Aihe: Rickenbackerille elvytystä
1
karkki
30.04.2003 13:17:00

Minulla on Rickenbackerin 4001-stereobasso vuodelta 1976. Ostin sen käytettynä 1980-luvun alussa ja vuosikausia sen on ollut erittäin vähäisellä, jopa olemattomalla soitolla.
Kun nyt tunnustelin sitä taas käsissäni, alkoi tuntua, että se voisi paremminkin soida. Etenkin G-kieli tuntuu varsinkin viidennen ja kuudennen nauhan maisemissa painettuna kuolettavan äänensä nauhoihin. Pitäisi siis joko nostaa kieliä tai väännellä kaularautaa. Arvatkaa vaan, onko työkaluja kumpaankaan puuhaan.
Tallaa varmaan nostetaan kuusiokoloavaimella? Pitäisi kai olla tuumamitoitettu setti? Ainakaan minun avainnipustani ei sopivaa löytynyt.
Ehkä oikea ratkaisu kuitenkin olisi kaularaudan säätö? Mistä työkalu? Pitääkö jostakin hommata nimenomaan tuolle soittimelle tehty vai onko niissä joku standardimitta? Minulla on sekä Jacksonin että Ibanezin kitaran vääntimet, onnistuisiko niillä?
Rickenbackerin sivulla kerrottiin, että ennen vuotta 1984 rakennetuissa Rickenbackereissa pelkkä raudan säätö ei riitä, kaulaa pitää lisäksi vääntää itse. Kuinkahan äijän käy, olisikohan varminta käyttää näin arvokas soittopeli pajalla..
hemmo
30.04.2003 15:19:35

Eikä mitä, ostat rautakaupasta (esim. Starkki) tuumamitoituksellla olevan kuusiokoloavainsarjan ja alat varovasti vääntelemään.

Eikös Rickyissä ole 2 kaularautaa?
Lisää säröä, pyydän!
2541
30.04.2003 16:21:47

Jep. Noissa vanhoissa 4001:ssä on vähän "pehmeämpi" kaula, kun ne on suunniteltu hiotuille kielille. Muistaakseni malli 4003 tuli markkinoille juuri sillä periaatteella, että siinä voi käyttää hiomattomia, joissa siis hieman suurempi jännitys. Joku tietää varmaan enemmän näistä kielten jännite -tms. eroista.

Omasta '91 vuoden 4003:sta en ole koskaan kaulaa säätänyt (ehkä pelottaa ne 2 kaularautaa) ja vaikka hyvin on soinut, niin kaiketi sekin on joskus edessä. Hyvä juttuhan tuo kaksi rautaa on, saa paremmin mutkat suoriksi!
karkki
30.04.2003 20:26:12

Eikä mitä, ostat rautakaupasta (esim. Starkki) tuumamitoituksellla olevan kuusiokoloavainsarjan ja alat varovasti vääntelemään.

Joo, rautoja näyttää olevan kaksi. Otin äsken sen suojalevyn pois, minun mielestäni raudat eivät näytä olevan kuusiokoloavaimella väännettäviä. Ehkä hylsyavaimella?Rickenbackerin sivulla on kyllä ohjeet, jossa käsketään käyttämään "the 1/4 inch (7mm) nut driver wrench, such as the NW1 neck adjustement tool". Minulle tuo ei sano yhtään mitään, osaako joku muu kertoa, mistä kalusta on kyse?
karkki
02.05.2003 23:19:03

Sopivaa holkkiavainta en löytänyt - toki löytyi erilaisa 7-millisiä avaimia, mutta ei yhtään, joka ulkomitoiltaan olisi varmasti näyttänyt sopivan ahtaaseen koloon. Olivat sen verran hinnakkaita, etten viitsinyt ostaa kokeiltavaksi. Ostin sitten halvan 7-millisen lenkkiavaimen, joka olisi muuten sopinut, paitsi että 7 milliä on liian iso. Outoa, valmistajan sivulla kyllä puhuttiin 7-millisestä.
Tallan korkeussäätöön ostin tuumamitoitetun sarjan kuusiokoloavaimia. Toinen reuna nousi, toisen ruuvista kanta on tuhottu ja avain pyöri tyhjää.
Onko Rickyyn myytävänä varaosia Suomessa vai pitääkö tilata kaukomailta? Uusi talla näyttäisi maksavan 45 taalaa, tallamikin suojus 15 taalaa. Eivät minun mielestäni hirmu kalliilta tunnu.
2541
03.05.2003 03:42:00

Uusi talla näyttäisi maksavan 45 taalaa, tallamikin suojus 15 taalaa. Eivät minun mielestäni hirmu kalliilta tunnu.

Monethan ovat vaihtaneet Rickenbackeriin tallan, esim. Geddy Leen Rickyissä oli BadAssin talla, sen verran hankalampi on tuo Rickenbackerin oma säätää. Mutta tallamikin suojus? Omastani otin välittömästi pois, varsinkin kun se on nykyisin kromattua muovia ja muutenkin vaan tiellä. Toinen juttu, jos olisi 60-luvun malli alkuperäisellä Horseshoe -mikillä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)