Ostinaatio 10.06.2005 16:59:58 | |
---|
Kun on se paljon muutakin kun muutaman arpeggion vetäisemistä sinne tänne. Eipä niitä harpisteja tässäkään maassa montaa ole. Toisaalta se on niin iso ja kallis soitin, kenties hieman eksentrinenkin, että ei varmaan kovin moni tule aloittaneeksi sellaisen soittoa. Vastaan kyllä sen thereminin ittekkin. Oikeasti ainoastaan hyvin kasvatettu 150-vuotiaaksi elävä Homo Sovietikus kykenisi soittamaan thereminiä riittävällä ammattitaidolla. "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein |
kurisutofaa 11.06.2005 20:09:47 (muokattu 11.06.2005 20:15:19) | |
---|
Ite olen kohta soittanut 9 vuotta viulua ja syksyllä suoritan 3/3. Se on todellakin alussa paljon vaikeampi soitin kuin piano ja kitara. Mutta tässä 9 vuoden aikana olen "omaksunut sen" ja tässävaiheessa se altaa tavallaan helpottua. Sävelkorva kehittyy äärimmäisen hyväksi. Viululla on vaikea soittaa nopeasti ja puhtaasti. Kyllä tämä soitin on vaatinut paljon harjoittelua, verta ja kyyneliä. Halusin monesti lopettaa koko harrastuksen mutta vanhemmat ja tuttavat kannustivat ja melkein pakottivat :). Nyt tässä vaiheessa viulunsoitto alkaa tuntumaan hyvältä ja hauskalta. Haasteita on paljon ja puhtautta saa aina viilata. Lisäksi pitää oppia eläytymään musiikkiin, ja sorminäppäryyttäkin tarvitaan. |
lepracorn 12.06.2005 01:34:14 | |
---|
Niin.. piccolohuilun kanssa on kyllä kovin vaikeaa hankkia ystäviä, ainakaan 2. viulun takapulteista. Silti sanoisin, että yksi kettumaisimmista instrumenteista soittaa mahtaa olla kontrafagotti. Luoja paratkoon, sehän näyttääkin niin kompleksiselta. Why play slow when you can play fast? - Michael Angelo |
sellisti 12.06.2005 11:32:54 | |
---|
Silti sanoisin, että yksi kettumaisimmista instrumenteista soittaa mahtaa olla kontrafagotti. Luoja paratkoon, sehän näyttääkin niin kompleksiselta. Näin varmaan on... yksi fagotistituttu sanoi, että "kontrafagottia ei soiteta, sitä ajetaan". Kertonee ainakin soittamisen raskaudesta. Voin olla väärässäkin. "Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?" |
Pilkku 21.06.2005 20:43:16 | |
---|
Klarinetti tai oboe ym. puhallin. IMO. Viulu ei mielestäni ole sen vaikeampi kuin muutkaan soittimet. Sävelpuhtaudenkin oppii kuulemaan ja oppii, että missä on esim. ges. Ja esim. hypyt ovat viululla satakertaa helpompia kuin pianolla. yritäs pianolla hyppyä pienestä as:asta 3 viivaiseen cis:sään kuudestoistaosilla, tahtilajina allegro... :) Can I have a hug? |
sellisti 21.06.2005 20:44:36 (muokattu 21.06.2005 20:45:12) | |
---|
Ja esim. hypyt ovat viululla satakertaa helpompia kuin pianolla. yritäs pianolla hyppyä pienestä as:asta 3 viivaiseen cis:sään kuudestoistaosilla, tahtilajina allegro... :) No tuokin on aika suhteellista. Pianolla ei sentään tarvi välittää sävelpuhtaudesta. Haluaisin nähdä kuka tuon viululla tekee helposti. "Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?" |
Sävis 22.06.2005 08:41:10 | |
---|
Ja esim. hypyt ovat viululla satakertaa helpompia kuin pianolla. yritäs pianolla hyppyä pienestä as:asta 3 viivaiseen cis:sään kuudestoistaosilla, tahtilajina allegro... :) Yritäs ite viululla. Ei onnistu kyllä kovin monelta. "Sävis on mukava ja haisee valkosipulille." -Tellu |
Enhän mie rakkaat lapset muuten sitä oliskaan laittanut, jos se olis mahdotonta.... Tulepas kuuntelemaan niin näytän! =op Mutta entäs pianolla sellaset kolmen ja puolen oktaavin hypyt hemmetin nopiaa..... Kyllä se on viululla helpompi. Ja se puhtaus tulee, kun huolella jankkaat saman kohdan 1000000 kertaa!! Kyllä se korva oppii kuulemaan puhtauden ja sormet löytää sen oikean kohdan, kun on sen "aika"... (Älkäähän nyt sitten hirttäkö minnuu...) Can I have a hug? |
sellisti 22.06.2005 13:59:05 | |
---|
Mutta entäs pianolla sellaset kolmen ja puolen oktaavin hypyt hemmetin nopiaa..... Kyllä se on viululla helpompi. Ja se puhtaus tulee, kun huolella jankkaat saman kohdan 1000000 kertaa!! No jos pianistikin tekee miljoona toistoa niin kyllä alkaa koordinaatio olla jo sillä tasolla että se oikea kosketin löytyy jo aika helposti. Mutta mitäs näistä väittelemään kun yksilöllisiä asioita ovat. "Mitäs sinä teet työkses?" "Minä olen muusikko." "Ai... jaha. Onkos vaimos sitten oikeissa töissä?" |
