ei tunnettu ja jokaisella sävelellä oli kirjainnimi, niin joihinkin asteikkoihin tarvittiin H ja joihinkin B ja ne piti jotenkin erottaa ja se B kirjoitettiin vähän erinäköiseksi sen mukaan kumpaa tarkoitettiin ja se H:ta tarkoittava merkki ole vähän H:n näköinen ja B:tä vähän B:n näköinen. Niitten nimet oli B durum (kova B eli H) ja B mollum (pehmeä B) eli Bb. Kun kova on saksaksi hart on tietysti houkuttelevaa ajatella että se siksi oli H:n näköinen. |
risto 01.07.2005 12:44:30 (muokattu 01.07.2005 12:57:23) | |
---|
Ei ihan niin. Joku aika sitten teoriapalstalla aihetta käsiteltiin. On ihan looginen selitys, miksi tuli H ja B. Jotain sinnepäin, että kun aikoinaan korotus ja alennusmerkkejä ei tunnettu ja jokaisella sävelellä oli kirjainnimi, niin joihinkin asteikkoihin tarvittiin H ja joihinkin B ja ne piti jotenkin erottaa ja se B kirjoitettiin vähän erinäköiseksi sen mukaan kumpaa tarkoitettiin ja se H:ta tarkoittava merkki ole vähän H:n näköinen ja B:tä vähän B:n näköinen. Niitten nimet oli B durum (kova B eli H) ja B mollum (pehmeä B) eli Bb. Kun kova on saksaksi hart on tietysti houkuttelevaa ajatella että se siksi oli H:n näköinen. Ok, hyvä korjaustieto. Sinänsä erikoista sillä tarvitaanhan alennusta muissakin asteikoissa eikä muille alennetuille nuoteille ole omaa kirjainta? Tiedätkö miksi anglosaksissa maissa (ja kaikkialla muualla?) käytetään B & Bb eikä samaa merkintää kuin Saksassa ja Suomessa vai käytetäänkö H:ta muuallakin; pohjoismaat? >It may be easier to understand how this happened if we use the small >letters, not the capitals. A handwritten b is not very different from >the hand written h. Just open the bottom curve a little, and someone >will easily mistake the b for an h. And that's what happened. At first >they wrote "round b" with a full curve for the "b flat", and a "square >b" with a not quite finished curve at the bottom for the "b sharp". >Somone - probably in Germany - mistook the "square b" for an "h", and >thus Germany, and the Scandinavian countries, who always have learnt >much from German culture, came to read the scale as cdefgahc. In >English-speaking countries they did not commit this reading error, so >there you still have cdefgabc for the same scale. EDIT: Jonkinlaisia vastauksia omiin kysymyksiini >The signs flat and natural were in use for one note and one note >only--B-- for centuries before anybody felt that leading tones and >tritone corrections needed to be notated. They were called, >respectively, Soft B and Hard B, and that's why the flat sign looks >like a b. Elämää, rauhaa ja musiikkia
http://www.kolumbus.fi/slowsession/ |
sellisti 01.07.2005 20:46:32 | |
---|
eihän nyt kuitenkaan erkkikään käytä mitään idioottimaisia tupla-alennuksia tai -ylennyksiä. Kyllä tämä erkki niihin törmää hyvinkin usein. Ainakin klassisella puolella. Aakkosissa on B. Päättele siitä. On siellä tähän asti H:kin ollut. "Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?" |
baron 01.07.2005 22:00:08 | |
---|
Ok, hyvä korjaustieto. Sinänsä erikoista sillä tarvitaanhan alennusta muissakin asteikoissa eikä muille alennetuille nuoteille ole omaa kirjainta? Tiedätkö miksi anglosaksissa maissa (ja kaikkialla muualla?) käytetään B & Bb eikä samaa merkintää kuin Saksassa ja Suomessa vai käytetäänkö H:ta muuallakin; pohjoismaat? Mä en oo hirveän hyvin perehtynyt gregoriaaniseen kirkkomusiikkiin, mutta silloin ne ei todella tarvinneet muita korotuksia/alennuksia kuin H/B. Sun englantilainen leikkeesi oli aika samantapainen kuin mun käsitys/luulo aiheesta Mä en todella tiedä, miksi tämä keskiaikainen merkintä on säilynyt meillä ja Saksassa, mä yritin vain selittää, että sille on ollut aikoinaan historiallinen loogisuus. |
Kumiankka 01.07.2005 22:48:40 | |
---|
Musiikki on täynnä tällaisia kummallisuuksia, tämä on vain yksi asia muiden joukossa mikä pitää oppia ja tietää. Muutenkin elämässä tulee usein mieleen, että moni asia ja käytäntö ei ole oikein järkevästi ja taloudellisesti tehty... Maailmassa on virheitä |
trih 01.07.2005 23:03:25 | |
---|
Aina oon käyttänyt B:tä. Nyt kun selvisi että H on saksalaimunkin erehdys (eikä mikään inssioikku) niin se vaikuttaa paljon Hauskemmalta. Se on nyt sitten sitä Homollia. Ei enää mennä Beehen. Danae: "Sometimes I wonder how we got words. Like, where does 'war' come from?"
Dad: "It's a universal acronym."
Danae: "An acronym of what?"
Dad: "We Are Right."
— from the cartoon Non Sequitur by Wiley |
Makuupussimies 02.07.2005 05:27:32 | |
---|
H:n olen oppinut. Alkeisteoriatunneista pitäen. Minun aakkoseni ovat CDEFGAHC. Sama täällä. Joskus aikanaan kun noita asteikkoja opettelin, niin tuli todella helposti aakkosista puhuttaessa sanottua notta "aaa bee cee dee ee äf geee aaa... Eiku..." Niin ja H ja B on meikäläiselle. Jos puhun vaikkapa soinnuista jollekin niin sitten on tapauksesta riippuen B ja Bb. Harr |
Jamzku 02.07.2005 11:54:43 | |
---|
Itsellä on pääasiassa semmoinen tapa, että ajettelen yleensä nuotin olevan H. Jos kuitenkin samassa yhteydessä tarvitaan alenettua H:ta eli suomalaisittain B:tä, niin mielessäni tapahtuu jotain hyvin mielenkiintoista ja H:sta tulee B ja alennettu H/B on tällöin Bb. Miksei muuten ole voitu ottaa käyttöön merkintää Hb? Tuolla merkinnällä ei pitäisi tulla juurikaan epäselvyyksiä. "Music is a safe kind of high" - Jimi Hendrix |
M-Juhana 02.07.2005 13:13:08 | |
---|
Lopetan soittamisen ja alan ajaan rallia, ei oo sit Hoota ja Beetä !!! You know we ain’t too good looking,
But we are satisfied -LEMMY- |
L.Ruoska 02.07.2005 23:45:04 | |
---|
H ja Ais. Näin ne on mulle opetettu joskus. Voin kyllä seurasta riippuen käyttää mitä tahansa niistä ilmauksista mutta H ja Aissi ni on mun mielessä. MegaMan Club #016 - Spank Man |
baron 03.07.2005 02:31:12 (muokattu 03.07.2005 02:31:38) | |
---|
H ja Ais. Näin ne on mulle opetettu joskus. Voin kyllä seurasta riippuen käyttää mitä tahansa niistä ilmauksista mutta H ja Aissi ni on mun mielessä. Tässä on se ero, että vaikka ylennetty ja alennettu voi enharmonisesti olla samoja niin musiikin teorian ja puhdasviritteisten soittimien kannalta ylennetty A ja alennettu H ei ole sama. "Joka on leikin alkanut, leikin kestäköön" - PB |