Ostinaatio 22.06.2005 14:37:05 | |
---|
Yritäs ite viululla. Ei onnistu kyllä kovin monelta. Yhäkin painotan sitä, että yrittäkää thereminillä. Ja sävelpuhtauden pitää olla pilkulleen oikein. "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein |
cnr 23.06.2005 01:57:34 | |
---|
Käyrätorvistina sanon käyrätorvi. Kahdeksan vuotta on mennyt soundin hakemiseen. Työtä on vielä rutkasti tiedossa. Tunneilla ei pahemmin soiteta kappaleita. 60 min. kuluu ehkä 5 sävelen soittoon. Jollei tunnin aivan lopussa katso toimiiko nyt jokin juttu jossain etydissä paremmin. Opetusmetodit toki vaihtelevat suuresti. Vaikeata: Äänentuotto, äänen soundi, äänen vire. Nämä ovat ne tärkeät. Korkeat äänet. Matalat äänet. Selkeätä linjaa, miten torvesta saa hyvän äänen ei opettajilla ole. Kaikki opettavat tavallaan. Jopa suuria ristiriitoja opetuksesta löytyy. Helppoa: Itse näplääminen eli nuottien vaihto. Sitä kun ei tarvitse paljoa tehdä. Käyrätorvi ei ole viulun tai pianon kaltainen virtuositteettisoitin. Tätä saa aina selittää. Tarinantynkää tukemaan väitettä: Eilen oli sinfiksen konsertti. Ohjelmassa oli mm. Mozartin klarinettikonserton III osa (en muista mahd. opus tms. merkintää). Kappaleessa oli 6 eri säveltä. Soittamista melko vähän ( ½ kappaleesta), kuten yleensä. Ei nopeita sävelten vaihdoksia. Konsertin jälkeen kaksi ammattitorvistia tuli kehumaan että "hienoa! sait oikeat äänet soitettua. Eikä kuulostanut edes pahalta". Kuulema todella hankala ja ikävä biisi soittaa. Näin siis kuudennentoista ikävuoden kynnyksellä oleva torvisti joka soittaa soitintaan kahdeksatta vuotta. Enkä edes ole vielä törmännyt ikäiseeni torvistiin jonka voisi väittää soittavan paremmin. Kiksasin useasti. Kahta kertaa en saanut ääntä. ------------------------- Tässä keskustelussa muodostuukin kaksi ryhmää: Soittimet, joissa virtuositeetti - sorminäppäryys on homman nimi Soittimet joista kunnon äänen saaminen ja sen hallittavuus ovat työn takana. Muita soittimia ehdottaisin: Puupuhaltimista oboe (soundi, vireongelmat) viulu (näppäryys) piano (sitä samaa). Mitenkäs bassoklarinetti? Bändisoittimia en unissanikaan kuvittelisi täällä mainitsevani. Kaikki mitä et tee on menetettyä |
Ostinaatio 23.06.2005 03:23:44 | |
---|
Tässä keskustelussa muodostuukin kaksi ryhmää: Soittimet, joissa virtuositeetti - sorminäppäryys on homman nimi Soittimet joista kunnon äänen saaminen ja sen hallittavuus ovat työn takana. Muita soittimia ehdottaisin: Puupuhaltimista oboe (soundi, vireongelmat) viulu (näppäryys) piano (sitä samaa). Mitenkäs bassoklarinetti? Bändisoittimia en unissanikaan kuvittelisi täällä mainitsevani. Pakko tähän kyllä todeta, että esimerkiksi viulussa kyllä se sävelpuhtauskin on todella työn takana ja sitten kun niitä juositekniikoitakin on vielä kivasti monia. Että ei se mene yhtä paljon pelkän näppäryyden piikkiin sinänsä. Tietysti voidaan ajatella että sormia siinäkin käytetään, mutta sitten jakomme onkin jo puhaltimet vs. sormilla soitettavat, ja ei vastaa alkuperäistä jakoa ollenkaan. Jos miettii vaikka kirottua bändisoitinta ja niistä sellaista kuin kitaraa, niin kyllä sitä helposti yhtä nopeasti huitoo kun viulua, nimenomaan se jousen tekniikka ja sävelpuhtaus tekee viulusta tietyllä tavalla huomattavasti haastavamman. Toisaalta kitaralla on sitten soinnut ja tällaiset hauskuudet omassa lajissaan lisänä. "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein |
Kärpäsruoska 24.06.2005 17:30:13 | |
---|
Jep, ja aina joku perverssi keksii kitaralle jotain uutta hallittavaa, kuten floikkatallan tai kaiken maailman portaattomat efektit kuten wah. Kääntänyt takkini? Tällä hetkellä minulla ei ole takkia laisinkaan, sillä olen alasti ja hieroin koko uljaan vartaloni laardilla ja kompostijätteellä jotta raatokoirat luulisivat minua hirveksi.
THV-klubi #28 |
hörhö 24.06.2005 18:00:05 | |
---|
Tarinantynkää tukemaan väitettä: Eilen oli sinfiksen konsertti. Ohjelmassa oli mm. Mozartin klarinettikonserton III osa (en muista mahd. opus tms. merkintää). Kappaleessa oli 6 eri säveltä. Soittamista melko vähän ( ½ kappaleesta), kuten yleensä. Ei nopeita sävelten vaihdoksia. Konsertin jälkeen kaksi ammattitorvistia tuli kehumaan että "hienoa! sait oikeat äänet soitettua. Eikä kuulostanut edes pahalta". Kuulema todella hankala ja ikävä biisi soittaa. Näin siis kuudennentoista ikävuoden kynnyksellä oleva torvisti joka soittaa soitintaan kahdeksatta vuotta. Enkä edes ole vielä törmännyt ikäiseeni torvistiin jonka voisi väittää soittavan paremmin. Kiksasin useasti. Kahta kertaa en saanut ääntä. Jokos Mozart kirjoitti ventiilitorville? "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara,
myy mulle halpa av-etunen |
rapadi 26.06.2005 13:43:24 (muokattu 26.06.2005 13:43:47) | |
---|
mun milestä vaikein on kitara soittaa nuoteista ihan oikea oppisesti ja pianon soitto.. viulun soitto ei oo vaikeeta sen soitto on tosi helppoa kun ne nuotit tuntuu niin selviltä ja simppeleitä |
cnr 28.06.2005 00:01:02 | |
---|
offtopic, sori: Jokos Mozart kirjoitti ventiilitorville? ei, mutta sillä sitä soitetaan. Kaikki mitä et tee on menetettyä |
Ukko 28.06.2005 21:14:39 | |
---|
mun milestä vaikein on kitara soittaa nuoteista ihan oikea oppisesti ja pianon soitto.. viulun soitto ei oo vaikeeta sen soitto on tosi helppoa kun ne nuotit tuntuu niin selviltä ja simppeleitä HEH !!!! |
hörhö 30.06.2005 16:52:04 | |
---|
ei, mutta sillä sitä soitetaan. Selittää aikapaljon, miksi niin vähän ääniä. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara,
myy mulle halpa av-etunen |
mattila 30.06.2005 17:19:48 | |
---|
Koska useimmille soittimille on kirjoitettu äärimmäistä virtuositeettia vaativia soolokappaleita, pitää kysymystä vaikeimmasta soittimesta ehkä lähestyä siitä näkökulmasta, että minkä soittimen normaalisohjelmiston orkesteristemmat ovat vaikeimpia tai "vaikeimpia". Näin ajateltuna tulee kallistuttua käyrätorven ja oboen suuntaan, ja kyseisestä syystä ne usein kirjallisuudessakin mainitaan vaikeimmiksi soittimiksi. Kuten todettu, molemmat kiksaavat helposti kokeneenkin soittajan käsissä. |
Carpenter 30.06.2005 23:56:55 | |
---|
Viulu on ehkä vaikein soitin mitä olen soittanut. On aivan törkeän vaikeaa soittaa puhtaasti. Myös käyrätorvi vaikuttaa aika vaikealta soittimelta. Piano on varmaan helpoin soittaa. Ainakin soittamaan voi opetella helposti ilman opettajaa, mutta jos nyt pitäisi yksin alkaa viulun kanssa vääntämään, niin kyllä se varmaan aika tuskaista olisi. Sovittele puheesi kukkarosi mukaan. |